Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå mentaltest med syk hund


Anette
 Share

Recommended Posts

Raksha nevnte i chatten at hun ikke ville gått MH med en syk hund fordi det er dårlig gjort ovenfor hunden, mtp de kan ha en dårlig dag og smerter.

Jeg har jo et sterkt ønske å gå MH med Amiga, men er det dårlig gjort mot henne og resultatet?

Atm per idag så er hun ganske fin, men formen går jo opp og ned.

Hva tenker dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du skrev jo selv på chatten at på dårlige dager så er hun redd alt. Og at du håpet hun hadde en god dag. Jeg mener, helt personlig, uten å ha noe som helst hold i faglig base, at man ikke går mh/fa

Men Amiga kan da vel være med på utstillinger og kose seg selv om hun ikke løper i den lille ringen 2 min liksom? For HENNE spiller det nok liten rolle om hun heter NUCH foran navnet eller om hun i lø

Mulig jeg har misforstått, men får ikke Amiga disse sprøytene for å lindre/motvirke smerter? Er det ikke da hensiktsmessig å skåne en kronisk syk/smertepåvirket hund fra aktiviteter som kan være en på

Hvorfor vil du gå MH med henne? Med mindre det er nyttig for oppdretteren (vet ikke om det er vanlig med mh?)

Det er overhodet ikke normalt å gå MH med corgi i norge. Derimot i Sverige blir det ofte gått MH med corgi. De har også en mal over hvordan en MH skal være hos corgi.

Jeg har villet gå MH med henne fra jeg fikk henne, for å gå med rasen, for å være en av de få som går MH i håp om at flere vil gå og får øynene opp. Og fordi ambisjonen var jo å starte i laveste klasse bruks (Det faller forsåvidt delvis ut foreløpig). Og jeg vil jo gå med alle hundene mine.

Jeg tenkte aldri over at evnt smerter kan påvirke resultatet.

Men hun er nå meldt på, så jeg får vel bare trekke hun om hun har en dårlig periode. Atm er hun klin gal og flyr overalt og hopper og spretter, ergo nesten som før hun begynte å være syk for et år siden.

Men det fikk meg jo å tenke, hva burde man og ikke burde. Jeg vil jo dra på kurs og starte i blodspor med henne iløpet av året om alt går bra. Jeg har jo også ville gå MH, jeg var påmeldt 4 ifjor :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev jo selv på chatten at på dårlige dager så er hun redd alt. Og at du håpet hun hadde en god dag.

Jeg mener, helt personlig, uten å ha noe som helst hold i faglig base, at man ikke går mh/fa med hunder som er eller kan være smertepåvirka. Du skriver at hun er glad og fyker rundt, men likevel har hun fått injeksjon som skal hjelpe leddene, så da må hun jo være påvirket? Du har jo også snakket om kirurgi? Altså er hun syk, og mentaltesten KAN påvirkes av eventuelle smerter hun måtte ha under prøven, og DET syns jeg ikke er rettferdig ovenforhunden og gir heller ikke et ærlig resultat om hun skvetter av noe, og ikke avreagerer fordi hun samtidig fikk veldig vondt.

Men igjen, dette er bare min personlige mening. :) At jeg velger å ikke gå test med snusern fordi jeg vet hun har vondt, og jeg vet hvordan smerte påvirker henne, så betyr ikke det at det er riktig avgjørelse for deg og Amiga.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ev trekke henne hvis hun har en dårlig dag?

Men jeg ville nok uansett ikke gjort det. MH er ikke det samme som utstilling liksom, hundene blir utsatt for ganske mye psykisk stress.. Du har jo selv kroniske smerter og vet vel bedre enn de fleste hvor mye det kan gå utover psyken.

