Gå til innhold
Hundesonen.no

Her tar mastiffenen bit av ansiktet til programlederen.


LilleZara
 Share

Recommended Posts

Man burde da kjenne sin EGEN hund veldig godt, og vite hvor grensene går for hunden din.

Dette kan du dermed ikke vite med vilt fremmede hunder.

Jo, grensene ja, men hvis en hund ikke like at man kommer bøyd over, så liker den ikke det.

Leste i annet forum nettopp om ei som var på kurs om hundens signaler og der skulle hundene slippes og så skulle de se i en aktivitet elns på hundens språk (slow motion og bilde for bilde på film) det de også filmet var når eierne tok av båndet - eierne bøyde seg endel over hundene og der fikk de se at hundene også i den situasjonen dempet. Noe som jeg tror mange av de ikke var klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis jeg hadde blitt holdt godt fast i halskjedet mens en fyr frenetisk drev og gnikket opp og ned på øret mitt samtidig som en totalt fremmed frøken drev og susset og nusset og klemte og klappet og a

Jeg mener ansvaret ligger hos hundens eier, jeg. Han burde skånet sin hund for den stressede intervjusituasjonen. Mine hunder kan bite. De er hunder, biting er en "siste utvei" løsning hunder har. Fib

En hund skal ikke bite, ferdig med det - hvorfor den biter og hvorfor den ikke bruker det naturlige språket må man vel få lure på?. Det er vel ingen unnskyldning for bitt vel.

Hunden trenger ikke å være en dritthund som du konstaterer - det kan like gjerne være en dritt eier som er årsaken. Dessverre får da en hund adferd utifra denne dritt eieren. Høres like mye ut som du unnskylder eieren, som at andre unnskylder hunden - eller egentlig mer, for du konstanterer at dette er kun er hundens feil du.

Hvor i mitt innlegg forsvarer jeg hunden? Jeg filosoferer over grunner til at hunden kanskje ikke knurret først, videre i innlegget så påpeker jeg bare at hunden gir fra seg noen signaler og at det er synd at ingen plukker det opp. For det er jo leit.

Siden svaret til dere blir mer eller mindre identisk:

Jeg unnskylder hverken bikkje eller eier, jeg bare syns ikke at det er hele resten av verdens oppgave å lære seg å lese hund, i tilfelle en stakkars liten pjuskedusk på 45 kg opplever en situasjon som litt vanskelig. Og det er ikke så veldig mye "funderinger" på hvorfor hunden ikke viser "naturlig språk" - det blir vel mer eller mindre fastslått at her har eier straffet hunden for å vise "naturlig" språk og at det er derfor den ikke knurrer.

Newsflash: Det hender faktisk at det blir født hunder som ikke har evnen til å utvise "naturlig språk". Det hender at hunder ikke lærer hva "naturlig språk" er. At en hund er en hund, betyr ikke at den er god på å være hund.

Det var punkt 1. Punkt 2 er at hunder ikke skal bite. Ikke noe hvisomattedersomatte - det er et valg hunden gjør, det er en terskel de har. Samme hvordan dere vrir og vender på det, så ligger det i hundens mentalitet hvorvidt den kommer til å bite i en pressa situasjon eller ikke. Jeg har hatt hunder jeg er så å si 100 % sikker på at aldri kommer til å bite, selv om de blir pressa og pressa og pressa, og jeg har hatt hunder jeg er så å si 100 % sikker på at KOMMER til å bite, uten at de nødvendigvis blir utsatt for noe særlig press. Og før dere rekker å hoste om de hundene som kom til å bite - de ble avlivet. Enkelt og greit.

Punkt 3. Ikke engang her på forumet klarer vi å bli enige om det er tydelige eller ikke tydelige signaler om at denne hunden kommer til å bite. På forumet her er vi mer en gjennomsnittelig interessert i hund. Vi burde være enige om hvorvidt denne hunden er så utilpass at det kan forsvare at den biter eller ikke - hvilket vi IKKE er. Så hvordan skal vi forvente at resten av samfunnet skal kunne lese hund og skjønne hvor grensa til den hunden går hen? Vi kan ikke det - ergo luker vi bort bikkjer som biter! Ikke noe åndssvak gjetting om hva slags behandling hunden får av eier, ikke noen fantasifulle forklaringer på hvorfor dama fortjener å bli bitt - bikkjer skal ikke bite bare fordi at folk susser på dem!

