Gå til innhold
Hundesonen.no

Fullstendig avhengig av sukker


Tyfonia
 Share

Recommended Posts

Kjære Sonen- Orakelet!

Nyttårsforsettet mitt er bl.a. at jeg skal bli et sunnere menneske. Jeg kjenner jeg sliter forferdelig med å holde det løftet. Ikke bare er jeg dårlig på å trene, men jeg er helt og holdent avhengig av sukker. Er det lite kunder på jobb og jeg har gjort de daglige plikter, pluss mer, så begynner jeg å kjede meg. Automatisk. Da begynner jeg å kjedespise. Dette resulterer i dårlig selvfølelse, gjerne mini- depresjoner (det er vel noe med at tykktarmen reagerer negativt på sukker og sender diverse signaler til hjernen). Jeg har prøvd å spise smoothie med skogsbær og/ eller sukkerfri tyggegummi. Dette hjelper ikke stort.

Til frokost begynner jeg gjerne dagen med en kopp te med to ts sukker og en liten dæsj honning. Spiser ikke søtsaker på brødskiva.

Middag spises før jeg drar på jobb og på jobb. Middagen består av norsk husmannskost. På jobb tar jeg gjerne med meg en smoothie, dette for å minske sultfølelse og for å få i meg litt vitaminer og sånt. Jeg har fremdeles lyst på noe søtt, selv om smoothien skal være søt nok. Spiser jeg en banan får jeg økt sultfølelse, samme gjelder eple og jeg blir helt utsultet etter en halvtime etter inntaket.

Sukkeravhengigheten min plager meg på flere måter fordi jeg får uren hud av dette. Jeg er veldig nøye på hvordan jeg ser ut mtp at jeg treffer mange kunder om dagen. Nå har jeg ikke SÅ mye uren hud, da, men jeg vil ikke at folk skal synes det er ubehagelig å snakke med meg. Jeg prøver mange små og store ting for å holde huden frisk,og sukker"syken" i sjakk, men det hjelper ikke stort når man nesten konstant har lyst på snop :S Jeg har vært slik siden jeg var lita. Går konstant og sniker i skapene selv om vi sjeldent eller aldri har noe der.

Så, kjære Sonen- Orakelet! Hva kan jeg gjøre? Når jeg ikke får spist noe søtt blir jeg helt loco!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg en gang hørte at zinktilskudd skulle minske søtsuget litt... Jeg vet ikke om det er noe hold i det?

Ellers blir det vel å gå på avvenning. Sukker er jo avhengighetsskapende, så du må vel gjennom en periode uten å spise sukker før du merker at du egentlig ikke trenger det. Det hjelper da ikke å sprekke - du må være knallhard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg en gang hørte at zinktilskudd skulle minske søtsuget litt... Jeg vet ikke om det er noe hold i det?

Ellers blir det vel å gå på avvenning. Sukker er jo avhengighetsskapende, så du må vel gjennom en periode uten å spise sukker før du merker at du egentlig ikke trenger det. Det hjelper da ikke å sprekke - du må være knallhard.

Ja... Spørs om jeg er så knallhard som jeg skulle ønske jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du må droppe sukkerfri tyggis, brus og saft etc, honning også. Ting som er søtt øker søtsuget, og selv ting med kunstig sukker øker det. Den eneste muligheten er som Siri skriver, du må gå cold turkey!

Jeg vil anbefale deg å ta en titt inne på forumet på lavkarbo.no jeg, ikke for at du nødvendigvis skal starte på det, men, der er det mange som har tips og råd og mange tråder ang hvordan bli kvitt søtsuget. Kromtabletter skal hjelpe sies det, selv har jeg ikke hatt noe effekt av det da.

Lykke til, det er ikke bare bare, og jeg må advare deg om at du i starten kan bli temmelig uvel fordi sukker på en måte er som gift, og det skal ut av kroppen. Hodepine og kvalme, svimmelhet og tretthet. Drikk masse vann. Ha flasker med vann i kjøleskapet og drikk, drikk og atter drikk.