Hadde det hoppet kjeledresser opp forann meg og kommet spøkelser mot meg i går hadde jeg brutt helt sammen tror jeg.. Og jeg har tidligere gjort det bra i stresstester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

At hunden har en HD-diagnose ser jeg ikke hvorfor skal bety at du ikke skal kunne gå en MH. Men jeg syns det er feil å gå en MH med en hund med smerter (fra f.eks. HD) eller som er syk på en eller annen måte. For det første fordi det er dårlig gjort for hunden og presse den gjennom en MH når den har vondt, for det andre fordi jeg mener det er stor sansynlighet for at resultatet av MHen blir feil. En MH skal i utgangspunktet så langt det lar seg gjøre vise hundens medfødte egenskaper og skal utføres så likt som mulig for alle hunder. En hund med smerter vil, selv om den er glad og hyper i hverdagen, kunne reagere annerledes enn den ville gjort om den ikke hadde smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningen at MH skal belaste hunden, det er meningen å skremme den, det er meningen å dra frem forsvaret i den (om det er noe). En hund som har smerter, vil ha lavere terskler for reaksjoner, og da ser du strengt tatt ikke hvordan hunden din er heller, da ser du bare hvordan hunden din er når den er påvirket av smerter. Selv en sosial hund kan være usosial om den har vondt, selv en leken hund kan la være å leke om den har vondt.

Jeg ville ikke gått en mentaltest med en hund som var syk.

EDIT: Det står forøvrig at påviselig syke hunder vil bli avvist i reglementet. Det er heller ikke lov til å dope/medisinere en hund før man starter (ikke i noen!) offisielle prøver. Just saying. Jeg ville ikke satsa på flaks og at hunden hadde en dårlig dag, ihvertfall :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev jo selv på chatten at på dårlige dager så er hun redd alt. Og at du håpet hun hadde en god dag.

Nei,nei,nei,nei,nei. Det er Issi :) Amiga er alltid stødig og sikker. Issi er den som har fobier for smått og stort og redd for ting og tang.

Jeg mener, helt personlig, uten å ha noe som helst hold i faglig base, at man ikke går mh/fa med hunder som er eller kan være smertepåvirka. Du skriver at hun er glad og fyker rundt, men likevel har hun fått injeksjon som skal hjelpe leddene, så da må hun jo være påvirket? Du har jo også snakket om kirurgi? Altså er hun syk, og mentaltesten KAN påvirkes av eventuelle smerter hun måtte ha under prøven, og DET syns jeg ikke er rettferdig ovenforhunden og gir heller ikke et ærlig resultat om hun skvetter av noe, og ikke avreagerer fordi hun samtidig fikk veldig vondt.

Men igjen, dette er bare min personlige mening. :) At jeg velger å ikke gå test med snusern fordi jeg vet hun har vondt, og jeg vet hvordan smerte påvirker henne, så betyr ikke det at det er riktig avgjørelse for deg og Amiga.

Du kan jo ev trekke henne hvis hun har en dårlig dag?

Men jeg ville nok uansett ikke gjort det. MH er ikke det samme som utstilling liksom, hundene blir utsatt for ganske mye psykisk stress.. Du har jo selv kroniske smerter og vet vel bedre enn de fleste hvor mye det kan gå utover psyken.

Hadde det hoppet kjeledresser opp forann meg og kommet spøkelser mot meg i går hadde jeg brutt helt sammen tror jeg.. Og jeg har tidligere gjort det bra i stresstester.

Ja jeg er fult klar over hvordan smerter påvirker. Men jeg kan aldri vite 100% om hun er smertefri eller ei. Det jeg kan måle det i er om hun hopper mye opp og er mye i aktivitet, liksom eneste konkrete.

Det er meningen at MH skal belaste hunden, det er meningen å skremme den, det er meningen å dra frem forsvaret i den (om det er noe). En hund som har smerter, vil ha lavere terskler for reaksjoner, og da ser du strengt tatt ikke hvordan hunden din er heller, da ser du bare hvordan hunden din er når den er påvirket av smerter. Selv en sosial hund kan være usosial om den har vondt, selv en leken hund kan la være å leke om den har vondt.

Jeg ville ikke gått en mentaltest med en hund som var syk.

