Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye pølser?


Rotaflor
 Share

Recommended Posts

Jeg vil naturligvis at valpen min skal ha et sunt og godt kosthold. Det er en salukivalp som nå veier ca. 13 kilo.

Hun får tørrfor til vanlig. Av og til bytter jeg ut 1/3 av dagsrasjonen med tørrfor med en kotelett eller noe sånt. Til trening får hun pølsebiter. Det kan vel bli 1/2 - 1 pølse om dagen. Det er grillpølse eller wiener, helst laget av kalkun/kylling.

Blir det for mye pølse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vel, en halv til en pølse om dagen er ganske mye for en hund. Spesielt en liten valp. Det blir en stor del av dagens formengde. Pølse er usundt for hunder, akkurat som mennesker. Ikke noe farlig med litt nå og da, men en pølse om dagen, det ville ikke jeg spist engang, og jeg er prosentvis rimelig mye større enn en 13 kg salukivalp :P Så jeg ville kutta ned på pølsa og heller brukt foret, sundere godbiter, lek eller kos og klapp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som du bruker veldig store biter av pølsa når du belønner. Til sammenligning har jeg med mine to på langturer i helgene, og har da med 1-1.5 wienerpølse som de får i løpet av hele turen, som gjerne kan ta 5-7 timer. :)

Det er ikke størrelsen det kommer an på, men at hun får smaken av noe godt. Du kan feks prøve å skjære pølsa i to på langs, deretter i to, og så millimetertynne skiver av de bitene. Da blir det veeeeldig mange godbiter. :)

Edit: Jeg bruker omtrent aldri pølse under trening, men gir det som kaloririk tursnacks så de skal holde lenge og ha lyst til å komme tilbake til meg. På trening bruker jeg så og si alltid rått eller tørka kjøtt,

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut pølse fullstendig er mitt råd, det er fryktelig usunt for en hund, og ingen grunn til å gi dette til din hund overhodet og iallefall ikke tilvenne hunden denne typen smak med masse salt, krydder og løk som regel også, alt dette er skadelig for en hund i lengden.

Prøv deg på naturlige godbiter og finn hva din hund liker, og generelt aldri gi hunden krydret mat det er en dårlig vane, og i verstefall vil din hund ikke sette pris på "ordentlig" mat senere om hunden blir for vant til slike godbiter.

Provit er helt naturlig, frysetørket kjøtt beregent som godbiter, ellers kan du gjøre det mye billigere for deg selv ved å finne billig kjøtt i frysedisken som svinekoteletter, okselever, kyllingfileter eller hvit fisk, for så å koke det om du ikke orker å gi det rått til trening. Kutt i passende terninger, og gjør du det veldig enkelt, koker du opp mye på en gang, kutter opp alt og legger det posjonsvis i fryseren. Tiner iløpet av noen timer om du tar ut posen før du skal gi bitene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En halv til en pølse er da ikke mye?

Himmel og hav - går jo gjennom ei halv pakke pølser om jeg har det som godbiter på trening. Ingen har dævva her av det og hundene er relativt sunne og friske såvidt jeg vet.

Kalkun og kyllingpølser er gjerne magrere også.

Frolic er ett godt alternativ til godbiter - del en ring i fire så har du fine godbiter og noen få ringer varer lenge. Men jeg ville ikke fått noja av pølsemengden altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

DU kan jo teste ut om hunden funker bedre på små biter. Det jeg kjøper ferdig syntes jeg er alt for store biter. Mine matvrak fungerer best på små biter. Da vil jo pølsa holde lenger. Ellers så er mye mat som er ferdiglaget med salt og krydder. Hva med å lage kjøttpudding uten salt og annet skadelig skjere den opp og bruke den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekaker eller fiskepudding i bittesmå biter er populært. Stinker av fingra, men hvem bryr seg :)

Edit: Pølser og fiskekaker hører hjemme på seriøs trening. Til hverdags bruker jeg doco, sånne myke som er litt dyre, men lette å dele i mange selvom de er små fra før, eller ulike poser med godbiter vi har fått og liknende. Frolic har vi kuttet helt ut etter en viss Renatur, der alle var rause med godbitene og magen til små hunder er altså mindre enn til store :lol: Alt man må lære med nye hunder :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kutt ut pølse fullstendig er mitt råd, det er fryktelig usunt for en hund, og ingen grunn til å gi dette til din hund overhodet og iallefall ikke tilvenne hunden denne typen smak med masse salt, krydder og løk som regel også, alt dette er skadelig for en hund i lengden.