Det er en gylden regel: du klarer om du virkelig vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilskudd i form av krom-tabletter har også mange hatt god effekt av. Ellers så er jeg en sånn som sverger til cold turkey - slutt på dagen. Da også med ting tilsatt kunstig søtning, da dette som Justisia sier øker søtsuget. Drikk mye vann / farris, og sørg for å spise balansert og fullverdig kost. Dette gjør at du craver søtsaker mindre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to beste tips:

- Sterk tyggis! Når du kjemper imot søtsuget tar du en sterk minttyggis. INGENTING frister etterpå for min del i alle fall.

- Drikk litt mer vann enn du egentlig har lyst på. Da blir du fort litt sånn "rar"-mett. Da frister det sjeldent med søtsaker her.

Ellers kan du jo feks skjære opp grønnsaker som gulrøtter og brokkoli. Det knaser, knasker og er saftig. Da får man i alle fall noe i magen - som er alt annet enn usunt! :)

Jeg spyr forresten helt sinnsykt av sånne zinktabletter, blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjeder deg på jobb, finn på ting å gjøre! Rydd og vask i hyller og skap, støvtørk langs listverk, skrubb en dør- eller vinduskarm osv osv.

Ikke start dagen med sukker, så drikk te uten søtningsstoffer el. Ikke juice, det er proppfullt av sukker. Prøv å få i deg minst mulig karbohydrater, start dagen med mer lavkarbomat, slik at blodsukkeret får en stabil start på dagen.

Og knask på grønnsaker istedenfor frukt, det er jo tydelig at du reagerer på fruktose også. Ha enpar ruter med mørk sjokolade (minst 60%) som du tar en bitteliten bit av på det verste og sutt på den. Det lurer hjernen til å tro at du har fått i deg mer sukker enn den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjeder deg på jobb, finn på ting å gjøre! Rydd og vask i hyller og skap, støvtørk langs listverk, skrubb en dør- eller vinduskarm osv osv.

Ikke start dagen med sukker, så drikk te uten søtningsstoffer el. Ikke juice, det er proppfullt av sukker. Prøv å få i deg minst mulig karbohydrater, start dagen med mer lavkarbomat, slik at blodsukkeret får en stabil start på dagen.

Og knask på grønnsaker istedenfor frukt, det er jo tydelig at du reagerer på fruktose også. Ha enpar ruter med mørk sjokolade (minst 60%) som du tar en bitteliten bit av på det verste og sutt på den. Det lurer hjernen til å tro at du har fått i deg mer sukker enn den har.

Nå gjør jeg jo disse tingene når jeg er på jobb. Vasker, støvsuger, tørker støv til den store gullmedaljen, men det er mens jeg holder på med disse tingene, at jeg tenker at det kunne gjort seg med en god sjokolade. Når jeg gjør "husarbeid" vandrer tankene av sted for det er noe kroppen gjør, ikke hjernen. Må finne noe å sysselsette hodet med. Lese bøker og sånt, men jeg føler det ikke ser så bra ut når kundene kommer inn og jeg står og leser i en kaninbok, selv om det er for kunnskapen sin del.

På jobb er det forferdelig varmt, når jeg jobber skikkelig på med fysisk arbeid, renner svetten =ekkelt for kundene.

Nei... Jeg får bare kort og godt LA VÆRE Å KJØPE SNOP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gjør "husarbeid" vandrer tankene av sted for det er noe kroppen gjør, ikke hjernen. Må finne noe å sysselsette hodet med.

Det er fordi du gjør rutinearbeid. Om du gjør noe som har større "vanskelighetsgrad" må hjernen henge med, ergo kan ikke tankene vandre ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krom-tilskudd var det muligens ja... eller whatever - jeg prøvde det uten å kjenne noen effekt selv.

