Gå til innhold
Hundesonen.no

Læreren som mistet jobben pga. Utøya-vits


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg kaller slike utskudd hva søren jeg vil, for i mine øyne er det nettopp det de er.

Selvfølgelig får du det - det er jo ytringsfrihet.

Du poengterer nettopp det jeg vil fram til. Men skal denne yttringsfriheten være slik at vi skal få dømme andre, kalle de søppel ... skal man gi lov til å dra makabre spøker.

Edit:

Vel, nå skrev jeg aldri det, men bare legg ord i munnen på folk, det er jo alltid en suksess. Og jeg står ved mitt forrige innlegg,jeg er skeptisk til enkelte.

Joda, du sa det, for du sa hun klarte å skille på rett og galt. Hun sa dette om læreren, så da har hun rett etter ditt syn tydeligvis - for hun klarer å skille på rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 198
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv" Arnulf Øverland

Utøyatragedien er VELDIG nært ennå. Og ekstremt sårt for så å si alle. Det finnes ingen sammenligning her.

Synes man at barn og ungdommer som blir jaktet ned og skutt er noe å spøke med på nettet så har man virkelig ikke gangsyn... Da mangler man noen grunnleggende etiske verdier, slike folk bør ikke under

Guest Kåre Lise
(og så vidt jeg vet er det ikke lov til å ytre politiske meninger som lærer og underviser og facebook er et medium veldig mange har tilgang på, så slike holdninger bør faktisk holdes borte fra nettet hvis man mot formodning er lærer på en skole).

Hva lov er det du tenker på her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får du det - det er jo ytringsfrihet.

Du poengterer nettopp det jeg vil fram til. Men skal denne yttringsfriheten være slik at vi skal få dømme andre, kalle de søppel ... skal man gi lov til å dra makabre spøker.

Edit:

Joda, du sa det, for du sa hun klarte å skille på rett og galt. Hun sa dette om læreren, så da har hun rett etter ditt syn tydeligvis - for hun klarer å skille på rett og galt.

Se her ja, da er ved barneskolestadiet igjen. Du bekrefter bare hele tiden min mistanke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får du det - det er jo ytringsfrihet.

Du poengterer nettopp det jeg vil fram til. Men skal denne yttringsfriheten være slik at vi skal få dømme andre, kalle de søppel ... skal man gi lov til å dra makabre spøker.

Edit:

Joda, du sa det, for du sa hun klarte å skille på rett og galt. Hun sa dette om læreren, så da har hun rett etter ditt syn tydeligvis - for hun klarer å skille på rett og galt.

Har du et problem med meg? Eller sympatiserer du (for ikke kom og si at du ikke gjør nettopp det, godt innpakket riktignok, men du gjør det, skal oppegående, normale mennesker tolke det du skriver) med vedkommende ene og alene fordi det er underholdende for deg å kverrulere? Uansett, jeg vet ikke hva du er villig til eksponere dine barn for, men jeg vet hvor min grense hadde gått i alle fall. Det handler ikke om ytringsfrihet i dette tilfellet, det handler om at en autoritær person, en LÆRER som er med på å forme den neste generasjonen, ytrer vanvittge meninger og kaller det for en "spøk" etterpå for å ro seg i land. I mine øyne er det å gå langt over streken hva gjelder folkeskikk og sunn fornuft. Uttalelsene til vedkommende er så ekle at magesekken min vrenger seg, og da, ja nettopp da, så tar jeg meg den friheten å kalle vedkommende både det ene og det andre, for jeg har nemlig følelser, og i dette tilfellet blir jeg faktisk sint, oppgitt og lei meg (hvilket jeg vil tippe er en ganske normal måte å reagere på). Jeg håper dine barn utsettes for noe lignende i forhold til lærerstanden ved deres skole - sorry mac, men det gjør jeg - for kanskje da klarer du å få opp de igjenklistrede øynene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, da er ved barneskolestadiet igjen. Du bekrefter bare hele tiden min mistanke.

Ja, så begynner du med hersketeknikker istedet for argumentere for ditt syn.

Enten er du enig i at det er greit å si at andre er svin og rævvhøl, eller er du uenig.

Kan du svare på hva du mener?