Punkt 4. I et samfunn som stadig blir mer og med dyrefiendtlig, så er det TRIST å se at forholdsvis oppegående hundefolk komme med dølle unnskyldninger om hunder som biter, som i denne tråden. Igjen - lista for når den velger å bite, ligger i bikkja. Bikkjer som velger å bite bare fordi at folk peller på dem, burde ikke få lov til å eksistere i noe samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå og gjøre er to forskjellige ting. Tørr nesten vedde på at de fleste gjør mye av dette med sine egne hunder - eller gjelder ikke hilseritualet der? (hunder er jo trygge på eier osv, men bare lurte på om det er god skikk og bruk totalt sett)

Det er selvsagt annerledes med sine egne hunder. De kjenner deg!

Punkt 2 er at hunder ikke skal bite. Ikke noe hvisomattedersomatte - det er et valg hunden gjør, det er en terskel de har.

Hunder biter. Punktum.

Terskelen for å bite er derimot veldig forskjellig fra hund til hund, og dette har med både god avl og god miljøtrening å gjøre.

Men hunder biter. At hunder ikke "skal" bite er noe vi mennesker sier. Det er ikke hundenes moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ansvaret ligger hos hundens eier, jeg. Han burde skånet sin hund for den stressede intervjusituasjonen. Mine hunder kan bite. De er hunder, biting er en "siste utvei" løsning hunder har. Fibi skal ikke hilses på av fremmede. Det er ikke vanskelig for meg å si:"Nei, hun skal du ikke hilse på". Gir de seg ikke, kan jeg føye på et:"Se nå, nå går hun og setter seg bak meg. Da forteller hun meg at jeg kan ta meg av den sosiale biten, mens hun får sitte i fred. Syns du ikke vi skal respektere det?" Hvis hilsefantasten tar et skritt nærmere henne, stopper jeg vedkommende fysisk og sier: "JEG har en avtale med hunden min om at hun skal få være i fred når hun ber om det. Det skal du også respektere." Det har hent at hun har glefsa, ja. Voksne folk som ikke hører på verken meg eller bikkja, har fått et:"Hva var det jeg sa?" Barn hører på meg uten å skulle insistere på egne, skrudde teorier, så der holder det å si:"Nei, hunden kan bite." Èn gang har jeg spurt en dame om hun ønker at jeg avlivet hunden, men hun la seg flat og sa at glefset var hennes egen skyld og det var det. Han fullemannen som hadde hatt hunder i tredve år og kunne ALT, har bare brått blitt ganske edru når vi har møtt ham siden. Nå er det vel ingen hemlighet at jeg egentlig er enig i at hunder som vår elskede Fibi i utgangspunktet burde vært selektert ganske tidlig, men vi har valgt å la henne leve livet ut og dermed har vi et ekstra ansvar for å beskytte både henne mot det hun opplever som truende omgivelser og omgivelsene mot henne. Kommer endelig tilbake til poenget som er at eieren burde kjenne sin hund og latt bikkja bli hjemme under intervjuet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke greit at hunden biter, men jeg skjønner ikke hvorfor de skal sette hunden i denne situasjonen i det hele tatt. Eier burde kjenne sin egen hun såpass godt at han vet hvordan hunden reagerer i stressa situasjoner. Vet han ikke det burde han ta noen forhåndsregler først, og kanskje aller helst la bikkja være hjemme.

Jeg sier ikke dette for å "unnskylde" hunden, det er ikke greit at den biter. Men er det en "drittbikkje" må eier være mer obs på situasjonene han setter den i, for å unngå at slike ting i det hele tatt skjer.

Men så tenker jeg at man skal respektere hunden, og ikke kline ansiktet i trynet på en fremmed hund - når du ikke har noe som helst peiling på hvordan den kommer til å reagere. At den skal tåle det uten å bite hjelper ikke når du alt har mistet en bit av leppa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 4. I et samfunn som stadig blir mer og med dyrefiendtlig, så er det TRIST å se at forholdsvis oppegående hundefolk komme med dølle unnskyldninger om hunder som biter, som i denne tråden. Igjen - lista for når den velger å bite, ligger i bikkja. Bikkjer som velger å bite bare fordi at folk peller på dem, burde ikke få lov til å eksistere i noe samfunn.

