Gå til innhold
Hundesonen.no

Bikkja tåler ikke råfor!


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Ok, det er noe galt med hunden min.

Har fòret på V&H tidligere, da fikk hun til tider veldig hard mage, og jeg måtte tilsette endel ekstra for å holde magen fin. Da ble hun mer løs i magen. Nå har jeg foret på Norwegian Polar i 6 mnd, og på den tiden har vi hatt mange magesjau. I perioder hun veldig fin, for så plutselig å bli dårlig med både løs mage og oppkast.

Nå har vi en sikkelig sjau igjen, og jeg begynner å gå lei av å lufte hunden annenhver time hele natten :(. I natt/morges var hun så dårlig at hun ikke klarte å holde seg stakkars... Så jeg sto opp til bajsevask, eller skæl, bokstavelig talt. Hun var alene hjemme et par timer tidligere i dag, og da hadde hun kastet opp flere steder i stua. Da jeg luftet henne bæsjet hun enda mer skvæl stakkars.

Da hun gikk på tøffòr (for sensetive hunder) hadde vi aldri dette problemet. De få gangene vi hadde det er det fordi hun hadde fått noe hun ikke har tålt (f.eks sånn pedegree jumbone). Men ellers så har hun vært fast og fin i magen, ikke noe oppkast, men litt mer bæsj på tur.

Jeg lurer rett og slett på om bikkja ikke tåler råfòr jeg? Jeg kommer til å gå tilbake til tøffor, men klarer ikke helt å bestemme meg for Hill's Sensetive Stomach, eller Royal Canin Sensible Digestion.. Noen som har noe erfaring?

For oss funker ikke råfòring tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd 50/50 med V&H og tørför? Da mener jeg at du blander det i måltides.

Min eldste hadde også problemer med alt for hard mage av V&H, men ved at måltidene ble blandet 50% med törforet jeg også bruker så var/er magen kjempe fin.

Ser at V&H også anbefaler at man blander om man förer med begge deler og ikke deler i to forsjellige måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min hadde samme problem, og så lenge det varierer, og hunden din mesteparten av tiden er fin i avføringen(?) har det ingenting med kosten å gjøre, om hunden får det samme.

Her var det en parasitt som skyldtes vekslende dårlig mage, der han mesteparten var helt fin/hard (som den skal være) og plutselig veldig dårlig en gang, noe annet det kan være er mage-/tarminfeksjon.

Ble behandlet med ormekur, så ble han helt fin igjen.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd 50/50 NP og Tørrfòr, det fungerte greit, men noen sjau hadde vi.. Den gangen tenkte jeg at det sikkert var tørrfòret, så da bestemte jeg meg for å gå for 100% NP. Lurer på om jeg skal ta 50/50 V&H + tørrfòr, det har jeg ikke prøvd før, det kan jo være det fungerer bedre..

Bikkjedyret er jo allergisk, det vet jeg jo, for vi har jo fått det undersøkt. Veterinæren vil allerhelst ha henne på svindyre allergi dietter og vaksiner.. Men jeg vil helst se om jeg kan få noe annet til å fungere, for jeg er ikke helt med på disse behandlingsmetodene. Har hørt både det ene og det andre om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye diare sliter på tarmen, så jeg mener man ikke skal råfore i evigheter om ikke dette bedres.

Sliter litt med det samme på ene hunden min, altså hun får ikke diare, men bæsjer vanvittig mye oftere enn på tørrfor. Og det er såpass mykt at hun har problemer med å holde seg. Kommer til å tilsette mer fiber for å se om det hjelper.

Men har du prøvd bare kylling-pølsene? Om man tilsetter litt oljer, er disse også fullfor. For noen er jo disse lettere å fordøye, men det spørs jo hva hun er allergisk mot osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min hadde samme problem, og så lenge det varierer, og hunden din mesteparten av tiden er fin i avføringen(?) har det ingenting med kosten å gjøre, om hunden får det samme.