Har du et problem med meg? Eller sympatiserer du (for ikke kom og si at du ikke gjør nettopp det, godt innpakket riktignok, men du gjør det, skal oppegående, normale mennesker tolke det du skriver) med vedkommende ene og alene fordi det er underholdende for deg å kverrulere?.

Jeg kverulerer ikke, jeg argumenterer - en stor forskjell. Har ikke et problem med deg - er bare uenig i innlegget ditt.

Om du har følelser i det har vel ingenting med saken å gjøre - den du kritiserer kan jo også ha det. Er det en unnskyldning for en å kalle folk ting eller komme med makabre spøker (legg merke til at jeg hele tiden har kalt de makaber - og har også sagt tidligere hva jeg mente om det, så veldig skjult agenda har jeg vel ikke)

Poenget mitt er at hvis man skal kritisere andre, så bør man passe seg for å gå i samme felle. (å kalle folk for rævvhøl osv, er kritikkverdig, samme er det som gjelder i saken det diskuteres)

Jeg lærer mine unger at de skal ha egne meninger og tørr og stå for de. Er de uenig, så si det, men prøv å ha en saklig tone. Fordi om noen yttrer dumme/stygge ting (uansett hva det er) så ikke gjør det samme tilbake. Dere vet vi ikke kaller folk for stygge ting, og det gjelder også selv om vi ikke er enige med dem og de kan komme med ytterligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke om jeg synes det er riktig at denne mannen mister jobben pga uttalelsene sine, jeg, uansett hvor uhyrlige de er. Jeg veit bare at jeg aldri ville stolt på at han var skikka til å være lærer for noen av barna i familien min, og det sier jo litt. Jeg ville også defrienda vedkommende ganske brennkvikt om jeg kjente han, men jeg trur ikke det reint prinsipielt er riktig at han mister jobben. Etisk, jo, men ikke juridisk eller prinsipielt. Trur jeg.

Det minner om saken hvor en lærer på Kristelig Gymnasium mista jobben fordi han hadde et utenomekteskapelig forhold. Det streid nemlig imot skolens grunnsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så begynner du med hersketeknikker istedet for argumentere for ditt syn.

Enten er du enig i at det er greit å si at andre er svin og rævvhøl, eller er du uenig.

Kan du svare på hva du mener?

Men du synes ikke det er greit, Skrotum? Hvorfor er ikke det greit, når det er greit å oppfordre til jakt på barn og unge enda en gang ved Utøyas neste sommerleir?

Jeg kverulerer ikke, jeg argumenterer - en stor forskjell. Har ikke et problem med deg - er bare uenig i innlegget ditt.

Om du har følelser i det har vel ingenting med saken å gjøre - den du kritiserer kan jo også ha det. Er det en unnskyldning for en å kalle folk ting eller komme med makabre spøker (legg merke til at jeg hele tiden har kalt de makaber - og har også sagt tidligere hva jeg mente om det, så veldig skjult agenda har jeg vel ikke)

Poenget mitt er at hvis man skal kritisere andre, så bør man passe seg for å gå i samme felle.

Jeg lærer mine unger at de skal ha egne meninger og tørr og stå for de. Er de uenig, så si det, men prøv å ha en saklig tone. Fordi om noen yttrer dumme/stygge ting (uansett hva det er) så ikke gjør det samme tilbake. Dere vet vi ikke kaller folk for stygge ting, og det gjelder også selv om vi ikke er enige med dem og de kan komme med ytterligheter.

Neida, du kverrulerer ikke, for du diskuterer du, kjempeforskjell! Jeg driter langt i om du kaller en spøk makaber, så lenge du faktisk akspeterer den, og ikke minst aksepterer at den kommer fra en lærer. Jeg aksepterer det ikke, og de ordene jeg skriver ned her er milde og snille i forhold til hva jeg virkelig skulle ønsket å si om vedkommende - fordi jeg blir sint. Ja, jeg har følelser, og jeg er ikke redd for å bruke dem. Så om du er redd for å bruke dine, om du ikke har spesielt mye følelser knyttet til utsagnene (noe som for meg fremstår som ubehagelig skremmende, med tanke på at du har barn selv, hvis dette er tilfelle) eller om du rett og slett er så prinsipielt farget av å tviholde på din egen livsfilosofi, så kommer jeg aldri i verden til å forandre mening om folk som dette mennesket. Og ja, jeg bruker MIN ytringsfrihet i dette tilfellet. Så hvorfor har du ikke den samme forståelsen for meg? Siden du bare "ærlig og redelig" er ute etter å diskutere ytringsfrihet og rom for forståelse selv om uttalelsene er "makabre". Jeg er søren meg glad jeg ikke er ditt barn.