Joda, du unnskylder eier, da du har konstantert at det er ei drittbikkje og ferdig med det.

Det er hunden som blir plassert der av eier. Hunden har stress fra dagen før og den trenger lengre tid for å få ned denne, så kjører eier hunden i en slik setting og gjør hele situasjonen til hunden slik at den ikke har noen valg igjen. Den angriper ikke, den forsvarer seg, det er et advarsels-bitt, noe den ikke hadde gjort hvis eier og resten der ikke hadde vært så tom i hodet.

Hva ville du selv gjort hvis du har fått noe trykt i trynet og du hadde 0 språk foruten hånden og du følte deg presset og har vært stresset, men 0 mulighet for å komme deg unna? Jeg tror nok du hadde tatt opp hånden og skyvd bort for å få litt avstand. (som den drittkjerringa du er?)

Nei, det er ingen unnskyldning for hverken deg eller hunden - det er et forsøk på forklaring på adferd. Hverken du eller hunden skal gjøre dette, men hvilket valg hadde dere. Det er en grense for alt, men hvor denne er er kanskje spørsmålet?

Eller mener du en hund uansett situasjon ikke kan bite? F.eks en hund som blir mishandlet og er presset i et hjørne. Skal den bli mishandlet til døde uten at den biter?

Det er selvsagt annerledes med sine egne hunder. De kjenner deg!

Så det er greit at hunder demper ved eier, men ikke andre. Er ikke demping i dette tilfellet for at hunden nettopp ikke liker det - hvorfor er det da greit at eier gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit at hunder demper ved eier, men ikke andre. Er ikke demping i dette tilfellet for at hunden nettopp ikke liker det - hvorfor er det da greit at eier gjør det?

Jeg syns ikke det er greit at en eier driver å nusser med hunden sin som en tante med tantebarna sine, nei (tantebarn liker stort sett ikke den slags de heller!).

Min egen hund demper meg noen ganger når jeg gir ham et kyss på hodet. Ofte (ikke alltid) vil jeg ta hensyn til dette også. Men poenget er at han viser annen atferd rundt fremmede enn rundt meg, som han naturligvis er temmelig trygg på. Han demper mer rundt fremmede. Barn han ikke kjenner, som vil hilse, ber jeg vennlig være litt forsiktig og sette seg på huk. Voksne som vil hilse forventer jeg nesten at har litt hundevett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen etter å ha lest denne tråden er at jeg heretter holder guttungen unna hundearrangement. Jeg tør rett og slett ikke ta han med lengre.. Både han og jeg har nok store problemer med å lese hundespråk, siden vår nåværende hund ( og mine tidligere hunder ) oppfører seg skremmende likt den mastiffen der i kosesituasjoner.. Og Gud forby at guttungen skulle komme til å lene seg over en hund han akkurat har kost med, da kan han forvente å bli bitt da visst. Og jeg hadde sannsynligvis blitt anmeldt for å mishandle drittbikkja i etterkant siden jeg ikke akkurat hadde stått og sett på.

Jeg har rett og slett for høye krav til hunder og for lave krav til mennesker skjønner jeg, siden jeg forventer at hunder skal tåle å bli kost med. Og ikke minst skjønne at de ikke er i livsfare hvis et menneske klapper og koser med dem og ikke tro de skal bli spist fordi om den fremmede nærmer seg med ansiktet sitt.

Hadde det vært min hund hadde den vært død rimelig raskt etter sending..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen etter å ha lest denne tråden er at jeg heretter holder guttungen unna hundearrangement. Jeg tør rett og slett ikke ta han med lengre.. Både han og jeg har nok store problemer med å lese hundespråk, siden vår nåværende hund ( og mine tidligere hunder ) oppfører seg skremmende likt den mastiffen der i kosesituasjoner.. Og Gud forby at guttungen skulle komme til å lene seg over en hund han akkurat har kost med, da kan han forvente å bli bitt da visst. Og jeg hadde sannsynligvis blitt anmeldt for å mishandle drittbikkja i etterkant siden jeg ikke akkurat hadde stått og sett på.

