Gå til innhold
Hundesonen.no

Godis erstatning


HHC
 Share

Recommended Posts

Jobber med å kutte ut godis for tiden (ok, kutte ned da - fin start....) men sliter litt med enkle erstaninger som stiller søtsuget. Hender jeg tar meg en slurk cola (fordi èn slurk holder for meg), ellers blir det en del bær og vaniljekesam og noe frukt. Problemet med frukt er at det ikke blir eple og pære. Jeg skal ha mango, ananas, druer ++ så det blir fort dyrt (student) og har kort holdbarhet (reiser en del, så må tømt kjøleskapet ganske ofte). Grønnsaker med dip er også tiltak uten å bli en stor hit.

Trenger tips? :gaah: :gaah: :gaah: :gaah:

Kjære sonenorakel? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig funker det ikke for meg å kutte ned - jeg må kutte ut. Hvis ikke får jeg bare lyst på mer. Men det er varierer jo.

- Vann med smak.

- Nutrilett-barer (måltidserstattere, ikke for ofte!)

- Yoghurt (mango & pasjonsfrukt er min favoritt, den er veldig søt og god)

- Mørk sjokolade, når du virkelig trenger. En liten bit. I og med at en slurk cola er nok, er sikkert en liten bit mørk sjokolade nok og?

Men det viktigste av alt er å huske motivasjonen sin. Hvorfor vil du dette?

Jeg hadde en periode hvor jeg måtte kle på meg og gå/jogge en tur hver gang jeg fikk lyst på noe godt. Da kommer jeg på motivasjonen, og glemmer søtsuget. En annen god idé kan være å pusse tennene når du får lyst på søtsaker. Da gir det seg :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig funker det ikke for meg å kutte ned - jeg må kutte ut. Hvis ikke får jeg bare lyst på mer. Men det er varierer jo.

- Vann med smak.

- Nutrilett-barer (måltidserstattere, ikke for ofte!)

- Yoghurt (mango & pasjonsfrukt er min favoritt, den er veldig søt og god)

- Mørk sjokolade, når du virkelig trenger. En liten bit. I og med at en slurk cola er nok, er sikkert en liten bit mørk sjokolade nok og?

Men det viktigste av alt er å huske motivasjonen sin. Hvorfor vil du dette?

Jeg hadde en periode hvor jeg måtte kle på meg og gå/jogge en tur hver gang jeg fikk lyst på noe godt. Da kommer jeg på motivasjonen, og glemmer søtsuget. En annen god idé kan være å pusse tennene når du får lyst på søtsaker. Da gir det seg :)

Lykke til!

Takk for tips!

Vann med smak (og bobler, thank you sodastream!) drikker jeg noen ganger i uka, en av grunnene til at jeg nesten ikke drikker brus/saft etc.

Jeg spiser jo mye skyr og yoghurt, men føler det ikke stilner suget.

Mørk sjokolade liker jeg desverre ikke (sjokolade er jeg i utgangspunktet ikke storfan av)

Men skal få ut fingeren og kjøpe litt nutrilett igjen (syntes egentlig de er litt søte, men det er jo kanskje litt av meninga, hehe). Og hvis jeg spiser dem sakte er jeg jo så mett at jeg ikke orker noe som helst egentlig.

Pusse tenna skal jeg bli flinkere til ;)

Håper noen kan finne opp kruttet her? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KROM som kosttilskudd har ihvertfall hjulpet meg VELDIG! Jeg har kun gått på det i 3 uker og merket fort at søtsuget minket. Jeg er nærmest avhengig av sjokolade - men takket være KROM klarer jeg nå å holde meg til kun hver lørdag! :)

EDIT: Og som sagt over her; Nutrilett barer kan være gode å ha... Man trenger ikke spise en hel. En halv eller en kvart holder ihvertfall for meg når jeg får søtsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å bli gravid og håpe på det beste; Jeg har nå vært kvalm i 4 mnd, og kan ikke spise noe med sukker i for da får jeg vond smak i munnen. Gått opp minus 6 kg til nå i graviditeten. En sjanse å ta selvsagt, men er foreløbig den beste slanke- og søtsugkuren jeg har hatt ;)

Forøverig er det å bli student ( da jeg var det) det værste jeg har gjort for vekt og søtsug, så du har nok gjort et dårlig valg der...;)

Og så et bittelite konstruktivt drypp; som nevnt over, det er ofte bedre å kutte helt enn å kutte ned litt bare. Det er hardt i en overgangsfase, men holder du ut den er du ofte "avvent":)

(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KROM som kosttilskudd har ihvertfall hjulpet meg VELDIG! Jeg har kun gått på det i 3 uker og merket fort at søtsuget minket. Jeg er nærmest avhengig av sjokolade - men takket være KROM klarer jeg nå å holde meg til kun hver lørdag! :)

EDIT: Og som sagt over her; Nutrilett barer kan være gode å ha... Man trenger ikke spise en hel. En halv eller en kvart holder ihvertfall for meg når jeg får søtsug.

Innkjøpt i dag etter råd fra andre soniser :D

Jeg anbefaler å bli gravid og håpe på det beste; Jeg har nå vært kvalm i 4 mnd, og kan ikke spise noe med sukker i for da får jeg vond smak i munnen. Gått opp minus 6 kg til nå i graviditeten. En sjanse å ta selvsagt, men er foreløbig den beste slanke- og søtsugkuren jeg har hatt ;)

Forøverig er det å bli student ( da jeg var det) det værste jeg har gjort for vekt og søtsug, så du har nok gjort et dårlig valg der... ;)

Og så et bittelite konstruktivt drypp; som nevnt over, det er ofte bedre å kutte helt enn å kutte ned litt bare. Det er hardt i en overgangsfase, men holder du ut den er du ofte "avvent" :)

(

Spørs hvor økonomisk graviditeten er i lengden da ;)

Studentgreia er ikke noe stort problem føler jeg, min største fiende er kleine helgedager og reising (blir mye, ikke alltid like lett når du er stuptrøtt og trenger sukkerpåfyll f.eks, for da er smågodt min beste venn!)

