Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem sitt ansvar? Kattedritt i sandkassen.


LilleZara
 Share

Recommended Posts

Det er et argument for å kastrere katter OG hunder. Sant?

Nei, nettopp fordi hunder (i teorien) holdes under kontroll, så er det ikke nødvendig å rutinemessig kastrere de. Jeg har ikke sett mange løshunder (da mener jeg ikke de fuglehundene du snakket om tidligere), har du?

Edit: Man kan bygge løpegårder til katter også, man kan leke med de og aktivisere de slik man gjør med hunder. Jeg tviler på at katter er nødt til å jakte for å ha det greit, isåfall burde det argumentet gjelde for hunder også. Men nei, der er hetsjakt forbudt. Det er forøvrig bevist at katter gjør like mye skade på enkelte dyrebestander som de gjør nytte ved å ta mus/rotter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 179
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud, så teit verden har blitt.. Fugler driter også i sandkassen vet dere, for ikke å snakke om meitemark? Og hva med alle disse duene som driter overalt og for ikke å snakke om sauene på fjellet

Det er sjokkerende hva enkelte klarer å lire av seg av kommentarer! Og at man dømmer folk så til de grader utifra at man har en utekatt! "Ekle, egoistiske mennesker", som tenker på kattens ve og v

Det er katten sitt ansvar!

Ja, det var blant annet nevnt bånd som forslag i det innlegget du svarte på, som du bablet bort i mye svada med ryggrad, LP mm. For igjen å bable om urealistiske ting som at hund automatisk skulle bite ihjel alle andre dyr.

Så da står jo fortsatt det som ble nevnt som et gyldig realistisk argument. På lik linje som at hund ikke skal drite i kassene - med bånd eller ikke

Om så det var realistisk at alle tamme huskatter med eiere ble holdt i bånd (hvilket jeg syns er svært optimistisk å tro, i all den tid folk ikke engang klarer å ta med katta si til vetten så de får kastrert den en gang, men for all del - realistisk og realistisk er to forskjellige ting), så har du fortsatt et problem med alle de eksisterende villkattene, KarpeSkrotum. Hva vil du gjøre med de?

Og rett skal være rett. Det var IKKE mitt forslag at mynder og terriere skulle få løpe fritt og drepe hva de ville. Det var Carina sitt. Du må gjerne bla et par sider tilbake og sjekke.

Nei, nettopp fordi hunder (i teorien) holdes under kontroll, så er det ikke nødvendig å rutinemessig kastrere de. Jeg har ikke sett mange løshunder (da mener jeg ikke de fuglehundene du snakket om tidligere), har du?

Nei, jeg har ikke sett mange løshunder, men som jeg har nevnt i X antall tråder om temaet her på sonen, så har jeg vel fastslått det for ganske lenge siden at Kløfta er noe helt enestående i så tilfelle.

Jeg kan ikke se at du heller kommer med noe godt forslag for hvordan vi forhindrer de villkattene som eksisterer pr i dag i å drite i folks sandkasser.

Kangerlussaq: Det er ikke en menneskerett å ha dyr, punktum. Fortsatt, en realistisk løsning, gjerne dyrevennlig, etterlyses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke sett mange løshunder, men som jeg har nevnt i X antall tråder om temaet her på sonen, så har jeg vel fastslått det for ganske lenge siden at Kløfta er noe helt enestående i så tilfelle.

Jeg kan ikke se at du heller kommer med noe godt forslag for hvordan vi forhindrer de villkattene som eksisterer pr i dag i å drite i folks sandkasser.

Kangerlussaq: Det er ikke en menneskerett å ha dyr, punktum. Fortsatt, en realistisk løsning, gjerne dyrevennlig, etterlyses.

Vel, jeg kan berolige deg med at Kløfta ikke er unormalt i så måte, da jeg har bodd mange andre plasser i dette landet. Og nei, jeg har ikke sett løshunder de stedene heller.

Og, jeg har ikke noe godt forslag for villkattene, men jeg har nevnt flere for tamkattene. Det at det finnes villkatter i det hele tatt, er jo pga ansvarsløse katteeiere.

