Gå til innhold
Hundesonen.no

Sanger som gir deg en helt spesiell følelse!


soelvd
 Share

Recommended Posts

Kanskje er jeg rar, men jeg har noen sanger jeg har hatt fullstendig dilla på. Jeg er av den typen som hører på en sang en million ganger i blant fordi den gir meg følelsen av at jeg klarer å flykte fra virkeligheten og dagdrømme om akkurat det jeg vil. Det kan også være sanger som minner meg om en spesiell tid.

For eksempel. Jeg hater skjønnlitteratur, men Twilights flere tusen sider ble fast lesestoff når jeg pendla mye. Når jeg hører denne får jeg tilbake den følelsen av å bo i Drammen som tenåring, med masse bagasje men gledet meg til å hjem til mamma og pappa. Samtidig var jeg i en helt egen verden i Twilight-bøkene og den følelsen kommer tilbake med en gang jeg hører denne sangen:

To andre jeg hørte på konstant i en periode var disse. Vi var på polentur i tiendeklasse, da tilbrakte vi maaaange timer på buss. Jeg var dødsforelska i en fyr i klassen og dagdrømte konstant om når han trakk meg til side og sa han var forelska i meg (ah, jeg savner barneskolen). Så med en gang jeg hører disse sangene får jeg den følelsen jeg hadde på den tiden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste er på en av våre mange kjøreturer til Italia. Denne sangen hørte jeg på konstant alle milene til og fra Italia. Noen som vil regne ut hvor mange ganger jeg har hørt den? Husker fremdeles følelsen av en deilig og kjørlig bil og den fantastiske følelsen av å åpne vinduene og varm, varm luft blåser mot deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sangen minner meg om en svært tung periode i livet der jeg måtte ta et standpunkt. Jeg flyttet fra min daværende samboer og startet på begynnelsen igjen. Kort etterpå traff jeg mannen i mitt liv <3 så en happy happy sang for min del. Denne sangen minner meg om meg selv, forvirret, usikker, men samtidig EKSTREMT lykkelig! Åååååå begynner nesten å grine jeg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne låta digger jeg.

Jeg tenker på at jeg virrer meg bort i skogen og blir vitne til alvenes sensommerdans - og hvordan de oppdager meg og gladelig inviterer meg til sang og dans :P Jeg er litt skada :P

Denne låta elsker jeg også. Får også en litt overjordisk assosiasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sangen minner meg om en svært tung periode i livet der jeg måtte ta et standpunkt. Jeg flyttet fra min daværende samboer og startet på begynnelsen igjen. Kort etterpå traff jeg mannen i mitt liv <3 så en happy happy sang for min del. Denne sangen minner meg om meg selv, forvirret, usikker, men samtidig EKSTREMT lykkelig! Åååååå begynner nesten å grine jeg nå...

Jeg er så fascinert samtidig som jeg synes det er litt rart. At en sang kan få frem AKKURAT sånne følelser. At jeg bare kan hente frem igjen AKKURAT de følelsene jeg hadde som forelska 10endeklassing, feks. Helt rart.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat den versjonen jeg leitet etter, men det ligner veldig. En a capella versjon av with or without you av U2. -Gode minner fra mitt år på Lofoten folkehøgskole. :)

Nå blir det mye cover her, men må bare legge ut denne her også:

En finsk gruppe med klassisk skolerte gutter fra det prestisjefylte Sibeliusakademiet i Helsinki som gjør heavy metal-versjoner av det meste på cello, blant annet Edvard Griegs Dovregubbens hall, hehehe. Og det er jo nydelig, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All musikken jeg har er stort sett relatert til følelser og assosiasjoner til periodene jeg oppdaget musikken og hørte mye på den. Enya fra tenåringsdagene da vi brukte det som bakgrunnsmusikk til rollespill (Dungeons and Dragons), Backstreet Boys som jeg hørte på da jeg kom hjem fra ungdomsskolen, osv.