Her var det en parasitt som skyldtes vekslende dårlig mage, der han mesteparten var helt fin/hard (som den skal være) og plutselig veldig dårlig en gang, noe annet det kan være er mage-/tarminfeksjon.

Ble behandlet med ormekur, så ble han helt fin igjen.

God bedring!

Det er ikke lenge siden forrige ormekur, men det kan jo være en infeksjon (?).. Hun er fin i magen i perioder, men stort sett er det rett og slett varierende kvalitet på avføringen. Ene dagen fast og fin, andre dagen skvitsjy...

Mene jeg leste noe her inne om at Norwegian Polar ikke har noen rutiner på hva slags kjøtt de har i fòret? I så fall kan det være en grunn til at hun ene ene uka er fin, for så å være gåen den neste...Kan jo være det er noe i noen av blokkene som hun ikke tåler?

Mye diare sliter på tarmen, så jeg mener man ikke skal råfore i evigheter om ikke dette bedres.

Sliter litt med det samme på ene hunden min, altså hun får ikke diare, men bæsjer vanvittig mye oftere enn på tørrfor. Og det er såpass mykt at hun har problemer med å holde seg. Kommer til å tilsette mer fiber for å se om det hjelper.

Men har du prøvd bare kylling-pølsene? Om man tilsetter litt oljer, er disse også fullfor. For noen er jo disse lettere å fordøye, men det spørs jo hva hun er allergisk mot osv.

Da vi fòra på V&H fikk hun kun nr 33 + Dr.Baddakys Fiske olje og litt Kruskakli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge siden forrige ormekur, men det kan jo være en infeksjon (?).. Hun er fin i magen i perioder, men stort sett er det rett og slett varierende kvalitet på avføringen. Ene dagen fast og fin, andre dagen skvitsjy...

Mene jeg leste noe her inne om at Norwegian Polar ikke har noen rutiner på hva slags kjøtt de har i fòret? I så fall kan det være en grunn til at hun ene ene uka er fin, for så å være gåen den neste...Kan jo være det er noe i noen av blokkene som hun ikke tåler?

Da vi fòra på V&H fikk hun kun nr 33 + Dr.Baddakys Fiske olje og litt Kruskakli

Ville tatt avføringsprøver på henne, for å sjekke om det kan henge igjen noe parasitter enda, fikk selv beskjed av veterinæren å gi litt større dose enn anbefalt for denne typen parasitt.

Er det en mage-/tarminfeksjon som mange hunder får etter magasjau som har gått blant hunder, blir de behandlet med antibiotikakur.

Er godt mulig hun kan ha allergi mot noe, men hadde utelukket disse alternativene først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer rett og slett på om bikkja ikke tåler råfòr jeg? Jeg kommer til å gå tilbake til tøffor, men klarer ikke helt å bestemme meg for Hill's Sensetive Stomach, eller Royal Canin Sensible Digestion.. Noen som har noe erfaring?

Her vil du få varierende svar, antar jeg, for svaret varierer nok like mye med hvem som tilfeldigvis leser og svarer på spørsmålet ditt (en som fôrer med Hill's eller en som fôrer med RC?) :- )

Jeg fôrer med Hill's, men ikke "Sensitive Stomach", jeg bruker vanlig. Men jeg er kjempefornøyd med Hill's! Og jeg tør ikke bytte, for hunden er akkurat passe og perfekt i det som kommer ut bak. Og det beste av alt; ingen promping! :D Hunder som promper kan virkelig drepe stemningen i stua, hehe, så jeg er sjeleglad for at Hill's har den effekten at det ikke gir noe gass i magen overhodet på hunden (iallefall min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mene jeg leste noe her inne om at Norwegian Polar ikke har noen rutiner på hva slags kjøtt de har i fòret? I så fall kan det være en grunn til at hun ene ene uka er fin, for så å være gåen den neste...Kan jo være det er noe i noen av blokkene som hun ikke tåler?

NP er ikke råfôr, bare så det er sagt.