Hvorfor lese alt i ond tro? Det er da ingen som påstår at det er så svart-hvitt som dette. Herlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lese alt i ond tro? Det er da ingen som påstår at det er så svart-hvitt som dette. Herlighet.

Det er faktisk veldig svart - hvitt... Bikkja bet uprovosert uten å vise signaler på forhånd. Uansett om den hadde vist en hel haug med signaler - som flere her mener den gjør ( jeg ser det ikke, men så var det den greia med keiserens nye klær ) så er det ikke ok. Ikke litt en gang.

Jeg liker ikke å klemme så fryktelig mye på folk, men jeg skaller ikke ned folk av den grunn, selv om mitt stive blikk og holdning burde fortelle de at jeg er ukomfortabel.

Jeg sier i fra, insisterer de så finner jeg meg i det faktisk.

Og jeg er ikke særlig god på impulskontroll og liker ikke fremmede.

Det samme forventer jeg av både mine og andres hunder. Det er en del av det å leve i et samfunn, lik det eller ei..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig svart - hvitt... Bikkja bet uprovosert uten å vise signaler på forhånd. Uansett om den hadde vist en hel haug med signaler - som flere her mener den gjør ( jeg ser det ikke, men så var det den greia med keiserens nye klær ) så er det ikke ok. Ikke litt en gang.

Jeg er enig i én ting: Hunden viste ekstrem lav terskel for å bite, som normalt er siste utvei, og den viser ingen truende signaler før den biter. Men, som jeg har forsøkt å påpeke, "svak mentalitet" og "stressende situasjon" er ikke innbyrdes motsigende forklaringer på det som skjedde her. Tvert imot må mentalitet og atferd ses i sammenheng, og atferd er ingen ren viljesakt, men en interaksjon med miljøet. Hva som kommer først blir litt hønen og egget. At vi "hundefolk" er mer opptatt av hva vi faktisk kan observere fra klippet er ikke veldig overraskende, og det er dessuten det eneste vi kan si noe sikkert om. Vi kan slutte fra disse observasjonene at dette er en "drittbikkje" (ingen er uenig i at dette er en svak hund mentalt sett, så vidt jeg har fått med meg), men vi kjenner strengt tatt ikke til hunden utover det vi ser her og for alt vi vet har den alltid fungert helt glimrende i de fleste situasjoner frem til nå.

Hunder som ikke er totalt skadet i hodet biter ikke helt uten grunn, og en nervøs hund hadde plenty av grunner til å bli ufin her. Jeg er dessuten enig med ida, ansvaret må til syvende og sist ligge på eieren. Jeg finner det i det hele tatt merkelig at eieren kan ha vært så naiv om sin egen hund at han lot den være med på dette, om atferden ikke kom helt utifra det blå (og det gjør atferd aldri, så sant man ikke har fått et kakk i hodet). Bittet korrelerer dessuten med alle bitestatistikker. Disse vil fortelle at det er større sjanse for at en hund biter om den er holdt fast/lenket fast enn om den ikke er det (som i dette tilfellet). De vil fortelle at over halvparten av folk som blir bitt av hund er barn under 13 år (altså personer som ikke har lært seg hvordan å oppføre seg rundt hunder, og generelt personer som har et noe mer ukontrollert kroppsspråk enn voksne flest - bortsett fra programlederen her da, som mildt sagt er veldig stressende og driver og veiver med hendene histen og pisten). Statistikkene vil også fortelle at mange bitt skjer i ansiktet, og har det noe med hvordan folk lener seg over fremmede bikkjer og skal kysse de i trynet, kanskje?

At "hundefolk" kan forklare noen av grunnene til at hunder biter, er derimot IKKE et forsvar for at hunder biter!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

At "hundefolk" kan forklare noen av grunnene til at hunder biter, er derimot IKKE et forsvar for at hunder biter!

Men spiller det noen rolle hvorfor hunden biter? Har den bitt, så er jo skaden skjedd, uansett hvilke tanker hunden hadde i hodet sitt, når den beit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spiller det noen rolle hvorfor hunden biter? Har den bitt, så er jo skaden skjedd, uansett hvilke tanker hunden hadde i hodet sitt, når den beit.