Ha enpar ruter med mørk sjokolade (minst 60%) som du tar en bitteliten bit av på det verste og sutt på den. Det lurer hjernen til å tro at du har fått i deg mer sukker enn den har.

Jepp - det er faktisk virksomt for meg. Jeg har ei plate kokesjokolade på pulten min på jobb. Ei rute av den på morgenen til morgenkaffen tror jeg faktisk bidrar til at jeg ikke har lyst på mer søtsaker i løpet av dagen.

Nei... Jeg får bare kort og godt LA VÆRE Å KJØPE SNOP!

Jepp :D. Jeg må vel sies å ha hatt et avhengighetsforhold til sukker og søtsaker, men ved å slutte brått og brutalt og heller spise gulrot, knaske litt nøtter og sånt, så har det fungert i lange perioder (og ligg langt unna sånt med kunstige søtstoffer også ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare bestemte meg jeg, forrige mandag fikk jeg liste over mat jeg skulle spise og ikke spise, ble hodepine noen dager og alt var grusomt og jeg var veldig svak og tryglet om noe med sukker eller noe som kunne gjøre det bedre men min bedre halvdel nektet og stappet i meg frukt og nå lever jeg glad uten sukker :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare bestemte meg jeg, forrige mandag fikk jeg liste over mat jeg skulle spise og ikke spise, ble hodepine noen dager og alt var grusomt og jeg var veldig svak og tryglet om noe med sukker eller noe som kunne gjøre det bedre men min bedre halvdel nektet og stappet i meg frukt og nå lever jeg glad uten sukker :o

Hodepine, ja! Det fikk jeg her om dagen på jobb. Da hadde jeg ikke fått i meg noe særlig sukker den dagen. Det var ikke noe hyggelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare bestemte meg jeg, forrige mandag fikk jeg liste over mat jeg skulle spise og ikke spise, ble hodepine noen dager og alt var grusomt og jeg var veldig svak og tryglet om noe med sukker eller noe som kunne gjøre det bedre men min bedre halvdel nektet og stappet i meg frukt og nå lever jeg glad uten sukker :o

Frukt har tildels veldig mye sukker det, og kan trigge både sukkerkick og sult. Camo skriver jo selv at h*n blir desperat en halvtime etter banan/eple, så da er ikke frukt tingen for h*n i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt har tildels veldig mye sukker det, og kan trigge både sukkerkick og sult. Camo skriver jo selv at h*n blir desperat en halvtime etter banan/eple, så da er ikke frukt tingen for h*n i det hele tatt.

Jepp! Frukt trigger søtsug, til de grader, så dette er ikke noe jeg vil ha med meg på jobb. Dersom jeg spiser et eple og/eller en banan virker det som om blodsukkeret stuper eller forbrenningen har økt kraftig, for etter en stund er jeg så sulten at jeg skjelver. (Jeg har ikke diabetes) kjedelig når det er tre timer igjen av arbeidsdagen. Jeg blir i stor grad påvirket ettersom hvordan kroppen min har det. Jeg er nok ingen superwoman som kan stenge ute smerter eller ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Absolutt et forslag jeg skal se på, men det er jo litt ekstremt...

Hypnose i denne sammenheng som behandlingsform er slettes ikke ekstremt. Glem det du har sett på TV. Det er samme som er blitt veldig populært ved røykeslutt med gode resultater, jeg vet også av folk som har resultater med sukkeravhengighet. Ved hypose som behandling er du "bevisst". En behandling trenger ikke koste mer enn noen kilo sukker.

Ellers anbefaler jeg innlegget om å se på lavkarbo. Jeg var der en periode og det ga meg god selvdisiplin på sukker / karbo. Husk at karbo har samme effekt på blodsukkeret ditt som sukker i form av snop. Hvitt mel omdannes til 70% blodsukker e.l. Uansett min elendige termonologi er det i denne sammenheng det samme å spise loff / pasta som sukker. Akkurat det samme som skjer med kroppen. På lavkarbo får du stabilt blodsukker, metthetsfølselsen sitter halve dagen osv. Kommer sukkercrave er det borte før du rekker spise sjokoladen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også slik. Kan spise helt enorme mengder med snop, og helst hver dag, og viljestyrken er totalt fraværende.. Dessverre har jeg funnet ut at for meg så er det eneste som har funket og bare slutte og spise. det er ett helvette til og begynne med, men etter en uke eller to så er suget nesten helt borte.

