Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på tog. (noen erfaringer?)


elinebj93
 Share

Recommended Posts

Hei.

Idag er første gangen jeg skal ha med hunden min på toget fra gardermoen til Hamar.

Jeg er kun vandt med hund på kortere turer som innen akershus.

I går fikk jeg beskjed om at på sånne turer/strekninger så må man ha hundene i bur. Er ikke dette bare hunder under 40 cm?

Hvor skal man sette seg i toget? det er vell ikke lov med hund i alle "togrommene" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser mye med hund på toget. Det er bare å høre med konduktøren hvilken vogn du kan sitte i, men det bruker å være bilde på vognene, enten med hund og katt(da er det lov) eller hund og katt med rød strek over (da er det ikke lov). I de togene jeg har tatt bruker det å være en av de siste eller første vognene..

Er veldig ukomplisert egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sitte i dyrevogna ja. Men du trenger ikke bur. Passe på at den er plassert forran deg, og ikke ligger utover midtgangen. Gardermoen-Hamar tar jo ikke lange tiden. Så bare ta med ett tyggebein eller noe som hunden kan jobbe med. Så skal du se at turen brått er over ;) Hvis hunden er vandt med tog så legger den seg jo sikkert bare ned og sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne vogn 4 som er til hund (om jeg ikke husker feil). Men er et klistermerke på døren.

Det er visst blitt slik nå at om man har stor hund så har man rett til setet ved siden av, så hunden får gulvplassen inn mot vinduet. Det er jo bra iallefall :-)

Jeg har aldri hatt ham i bur, hadde ikke hatt plass til det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe på at den er plassert forran deg, og ikke ligger utover midtgangen.

:lol: Det har ikke skjedd enn eneste gang at Valpis ikke har ligget minst delvis i midtgangen :lol: De to gangene vi har reist med signaturtog har hun vært NØDT til å ligge i midtgangen, ikke sjans til å få mer enn tærne inn under det lille bordet på hundeplassene :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardermoen - Hamar er en kort tur :) Jeg har kjørt mye tog med hunder. Jeg har ikke bil og ikke bur og det er alltid greit å ha med hund. Konduktøren hjelper deg å finne riktig vogn. Intercitytogene har mye bedre løsning enn Trondheimtoget. Dessuten går de en gang i timen. God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Jeg den eneste som har opplevd å komme på tog med hunden og inn i en stappfull dyrevogn og nærmest blit bedt av en av de som sitter der inne om jeg ikke kan gå i en annen vogn? :blink:

Neida, det har bare skjedd en gang. Som regel har jeg bare gode erfaringer med hund på tog, men med vilje prøver jeg å få tatt ett tog som jeg vet det ikke pleier å være så mange på. Altså det sier seg jo selv at det er flere som tar tog rundt jobb slutt og i helger spesielt fredag og søndag. Men er jo ikke det bestandig er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg den eneste som har opplevd å komme på tog med hunden og inn i en stappfull dyrevogn og nærmest blit bedt av en av de som sitter der inne om jeg ikke kan gå i en annen vogn? :blink:

Jeg har havnet veldig nært på andre med hund. Det er nok ganske vanlig. En gang satt vi i fire seter mot hverandre. Vi hadde vår whippet på vår side, og på andre siden satt det en jente med en stor golden og en jente med en liten chihuahua. Kun snille hunder, men litt stress. En annen gang opplevde jeg en noe slitsom chow chow-valp satt like foran oss, men det gikk egentlig også helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Jeg har havnet veldig nært på andre med hund. Det er nok ganske vanlig. En gang satt vi i fire seter mot hverandre. Vi hadde vår whippet på vår side, og på andre siden satt det en jente med en stor golden og en jente med en liten chihuahua. Kun snille hunder, men litt stress. En annen gang opplevde jeg en noe slitsom chow chow-valp satt like foran oss, men det gikk egentlig også helt fint.

Ja, ikke sant. Alltid gått bra når det har vært andre med dyr i vogna og vi har havnet tett opp også. Men dårlig forklart nå seg jeg. Det som var at dyrevogna var stappfull, men det var ikke folk med dyr og jeg tror hun som spurte meg om jeg ikke kunne gå i en annen vogn ikke var helt klar over at hun faktisk satt i en dyrevogn. Litt irriterende at den eneste vognen du har mulighet til å sitte i er full av folk som egentlig har mulighet til å sitte hvor som helst ellers på toget. Men sånn er det, fikk nå en plass til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Alltid gått bra når det har vært andre med dyr i vogna og vi har havnet tett opp også. Men dårlig forklart nå seg jeg. Det som var at dyrevogna var stappfull, men det var ikke folk med dyr og jeg tror hun som spurte meg om jeg ikke kunne gå i en annen vogn ikke var helt klar over at hun faktisk satt i en dyrevogn. Litt irriterende at den eneste vognen du har mulighet til å sitte i er full av folk som egentlig har mulighet til å sitte hvor som helst ellers på toget. Men sånn er det, fikk nå en plass til slutt.

Jeg har bedt folk flyttet seg, jeg. Når man høflig gjør dem oppmerksom på at de sitter på plasser reservert de med hund eller katt, pleier de å flytte seg. Hvis ikke, er jeg brått ikke så høflig lenger :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tatt tog et par ganger med Teo. Som oftest strekningen Hønefoss - Bergen. Det går stort sett greit, selv om det kan bli trangt innimellom. Men er det flere med hund i kupeen, så ordner vi det gjerne sånn at alle får god plass, sånn at det blir en behagelig reise for alle parter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...