Og som jeg la til i mitt andre innlegg, løpegårder til katt, en del av de kan gå i bånd, man kan aktivisere de slik man må med hunder. Jeg tviler på at katter er nødt til å jakte for å ha det greit, isåfall burde det argumentet gjelde for hunder også. Men nei, der er hetsjakt forbudt. Det er forøvrig bevist at katter gjør like mye skade på enkelte dyrebestander som de gjør nytte ved å ta mus/rotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om så det var realistisk at alle tamme huskatter med eiere ble holdt i bånd (hvilket jeg syns er svært optimistisk å tro, i all den tid folk ikke engang klarer å ta med katta si til vetten så de får kastrert den en gang, men for all del - realistisk og realistisk er to forskjellige ting), så har du fortsatt et problem med alle de eksisterende villkattene, KarpeSkrotum. Hva vil du gjøre med de?

Så har vi de som ikke klarer å holde hunden sin i bånd, ta opp etter den osv osv ... Det er uansett båndtvang på hund uansett hvor urealistisk det er at alle skal følge det. De klarer ikke å få hunden til vet for vaksinering, lære seg at man slår og sparker ikke hund og man har ikke hund 24/7 i bur osv.

Tråden er "hvem sitt ansvar" det er. Løskatter er kommunens ansvar - vi snakker vel mest om ansvaret hver eier har, eller har jeg missforstått intensjonen med trådemnet?

Og rett skal være rett. Det var IKKE mitt forslag at mynder og terriere skulle få løpe fritt og drepe hva de ville. Det var Carina sitt. Du må gjerne bla et par sider tilbake og sjekke.

Jeg forholder meg til hva du siterer meg med, ikke hva andre her skriver:

Det er vel samme hva de er. En hund av rett rase har vel like mye behov for frihet og få løpe som den vil, som en katt hvis man ser isolert sett på det. At vi har hunder i bånd sier vel ikke at det er mer riktig for hundens del enn hva det er for katt.

Begge har behov og lyst til å være fri uten bånd.

Bare for at vi har hunder i bånd og ikke katt tilsier ikke at det er riktig eller ikke - det bare er sånn. Ideelt sett skulle begge fått vært uten bånd, men vi kan ha begge i bånd, men man velger å kun ha hund. Det er andre grunner enn hundens behov som er i fokus ved å bruke bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til hva du siterer meg med, ikke hva andre her skriver:

Okay:

Jeg synes egentlig alle myndene i verden burde få løpe fritt hele tiden og jakte alt de vil, samt pisse og drite ned alt av hekker og sandkasser og bed. Ellers er det dyreplageri, for det er jo det de er skapt til. Samme med disse rottehundene, hvis rotter er et stort problem så burde jo de også få komme løs og gjøre jobben sin.

Om du ser på tidsstemplinga på mitt og Carina sitt innlegg, så ser du kanskje at Carina sitt svar ble postet en halvtime før mitt. Siden vi mener det skal være likt med katt og hund, liksom. Det er det som er poenget her. Siden hund kan, kan katt også. Det er jo likegyldig at det er to forskjellige arter, med ganske forskjellige behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på tidsstemplinga på mitt og Carina sitt innlegg, så ser du kanskje at Carina sitt svar ble postet en halvtime før mitt. Siden vi mener det skal være likt med katt og hund, liksom. Det er det som er poenget her. Siden hund kan, kan katt også. Det er jo likegyldig at det er to forskjellige arter, med ganske forskjellige behov.

Igjen; hva andres poeng er har ingenting med dine eller mine poeng å gjøre nødvendigvis.

Jeg kommenterte at jeg syns du bommet i mitt første innlegg, da sa du poenget var at det var katt og ikke hund det var snakk om. Du snakket om hva de var avlet til osv.

Tar du da ditt eget poeng, så bør altså rottehundene få jage rotter mer enn katter - den vanlige huskatta er ikke avlet for annet enn å være katt den - ikke direkte jakt.