EDIT: Det står forøvrig at påviselig syke hunder vil bli avvist i reglementet. Det er heller ikke lov til å dope/medisinere en hund før man starter (ikke i noen!) offisielle prøver. Just saying. Jeg ville ikke satsa på flaks og at hunden hadde en dårlig dag, ihvertfall :)

Syke hunder som da at spør de om hunden er syk og jeg sier HD så avviser de det? Nå går ikke Amiga på noen faste medisiner så hun er aldri dopet/medisinert til utstilling ol heller. Injeksjonene hun får nå var noe fleste hunder med vondt i ledd fikk såvidt jeg forstod.

Men det begynner å bli ganske klart jeg ikke burde da. Det bare virkelig aldri falt meg inn at jeg ikke burde fordi hun har HD. Da får vi holde oss til blodspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

*klipp*

Men det begynner å bli ganske klart jeg ikke burde da. Det bare virkelig aldri falt meg inn at jeg ikke burde fordi hun har HD. Da får vi holde oss til blodspor.

Du burde ikke fordi hun har smerter knytta til HDen. Og det er ikke tillatt å gi noen form for smertestillende eller andre former for medisinering mot sånt før MH eller andre typer konkurranse :) Hva er det er i disse injeksjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke fordi hun har smerter knytta til HDen. Og det er ikke tillatt å gi noen form for smertestillende eller andre former for medisinering mot sånt før MH eller andre typer konkurranse :) Hva er det er i disse injeksjonene?

Handelsnavn Cartrophen Vet

Virkestoff Natriumpentosanpolysulfat

Reseptpliktig Ja

Reseptgruppe C

Indikasjon

For behandling av halthet og smerter ved degenerativ leddsykdom / osteoartrose (ikke-infeksisøs artrose) hos hunder med ferdig utviklet skjelett.

Sakset fra legemiddelsøk

Hun får 1 sprøyte hver uke i en mnd. Så skal de ikke få noe før om et år igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått en mentaltest med en hund som var syk.

EDIT: Det står forøvrig at påviselig syke hunder vil bli avvist i reglementet. Det er heller ikke lov til å dope/medisinere en hund før man starter (ikke i noen!) offisielle prøver. Just saying. Jeg ville ikke satsa på flaks og at hunden hadde en dårlig dag, ihvertfall :)

Enig med Tone, ikke gå med syk hund, testen vil sannsynlig gi deg feil svar.

Jeg ble avvist på MH-test med hund som hadde bandasjert labb... Hun hadde bare et kutt i poten, men dommeren mente at vi allikevel ikke ville få riktig resultat av testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tone, ikke gå med syk hund, testen vil sannsynlig gi deg feil svar.

Jeg ble avvist på MH-test med hund som hadde bandasjert labb... Hun hadde bare et kutt i poten, men dommeren mente at vi allikevel ikke ville få riktig resultat av testen.

Det er såpass ja, jøssom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det begynner å bli ganske klart jeg ikke burde da. Det bare virkelig aldri falt meg inn at jeg ikke burde fordi hun har HD. Da får vi holde oss til blodspor.

Det er jo ikke fordi hun har HD at du ikke burde gå MH med henne, men fordi hun har smerter i tilknytning til HD-diagnosen. Jeg skal gå MH med Aiko som har en skjelettdefekt, men hun har ikke andre symptomer enn at hun har et avvikende bevegelsesmønster ift andre shibaer, og har ikke smerter. Hun har derfor heller aldri vært medisinert, og er derfor ikke syk. Amiga er jo jevnlig medisinert og har til dels store smerter innimellom når hun ikke er medisinert. Hvis du skulle gått MH med henne, kunne du dermed risikert å gå med en hund som slår ut "alle veier" i reaksjoner fordi hun har vondt, fordi du ikke får lov til å gi henne smertestillende. Hvis en hund må gå på medisiner for å fungere, er den per definisjon sjuk.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at en hund som har smerter og dårligere allmenntilstand ikke bør gå mentaltest. Resultatet vil jo ikke bli rett hvis du har en hund som har vondt og er syk, for de reagerer jo annerledes enn friske hunder.