Og ja, ingrediensene varierer, så det er fullt mulig at hun har allergiske reaksjoner. Men om det KUN er avføring/oppkast og ikke kløe, øye/ørebet osv i tillegg så heller jeg mot en mage/tarminfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det er noe av det samme, vi tok nemlig ikke avføringsprøve, men veterinæren hadde mistanke om mage/tarminfeksjon. Men min hund hadde langvarig diare med noe oppkast når han var mindre, og endte på antibiotika-kur. Etter den runden tåler han faktisk kun råfôr (fullfôres på V&H). Det går fint om han går på tørrfôr i noen dager, men da skal det ingenting til før han blir dårlig og får diare, når han får bare V&H virker han å ha en mage som tåler mye mer. Jeg aner ikke om det egentlig er en sammenheng, men jeg har i alle fall null og niks planer om å bytte vekk fra V&H nå :P

(selvfølgelig hender det jo at han får diare nå og, men det er liksom bare en eller to runder, også er det fint igjen. Mer normal diare, liksom. Det han hadde når han var skikkelig sjuk var rett og slett ******, lukta død og *******, og inneholdt iblant gul eller grønt slim :/ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp tlf til veterinær :) Fikk beskjed om å gå tilbake til tørrfòret hun faktisk fungerte bra på (hills), se det litt ann, og om det ikke gir seg skal vi komme inn og sjekke for infeksjon. Siden dette er noe som kommer og går mente veterinæren at det mest sannsynelig er fòret, alså det faktum at NP ikke har rutine på hvilket kjøtt de har i foret, som gjør at magesjauene kommer og går. Det var det jeg fikk vite..

Ser det ann noen dager, så blir det nok å bytte fòr.

V&H, NP osv, er vel som alle andre hundefòr, den ene hunden fungerer supert på det, den andre ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være en eller flere proteinkilder hun reagerer på, da? Ikke bare at hun "ikke tåler råfôr"?

Så klart kan det det, jeg er usikker på nøyaktig hva det er hun ikke tåler.. Men noe er det. Det viktigste for meg er at jo at hun har det bra, og når magen er bedre på tørrfòr så er det det hun får spise.. Men selvsagt er det jo feil å si at hun ''ikke tåler råfòr''.. Men det er noe i, iallefall NP, som hun ikke tåler .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjedyret er jo allergisk, det vet jeg jo, for vi har jo fått det undersøkt.

Så klart kan det det, jeg er usikker på nøyaktig hva det er hun ikke tåler..

Om det er undersøkt og tatt blodprøver skal du jo vite hva hun er allergisk mot??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart kan det det, jeg er usikker på nøyaktig hva det er hun ikke tåler.. Men noe er det. Det viktigste for meg er at jo at hun har det bra, og når magen er bedre på tørrfòr så er det det hun får spise.. Men selvsagt er det jo feil å si at hun ''ikke tåler råfòr''.. Men det er noe i, iallefall NP, som hun ikke tåler .

Min golden tålte ikke kylling. Jeg brukte elimineringsmetoden på ham, der jeg tilsatt én og én proteinkilde (det tar en goood stund å holde på med dette), til jeg fant ut hva det var. Da kyllingen ble tilsatt, rant det bare av ham igjen. Så da fikk han 100 % Storfevom fra V&H, og alt annet jeg kunne finne som ikke var kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er undersøkt og tatt blodprøver skal du jo vite hva hun er allergisk mot??

Jupp. Husstøvmidd (to forskjellige typer, husker ikke hva de het) og Lagermidd. Mtp matallergi vet jeg ikke helt nøyaktig hva det er hun ikke tåler, men kylling vet jeg hun tåler for tørrfòret hu funka på var basert på kylling. Laks og Okse tror jeg ikke hun tåler, får hun f.eks lakseolje så blir hu sjuk i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Husstøvmidd (to forskjellige typer, husker ikke hva de het) og Lagermidd. Mtp matallergi vet jeg ikke helt nøyaktig hva det er hun ikke tåler, men kylling vet jeg hun tåler for tørrfòret hu funka på var basert på kylling. Laks og Okse tror jeg ikke hun tåler, får hun f.eks lakseolje så blir hu sjuk i magen.