Prøv deg på naturlige godbiter og finn hva din hund liker, og generelt aldri gi hunden krydret mat det er en dårlig vane, og i verstefall vil din hund ikke sette pris på "ordentlig" mat senere om hunden blir for vant til slike godbiter.

Provit er helt naturlig, frysetørket kjøtt beregent som godbiter, ellers kan du gjøre det mye billigere for deg selv ved å finne billig kjøtt i frysedisken som svinekoteletter, okselever, kyllingfileter eller hvit fisk, for så å koke det om du ikke orker å gi det rått til trening. Kutt i passende terninger, og gjør du det veldig enkelt, koker du opp mye på en gang, kutter opp alt og legger det posjonsvis i fryseren. Tiner iløpet av noen timer om du tar ut posen før du skal gi bitene.

Forsovet gode tips, men for meg er ikke hverken kyllingfilet eller disse små provitposene noe alternativ i hverdagen pga pris. Men å bruke fantasien litt og se etter sunde gode godbiter er lurt :)

En halv til en pølse er da ikke mye?

Himmel og hav - går jo gjennom ei halv pakke pølser om jeg har det som godbiter på trening. Ingen har dævva her av det og hundene er relativt sunne og friske såvidt jeg vet.

Kalkun og kyllingpølser er gjerne magrere også.

Frolic er ett godt alternativ til godbiter - del en ring i fire så har du fine godbiter og noen få ringer varer lenge. Men jeg ville ikke fått noja av pølsemengden altså.

En hel pølse om dagen til en 13 kg valp syns jeg er mye jo. Jeg bruker også pølser på trening innimellom (varierer hva som er godbit og bruker mye lek), men for det første er hunden min 28 kg, så en pølse er ikke like mye, og for det andre er det ikke hver dag. I forhold til størrelse blir det jo som om hunden min skulle fått 2-3 hele pølser hver dag eller jeg spise 5-6 stk. Sånn sett i forhold til vekt. Men pølse innimellom ser jeg ikke noe problem med nei (vi trenger ikke bli hysteriske helsefreaker heller). Det var bare mengden jeg syns burde kuttes ned på. At junkfood er usundt i store mengder er da ingen hemmelighet. Hunder funker omtrent som mennesker på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker for det meste pølser når vi trener. Ellers bruker jeg enkelte ganger tørrfor, en annen type enn den han spiser til vanlig.

Du kan jo lage egne pølser. Ta ukrydret kjøttdeig, del opp i mange biter, rull ut pølser av dette, steik på panne og del opp etter det blir kjølig. Du kan lage mye godbiter utav dette om du drøyer kjøttdeigen. Du kan jo også lage karbonader som du deler opp.

Det sunneste er jo noe du kan lage selv. Da har du mer kontroll på hva som blir proppa i hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg ser ikke problemet, men del opp ei pølse i fire strimler på langs, deretter i så tynne skiver som du kan på tvers. Ellers så er ost, leverpostei, kyllingfilet, kjøttkaker, koteletter flotte alternativer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, pølse er ut. Trodde dette var greie ting - var populært tips på valpekurs. Leverpostei er fysjom også da? Blodpudding ok?

Jeg har brukt Provit godbiter også, men de smuler mye, og er litt dyre.

Anbefaler deg virkelig å holde deg unna alt av hel- og halvfakrikatet mat tilsatt konserveringsmidler og krydder, det er ikke sunt for hunden din. Da gjelder alt av ferdig kjøttmat som leverpostei, puddinger o.l, kjøp heller helt rene kjøttprodukter, du finner kjempemye billig bare du leter, hel lever er utrolig billig, og så finnes sei og annen fisk fryst i blokker som også er veldig billig, fryste nakkekoteletter er billig - bare kikk på at det ikke er tilsatt noe.

Absolutt alt av rent kjøtt/innmat er helt supert, fra makrell til hjort, hjerne til fileter, her velger du din/hunden dins favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg virkelig å holde deg unna alt av hel- og halvfakrikatet mat tilsatt konserveringsmidler og krydder, det er ikke sunt for hunden din. Da gjelder alt av ferdig kjøttmat som leverpostei, puddinger o.l, kjøp heller helt rene kjøttprodukter, du finner kjempemye billig bare du leter, hel lever er utrolig billig, og så finnes sei og annen fisk fryst i blokker som også er veldig billig, fryste nakkekoteletter er billig - bare kikk på at det ikke er tilsatt noe.

Absolutt alt av rent kjøtt/innmat er helt supert, fra makrell til hjort, hjerne til fileter, her velger du din/hunden dins favoritt.