Frukt hjelper ikke, da blir jeg bare mer sulten, men gullerøtter metter faktisk en del, synes jeg, så det kan jo være en fin ting og knaske på på jobb og nøtter uten salt er fint. Og drikk mye vann, kanskje det funker og ta en runde med detox også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at noe man kan gjøre for å motvirke sukkersyke er å lukte på vanilje (så, om man har en parfyme som lukter vanilje, så skulle visst det være genialt :P ). Jeg har ikke prøvd det selv, men kanskje det går an å prøve å gå rundt med litt vaniljeessens som man kan sniffe på nå og da? :lol:

Ellers lurer jeg på hva man kan ha i teen istedetfor honning? Jeg drikker MYE te med honning, men lurer på om kanskje det finnes noen sunnere og bedre alternativer? Ikke fordi jeg får søtsug av det, jeg bare vet ikke om det er så bra, sånn generelt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt har tildels veldig mye sukker det, og kan trigge både sukkerkick og sult. Camo skriver jo selv at h*n blir desperat en halvtime etter banan/eple, så da er ikke frukt tingen for h*n i det hele tatt.

indeedio

Jepp! Frukt trigger søtsug, til de grader, så dette er ikke noe jeg vil ha med meg på jobb. Dersom jeg spiser et eple og/eller en banan virker det som om blodsukkeret stuper eller forbrenningen har økt kraftig, for etter en stund er jeg så sulten at jeg skjelver. (Jeg har ikke diabetes) kjedelig når det er tre timer igjen av arbeidsdagen. Jeg blir i stor grad påvirket ettersom hvordan kroppen min har det. Jeg er nok ingen superwoman som kan stenge ute smerter eller ubehag.

i starten ga frukt meg sukker kick, druer spesielt. Men hva med nøtter og rosiner? finnes jo mange fine energi blandinger ol.

Kan jo hende du kan drikke f.ex smoothiene fra bendit og frukt etterhvert bare kroppen kommer over de verste kneikene. Første døgnet var liksom en slurk pepsi max nok til at hodet ble happy resten av dagen.

Nå går et i vann, frukt, knekekbrød og smoothies. Men kan jo funke å bare stoppe med alt en stund og se om nøtter ol kan funke ogås sakte ta inn frukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde noe jeg så på tv en gang, men det høres helt rart ut, og er litt vanskelig å forklare, men here goes:

Du har lyst på et eller annet sant... Og når du har lyst på det så tenk på en ring i magen din, en sirkel, som går rundt og rundt. Denne sirkelen går i en bestemt retning nå som du har lyst på sjokolade. konsentrer deg og sirkelen og retningen den snurrer..

Såå, skal du begynne å fokusere på å snu retningen sirkelen snurrer.. fokusere og fokusere, og mens du har klart å snu retningen sirkelen i magen snurrer så tenker du på å ta det du har lyst på ut av munnen...

Hehe, litt merkelig, ja, men det funket for meg faktisk :P

Men jeg er ikke avhengig av sukker da.... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du må droppe sukkerfri tyggis, brus og saft etc, honning også. Ting som er søtt øker søtsuget, og selv ting med kunstig sukker øker det. Den eneste muligheten er som Siri skriver, du må gå cold turkey!

Jeg vil anbefale deg å ta en titt inne på forumet på lavkarbo.no jeg, ikke for at du nødvendigvis skal starte på det, men, der er det mange som har tips og råd og mange tråder ang hvordan bli kvitt søtsuget. Kromtabletter skal hjelpe sies det, selv har jeg ikke hatt noe effekt av det da.