Edit: og jeg registrerer for øvrig at du insinuerer at jeg ikke vet forskjell på rett og galt. Si i fra når du har landet meg beina på jorden igjen du, Skrotum, så kanskje det går an å diskutere annet enn mine valg av adjektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så begynner du med hersketeknikker istedet for argumentere for ditt syn.

Enten er du enig i at det er greit å si at andre er svin og rævvhøl, eller er du uenig.

Kan du svare på hva du mener?

Jeg har sagt mitt syn, og har ingen interesse av å diskutere meninger du ilegger meg, da dette aldri var en del av mitt førsteinnlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt mitt syn, og har ingen interesse av å diskutere meninger du ilegger meg, da dette aldri var en del av mitt førsteinnlegg.

Hu mener det er rett å kalle folk for det, du sier hun vet forskjell på rett og galt - dermed må du være enig med at det er greit å si slikt. Hvis du mot formodning syns det er feil å kalle folk for slikt, så sier du jo at hun gjør feil i å kalle han dette. Så enten sa du feil når du sa hun viste forskjellen på rett og galt, ellers så mener du slike uttalelser er riktig. Jeg har ikke ilagt deg noe som helst - det er du som har uttalt dette, ikke jeg.

Følger vi altså at du har sagt det du mener og det du har sagt er riktig, så mener du det er riktig å kalle folk slikt - noe jeg er uenig i. Da har du et annet syn på hva som er rett og galt, enn hva jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu mener det er rett å kalle folk for det, du sier hun vet forskjell på rett og galt - dermed må du være enig med at det er greit å si slikt. Hvis du mot formodning syns det er feil å kalle folk for slikt, så sier du jo at hun gjør feil i å kalle han dette. Så enten sa du feil når du sa hun viste forskjellen på rett og galt, ellers så mener du slike uttalelser er riktig. Jeg har ikke ilagt deg noe som helst - det er du som har uttalt dette, ikke jeg.

Følger vi altså at du har sagt det du mener og det du har sagt er riktig, så mener du det er riktig å kalle folk slikt - noe jeg er uenig i. Da har du et annet syn på hva som er rett og galt, enn hva jeg har.

Var det noen som for litt siden sutret over hersketeknikker? Du liker å bruke dem selv kjære deg. Jeg er helt enig i at denne

personen burde fratre sitt virke som lærer, og personer som forsvarer han ikke er noen god forelderemne. Desverre virker det som om du er i den båsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du synes ikke det er greit, Skrotum? Hvorfor er ikke det greit, når det er greit å oppfordre til jakt på barn og unge enda en gang ved Utøyas neste sommerleir?

Har jeg sagt det er greit?

Jeg har sagt det er usmakelig og makabert. Jeg har sagt at jeg syns at jeg ikke syns noe om konkurransen om å 'toppe' andre på såkalte spøker. Generelt og i stand-up har det gått alt for langt. (endel av det jeg har sagt er pga loven er slik - altså spekulasjoner rundt dette)

..Og ja, jeg bruker MIN ytringsfrihet i dette tilfellet. Så hvorfor har du ikke den samme forståelsen for meg? Siden du bare "ærlig og redelig" er ute etter å diskutere ytringsfrihet og rom for forståelse selv om uttalelsene er "makabre". Jeg er søren meg glad jeg ikke er ditt barn.

Selvfølgelig trenger du ikke endre mening- for all del. Stå klar og tydelig i din mening og ikke vær redd for å ytre den. Han gjorde feil med ytringene sine, du gjør det med å gå ned på nivået med å kalle folk ting - jeg syns også det er feil. Det er ikke verre en det. Jeg skjønner du er engasjert og da blir det lett å si ting man kanskje burde holdt inne med - forstår det, men det gjør det ikke mer rett. Det ene veier ikke opp for det andre.

