Gå til innhold
Hundesonen.no

Stella's drektighet


sillychampion
 Share

Recommended Posts

Stella har i dag vært drektig i 50 dager. Helt utrolig hvor fort tiden går! 13 dager igjen til termin! Stella fortsetter å legge på seg, og er nå 54 cm rundt magen. Vi undrer på om hun bærer ett lite kull, for hun er slett ikke så "stor og rund" som vi ser på bilder av andre drektige tisper. Hun er ikke begynt å produsere melk enda, så jurene er små, men de er større enn før, struttende og veldig rosa! Matlysten har økt igjen nå, etter å ha vært veldig opp og ned. Nå spiser hun alt hun får. Om 4-5 dager skal vi måle henne igjen, og vi håper hun har blitt større. Er litt vanskelig å se med det blotte øye at hun blir større, ettersom vi er sammen med henne hele tiden. Vi skal ta røntgen på henne iløpet av uken, og håper vi får svar på hvor mange det er.

Noen som har, eller vet om sider med, bilder av drektige tisper i siste trimester av drektigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirra.

Vi skal ha vårt første kull om ca 10 dager, og trodde jeg hadde lest meg godt opp mot dette og snakket med folk og dyrlege og fått alt på stell. Så dro jeg innom dyrlegen idag, og tenkte jeg skulle høre hva de tok for å vaksinere ett kull, sånn .. Om man får det noe billigere ettersom det er små valper og det er flere. Så får jeg beskjeden "Nei, det trenger du ikke tenke på før valpene er kommet. Dessuten vaksinerer man normalt ikke valpen hos oppdretter, for valpene skal være 12 uker ved første vaksinering."

Jeg mener bestemt at man vaksinerer valpene ved 6-8 ukers alder, og så på nytt igjen ved 12 uker? Altså, hvorfor skriver folk i annonsene sine at "valpene er vaksinerte", om man ikke skal vaksinere før de er 12 uker?

Blir helt ærlig forvirra. Er det nytt dette da, eller er det jeg som har misforstått veldig? Er ikke viktig med prisen i grunn, vi var jo innstilt på at vi skulle vaksinere, men nå er jeg glad jeg stakk innom for å høre likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirra.

Vi skal ha vårt første kull om ca 10 dager, og trodde jeg hadde lest meg godt opp mot dette og snakket med folk og dyrlege og fått alt på stell. Så dro jeg innom dyrlegen idag, og tenkte jeg skulle høre hva de tok for å vaksinere ett kull, sånn .. Om man får det noe billigere ettersom det er små valper og det er flere. Så får jeg beskjeden "Nei, det trenger du ikke tenke på før valpene er kommet. Dessuten vaksinerer man normalt ikke valpen hos oppdretter, for valpene skal være 12 uker ved første vaksinering."

Jeg mener bestemt at man vaksinerer valpene ved 6-8 ukers alder, og så på nytt igjen ved 12 uker? Altså, hvorfor skriver folk i annonsene sine at "valpene er vaksinerte", om man ikke skal vaksinere før de er 12 uker?

Blir helt ærlig forvirra. Er det nytt dette da, eller er det jeg som har misforstått veldig? Er ikke viktig med prisen i grunn, vi var jo innstilt på at vi skulle vaksinere, men nå er jeg glad jeg stakk innom for å høre likevel.

Det er ikke alle som vaksinerer ved 8 uker, og det er riktig at det skal vaksineres ved 12 uker uansett.

Ved 8 uker er det vanlig å vaksinere især mot parvo, og så ta kombivaksinen ved 12 uker. Men man må ikke ta vaksinen ved 8 uker, det kommer også litt an på smittepress og slikt.

Helt ærlig så foretrekker jeg helst at mine valper er vaksinert ved 8 uker, for parvo er en fryktelig sykdom, og så slipper man jo å bekymre seg i all fall.

Her er en annen tråd om emnet: http://hundesonen.no/forum/topic/59697-hva-er-den-nye-greia-med-valpevaksiner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veterinær mener det samme som din.