Forskjellig behov på art ja - kan du kanskje dokumentere at katt har mer behov for å være uten bånd enn hund muligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt så skjønner jeg ikke problemet. Og er greien å holde alle tamkatter inne i bur eller gå med dem i bånd? For å unngå kattebæsj? Det er jammen litt av en pris å betale! For øvrig er jeg helt enig med 2ne, katteeiere bør ta bedre vare på kattene sine, men for meg går ikke det ut på og behandle dem som hunder, for de er ikke hunder. Den dagen jeg ikke kan slippe ut katten min (ja, for katten min driter ute, i min hage, siden hun aldri går andre steder) så skal jeg ikke ha noe katt. Jeg er mitt ansvar bevisst, og alle kattene jeg har hatt er per i dag sterilisert/kastrert og behandlet for både den ene og den andre parasitten, jeg har vært med å fange inn villkatter og fått dem videre kastrert/sterilisert/avlivet (ved alvorlig sykdom) og tatt til meg i katter, såkalte "villkatter", eller katter uten noe hjem for å si det på en annen måte. Uansett, jeg ser ikke det helt store problemet med at det dukker opp en kattedrit i sandkassen en gang i blant, og enda mindre ser jeg problemet med at man (som jeg nevnte tidligere i tråden for dem som har giddet å lese) tar seg tid til å legge lokk eller not/netting over sandkassene for å fullstendig unngå katteekskrementer, selv om man ikke er den skyldige kattens eier.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ser at det er mange som snakker om nett eller lokk over sandkassene Hva hvis det er store sandkasser som det står leker i som husker? Det er ikke noe lett å legge noe over sandkassene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å føle meg som en vanvittig omsorgsfull mor som ikke lar guttungen sitte å tygge i seg ting jeg ikke vet hva er :|

Jeg mener: kattebæsj, hva er oddsa, her jeg bor er glasskår mer sannsynlig å finne på lekeplassen liksom, ikke pokker om ungen min får sitte der og knaske uten nøye tilsyn. Og ja, det er MANGE katter her, men det er enda flere mennesker og de er verre...

Forøvrig kan jeg ikke huske sist jeg så en barnehagesandkasse uten lokk?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare gjentar meg selv:

Sprøytespisser, glassbrått, søppel, fuglelik og plastsøppel er problemer jeg for det første ikke tar opp på et dyreforum, jeg for det andre engasjerer meg politisk på kommunalt, fylkesmessig og landsdekkende område i, og for det tredje ikke kan sammenliknes med et problem som bunner i at noen mennesker på død og liv skal ha et ansvarsløst dyrehold midt i et tettbygde strøk.

Kattebæsj i hage og sandkasse som går på helse og velferd for mennesker som har betalt for å få være i fred og som har invistert penger og tid på noe de har på SIN eiendom er et problem som unngås på verdens enkleste måte - man lar være å ha utekatter i tettbygde strøk, eller holder katta i bånd og under kontroll (slik som jeg holder min hund i bånd og under kontroll).

Det er en grunn til at man kan ha hunder i tettbygde strøk uten at det er til bry for andre, man tar ansvar og har bikkja i bånd, man lærer den å ikke bjeffe i blokker, man lærer den å være et medlem av samfunnet. Kan man ikke det har man ikke noe mer rett til å ha hund enn katt i tettbygde strøk, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare gjentar meg selv:

Sprøytespisser, glassbrått, søppel, fuglelik og plastsøppel er problemer jeg for det første ikke tar opp på et dyreforum, jeg for det andre engasjerer meg politisk på kommunalt, fylkesmessig og landsdekkende område i, og for det tredje ikke kan sammenliknes med et problem som bunner i at noen mennesker på død og liv skal ha et ansvarsløst dyrehold midt i et tettbygde strøk.

Kattebæsj i hage og sandkasse som går på helse og velferd for mennesker som har betalt for å få være i fred og som har invistert penger og tid på noe de har på SIN eiendom er et problem som unngås på verdens enkleste måte - man lar være å ha utekatter i tettbygde strøk, eller holder katta i bånd og under kontroll (slik som jeg holder min hund i bånd og under kontroll).

Det er en grunn til at man kan ha hunder i tettbygde strøk uten at det er til bry for andre, man tar ansvar og har bikkja i bånd, man lærer den å ikke bjeffe i blokker, man lærer den å være et medlem av samfunnet. Kan man ikke det har man ikke noe mer rett til å ha hund enn katt i tettbygde strøk, selvsagt.

Hvordan skal man lære en katt å være en god samfunnsborger da mener du? Eller heller du mer mot bånd, bur og ellers totalforbud av utekatter i tettbygd strøk (hvordan man nå enn velger å definere dette)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg skrevet flere ganger: kontroll på katten din ute (det via trening, bånd, utegård eller hva det nå måtte være - KONTROLL er vel nøkkelordet), ha innekatt - eller la være å ha katt.

Dette gjelder i tettbygde strøk.