Ytringsfriheten etter loven kontra hva jeg som menneske føler er to forskjellige ting. Derfor jeg syns det er et interessant tema å diskutere, for som sagt før, så tror jeg kanskje denne er til mer skade enn nytte muligens. (selv om jeg i utgangspunktet er for ytringsfrihet)

Var det noen som for litt siden sutret over hersketeknikker? Du liker å bruke dem selv kjære deg. Jeg er helt enig i at denne personen burde fratre sitt virke som lærer, og personer som forsvarer han ikke er noen god forelderemne. Desverre virker det som om du er i den båsen.

Har ingenting med hersketeknikker å gjøre - du sier du ikke vil diskutere meninger jeg ilegger deg, men når du blir stilt til veggs med egen uttalelser, så skygger du unna. Det er ikke hersketeknikker å poengtere hva den andre har sagt og brister/feil med uttalelsene. Du er fri til å forklare hvis det er missforståelser ute å går.

Jeg har diskutert både loven og egne meninger her - hvis det ikke har kommet fram hva jeg mener personlig, så mener jeg han ikke bør jobbe der. Men lovmessig og det er det vi 'dessverre' må følge, så er jeg litt blandet. Den er nemlig litt kinkig den yttringsfriheten.

Edit: Så er det ganske så greit egentlig. Du kan bare spørre meg, så får du svar(i motsetning til når jeg spør deg) - så slipper du å tilegne andre meninger og tro de er i den eller den båsen - noe du er så sterkt imot, men ikke følger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du kverrulerer ikke, for du diskuterer du, kjempeforskjell! Jeg driter langt i om du kaller en spøk makaber, så lenge du faktisk akspeterer den, og ikke minst aksepterer at den kommer fra en lærer. Jeg aksepterer det ikke, og de ordene jeg skriver ned her er milde og snille i forhold til hva jeg virkelig skulle ønsket å si om vedkommende - fordi jeg blir sint. Ja, jeg har følelser, og jeg er ikke redd for å bruke dem. Så om du er redd for å bruke dine, om du ikke har spesielt mye følelser knyttet til utsagnene (noe som for meg fremstår som ubehagelig skremmende, med tanke på at du har barn selv, hvis dette er tilfelle) eller om du rett og slett er så prinsipielt farget av å tviholde på din egen livsfilosofi, så kommer jeg aldri i verden til å forandre mening om folk som dette mennesket. Og ja, jeg bruker MIN ytringsfrihet i dette tilfellet. Så hvorfor har du ikke den samme forståelsen for meg?Siden du bare "ærlig og redelig" er ute etter å diskutere ytringsfrihet og rom for forståelse selv om uttalelsene er "makabre". Jeg er søren meg glad jeg ikke er ditt barn.

Edit: og jeg registrerer for øvrig at du insinuerer at jeg ikke vet forskjell på rett og galt. Si i fra når du har landet meg beina på jorden igjen du, Skrotum, så kanskje det går an å diskutere annet enn mine valg av adjektiver.

Her synes jeg du er litt vel urimelig. Ytringsfriheten er utrolig viktig i Norge. Det at noen har behov for å diskutere noe som kan oppfattes som et brudd på den synes jeg er helt forståelig og kanskje til og med nødvendig. Det å påstå at dette påvirker KS sine egenskaper som foreldre er vel et litt "low blow"? Hvis du har så mye følelser at du ikke klarer å diskutere det på en saklig måte, så kan du vel heller la være å si noe?

Det blir jo en litt uklar grense i samfunnet. Hvor mye kan man godta av en person som jobber med andre (særlig unge) mennesker. Jeg har mye følelser knyttet til utsagnet, men jeg har allikevel ikke problemer med å holde på min livsfilosofi om at ytringsfriheten skal beskyttes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt noe om at ytringsfriheten ikke skal beskyttes, men jeg har sagt hva jeg mener om fyren og at han slett ikke burde være lærer noe mer, ever again. Skrotum henger seg opp i mine adjektiver og så har man det gående. Men vet du, :)Kine jeg diskuterer nett så det passer meg, så ikke fortell meg hvor hen og hvordan jeg skal diskutere, selv om DU synes jeg fremstår som usaklig. Jeg har mine grunner til å reagere som jeg gjør og jeg benytter meg av medlem av dette forumet til å si akkurat hva jeg mener, om det så også måtte gå utover meddebatanters rosaverdenholdninger til samfunnet. Barn skal beskyttes, og vi - som i oss, de voksne - er de eneste som kan beskytte dem mot idioter som kjører på med fascistspøker om massemord og jaktsesong rettet mot AUF-ungdom nok en gang. Det bringer frem sterke følelser i meg, og vet du - det har sine årsaker. Det er ikke min feil at Skrotum ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon, hvilket vitner om mangel på empati, spør du meg, men jeg kan jo ta feil. Likevel ser jeg liksom ikke helt at det er tilfelle i de svarene jeg får hvor alt som blir skrevet, for øvrig både usammenhengende og gramatisk forvirrende, dreier seg om at vi "må tåle en spøk, lenge leve ytringsfriheten."