Men jeg kommer til å parvo vaksinere mine valper uansett ;)

Heller en vaksine for mye enn å risikere at parvo plutselig blusser opp igjen. Det er jo en sykdom som er svært lite utbredt i Norge idag fordi folk vaksinerer. Før tok parvo mange kull/valper og noen voksne hunder (før vaksinen eksisterte).

Så for meg er det å vaksinere mot parvo ved ca. 7 ukers alder ikke et "tema" det bare gjør jeg! og samtidig vil de få sin microchip og helseattest.

kombinasjons vaksinen må ny eier ta etter fylte 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte en annen dyrlege istad og hun ville gjerne ta parvo vaksinen på valpene rundt 8 ukers alder. Litt lengre å kjøre, men da får valpene litt bil trening også da .. Så det ordnet seg :-) Jeg er helt enig med deg Snøfrost, er bedre å vaksinere en gang for mye. Vi kommer til å parvovaksinere valpene når de er 7-8 uker, også får valpekjøperne betale kombivaksinen.

Liten oppdatering på Stella; Vi veide henne for ett par dager siden, og da veide hun 22,1 kg. Normal vekten hennes er mellom 19 og 20 kg. Hun er nå 57 cm rundt det tynneste, og 67 på det tykkeste. Har også begynt å røyte veldig! Noe jeg har hørt er vanlig på slutten? Stella har i dag 10 dager igjen, og i morgen drar vi til veterinæren for en sjekk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ikke alle som vaksinerer ved 8 uker, og det er riktig at det skal vaksineres ved 12 uker uansett.

Ved 8 uker er det vanlig å vaksinere især mot parvo, og så ta kombivaksinen ved 12 uker. Men man må ikke ta vaksinen ved 8 uker, det kommer også litt an på smittepress og slikt.

Helt ærlig så foretrekker jeg helst at mine valper er vaksinert ved 8 uker, for parvo er en fryktelig sykdom, og så slipper man jo å bekymre seg i all fall.

Her er en annen tråd om emnet: http://hundesonen.no...-valpevaksiner/

Nå vet jeg ikke hvor og hvordan du bor TS, men jeg vet at det en del steder er problemer med parvo i hundekjørermiljøet. At hele kull med AH valper stryker med av parvo er ikke veldig uvanelig. Om jeg ville vaksinert mot parvo før de er 8 uker, kommer an på smittepress, men hvis du driver med hundekjøring og det er andre i området som også gjør det og ikke vaksinerer, ville jeg definitivt vaksinert AH-valper mot parvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS, jeg vet at det var et tilfelle av Parvo i Trøndelag et sted i fjor, og jeg vet mange sier at det ikke er "nødvendig" å vaksinere når de er hos oppdretter. Jeg kommer alltid til å gjøre det, da parvo er en skikkelig stygg sykdom som i verste tilfelle kan ende med dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor og hvordan du bor TS, men jeg vet at det en del steder er problemer med parvo i hundekjørermiljøet. At hele kull med AH valper stryker med av parvo er ikke veldig uvanelig. Om jeg ville vaksinert mot parvo før de er 8 uker, kommer an på smittepress, men hvis du driver med hundekjøring og det er andre i området som også gjør det og ikke vaksinerer, ville jeg definitivt vaksinert AH-valper mot parvo.

Vet driver ikke hundekjøring enda, men vi holder på å "lage spannet". Er derfor ikke med på løp eller annet. Men vi kommer til å vaksinere valpene mot parvo virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS, jeg vet at det var et tilfelle av Parvo i Trøndelag et sted i fjor, og jeg vet mange sier at det ikke er "nødvendig" å vaksinere når de er hos oppdretter. Jeg kommer alltid til å gjøre det, da parvo er en skikkelig stygg sykdom som i verste tilfelle kan ende med dødsfall.