Jeg gikk FA med en innbildt hund og det var jo ganske riski, pga.hormonene, men hunden var jo ikke syk eller hadde vondt, men jeg var veldig usikker på om jeg skulle gjøre det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte vetten om det kunne regnes som dop/medisiner injeksjonene hun fikk og det trodde hun ikke. Så fikk jeg med 4 sider om stoffet hun får.

Pentosan Polysulphate Sodium Injection

I hver injeksjon er det PPS(det lange over :P ) 100mg; benzyl alchohol 0,01 mL as a preservative; Sodium Phosphate 2,2mg and Sodium Acid Phosphate 6,8 mg as a buffer, and water for injection q.s.

Kan noen si om dette regnes som medisinering/doping i forhold til aktiviteter i regi av nkk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått offisiell MH med en kronisk syk hund. Rett og slett fordi at sjansen er stor for "feildata" dersom hunden har smerter, MH-bildet av individet blir feil (eller gitt forutsatt smerter), og feil bilde av rasen. Det er såklart alltid feilmarginer, men såppas åpenbart er det ikke alltid.

Om man kunne fått en uoffisiell test som ikke kommer med i rasebildet f.eks. så ville jeg heller tatt det, for min og hundens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte vetten om det kunne regnes som dop/medisiner injeksjonene hun fikk og det trodde hun ikke. Så fikk jeg med 4 sider om stoffet hun får.

Kan noen si om dette regnes som medisinering/doping i forhold til aktiviteter i regi av nkk?

Helt ærlig synes jeg det er fullstendig irelevant hva stoffet inneholder så lenge bikkja må få det for å fungere bedre. Da gjør det jo noe med hundens kondisjon, og er dermed å regne som doping/medisinering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg det er fullstendig irelevant hva stoffet inneholder så lenge bikkja må få det for å fungere bedre. Da gjør det jo noe med hundens kondisjon, og er dermed å regne som doping/medisinering.

Så jeg kan da ikke stille bikkja mi ut lengre? Fordi hun har fått ineksjon av et naturlig middel. Såvidt jeg forstod ble det som å få en real dose glucosamin (som hun får hver dag i maten) og litt andre stoffer som smører ledda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan da ikke stille bikkja mi ut lengre? Fordi hun har fått ineksjon av et naturlig middel. Såvidt jeg forstod ble det som å få en real dose glucosamin (som hun får hver dag i maten) og litt andre stoffer som smører ledda.

Nå snakker vi vel om MH, gjør vi ikke? For meg er det stor forskjell på det å løpe rundt en ring og la en fremmed gå over hunden min, og det å tilbringe en dag i skauen hvor hunden blir pressa i ulike situasjoner for å sjekke hvordan den takler det mentalt.

Du har jo allerede bestemt deg for å gå MH med Amiga, så jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å diskutere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi vel om MH, gjør vi ikke? For meg er det stor forskjell på det å løpe rundt en ring og la en fremmed gå over hunden min, og det å tilbringe en dag i skauen hvor hunden blir pressa i ulike situasjoner for å sjekke hvordan den takler det mentalt.

Ja, de fleste virker mye mer opptatte av sløyfene og titlene når de avler. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi vel om MH, gjør vi ikke? For meg er det stor forskjell på det å løpe rundt en ring og la en fremmed gå over hunden min, og det å tilbringe en dag i skauen hvor hunden blir pressa i ulike situasjoner for å sjekke hvordan den takler det mentalt.

Du har jo allerede bestemt deg for å gå MH med Amiga, så jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å diskutere. :)

Vi snakket om MH ja, men det ble nevnt av tone:

Det er heller ikke lov til å dope/medisinere en hund før man starter (ikke i noen!) offisielle prøver. Just saying. Jeg ville ikke satsa på flaks og at hunden hadde en dårlig dag, ihvertfall :)

Dekker det også utstilling? Er det ikke lov til å starte med medisinert hund i LP, utstilling ol?

Jeg har forsåvidt begynt å ombestemme meg ang mh.. selvom det er et sterkt ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...