For den enkelte saken betyr det ikke mye, kanskje utenom hva hundens skjebne skal bli. Men kunnskap om hvorfor hunder biter er selvsagt viktig i et samfunn der vi har veldig mange hunder, og der dessverre mange også biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For den enkelte saken betyr det ikke mye, kanskje utenom hva hundens skjebne skal bli. Men kunnskap om hvorfor hunder biter er selvsagt viktig i et samfunn der vi har veldig mange hunder, og der dessverre mange også biter.

Hvorfor er det viktig? Jeg forstår ikke at det egentlig betyr noe som helst om årsaken til at en hund biter, jeg. Det er meg revnende likegyldig om min hund biter fordi den har følt seg presset, stresset, nervøs, usikker, eplekjekk, hormonell, dominant eller hva enn man måtte mene om det. Hvis jeg ikke har klart å formidle til min hund at det er jeg som har ansvaret i enhver situasjon, så lider hunden under det. Jeg er blandt de som har hatt hunder som har bitt eller vært i situasjoner de forsøker å bite. Jeg tror de fleste som har vært i den situasjonen har en annen vurdering enn de som tenker "hva om".

Forøvrig er jeg uenig i din påstand at det er mange hunder som biter. I Norge har vi en populasjon på ca 350.000 registrerte hunder, det er ikke mange skader av hundebitt årlig med tanke på hvor mye hunder det er i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig? Jeg forstår ikke at det egentlig betyr noe som helst om årsaken til at en hund biter, jeg.

Mulig fordi hunder biter?

Man lærer unger å ikke gå i veien også, for biler treffer deg.

I gitte situasjoner er det farlig/skade kan skje - folk bør vite når disse situasjonene kan oppstå og la være å sette seg og hund(bilfører) til å bli satt i en slik situasjon. Joda, hund og bilføre skal klare å unngå 'smell', men blir man for presset, så vil det smelle til slutt muligens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig? Jeg forstår ikke at det egentlig betyr noe som helst om årsaken til at en hund biter, jeg. Det er meg revnende likegyldig om min hund biter fordi den har følt seg presset, stresset, nervøs, usikker, eplekjekk, hormonell, dominant eller hva enn man måtte mene om det. Hvis jeg ikke har klart å formidle til min hund at det er jeg som har ansvaret i enhver situasjon, så lider hunden under det. Jeg er blandt de som har hatt hunder som har bitt eller vært i situasjoner de forsøker å bite. Jeg tror de fleste som har vært i den situasjonen har en annen vurdering enn de som tenker "hva om".

Beklager om dette er et spesielt syn for noen av dere, men jeg mener faktisk at erfaring og kunnskap er viktig, også når det gjelder hvordan vi behandler hundene våre. At det kan være irrelevant for konsekvensen av en atferd (altså hva for hva vi gjør når skaden er skjedd) er en helt annen sak, men skal vi få ned antallet nervøse og aggressive bikkjer så må det faktisk litt mer til enn bare god avl (selv om det selvsagt er en god start). Om biting faktisk er et problem kan selvsagt diskuteres.

Analogi: Syns du ikke det er relevant for ruspolitikken å vite hvorfor folk blir rusmisbrukere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden svaret til dere blir mer eller mindre identisk:

Jeg unnskylder hverken bikkje eller eier, jeg bare syns ikke at det er hele resten av verdens oppgave å lære seg å lese hund, i tilfelle en stakkars liten pjuskedusk på 45 kg opplever en situasjon som litt vanskelig. Og det er ikke så veldig mye "funderinger" på hvorfor hunden ikke viser "naturlig språk" - det blir vel mer eller mindre fastslått at her har eier straffet hunden for å vise "naturlig" språk og at det er derfor den ikke knurrer.

Det at hunden ikke knurret var noe jeg reagerte på, så derfor skrev jeg mine tanker om det. Det førte jo igjen til at jeg fikk et svar på dette av Tulip. Det er jo det jeg håper på når jeg skriver i slike diskusjoner. At noen skal komme med kunnskap som forklarer for meg.