Hvor du drar begrepet "bur" inn fra, vet ikke jeg. Skjønner ikke poenget med burbruk i dette tilfelle heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg skrevet flere ganger: kontroll på katten din ute (det via trening, bånd, utegård eller hva det nå måtte være - KONTROLL er vel nøkkelordet), ha innekatt - eller la være å ha katt.

Dette gjelder i tettbygde strøk.

Hvor du drar begrepet "bur" inn fra, vet ikke jeg. Skjønner ikke poenget med burbruk i dette tilfelle heller.

Jeg bare lurer på om du oppriktig tror at dette kan fungere i praksis? (Med bur så mener jeg kattegård. Grunnen til at jeg tenker bur når jeg ser for meg en kattegård, er fordi såkalte kattegårder, ikke er større enn det man på godt norsk vil kalle et bur - derfor ordvalget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saywhat? Det er vel ingen unger som driver og knasker kattebæsj når de er over en viss alder?! :icon_confused: Og er de så små at de er i alderen at de skal smake på allt, så skal de jo IKKE være ubevoktet på lekeplassen, HVOR ER FORELDRENE? Meg ikke skjønne..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det en veldig enkel løsning på dette "problemet" og det er at folk som har bæsjespisende-unger/dyr passer bedre på dem.

La oss ta hunder. Liker hunden din kattebæsj, hold den i bånd ved sandkasser, så slipp den løs når det ikke er noen i nærheten; problem løst.

Hva med barn da? Har ikke erfaring med det, men jeg har sterke grunner til å tro at barn som spiser bæsj er veldig små, så små at foreldrene burde passe på dem som hauker.

Leker man i sandkassen sitt der sammen med poden, ikke sitt på benken og fjas med mobilen, for så å bli sint hvis den lille får i seg noe h*n ikke skulle. Det er ditt ansvar å passe på, men veldig mange vil heller finne andre å skylde på enn å ta det ansvaret det er.

Plutselig er problemet løst, det er ikke verre, ta ansvar for dine egne og ikke skyv alt over på andre.

Ja jeg mener katter selvfølgelig skal gå løst som de vil, aldri har jeg hatt ett slikt problem, og det har vært mange katter opp igjennom har jeg bor.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superøivind, du får snakke med kona di som i en annen tråd stiller seg hoderystende til at hundeeire fniser og sier at bikkjene deres bare må pisse på søppeldunkene til naboene. Det er jo det samme du sier ikke er noe problem, her :) Du får fortelle henne man bare må stå ute og passe på søppeldunken sin selv, og at det finnes større problemer å bry seg om i verden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superøivind, du får snakke med kona di som i en annen tråd stiller seg hoderystende til at hundeeire fniser og sier at bikkjene deres bare må pisse på søppeldunkene til naboene. Det er jo det samme du sier ikke er noe problem, her :) Du får fortelle henne man bare må stå ute og passe på søppeldunken sin selv, og at det finnes større problemer å bry seg om i verden :D

link, eller hvilken tråd var det, har jeg ikke lest. ikke vondt ment men litt usammenhengende det du skrev.

Fant. Er som vanlig enig med henne, men jeg trodde at 2ne hadde forklart på en enkel måte at det er forskjell på katter og hunder. En ting er at man kan bestemme hvor hunden skal gå på do, ved å ikke la den snuse/vimse ved søppelkasser/postkasser/oppkjørsler, men heller gå med den på andre siden av vegen, har fungert udmerket hittil med mine. Og i tillegg så plukker man opp dritten til hunden slik at din sammenlikning er helt feil, prøv igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg så plukker man opp dritten til hunden slik at din sammenlikning er helt feil, prøv igjen.

Noen gjør det, men langt fra alle. Som i tråd dere snakker om, så er det nettopp et eksempel på folk som har hunden løs og ikke bryr seg. Den hunden kunne like greit dritte i sandkassen for den del.

Forøvrig er det helt umulig å følge med barna på dette. De trenger ikke putte driten i munnen direkte heller. De leker i dritt og vil automatisk få dette på hendene. Vis meg den foreldre som alltid påser at barn aldri slikker/smaker på fingre/hender innimellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt for å ikke stå der med katta i bånd når naboens bikkje løper bort i flexien for å hilse på! Ideen med å holde alle katter i bånd virker rett og slett dødfødt. Katter er avhengige av fluktmuligheter og mange er svettne for det ene og det andre. Katter er ikke akkurat kjent for å være hyggelige dyr når de føler seg truet og ikke kommer seg vekk.