Det burde jo vi mennesker også holde oss unna, men personlig gjør jeg ikke det. Det blir fort hel og halvfabrikat, og jeg ser ikke noen grunn til ikke å bruke pølsa som ble til overs til godbit, meeen jeg bruker ikke pølse hver dag akkurat.

Her går det kanskje en pølse i uka eller noe, bruker ofte tørrforbiter, men det er fordi hunden min er vill etter mat.

Dessverre er det vanskelig for meg å kjøpe f.eks. en hel lever og lage godbiter, det er ikke lang holdbarhet, også må det tilberedes evt. stekes. Til slutt ender det opp med at jeg kaster over halvparten fordi jeg ikke har fått brukt det.

Men en ting som er ganske billig er slike leverbiter som kommer i sånn tørka format, de med to riller... hvis noen vet hvilke jeg mener. Man får kjøpt dem i kilos poser også nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo vi mennesker også holde oss unna, men personlig gjør jeg ikke det. Det blir fort hel og halvfabrikat, og jeg ser ikke noen grunn til ikke å bruke pølsa som ble til overs til godbit, meeen jeg bruker ikke pølse hver dag akkurat.

Her går det kanskje en pølse i uka eller noe, bruker ofte tørrforbiter, men det er fordi hunden min er vill etter mat.

Dessverre er det vanskelig for meg å kjøpe f.eks. en hel lever og lage godbiter, det er ikke lang holdbarhet, også må det tilberedes evt. stekes. Til slutt ender det opp med at jeg kaster over halvparten fordi jeg ikke har fått brukt det.

Men en ting som er ganske billig er slike leverbiter som kommer i sånn tørka format, de med to riller... hvis noen vet hvilke jeg mener. Man får kjøpt dem i kilos poser også nedover.

Det burde vi så absolutt! Sunt er det ikke for noen.

Det med holdbarhet er det jo lett å gjøre noe med, bare man gidder. Koke/tørke i ovnen i biter, for så legge det posjonsvis for hvor mye du vil bruke på trening er jo veldig lurt (som nevnt tidligere), da har du alltid noe tilgjengelig i fryseren om du husker å ta ut noen timer før, ellers kan man jo gi det halvfrossent også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsovet gode tips, men for meg er ikke hverken kyllingfilet eller disse små provitposene noe alternativ i hverdagen pga pris. Men å bruke fantasien litt og se etter sunde gode godbiter er lurt :)

Bare som et lite tips, selv om det fremdeles er dyrt: kjøp kyllingfileten frossen i større poser. Da blir det endel billigere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsovet gode tips, men for meg er ikke hverken kyllingfilet eller disse små provitposene noe alternativ i hverdagen pga pris. Men å bruke fantasien litt og se etter sunde gode godbiter er lurt :)

Nei, kyllingfileter er som regel dyrt, men sparer noen kr på det tipset over iallefall. Her brukes det om vi hamstrer over grensen. :icon_redface:

Men finnes jo veldig mye andre billige alternativer. Enig i at Provit er dyrt, pleier å ha det liggende ved "krisetilfeller" (om jeg har glemt å ta ut frysemat), men ellers pleier jeg å bruke rent kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vi så absolutt! Sunt er det ikke for noen.

Det med holdbarhet er det jo lett å gjøre noe med, bare man gidder. Koke/tørke i ovnen i biter, for så legge det posjonsvis for hvor mye du vil bruke på trening er jo veldig lurt (som nevnt tidligere), da har du alltid noe tilgjengelig i fryseren om du husker å ta ut noen timer før, ellers kan man jo gi det halvfrossent også.

Helt enig med frysing, men problemet mitt er rett og slett at det blir liggende, for jeg husker aldri å ta det ut noen timer før.. Dermed går det tapt :(

Samt at fryserplassen er ganske forbeholdt oss mennesker, det holder at bikkja har to frosne fasaner inni der :P Meeeen en liten pose med frosne godbiter skulle jo fått plass. Skal prøve å lage noe og fryse ned, nå skal jeg jo på kurs fremover så da kan jeg jo prøve å se om jeg klarer å huske å ta det ut i tide.

Du har ikke en god og enkel oppskrift på slike godbiter? (regner med at TS ikke har noe imot at jeg spørr om det?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med frysing, men problemet mitt er rett og slett at det blir liggende, for jeg husker aldri å ta det ut noen timer før.. Dermed går det tapt :(

Samt at fryserplassen er ganske forbeholdt oss mennesker, det holder at bikkja har to frosne fasaner inni der :P Meeeen en liten pose med frosne godbiter skulle jo fått plass. Skal prøve å lage noe og fryse ned, nå skal jeg jo på kurs fremover så da kan jeg jo prøve å se om jeg klarer å huske å ta det ut i tide.

