Gå til innhold
Hundesonen.no

Politihund bet person i Tønsberg


Kaffe
 Share

Recommended Posts

http://tb.no/nyheter/kristin-28-bitt-til-blods-av-politihund-1.6751919

Jeg så bare en svart skikkelse som fôr mot meg. Jeg ble livredd. Det er noen sekunder som er borte fra hukommelsen, fra jeg ser hunden komme, til jeg ligger på bakken med hunden over meg. Da trodde jeg at jeg skulle dø, forteller Hagen.

Hun kjempet imot. Bøyde venstre fot opp og vernet ansiktet med armene.

Hun fikk torsdag både beklagelse fra politiet. Politiet har tilbudt henne 20.000 kroner som dekning for tort og svie.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jo, men hadde min hund gjort det samme, hadde det blitt hundehimmelen next. Hadde ikke kommet langt med å si at hunden kunne brukt munnkurv.

Men nå er sannsynsligvis ikke din hund en hund som tjener samfunnet, som har større nytte i livet enn som død. Din hund har sannsynligvis ikke kostet over 100.000kr og utdanne. Eller utallige timer over flere år av en hundeførers fritid. Men du syns kanskje ikke det betyr noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er sannsynsligvis ikke din hund en hund som tjener samfunnet, som har større nytte i livet enn som død. Din hund har sannsynligvis ikke kostet over 100.000kr og utdanne. Eller utallige timer over flere år av en hundeførers fritid. Men du syns kanskje ikke det betyr noe?

Penger trumfer folks helse, eller en evt. mangel på sådan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Syntes saken er trist og at dem løste det på en god måte. Hvor mye penger hun skulle hatt er vaskelig å si eksakt. Tenker alike vell på hva var det som fikk hunden til å bite. Den er sikkert trent til både skarpe oppdrag og spore opp mennesker men alikevell. At en person som er i en park med en mobil kan utløse dette? Tok hunden feil i mørket av mobilen og noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Penger trumfer folks helse, eller en evt. mangel på sådan?

Ja i enkelte tilfeller, når vi snakker samfunnsnyttig tjeneste så gjør det det. Trist at hun ble bitt, hun har fått og akseptert en beklagelse og en kompensasjon. Da ser jeg ikke helt problemet. Det er forskjell på en tjenestehund og "kjøtern i gata", uansett hva dere måtte mene så har ikke hunder lik verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i enkelte tilfeller, når vi snakker samfunnsnyttig tjeneste så gjør det det. Trist at hun ble bitt, hun har fått og akseptert en beklagelse og en kompensasjon. Da ser jeg ikke helt problemet. Det er forskjell på en tjenestehund og "kjøtern i gata", uansett hva dere måtte mene så har ikke hunder lik verdi.

Nei vet du hva, eg synest ikke det. Haddde det vært et barn som ble bitt, så hadde stemingen vært en helt annen her inne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i enkelte tilfeller, når vi snakker samfunnsnyttig tjeneste så gjør det det. Trist at hun ble bitt, hun har fått og akseptert en beklagelse og en kompensasjon. Da ser jeg ikke helt problemet. Det er forskjell på en tjenestehund og "kjøtern i gata", uansett hva dere måtte mene så har ikke hunder lik verdi.

Dere? Hva vet du om mine meninger?

Hvor går grensen? Ved psykiske traumer, stygge sår, styggere sår med lang innleggelse- eller permanent skade/uførhet? Dette er et meget heldig utfall, det kunne like gjerne gått veldig galt. Selv om jeg ikke liker "hva om"-kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei vet du hva, eg synest ikke det. Haddde det vært et barn som ble bitt, så hadde stemingen vært en helt annen her inne.

Men nå var det ikke et barn som ble bitt.

Dere? Hva vet du om mine meninger?

Hvor går grensen? Ved psykiske traumer, stygge sår, styggere sår med lang innleggelse- eller permanent skade/uførhet? Dette er et meget heldig utfall, det kunne like gjerne gått veldig galt. Selv om jeg ikke liker "hva om"-kortet.

Jeg skjønner jo at dine meninger tilsier at i denne saken så syns du at konsekvensene for hundens handlinger ikke står i forhold til sakens hendelse.

Nå er det heldigvis ikke min jobb å vurdere hvor grensene skal gå, men jeg forsvarer hundeføreren, hunden og PD sin håndtering av saken, fordi utfallet var som det var. Vi kan ikke sammenligne hunder og tjenestehunder på lik linje og ha samme terskel for hva vi aksepterer emm. Jeg gidder ikke diskutere "hva om det var et barn", det var ikke et barn. Sannsynligheten for at det har oppstått en misforståelse i denne situasjonen er stor, det er ikke dermed sagt at alle tjenestehunder er potensielle barnemordere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke sammenligne hunder og tjenestehunder på lik linje og ha samme terskel for hva vi aksepterer emm.