Den ytringsfriheten det er snakk om gjelder for øvrig bare for spesielt utvalgte. Da en viss person for en ukes tid siden, ytret sine meninger om personer i de øvre rekkene, ble vedkommende fengslet og beskyldt for trusler. Ytringer som jeg kun tolker som fortsatt bare ytringer, ikke trusler. Så det kommer an på hvem det er som snakker. Er det en 28 år gammel, lærerutdannet fyr med kristne verdier, så snakker vi ytringsfrihet. Er det en mann med skjegg og turban så er det trusler. To sider av samme sak. Så poenget er - skrik så mye dere vil om ytringsfrihet, men jeg skulle gjerne like å vite hvem som sender ungen sin på skolen til denne idioten av en lærer. (Og så kan de som vil det diskutere mine adjektiv i en annen tråd, det hadde vært helt fint nemlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt noe om at ytringsfriheten ikke skal beskyttes, men jeg har sagt hva jeg mener om fyren og at han slett ikke burde være lærer noe mer, ever again. Skrotum henger seg opp i mine adjektiver og så har man det gående. Men vet du, :)Kine jeg diskuterer nett så det passer meg, så ikke fortell meg hvor hen og hvordan jeg skal diskutere, selv om DU synes jeg fremstår som usaklig.

Ja, da er vi vel uenige der. Når man synker til såpass lavmål og påstår at KS er dårlig foreldre pga dette så synes jeg man heller skal holde kjeft. :)

Jeg har mine grunner til å reagere som jeg gjør og jeg benytter meg av medlem av dette forumet til å si akkurat hva jeg mener, om det så også måtte gå utover meddebatanters rosaverdenholdninger til samfunnet. Barn skal beskyttes, og vi - som i oss, de voksne - er de eneste som kan beskytte dem mot idioter som kjører på med fascistspøker om massemord og jaktsesong rettet mot AUF-ungdom nok en gang.

Jeg er enig med deg, jeg. Barn skal beskyttes. Derfor mener jeg, som tidligere nevnt i denne tråden, at denne personen ikke skal være lærer. Jeg føler allikevel ikke noe behov om å slenge dritt til meddebatanter som er uenige. (Eller evt. ikke er uenige, men mener bare enkelt og greit at temaet er verdt å diskutere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem beskytter du med uttalelsene dine? Forteller du ikke barn som leser her på forumet at det er greit å kalle folk for alskens ting bare for at du er uenig i noens uttalelser? Skal vi altså ikke tåle noens uttalelser og der har man lov å si sin mening - greit nok og jeg er enig i at folk sier sin mening på dette (men ikke på et vist nivå)

Det er nettopp samme sak dette - du (vi) reagerer på lærers uttalelser og det skal vi få lov til .. ikke sant?

Læreren mente at det var ok å si det han sa - du mener det er ok å si det du sier - jeg er uenig og det må jeg vel få lov til å være jeg også. Det er ikke riktig å spøke slik, men det er heller ikke riktig å kalle folk slike ting.

DU diskutere og sier hva du vil sier du - men er det ikke det som er din kritikk til læreren - at man ikke skal få si det man vil. Forumet her er mer åpent for barn enn denne lærerens FB side forøvrig - der var det snakk om 400 venner - her er det snakk om hele norge og norsktalende som kan lese.

adjektiver ha også en mening - Er det slik at du syns at det er greit hvis en lærer hadde gått og sakt slike ting i klassen, og/eller hatt slike holdninger ellers - der han har fortalt at folk er alkens ting - vi vil ikke ha lærere som kommer med det han gjorde, men vil vi ha folk/lærere som sier slike ting da? Jeg vil ikke ha noen av dem jeg altså - ikke forbilde jeg ville hatt for mine barn.

