Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Tispa mi har allergi på mat. Jeg bruker tørrmaten som vet. har sagt hun kan gå på. Brukt det samme merket i 1 år, og aldri har hun vært så fin. ( Har slitt mye med mye røyting, kløing i mellom potene og på knærne) Men de siste ukene har hun begynt å vaske skikkelig på den ene bakpoten igjen, å jeg skjønner vel egentlig ikke hvorfor. :icon_confused:

Ikke har hun sår eller noe som vises på utsiden. Jeg våkner flere ganger om natten fordi hun vasker så intenst. Skal til vet. neste uke med henne.

Kan det være foret, at det er på tide at jeg skifter?

Pelsen på poten hennes har så og si blitt rød. får jeg bort dette eller går det bort selv?

Liker ikke at snuppa mi vasker slik den ene poten :(

Skrevet (endret)

Pelsen er nok rødlig pga sopp (som kommer av fuktighet), det kan vel også være grunnen til at hun sleiker seg så mye. Hvis jeg husker riktig (etter å ha lest her på sonen), så kan du bruke eddik for å drepe soppen.

Edit: Du kan søke på sopp her inne, så kommer det opp mye. Bare etter å ha lest litt så ser det ut til at det smarte er å barbere bort den soppinfiserte pelsen og skylle med eddik. :)

Endret av :)Kine
Skrevet

Dersom hunden din har allergi og starter vaske intenst, så drar du til veterinær!

Oppsøk gjerne et par veterinærer, be dem ta hudskrap etc for å finne ut hva det er som feiler hunden din slik at den kan få rett behandling. Ved rett behandling vil den ikke gnage på føttene eller få sopp!

• Like 1
Skrevet

Jeg ville også prøvd å finne ut akkurat hva som er problemet. Når det er sagt, jeg har en med nærmest stereotypisks slikking på samme sted. hunden er sjekket hos veterinær, og man finner ikke noe galt- så her er det snakk om en vane. Slike vaner er et tegn på at det har vært mangler ved miljøet ELLER at det fortsatt er det. I vårt tilfelle er det en vane som utviklet seg (oppstod) på sommerhalvåret, da det var for varmt for trening- Tror jeg. Og så har det bare vedvart de dagene hunden har "tid" til sånt. MEN- anbefaler å få det sjekket opp. Kan hende det er allergi, kan hende hunden har vondt i poten... bedre å få fagfolk til å se på det :)

Skrevet

takk for svar :) . Moren hennes hadde som vane å sutte på labben. Som sagt, skal inn til vet. på mandag, får høre da :) Kan det være at hun er alene her, altså hun som hund. Dem har brukt å vært to. Men som sagt, takk for svar! :)

Skrevet

Mi har også fòr allergi og hun også slikket myyye på den ene bak labben. Vi byttet til et fòr hun skulle tåle, hun ble bedre andre steder, men slikkinga ble ikke noe bedre. Når jeg derimot byttet til V&H ble hun helt bra, hun har gått på V&H siden mai i fjor og har ikke slikket siden. :) Hele hunden har også blitt bedre generellt, hun har nydelig pels, vi plages ikke med ørene lengre og hun er enklere å holde slank etter kastrering.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så dette skjer sammen med andre hunder i huset? Det høres jo ut som hun kan trenger litt tydeligere rammer og trening på ro rundt de andre hundene generelt. Alt dette er jo ting som bør jobbes med, og ikke bare avbrytes og unngåes der og da. Hvis dette allerede har vært sånn i snart to år så vil jeg anbefale å få hjelp av en hundetrener som komme hjem til dere og se på rutinene og hjelpe med et treningsopplegg som kan gjøre henne både tryggere og roligere.
    • Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...