Og nøyaktig hvorfor ikke? Jeg forventer da strengt tatt at en tjenestehund, som jobber for samfunnet som nevnt over- skal ha en litt annen mentalitet enn møkkaSchäferen som gneldrer hos naboen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Og nøyaktig hvorfor ikke? Jeg forventer da strengt tatt at en tjenestehund, som jobber for samfunnet som nevnt over- skal ha en litt annen mentalitet enn møkkaSchäferen som gneldrer hos naboen.

Det forventer jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg synes ikke det er greit. Jeg forventer at politiet skal ha bedre kontroll på " våpenet" sitt enn det der. De skal ikke ta slike avgjørelser på egenhånd. Jeg driter i hvor mye bikkja har kostet eller hvor mye tid man har brukt i å trene den ( åpenbart ikke nok ) , bikkjer som flyr rundt og biter på eget initiativ er ikke mer sjarmerende som tjenestehunder enn som familiehunder faktisk. Ikke mer verdt heller. Det der er ganske svart/ hvitt i mitt hode.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene her. Jeg er på en måte enig med Gråtass, men så er jeg enig med de andre også. Hva nå om denne hunden bet ett barn. Som Akita sier, da ville tonen her vært helt anderledes og det hadde ikke nyttet med penger eller hils på hunden. Vi hadde ikke godtatt munnkurv og saken burde vært anmeldt på flekken. Ut med schæferen! For altså, en tjenestehund skal IKKE bite uten motivasjon og beskjed fra fører. Den kunne kanskje gått i bevoktning (eller har de ikke det som tjenestehunder?), men nei, den skal slettes ikke bite noen. Kan denne hunden stoles på i ettertid til tross for utredning og frikjenning?

MEN så har den jo en lang og dyr utdanningen og gjør en jobb i samfunnet som ikke ett menneske kan gjøre. De har tatt ansvar og gitt en kompensasjon, tilbudt kvinnen å hilse og vil bruke munnkurv inntil spesialenheten har tatt stilling til hva de skal gjøre. Hunden vil også sendes tilbake dit den kom fra for testing og utredning. Så de gjør jo en god jobb med saken.

Synes det er vanskelig å ta stilling til hva jeg mener. Jeg kjenner jeg heller litt mot hva de andre mener her, men ser helt åpent hva Gråtass sier også :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes politiet har reagert godt i mine øyne, og de har jo sendt saken videre for å se om de har taklet den rett.. det vitner i mine øyne om ansvar.

Det var jo svært uheldig, og som flere sier, hadde det vært en familiehund så hadde konsekvensene vært helt annerledes. Nå er det dessverre slik at det har skjedd, og politiet prøver ihvertfall å gjøre sitt beste med tanke på offeret. Hva som bør skjer videre med hunden er jo vanskelig å si, men jeg forstår godt at politiet vil gjør litt jobb for å beholde hunden de har brukt mye penger på å utdanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er helt greit jeg (det VAR ikke et barn, og med munnkurv på hunden vil det ikke bli det i fremtiden heller), men jeg er enig i at det ikke bør være så innmari stor forskjell på politihunder og andre. Det burde vært like stort slingringsmonn for andre hunder også, munnkurvpåbud og evt. kompensasjon.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forventer jeg også.

I det legger jeg at jeg forventer en hund som er over normalen godt skrudd sammen i hodet. Ikke omvendt- som i denne saken. Det er en viss forskjell på en hund i søk og en hund i en skarp situasjon (beklager min ikke-eksisterende fagterminologi :) )

Men, nå har det gått som det har, og vi må bare sette vår lit til at politiet håndterer dette fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er en viss forskjell på en hund i søk og en hund i en skarp situasjon (beklager min ikke-eksisterende fagterminologi :) )

Du må du gjerne mene så mye du vil om men i de fleste tilfeller som patruljehund er det samme hunden som gjør begge deler. Tjenestehunder er også hunder nemlig og kan feile akkurat som hundene på sonen kan feile og ikke alltid går til 10 poeng.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes politiet håndterte saken bra jeg. Nå er skaden skjedd, og dama har fått et annet syn på hunder, uansett om bikkja må avlives eller ei. Og ja, det er lagt ned mye penger og utallige timer med jobb for å få det til. Men man kan jo lure på hva som skjedde, en stabil hund går jo ikke plutselig til angrep. Og hvor var føreren da det skjedde? Man skulle jo tro vedkommende ikke var langt unna, og kunne stoppe bikkja litt tidligere, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

En tjenestehund feiler vel rimelig grovt når den under et søk går til angrep på en person som sitter stille på en benk og det uten noen som helst forvarsel? Det er langt over grensen i mitt hode altså...

Du var der antar jeg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...