Ser ikke helt hvordan jeg skal få gått/sitte på en stol i bakgården noen timer med katta hver dag for at den skal bli fornøyd.

Veldig enig! Prøv å distraher en panikkslagen pus med en frolic liksom. :P

Det er sikkert noen katter som syntes det du nevner er helt greit, men ingen av mine katter hadde finni seg i noe sånt, og hvis man må krangle med de hele veien, hva er da poenget? Mulig jeg bare har hatt rare katter? Jeg trudde liksom selvstendighet og "jeg er min egen sjef"-attitude vs flokkmentalitet og samarbeidsvilje liksom hadde noe å si. Hunder får jo gjøre mye av det de har behov for når man går tur med de. Skal man greie det samme med en katt i bånd, må man jo gå i sikksakk, klatre i trær, sitte i busker, sitte i sola og kikke på verden og løpe og gjemme seg når det dukker opp noe potensielt farlig. Innrømmer glatt at jeg ikke har tolmodighet eller vilje til i holde på sånn x antall timer hver dag.

Alle må ta ansvar. Katteeiere må fix'e dyrene sine så det ikke blir for mye løskatter (hva var løsningen med de allerede eksisterende igjen?) og holde de friske, hundeeiere må ta ansvar for egen hund, foreldre må passe på barna, presenning/lokk på de kassene det er mulig, og dugnad i nabolaget med gjevne mellomrom der alle hjelper til med å rydde opp. Og ikke bare kattebæsj liksom.

Men dette er jo helt klart veldig vanskelig.

Forresten. Pusen jeg har nå fikk vi i sommerferien, og han hadde jeg etterhvert med meg ut i hagen, da i enten bånd eller langline. Det fungerte fint når han var liten, men etterhvert som han vokste var dette helt klart ikke bra nok. Når han omsider fikk lov til å være ute alene, var det helt tydelig at han hadde det mye bedre. Og jeg liker at dyrene mine har det bra jeg, rar som jeg er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det helt umulig å følge med barna på dette. De trenger ikke putte driten i munnen direkte heller. De leker i dritt og vil automatisk få dette på hendene. Vis meg den foreldre som alltid påser at barn aldri slikker/smaker på fingre/hender innimellom.

Er ikke dette ganske så hysterisk?

En ting er selvsagt å passe på at barnet ikke direkte spiser slike ting, men at barn blir utsatt generelt for bakterier i oppveksten er faktisk bare bra, det utvikler et bedre immunforsvar slik at du senere vil takle forskjellige bakterier uten å bli syk for alt.

Alt med måte, å skjerme et barn for alt er heller ikke langtidsgunstig.

Når det er sagt, føler jeg overhodet ikke det er noen form for dyremishandling å ha innekatt, og bare man legger tilrette i form for gode høyder og gjemmesteder de kan være, aktivitet og stimuli, gjerne har selskap i enten en annen katt helst eller en hund om de går godt overens, så lever katter et ypperlig liv, til gjeldgjeld krever det selvsagt mer av eier enn å bare slippe katten sin ut.

Personlig kunne jeg aldri hatt en utekatt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen; hva andres poeng er har ingenting med dine eller mine poeng å gjøre nødvendigvis.

Jeg kommenterte at jeg syns du bommet i mitt første innlegg, da sa du poenget var at det var katt og ikke hund det var snakk om. Du snakket om hva de var avlet til osv.

Tar du da ditt eget poeng, så bør altså rottehundene få jage rotter mer enn katter - den vanlige huskatta er ikke avlet for annet enn å være katt den - ikke direkte jakt.

Forskjellig behov på art ja - kan du kanskje dokumentere at katt har mer behov for å være uten bånd enn hund muligens?

Fortsatt, KarpeSkrotum. I en diskusjon over 9 sider, så er det fullt mulig å huske hva andre har skrevet, og også reagere/svare ut i fra det. At du ikke klarer å dra inn andre elementer enn akkurat det du og jeg snakker om, betyr ikke at jeg ikke kan det. At du ikke klarer å se et litt større bilde enn akkurat det du og jeg tegner opp, er ditt problem, ikke mitt.