Den svindyre "vaksine"/immunisering' sprøyta er da evn mot midden, det finnes ikke immunisering mot forallergi. Enten må du kjøre en elimineringstest på henne med en og en proteinkilde, eller så tar du en blodprøve på det, da får du vite alle proteinene, også de vegetabilske. Om du vet at hun tåler kylling burde hun jo tåle å gå på V&H ren kylling, og i stede for fiskeolje kan du bruke selolje eller hvetekimsolje :) Skikkelig dritt med hund og dårlig mage, men jeg synes veterinæren skal ta en avføringsprøve selv om du bytter for, det er svært sjeldent (som tulip også skriver) at forallergi bare fremkaller diare og oppkast.. Om du vil gå på tørrfor, hvorfor ikke da et skikkelig for (unnskyld om noen blir provosert) som Orijen, totw, Arcana, Canimat osv osv uten korn og mais som første ingrediens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert problemet ligger i råfòr, kanskje hunden ikke tåler kylling?

Ofte så er det sånn at allergifor ikke inneholder kjøtt, bare protein fra kyllinglever.

Jeg ville prøvd med for eks. lammekjøtt. Prøv deg frem på forskjellige kjøttsorter. Kalkun, laks, lam, storfe, kanin, and, osv (kaninkjøtt inneholder litt lite protein etter det jeg har hørt, men er jo en annen smak på det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(kaninkjøtt inneholder litt lite protein etter det jeg har hørt, men er jo en annen smak på det :)

Kanin har like mye protein som annet kjøtt, men det har nesten ikke fett. Man kan faktisk sulte ihjel om man kun eter kaninkjøtt, da fettmangelen gjør at kroppen kollapser. Så kanin er et fint tilskudd/variasjon om man passer på å gi hjernen også, men fullfôr er det på langt nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin har like mye protein som annet kjøtt, men det har nesten ikke fett. Man kan faktisk sulte ihjel om man kun eter kaninkjøtt, da fettmangelen gjør at kroppen kollapser. Så kanin er et fint tilskudd/variasjon om man passer på å gi hjernen også, men fullfôr er det på langt nær.

Jeg bare lurer, hvordan har det seg egentlig at noen dyr inneholder mindre/mere fett enn andre? Er det kosten eller hva? Hvis man gir hunden en skikkelig feit kanin, da får den jo i seg fett? Hmm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, hvordan har det seg egentlig at noen dyr inneholder mindre/mere fett enn andre? Er det kosten eller hva? Hvis man gir hunden en skikkelig feit kanin, da får den jo i seg fett? Hmm :D

Det er vel mange faktorer, men kortlivede dyr har mindre fett enn langlivede, sånn helt generellt. Hos både kanin og fugl ligger fettet rett under skinnet, så uansett hvor mye du feter den opp vil det ikke bli mye fett i kjøttet, selv om det kan legge seg noe rundt organer og tarm. Fugl kan du jo fjerne fjæra på og gi det fete skinnet, det er vanskeligere med en kanin ;) Man kan jo selvsagt gi hel kanin med pels, men fortsatt vil det være altfor lite fett for en normalt aktiv hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mange faktorer, men kortlivede dyr har mindre fett enn langlivede, sånn helt generellt. Hos både kanin og fugl ligger fettet rett under skinnet, så uansett hvor mye du feter den opp vil det ikke bli mye fett i kjøttet, selv om det kan legge seg noe rundt organer og tarm. Fugl kan du jo fjerne fjæra på og gi det fete skinnet, det er vanskeligere med en kanin ;) Man kan jo selvsagt gi hel kanin med pels, men fortsatt vil det være altfor lite fett for en normalt aktiv hund.

Okei :)

Men ikke noe farlig å gi nå og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...