Du har ikke en god og enkel oppskrift på slike godbiter? (regner med at TS ikke har noe imot at jeg spørr om det?)

Kan hende jeg glemmer det selv, men da er det kun krise om jeg trenger det DER og da, for det tiner veldig fort om du har kuttet det i små biter og har det med i pose på tur i lomma eller i "rumpetasken".

Oppskrift er det jo egentlig ikke på dette, først bare finner man bare noe billig kjøtt som lever (ups, dette stinker ved tilberedning!), frosne seifileter, nakkekoteletter eller liknende, koker det gjennom i en kjele, og kutter det opp i små terninger.

Så kan man også kutte det i små terninger førs, for så å sette på rist i ovnen på 100 grader i en del timer, til det er helt gjennomtørket, da holder det også en god stund i en boks på kjøkkenbenken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg glemmer det selv, men da er det kun krise om jeg trenger det DER og da, for det tiner veldig fort om du har kuttet det i små biter og har det med i pose på tur i lomma eller i "rumpetasken".

Oppskrift er det jo egentlig ikke på dette, først bare finner man bare noe billig kjøtt som lever (ups, dette stinker ved tilberedning!), frosne seifileter, nakkekoteletter eller liknende, koker det gjennom i en kjele, og kutter det opp i små terninger.

Så kan man også kutte det i små terninger førs, for så å sette på rist i ovnen på 100 grader i en del timer, til det er helt gjennomtørket, da holder det også en god stund i en boks på kjøkkenbenken. :)

Du kan vel putte disse tørkede bitene i fryseren for langtidsoppbevaring regner jeg med...?

Må man koke denne maten først, eller kan man bare tørke det med en gang? Trodde det var det man gjorde med lever - men bra at jeg blir sikker på fremgangsmåten før jeg begynner med sånne ting :)

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Trådstarter:

Ikke bli hysterisk av all hysteriet her inne. Hunder har spist pølser siden tidenes morgen uten å daue av det. Jeg har trent hunder i 30 år med pølser som et utmerket alternativ til godbiter, og ingen av dem har blitt verken syke eller svake av det. Alt med måte, men ikke la deg skremme av at noen hyperhysteriske helsefreaker mener man "mishandler" hunden sin om man gir den noe som ikke er 100% "rent".

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri E: om du ikke har fryseplass, heng det i en pose på yttervegg som ikke er solvendt. Tørka lever har veldig god holdbarhet om du virkelig gjennomtørker den, da kan du ha den i luftig kurv oppå kjøkkenskapet omså. Og frosne godbiter er da like gode godbiter det som tinte? Selv skjærer jeg ikke i biter, men i skiver, og tar opp en skive i slengen og legger den i lomma. Den tiner mer enn fort nok til at jeg kan knipe av biter fra kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri E: om du ikke har fryseplass, heng det i en pose på yttervegg som ikke er solvendt. Tørka lever har veldig god holdbarhet om du virkelig gjennomtørker den, da kan du ha den i luftig kurv oppå kjøkkenskapet omså. Og frosne godbiter er da like gode godbiter det som tinte? Selv skjærer jeg ikke i biter, men i skiver, og tar opp en skive i slengen og legger den i lomma. Den tiner mer enn fort nok til at jeg kan knipe av biter fra kantene.

Der sier du noe, med -15 grader så er det vel omtrent bedre en fryseren min. Og frosne godbiter funker helt sikkert for Yaris, gutten kan jo trenes med agurk, noe vi faktisk gjør, og det må være rent det!

Tror jeg skal se om jeg prøver meg på litt lever jeg, regner med at de selger det på vanlige butikker, ihvertfall Meny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kyllingfileter er som regel dyrt, men sparer noen kr på det tipset over iallefall. Her brukes det om vi hamstrer over grensen. :icon_redface:

Nå er jo ikke salt dritsunt for hunder heller da ;)http://www.adressa.no/forbruker/article1416102.ece

Til Trådstarter:

Ikke bli hysterisk av all hysteriet her inne. Hunder har spist pølser siden tidenes morgen uten å daue av det. Jeg har trent hunder i 30 år med pølser som et utmerket alternativ til godbiter, og ingen av dem har blitt verken syke eller svake av det. Alt med måte, men ikke la deg skremme av at noen hyperhysteriske helsefreaker mener man "mishandler" hunden sin om man gir den noe som ikke er 100% "rent".

SIGNERES! Så lenge du ikke fullforer bikkja di på pølse, er det ikke noe galt å bruke som treningsgodbiter. Men, variasjon er aldri feil, så støtter fullt ut forslaget om å prøve nye ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...