Du vet ikke bakgrunn til lærer og hva han har opplevd eller 'grunn' til vitsene. Kanskje han også hadde 'sine grunner' for å komme med uttalelser som du, jeg og andre mener er feil.

"Tåle spøken, lenge leve ytringsfriheten"? - kanskje roe ned noe og lese hva folk skriver?

Å kritisere hvordan jeg skriver grammatisk er vel 'galt', er det ikke?

Det har du tatt opp før og du vet det ikke er lov her. Sist så forklarte jeg deg at jeg sliter med språket og gjør så godt jeg kan. Jeg er 2 poeng fra å bli definert som dyslektiker, så at du tar opp andres skriveferdigheter og nå for 2 gang til meg syns jeg er litt ufint. Er det dette du vil at barna som leser her skal lese - at det er greit å mobbe - hvem skulle da beskytte barna sa du - eller skal de kun mobbe voksne?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se om jeg har forstått dette rett. Det er greit å dra en "fleip" om at man håper på AUF'ere på Utøya til sommeren, og satse på en god jaktsesong - men man må ikke si at noen er et ******? Sidestiller dere virkelig det? Seriøst? Det var dette med gangsyn, liksom.

Fatter ikke at man er nødt til å forklare dette en gang jeg, men det er stor forskjell på å kalle opp folk, nesten uavhengig (og legg merke til NESTEN) av hva man kaller de, og å vitse om en god jaktsesong på ungdommer (ja, for vi må for all del ikke kalle de BARN). Man dør ikke av å være et ******. Man dør av å være byttet til en sinnsyk mann med pistol. Det er ikke så alvorlig å være et ****** som det er å være død. Å være et ****** er noe man kan forandre på. Å være død kan man ikke forandre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

De som har mistet gangsynet er vel de som ikke lenger klare skille en dårlig spøk og reell trussel? AUF har selv annonsert at de kommer til å fortsette sommerleir som "før". Jeg syns det er trist at man ikke skal diskutere sånne omstendigheter uten å bli beskyldt får å være uten empati, mistet gangsynet osv. Beskyttelsesboblen har sprukket for lengst og rettsaken begynner i april. På tide Norge begynner forberede seg for det vi har sett er bare begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har mistet gangsynet er vel de som ikke lenger klare skille en dårlig spøk og reell trussel?

Hvem har snakket om reell trussel? Det er en dårlig spøk, det holder det.

AUF har selv annonsert at de kommer til å fortsette sommerleir som "før".

Ja? Og poenget ditt er?

Jeg syns det er trist at man ikke skal diskutere sånne omstendigheter uten å bli beskyldt får å være uten empati, mistet gangsynet osv. Beskyttelsesboblen har sprukket for lengst og rettsaken begynner i april. På tide Norge begynner forberede seg for det vi har sett er bare begynnelsen.

Okay, det er kanskje litt søkt dette, men det er altså en ørliten forskjell på å "diskutere omstendigheter" og å dra smakløse fleiper. Som sagt, jeg er for å diskutere, men å si at man håper på AUF'ere på Utøya og en god jaktsesong, er ikke en diskusjon. Det er en skikkelig makaber, smakløs, uempatisk og ufin fleip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvem har snakket om reell trussel? Det er en dårlig spøk, det holder det.

Flere her i tråden har omtalt utsagene som trusler. Jeg gidder ikke gå gjennom 5 sider for å plukke sitater, har andre ting å holde på med.

Ja? Og poenget ditt er?
Poenget med det er at det er ikke noe man trenger ønske, det skjer helt uavhengig av hva en lærer måtta fjase om på fjøsboka.

Okay, det er kanskje litt søkt dette, men det er altså en ørliten forskjell på å "diskutere omstendigheter" og å dra smakløse fleiper. Som sagt, jeg er for å diskutere, men å si at man håper på AUF'ere på Utøya og en god jaktsesong, er ikke en diskusjon. Det er en skikkelig makaber, smakløs, uempatisk og ufin fleip.