Ja, det var dyrlegen her i kommunen som sa de ikke ville vaksinere valpene når de var hos oppdretter (altså under 8 uker), men at det var valpekjøperen som skulle gjøre når valpen ble 12 uker. Derfor jeg ville spørre dere sonen folk, for jeg synes nemlig det var litt merkelig .. Vi kommer også til å gjøre det, parvovirus er ikke noe å tulle med. Dyrlegen jeg snakket med i dag sa at det mange forskjellige meninger om dette, men at de på det kontoret mente det var rett å vaksinere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veterinær mener det samme som din.

Men jeg kommer til å parvo vaksinere mine valper uansett ;)

Heller en vaksine for mye enn å risikere at parvo plutselig blusser opp igjen. Det er jo en sykdom som er svært lite utbredt i Norge idag fordi folk vaksinerer. Før tok parvo mange kull/valper og noen voksne hunder (før vaksinen eksisterte).

Så for meg er det å vaksinere mot parvo ved ca. 7 ukers alder ikke et "tema" det bare gjør jeg! og samtidig vil de få sin microchip og helseattest.

kombinasjons vaksinen må ny eier ta etter fylte 12 uker.

Parvo er meget utbredt i Norge det, spesielt i Finnmark og deler av Troms. Der går det ivei valper/hele kull flere ganger i året. Ved et spesielt tilfelle overlevde valpene på 5 uker, men mora klarte seg ikke. Og dette var av typisk innnerasehund, ikke utehund.. Og det var to bekreftede tilfeller i Steinkjer i fjor, samt et sted til jeg ikke husker i farta (Verdal, kanskje?) Og det var norskoppdrettede hunder som fikk det, sannsynligvis fra jordsmitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første belgeren min hadde parvo som valp. Aner ikke alderen hans da ( husker ikke ) men siden oppdretter ikke visste om det før nylig og det stå i helseattesten hans tipper jeg rundt 4 mnd. Da bodde han i såfall i Skien.

Vetten mente at Parvoen kunne være en sv årsakene til at han ble tidlig dement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på ultralyd i dag, og hun var dessverre tom.. Alle drektighets tegn var bare falske, vetten mente hun nok har ett innbilt svangerskap og kan komme til å bli "moderlig" i de nærmeste ukene. Tren mye og mindre mat fikk vi beskjed om. Vi får prøve igjen til neste år da! Slikt ble det ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har også sluttet helt å spise, og har enda ikke spist opp kveldsmaten fra i går. Hun er ekstremt rolig, ligger bare helt flat ut og lager ikke en lyd. Har ikke sett noe til pesing eller graving, men likevel blir jeg jo litt skeptisk på hva som skjer ettersom hun går ned en grad i temperaturen :s Noen som vet om andre forklaringer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere tisper med innbildt. Det er jo ingen sykdom, i og for seg. Syns ikke du skal styre så mye med det, jeg. Oppfør deg som vanlig, du. Hun blir snart seg selv igjen. Plages hun med melkeespreng, etc kontakter du dyrlegen for å få et hormontilskudd som vil hjelpe henne. Du trenger da ikke ta tempen på en hund som er gått tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere tisper med innbildt. Det er jo ingen sykdom, i og for seg. Syns ikke du skal styre så mye med det, jeg. Oppfør deg som vanlig, du. Hun blir snart seg selv igjen. Plages hun med melkeespreng, etc kontakter du dyrlegen for å få et hormontilskudd som vil hjelpe henne. Du trenger da ikke ta tempen på en hund som er gått tom.

Vi styrer slett ikke med det, den andre tispa vår har innbilt hver eneste løpetid så vi vet jo hva det er. Men denne tispa har ikke hatt det før (klart, en gang må jo vær første), og vi var så sikre på at hun var drektig. Det er også grunnen til at vi har tatt tempen, jeg vil heller være 100% sikker, og evt være der for henne om det nå skulle vise seg at vetten tok feil. Vi har ikke pleid å ta tempen på den andre tispa som pleier å innbilt, men får de dette temperaturfallet under innbilt også?

Har hun innbilt blir hun nok seg selv igjen snart, det vet vi, men vi liker å følge med og være helt sikre istedet for å ikke følge med godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...