Huskatter har ALLTID vært holdt for å utrydde mus og rotter det. De har før i tiden bodd i fjøs og stabbur, men jobben deres, grunnen til at de ikke har blitt kjeppjaget fra gård og hus, er fordi at de har holdt skadedyr-bestanden nede. Dette står på Wikipedia:

Cats were originally domesticated because they hunted mice who would eat stored grains, protecting the food stores. It was a beneficial situation for both species: cats got a reliable source of prey, and humans got effortless pest control. This mutually beneficial arrangement began the relationship between cats and humans which continues to this day. While the exact history of human interaction with cats is still somewhat vague, a shallow grave site discovered in 1983 in Cyprus, dating to 7500 BCE, during theNeolithic period, contains the skeleton of a human, buried ceremonially with stone tools, a lump of iron oxide, and a handful of seashells. In its own tiny grave 40 centimeters (18 inches) from the human grave was an eight-month-old cat, its body oriented in the same westward direction as the human skeleton. Cats are not native to Cyprus. This is evidence that cats were being tamed just as humankind was establishing the first settlements in the part of the Middle East known as the Fertile Crescent.

Forøvrig er det helt umulig å følge med barna på dette. De trenger ikke putte driten i munnen direkte heller. De leker i dritt og vil automatisk få dette på hendene. Vis meg den foreldre som alltid påser at barn aldri slikker/smaker på fingre/hender innimellom.

Jeg innrømmer at jeg kanskje ikke alltid passer på de nå, som de er 17 og 14 år gamle (jeg går ut fra at de veit bedre i dag), men når de var små, så var jeg både med barna mine ut når de lekte i sandkasser, og jeg passa på at de ikke stakk møkkete fingre (eller ting de fant i sandkassa) i munn. Mulig at jeg bare er en veldig overbeskyttende mamma, men når mine barn var i den alderen hvor de putta alt mulig i munnen, så syns jeg de var altfor små til å få lov til å leke ute alene, jeg. Det er ikke bare kattebæsj som er farlig for en unge på den alderen, liksom..

Ni sider diskusjon, og fortsatt en masse gnål om at katter burde holdes som hunder.. Det er så konstruktivt at jeg føler meg ferdig for nå, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katter har så sterkt behov for å gå løs, på lik linje med sau, ku og hest, så burde man kanskje la være å holde slike gårdsdyr i byen? :) Hvor populært hadde det vært om minigrisen min fikk gå løs i fellesarealet og alle tilknyttede hager i borettslaget vårt, nei sorry den må bare få lov. Den er jo skapt for å grave og drite den. Trenger ikke ta ansvar fordi katteeiere har lært meg å bruke gullrekka av argumenter som at:

  • det finnes verre ting i livet å bry seg om,
  • det er en smal sak å sette barna sine på ormekur,
  • "det bare er sånn" (kultur, arv, tradisjon),
  • det er så vanskelig å vende om på folks vaner,
  • det er så godt med et husdyr så man må nesten få lov å ha husdyr,
  • det er ikke ditt ansvar å plukke opp dritten i andres hage/fellesareal - unntatt når bikkjer gjør det,
  • det er ikke du som må betale for at andre synes ditt husdyrhold er til ubehag for dem,

Tja, det var vel det?

Enn om jeg vil ha sau? Jeg tror det finnes regler mot å ha sau i tettbygde strøk der, og det er kanskje ikke så rart.... Regler finnes for å holde hunder man ikke har kontroll over i bånd (året rundt) - mens du kan slippe løs hunder du har kontroll over i perioden hvor du ikke har båndtvang. Men katter, de ække no problem de. Det bare er sånn, skjønner jeg. Det bare er sånn.

Jeg har lest mange diskusjoner om flexibånd, burbruk og diverse avlstanker på dette forumet - typiske diskusjoner hvor man er på den eller den siden. Man er uenige. Men jeg har stort sett forstått og "sett" motargumentene, sett hvor de kom fra. Har aldri hatt så store problemer med å FORSTÅ motargumentene som i denne diskusjonen. Klarer bare ikke "wrap my head around" at hovedargumentet er "det bare er sånn" (kultur, tradisjon, avl, vilje - og whatnot). Spesielt når jeg sitter på min helt egne private eiendom, og får andres innkjøpte ansvar rækende over min private eiendom - som smører avføring utover min eiendom - og så går helt uskyldig derfra. Kom ikke og fortell meg at det er mitt ansvar å fjerne det. Min eiendom, jeg bodde der først, ingen har spurt meg om å få holde gårdsdyr som beiter ned sangfuglene jeg blir vekket til hver morgen, og driter dem ut på hagen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...