Det var punkt 1. Punkt 2 er at hunder ikke skal bite. Ikke noe hvisomattedersomatte - det er et valg hunden gjør, det er en terskel de har. Samme hvordan dere vrir og vender på det, så ligger det i hundens mentalitet hvorvidt den kommer til å bite i en pressa situasjon eller ikke. Jeg har hatt hunder jeg er så å si 100 % sikker på at aldri kommer til å bite, selv om de blir pressa og pressa og pressa, og jeg har hatt hunder jeg er så å si 100 % sikker på at KOMMER til å bite, uten at de nødvendigvis blir utsatt for noe særlig press. Og før dere rekker å hoste om de hundene som kom til å bite - de ble avlivet. Enkelt og greit.

Altså; Jeg er helt enig med deg. Hunder skal ikke bite. Det at jeg lurer på hvorfor atferden til hunden/prøver å forklare med betyr ikke at jeg ikke synes det er en drittbikkje.

Punkt 3. Ikke engang her på forumet klarer vi å bli enige om det er tydelige eller ikke tydelige signaler om at denne hunden kommer til å bite. På forumet her er vi mer en gjennomsnittelig interessert i hund. Vi burde være enige om hvorvidt denne hunden er så utilpass at det kan forsvare at den biter eller ikke - hvilket vi IKKE er. Så hvordan skal vi forvente at resten av samfunnet skal kunne lese hund og skjønne hvor grensa til den hunden går hen? Vi kan ikke det - ergo luker vi bort bikkjer som biter! Ikke noe åndssvak gjetting om hva slags behandling hunden får av eier, ikke noen fantasifulle forklaringer på hvorfor dama fortjener å bli bitt - bikkjer skal ikke bite bare fordi at folk susser på dem!

Åndssvak gjetting var nå så. Det at noen hunder mister/hopper over litt av språket sitt etter straff for det er etter det jeg har forstått et relativt vanlig fenomen. Nå betyr jo ikke straff dyremishandling, så jeg har heller ikke påstått at hunden får noe dårlig behandling. Fantasifull forklaring på på hvorfor dama fortjener å bli bitt er det vel også lite av. Det er vel ingen som meter at dama fortjener å bli bitt?

Punkt 4. I et samfunn som stadig blir mer og med dyrefiendtlig, så er det TRIST å se at forholdsvis oppegående hundefolk komme med dølle unnskyldninger om hunder som biter, som i denne tråden. Igjen - lista for når den velger å bite, ligger i bikkja. Bikkjer som velger å bite bare fordi at folk peller på dem, burde ikke få lov til å eksistere i noe samfunn.

Det at jeg har behov for å se etter forklaringer betyr ikke at jeg vil bortforklare det. Eller at jeg mener hunden er unnskyldt. Enkelt og greit; Jeg vil lære av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundens signaler er så tydlige at eieren som sitter bak ser de lang vei. Han bør kunne noe om hundespråk når han skal ha den rasen og ikke minst i telegg utsetter den for dette ved å ta den med i et studio spekket med kamera og folk! DA SKAL EIEREN BÅDE KJENNE HUNDEN OG KJENNE SPRÅKET TIL DEN OG SI IFRA NÅR HUNDEN ER I EN PRESSET SITUASJON DEN IKKE LIKER! At damen fortjente bittet mener jeg fortsatt, hun vil lære at sånn gjør hun ikke med en hund igjen.. For dette gikk ikke utover andre enn hunden, den ble vel avlivet da disse dyrefolkene kom og hentet den. Det er langt ifra riktig å skylde på hunden når den bruker språket så tydlig i, og så lenge! Damen hadde god tid til å trekke seg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde blitt holdt godt fast i halskjedet mens en fyr frenetisk drev og gnikket opp og ned på øret mitt samtidig som en totalt fremmed frøken drev og susset og nusset og klemte og klappet og attpåtil stakk den digre leppa si helt oppi trynet mitt, ja da hadde jeg søren meg glefset jeg også. Og det helt uten å gidde si noe særlig ifra på forhånd.

BTW: jeg har faktisk gjort det, og det helt uten at noen holdt meg fast, men bare stakk trynet sitt veldig tett oppi mitt. Riktignok slapp frøkna unna med et blodspor på leppen, men det var vel bare "flaks".