Lykke til, det er ikke bare bare, og jeg må advare deg om at du i starten kan bli temmelig uvel fordi sukker på en måte er som gift, og det skal ut av kroppen. Hodepine og kvalme, svimmelhet og tretthet. Drikk masse vann. Ha flasker med vann i kjøleskapet og drikk, drikk og atter drikk.

Det er en gylden regel: du klarer om du virkelig vil :)

Det fungerer ikke slik for alle. Pepsi Max er min redning for å kutte ned på snop, de periodene jeg ikke har hatt pepsi i huset eller kuttet det ut mer eller mindre bevisst så har jeg spist mer snop. Men klart, drikker man så mye lettbrus at man ikke blir sulten og spiser nok annen mat, så hjelper det ikke. Spise NOK sunn/vanlig mat, som en start.

Heller ikke det å kutte ut helt fungerer for alle. Etter de 2-3 ukene der folk flest angivelig begynner å slippe søtsuget, får jeg en kraftig smell og overspiser. For min del har det hjulpet utrolig mye mer å unngå å gå mye på butikker (handler i hovedsak en gang i uka), og unne meg litt snop i helgene (litt mer enn en sjokoladebit, det gjør det bare verre).

Hørte om noen som hadde god erfaring med hypnose når det gjaldt det der faktisk. Verdt å prøve?

Nå har du hørt om noen som hadde dårlig erfaring. Been there, done that, waste of money. Men om man virkelig vil, og har prøvd alt annet, så...

Hvis du kjeder deg på jobb, finn på ting å gjøre! Rydd og vask i hyller og skap, støvtørk langs listverk, skrubb en dør- eller vinduskarm osv osv.

Ikke start dagen med sukker, så drikk te uten søtningsstoffer el. Ikke juice, det er proppfullt av sukker. Prøv å få i deg minst mulig karbohydrater, start dagen med mer lavkarbomat, slik at blodsukkeret får en stabil start på dagen.

Og knask på grønnsaker istedenfor frukt, det er jo tydelig at du reagerer på fruktose også. Ha enpar ruter med mørk sjokolade (minst 60%) som du tar en bitteliten bit av på det verste og sutt på den. Det lurer hjernen til å tro at du har fått i deg mer sukker enn den har.

Lavkarbo har jeg liten tro på (med unntak at det faktum av at folk flest har godt av å kutte ned på karbohydratene man får gjennom snop, sjokolade og kake :P ). Men det å gjøre noe annet har hatt god effekt for meg. For min del spiser jeg f.eks. for å belønne eller kose meg. Kan jeg da lese litt i stedet? Spille litt dataspill? Bestille noe jeg har ønsket meg på nettet?

Prøv å ha nøtter liggende på jobb som du kan småspise litt av når du blir sulten - igjen sammen med masse vann :)

Signerer denne. Nøtter har høyt energiinnhold, så er sånn sett ikke noe bedre enn sukker, men det er langt sunnere! Coop har med jevne mellomrom 10krtilbud på en del av disse snack-posene med 60g nøtteblanding, det går en del av disse her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo har jeg liten tro på (med unntak at det faktum av at folk flest har godt av å kutte ned på karbohydratene man får gjennom snop, sjokolade og kake :P ). Nøtter har høyt energiinnhold, så er sånn sett ikke noe bedre enn sukker, men det er langt sunnere! Coop har med jevne mellomrom 10krtilbud på en del av disse snack-posene med 60g nøtteblanding, det går en del av disse her. :)

Greitt at du ikke tror på lavkarbo, men det er tydelig bevist at høyt fett og proteininnhold i maten gjør blodsukkeret stabilt, ergo få rman ikke sukkerkick. Derfor anbefalte jeg en mer lavkarbo FROKOST. For å gi blodsukkeret en jevn start, istedenfor et kick. Og nøtter er like energirike som sjokolade feks, forskjellen er karboinnholdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...