Greia er jo at jeg ikke har noen stor motivasjon, tenkte egentlig å prøve ettersom jeg spiser ganske sunt og trener flere ganger i uka fra før. Lurer på om jeg hadde gått ned noe om jeg kuttet ned på dette, om jeg faktisk gjør det så kommer nok motivasjonen tipper jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når du er ute og reise så er det det kjedelige ut i det uendelige. Ta med niste og spis tre helst fire ganger om dagen. Da blir søtsuget mindre. Kjøp blanding av nøtter og tørket frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann med smak etser like mye på tannemaljen som brus, sånn btw.

Ellers tror jeg at jeg selv må prøve ut KROM altså.. For jeg får så søtsug til tider at jeg går i skapet og spiser rein sjokoladesaus som man har på is, bare fordi det er det eneste vi har. Jeg pines! :P Det er en helt annen fristelse når man har muligheten til å sette seg i bilen, kjøre til butikken og kjøpe en sjokolade. Jeg likte bedre de dagene jeg måtte busse og var fattig :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk stilner ofte sjokoladesuget og mørk kokesjokolade er faktisk sunt.

Jeg har troen på at å spise variert forhindrer fysing, fysing er ofte et tegn på at kroppen trenger noe og når man da velger å stilne det med søtsaker er det ofte gjort. Jeg ville gjort som IA og kuttet helt ut, hvis ikke opprettholder man suget.

Bortsett fra mørk kokesjokolade selvsagt, den er proppfull av de gode tingene kroppen din trenger og den skaper ikke et falst sug etter søtere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vann med smak.

- Nutrilett-barer (måltidserstattere, ikke for ofte!)

- Yoghurt (mango & pasjonsfrukt er min favoritt, den er veldig søt og god)

- Mørk sjokolade, når du virkelig trenger. En liten bit. I og med at en slurk cola er nok, er sikkert en liten bit mørk sjokolade nok og?

Yoghurt er ikke spesielt bra om du vil kutte ut godis - mye sukker! Spis i så fall yoghurt naturell (evt. ha i litt rene bær, ikke noe tilsatt sukker). Jeg spiser yoghurt naturell med musli nesten hver dag til lunsj. Supergodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt totalt sukkeret og spis ofte og ordentlig mat sånn at du er mett. Jeg er veldig fan av de frokostblandinger som all bran. Det er lett å fikse, godt og sunt. Det finnes jo også noen sånne varianter med tørka frukt som også er gode. Jeg prøver å ha vannflaske med tut-kork rundt meg, så jeg drikker mye vann. Det går mye på vane. Hvis du er vant til å kose deg om kvelden, så må du bryte det.

Etter jeg kommer meg over "sukkeravhengigheten" etter et par uker, så kan jeg begynne å spise litt godteri igjen. Men jeg holder meg da mye unna cola og sjokolade (som er litt avhengighetsskapende for min del :whistle: ). Så jeg kjøper altså godteri og brus som jeg ikke er sååå glad i. Jeg foretrekker også å kjøpe små pakker hvis det går. Aldri 1 1/2 liter f. eks. Da koser jeg meg heller med en boks (som også smaker bedre).

Edit: Det er først når jeg føler meg sunn at søtsuget forsvinner. Derfor fungerer det ikke med smaksvann, nutrilett-barer eller andre sukker-erstatninger. Farris kan jeg derimot fortsatt drikke og føle meg sunn. Ellers så blir det bare masse vann og sunn mat. :)

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! Dette lurer jeg også på. Eller, altså, prøver på det samme, å bli kvitt søtsuget.

Jeg har blitt ganske flink til å slutte å KJØPE godteri. men når Jeg valser rundt hjemme og MÅ ha noe å knaske på, og hun jeg bor med sitter med sjokolade eller noe annet godt, er det vanskelig å si nei :P prøver å holde meg til nøtter, gulrot, Skyr(nei sant de stilner ikke suget etter noe SØTT og godt!), frukt...

Har også lurt litt på disse diett-produktene... Kjøpte en periode en eller annen sånn bar, for jeg tenkte at det er vel bedre enn vanlig sjokolade. Men så var det visst veldig masse kalorier i den. Hvilke er "safe", dersom man vil ned i vekt? For det vil hvertfall jeg. Har vurdert de der Nutrilett og Noka-greiene, men vet liksom ikke helt...

jeg er og veldig glad i ananas og fersken på boks, men det ligger jo i sånn lake, så vet ikke hvor bra det er akkurat :P

Ellers, jeg er ikke spesielt glad i tørket frukt - uten om banan! Tørket banan smaker veldig søtt og er akkurat som å spise kjeks! Veldig godt sammen med nøtter! Så liker jeg aprikos og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplecider eddik tabletter med krom. Søtsuget eksisterer så ikke, før kunne jeg spise 5 rundstykker med tjukt lag nugatti og drikke cola til. Etter ett års tid på slike tabletter klarer jeg maks to rundstykker med normalt lag med nugatti og må ha melk eller vann til.

Jeg var avhengig av sukker før, ble virkelig grinete og ****** å ha med å gjøre uten sukkerdosefrokosten min.

Nå har jeg sluttet på tabsene, men søtsuget melder seg maks en dag i uken. Maks! Har faktisk brukt over 20 min på å plukke ut en sjokolade fordi ingenting fristet en dag jeg ville unne meg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...