Å diskutere omstendighetene rundt omstendigheter som i dette tilfeller denne fleipen burde være fullt mulig uten å reagere som enkelte gjør, så ja det burde være en forskjell på det og fordi man ikke helt klarer hate denne lærern så trenger man ikke få huden full av mangel på empati. Jeg tror ingen i denne tråden syns det var noe særlig gjennomtenkt. De delte meningene ligger mer i medias dekning og konsekvensene osv. Det burde det være mulig å diskutere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har mistet gangsynet er vel de som ikke lenger klare skille en dårlig spøk og reell trussel? AUF har selv annonsert at de kommer til å fortsette sommerleir som "før". Jeg syns det er trist at man ikke skal diskutere sånne omstendigheter uten å bli beskyldt får å være uten empati, mistet gangsynet osv. Beskyttelsesboblen har sprukket for lengst og rettsaken begynner i april. På tide Norge begynner forberede seg for det vi har sett er bare begynnelsen.

Begynnelsen på hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg føler noe hat eller får noen sterk reaksjon selv om jeg mener det var veldig dumt av han. Men jeg er nok blitt ganske nummen etter å ha vært oppvokst i og fortsatt er i miljøer hvor ulike mennesker blir rakket ned på og fleipet ganske heftig om. Folk her kan være ganske så åpne og brutalt ærlige om deres syn. Her har samer fått gjennomgå i all tid. Det er fortsatt trist å se alle fordommene mot samene. Og muslimer, folk uttrykker sterke følelser ovenfor disse folkene. I ulike sammenkomster har man hørt mye. Rå fleiping og latter av spøker som er ganske så på kanten (aller flest menn som sier slik). Det er trist, men desverre sånn mange mennesker er, og har vært i all tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her i tråden har omtalt utsagene som trusler. Jeg gidder ikke gå gjennom 5 sider for å plukke sitater, har andre ting å holde på med.

Neivel.

Poenget med det er at det er ikke noe man trenger ønske, det skjer helt uavhengig av hva en lærer måtta fjase om på fjøsboka.

Okay, det er mulig at jeg er over gjennomsnittelig kørka (selv om jeg holder en knapp på "intelligent"), men jeg er forholdsvis sikker på at det er ikke denne lærerens ønske om AUF'ere på Utøya i år folk reagerer på. Jeg tror greia her er ønsket om god jaktsesong. Det er den delen som er smakløs, liksom.

Å diskutere omstendighetene rundt omstendigheter som i dette tilfeller denne fleipen burde være fullt mulig uten å reagere som enkelte gjør, så ja det burde være en forskjell på det og fordi man ikke helt klarer hate denne lærern så trenger man ikke få huden full av mangel på empati. Jeg tror ingen i denne tråden syns det var noe særlig gjennomtenkt. De delte meningene ligger mer i medias dekning og konsekvensene osv. Det burde det være mulig å diskutere.

Hva er det vi gjør da, Snusken? Vi diskuterer omstendigheter som i "dette tilfelle denne fleipen" - min påstand er at "denne fleipen" er smakløs, og at det er helt riktig at man ikke bør få jobbe med barn når man klarer å utvise så lite empati og gangsyn. Din påstand er at man bør få skrive akkurat hva man vil på facebook, uten at det får noen konsekvenser. Sant? Det er en diskusjon det. Hadde vi vært enige, så ville det ikke vært noe å diskutere. At du ikke tåler at jeg syns du er en uempatisk, ufølsom og avstumpa fyr om du syns det er GREIT å fleipe med jakt på ungdommer, er jo ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Begynnelsen på hva?

Sirkuset. f.eks er det bare en uke siden folk først fikk se ABB og danne seg ett inntrykk. Og som du siterte meg, rettsaken begynner først og allerede i april. Så å ta helt av på denne enkelthendelsen kan bli slitsomt om man skal holde på sånn over alt og alle som måtte mene noe som kanskje ikke er 100% politisk korrekt fremover.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirkuset. f.eks er det bare en uke siden folk først fikk se ABB og danne seg ett inntrykk. Og som du siterte meg, rettsaken begynner først og allerede i april. Så å ta helt av på denne enkelthendelsen kan bli slitsomt om man skal holde på sånn over alt og alle som måtte mene noe som kanskje ikke er 100% politisk korrekt fremover.

Herregud, jeg trodde du mente at det var en haug av tullinger der ute som bare ventet på en anledning til å smelle bomber og plaffe ned uskyldige barn :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...