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble ikke avlivet.

Så du mener jeg kan slå deg ned og du kan ikke skylde på at du ikke så tegnene? - mener du virkelig jeg noen gang har grunn til å klinke deg rett ned (foruten hvis jeg må forsvare meg i nød) og så har du fortjent det?

Hvorfor mener du det kan sammeliknes?

Alt denne hunden gjorde var å si TYDELIG ifra til damen at hun ble altfor nærgående med et varselbitt, hadde hunden villet "klinke damen rett ned" etter dine ord, tro meg, den sterke hunden der hadde klart det. Bittet var ikke et angrepsbitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns folk stadig vekk trenger seg inn i min intimsone jeg. Spesielt nå den siste måneden har folk påtvunget meg klemmene deres, gitt i all verdens beste mening, men jeg liker det ikke for det. Greit å vite at jeg neste gang bare kan måke til den stakkaren som prøver å legge armene sine rundt meg, for seriøst - de burde i det minste klare å lese kroppsspråket MITT, som er av samme art som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå og gjøre er to forskjellige ting. Tørr nesten vedde på at de fleste gjør mye av dette med sine egne hunder - eller gjelder ikke hilseritualet der? (hunder er jo trygge på eier osv, men bare lurte på om det er god skikk og bruk totalt sett)

Jeg grafser, bøyer meg over, tvangssusser og tvangskoser, holder hardt rundt hundene, bøyer meg over dem, ser dem i øynene og gjør i det heletatt ALT som står på den plakaten - med mine EGNE hunder. Jeg forventer at de skal tåle det faktisk, og jeg gjør det slik at de også skal være forberedt på at andre folk kan komme til å gjøre slikt.

Er helt enig med deg i at denne hunden ga mange signaler på å mistrives/bli presset i en situasjon hunden tydeligvis ikke takler, og både eier og damen har gjort feil her. Minst eieren i mine øyne, det er hans hund, og han selv burde kunne lese sin egen hund og gjøre noe før det eskalerte slik det gjorde.

Jeg er ganske sikker på at man i en intervjusituasjon med et annet menneske om en hendelse som skjedde under litt dramatiske omstendigheter overhodet ikke tenker på å lese og analysere hunden opp og ned og i mente...

Selvfølgelig ikke greit at hunden biter, men jeg skjønner ikke hvorfor de skal sette hunden i denne situasjonen i det hele tatt. Eier burde kjenne sin egen hun såpass godt at han vet hvordan hunden reagerer i stressa situasjoner. Vet han ikke det burde han ta noen forhåndsregler først, og kanskje aller helst la bikkja være hjemme.

Hvordan skal eier kunne kjenne sin hund i en situasjon som jeg nesten kan garantere for at den aldri har vært satt i før? Tror du den hadde gjennomfått en slik redningsaksjon tidligere sånn at eier burde skjønne hvor "stressa" hunden var pga det? Tror du hunden tidligere hadde vært i en tett intervjusituasjon og reagert på den måten? Hvordan skal eier kunne forutse hundens reaksjon dersom den kanskje aldri hadde vært i tilsvarende situasjon tidligere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal eier kunne kjenne sin hund i en situasjon som jeg nesten kan garantere for at den aldri har vært satt i før? Tror du den hadde gjennomfått en slik redningsaksjon tidligere sånn at eier burde skjønne hvor "stressa" hunden var pga det? Tror du hunden tidligere hadde vært i en tett intervjusituasjon og reagert på den måten? Hvordan skal eier kunne forutse hundens reaksjon dersom den kanskje aldri hadde vært i tilsvarende situasjon tidligere?

Eier burde kjenne hunden sin i generelt stressa situasjoner (les; mindre ekstreme enn denne), men eier kjenner selvfølgelig ikke sin hund i en situasjon den ikke har vært i før, og kan heller ikke forutse hundens reaksjon dersom den ikke har vært i tilsvarende situasjon tidligere. Det er her poenget mitt ligger. Eier burde da, når h*n ikke har den minste peiling på hvordan hunden kommer til å reagere, eller ikke vet med sikkerhet at den kommer til å takle situasjonen, ta sine forhåndsregler. For det er faktisk eier sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...