Men blant mange så er en sang helt spesiell. Jeg driver som noen vet med laiv, levende rollespill der man for en helg lever seg inn i en rolle og et annet liv. Jeg var på en laiv satt i nåtid, der vi spilte studenter og skoleelever som var på en arkeologisk utgraving i Russland. Vi kom ut for et mystisk virus, og russiske forskere og spesialsoldater kom og tok oss til en hemmelig leir, avhørte oss, "henrettet" noen miljøaktivister i gruppen vår, og det var ganske dramatisk. På slutten skulle de la oss reise tilbake til skolene våre, og vi ble fulgt til bussen som skulle ta oss hjem. Etter et lite stykke stopper bussen, og en russisk soldat med (paintball)gevær kommer inn i bussen. På radioen på bussen spilles det av en nyhetssending om en buss med studenter og skolelever som har kjørt utfor et stup i Russland, og de omkomne er.... de listet opp rollenavnene våre, og deretter spilte denne sangen.

Det var en utrolig sterk laiv med mange sterke følelsesopplevelser. Kanskje enda sterkere for meg, fordi dette var i den perioden jeg var på vei utfor "stupet" og slet med depresjoner og var med mottakelig for "tragiske følelser". Jeg får fortsatt frysninger på ryggen av sangen, og kjenner følelsen av sorg over de som ble "henrettet", frykten for "russerene", og følelsene vi delte alle som satt på bussen og liksom omkom.

Jeg blir overrasket om noen har hørt denne sangen før, og spesielt om noen har lignende assosiasjoner. Men her er den ihvertfall:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en med Sia :heart: med bra sangtekst også, men finner dessverre ikke en musikkvideo.

Ble spam siden det ikke går å legge ut fler enn to samtidig, men gir meg nå.

Den sangen minner meg om Blaze. hvergang jeg hører den så tenker jeg på Blaze :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All musikk fra bandet Silverstein gjør meg trist, for jeg hørte på de en periode etter at en gutt jeg var forelsket i lå i koma.

New American Classic av Taking Back Sunday var også en av de sangene jeg hørte den perioden, og teksten passet helt til det som hadde skjedd. Men den er heldigvis en av mine favoritter, så jeg har gjort den til en god sang igjen :ahappy:

Jeg og Carl har en jazz sang som vi spilte en del før med regnlyd og peisknitrelyd på loop. Den får alltid sommerfuglene i magen til å flakse med vingene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, sukk! Mine barn, dette er sangen fra den tiden da Hermes og Hermesen ble kjærester (lenge før de faktisk gikk sammen og kjøpte en ekte liten firbeint Hermeswhippet)

Hermes var musikkjournalist og hyret Hermes som sin fotojournalist til å dekke phonofestivalen 2006. Resten er historie :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All musikk fra "Next to Normal" er noe helt spesielt for meg. Kan ikke legge ut en sang, kunne like gjerne lagt ut alle 37. Next to Normal er ikke bare en helt fantastisk og unik musikal - den minner meg også på hvorfor jeg gjør dette.

Så det er de første 37 sangene jeg elsker.

Nr. 38:

Denne, og resten av musikken fra Finding Neverland, er Tinka sin musikk, det. Det gikk på repeat her i de uendelige fem dagene mellom vårt første møte og dagen hun flyttet inn, og har av en eller annen grunn alltid fått med til å tenke på henne. Ja, jeg er kanskje litt for sentimental til tider. Men sånn er det nå :heart:

Men når alt kommer til alt. Dette er sangen som vekker mest i meg:

http://www.youtube.com/watch?v=oczFgK_ljQ4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Denne sangen blir jeg alltid glad av :P Jeg var skikkelig fjortis-engasjert (eller, jeg var bare 10 år den gangen, faktisk :P ) og sjuk i MGP-helgen (det er vel den ene gangen jeg har hatt influensa i mitt liv eller noe), og jeg var superengasjert, og håpa såååå på at the Herreys skulle vinne - også gjorde de det! :o Og jeg var så glad, så glad som man bare kan bli når man er så liten og føler at hele resten av ditt livs lykke avhenger av dette resultatet, og sånn blir jeg nesten når jeg hører den nå også:

Egentlig skal den høres på full guff, gjerne sammen med Belgerpia, mens vi synger høyt, falskt, flerstemt og ustemt på en gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...