Gå til innhold
Hundesonen.no

HD - hva slags mosjon er bra?


Anette
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg lurer veldig på hvordan vi best mulig skal gi Amiga det hun trenger. Hun har alvorlig grad HD med masse forkalkninger og venstre side er verre hvor det er nesten ute av ledd. Til vanlig halter hun som regel aldri men gir ofte tegn for at hun har vondt med å legge seg ned og ser lei seg ut ol.

Vi går ofte lengre turer på kvelden, hvor de løper løs, enten på grusvei eller i skogen. Nå er det jo masse snø ute og jeg leste et sted at å løpe i dyp snø samt asfalt var dårlig, er det å løpe i snø så farlig? Hun er jo bare 30 cm, så i skogen løper hun løs og hopper og spretter, mens på jordene sliter hun jo litt så vi prøver å unngå å gå der det er dypest selvom kelpien helst vil base der.

Er f.ex skiturer i rolig tempo noe som er lurt?

Noe av problemet er at alt er veldig full fart med Amiga, hun vil gjerne være med på skitur men hun vil løpe og springe og hoppe og danse. I skogen også så raser hun og Issi rundt og leker og hopper og snuser og ser på alt. Og på vei hjem pleier de å roe tempoet til å trave med.

Vi har merket etter en litt lang tur i skogen i snøen at neste morgen var hun veldig stiv og haltet litt, senere på dagen begynte stivheten å bli bedre og til kvelden igjen var hun i full fart. Vi pleier alltid å ta på BOT dekkenet når vi har kommet inn.

Hvilken mosjon er bra, skiturer, få løpe løs i skogen ol, hva er best? Svømmetrening tenkte vi å begynne med igjen når økonomien bedrer seg. Kan jeg ta henne med på en rolig skitur, eller er det bedre at hun løper løs f.ex enn i sele og strikk, eller er det best å få gå løs i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror gjevnlig mosjon er veldig viktig! Altså at hun får gjevnt over like mye hver dag, ikke bare halvtimesturer før hun plutselig får to langturer på ski i helgene liksom. :)

I det siste har vi gått 30-90 min på kvelden. Ellers er det bare småturer på dagen. Men jeg lurer jo på om dyp snø er dårlig ol. Vi pleier å prøve å gå i skogen der det er litt mer nedtråkket enn å gå midt på jorder ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er kjempefin trening :) Det bygger muskler, samtidig som du ikke belaster hunden så mye. (bare husk at hunden ikke skal hoppe ut i vannet, det belaster). Ellers så henger jeg meg på det andre svaret :) Jevn og rolig mosjon, les hunden og ta pauser ved behov. La hunden kose seg på tur, ikke høyt tempo. Slik at du har en fin støttemusklatur rundt! Jeg ville ikke tatt med på skitur om du går fort på ski :) Om du kan gå på ski med løs hund der hunden ikke må opp i fart for å holde følge? Ja da det det jo greit :) Med mindre hunden må vasse i dypsnø, det ville jeg ikke utsatt hunden for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er kjempefin trening :) Det bygger muskler, samtidig som du ikke belaster hunden så mye. (bare husk at hunden ikke skal hoppe ut i vannet, det belaster).

Vi gikk på aquadog, og skal fortsette der etterhvert. Da blir hun senket ned i vannet og svømte veldig fint.

Ellers så henger jeg meg på det andre svaret :) Jevn og rolig mosjon, les hunden og ta pauser ved behov. La hunden kose seg på tur, ikke høyt tempo. Slik at du har en fin støttemusklatur rundt! Jeg ville ikke tatt med på skitur om du går fort på ski :) Om du kan gå på ski med løs hund der hunden ikke må opp i fart for å holde følge? Ja da det det jo greit :) Med mindre hunden må vasse i dypsnø, det ville jeg ikke utsatt hunden for.

Har preparerte løyper her men jeg tenkte å gå en tur med hun alene nå mens thorstein tar en snørekjøretur med Issi.

Hun har heldigvis godt med muskler som hittil holder hun sammen men man lurer jo stadig på om man gjør ting riktig/galt. Skal snart til NVH for ny røntging og oppfølging av kirurgene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løssnø er fyfy, så om ikke dere er snødd inne og det ikke finnes andre alternativer så styr unna! :)

- Som allerede nevnt, jevn mosjon, både når det kommer til tid og type terreng.

- Minimalt med asfalt.

- Om hun er veldig aktiv når hun er løs, så bruk ca 15 min i starten og på slutten av turen til oppvarming/nedgåing i bånd.

- Bruk sele, sånn at hun ikke legger all vekten sin frem og får feilbelastninger.

Edit; vær obs på feilbelastninger i høyre fremfot/skulder, siden venstre hofte er verst. Masser gjerne lett etter tur, i kombinasjon med bruk av BOT dekken :)

Endret av *mokken*
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med løssnø forøvrig? At de hopper og spenner seg og slik? Her om dagen gikk vi i skogen rett etter snøfall og da var det masse løssnø og mye kaving og det var den dagen hun var stiv og slik etterpå. Løftet henne i de verste partiene men da skal vi unngå løssnø herretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med løssnø forøvrig? At de hopper og spenner seg og slik? Her om dagen gikk vi i skogen rett etter snøfall og da var det masse løssnø og mye kaving og det var den dagen hun var stiv og slik etterpå. Løftet henne i de verste partiene men da skal vi unngå løssnø herretter!

Hvis jeg forsto "muskelmannen" rett, så gir det veldig mye motstand.

Helt stikk i mot trening i basseng/vann som gir bortimot ingen motstand :) Om vi feks går å tråkker i brøytekanten så merker jo vi det at det er MYE tyngre enn å gå på skogsvei/sti/grusvei osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forsto "muskelmannen" rett, så gir det veldig mye motstand.

Helt stikk i mot trening i basseng/vann som gir bortimot ingen motstand :) Om vi feks går å tråkker i brøytekanten så merker jo vi det at det er MYE tyngre enn å gå på skogsvei/sti/grusvei osv.

Jau, ser logikken nå.

Amiga og jeg har gått 40 min tur med å surre rundt og ligge i brøytekantene mens Issi og T stod på ski. Lot Amiga gå i flexi line så fikk hun rumle litt rundt og i sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forsto "muskelmannen" rett, så gir det veldig mye motstand.

Helt stikk i mot trening i basseng/vann som gir bortimot ingen motstand :) Om vi feks går å tråkker i brøytekanten så merker jo vi det at det er MYE tyngre enn å gå på skogsvei/sti/grusvei osv.

Skjønner ikke helt dette. At noe er tyngre, betyr ikke nødvendigvis noe. Svømming kan også være tungt. Jeg har kun fått høre at man skal holde seg unna asfalt, sement, og den slag.

Sandtak er bra for å trene opp muskulatur. Jeg vil tro snø har noe av den samme virkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dette. At noe er tyngre, betyr ikke nødvendigvis noe. Svømming kan også være tungt. Jeg har kun fått høre at man skal holde seg unna asfalt, sement, og den slag.

Sandtak er bra for å trene opp muskulatur. Jeg vil tro snø har noe av den samme virkningen?

kan det være noe med at de spenner seg veldig og hopper i snøen? Istedenfor å gå jevnt bortover. amiga pleier enten å bare toge vei (som jeg vil anta vil være god mosjon) men å hoppe fremover blir mye press på hofter ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandtak og løssnø er fy fy, fordi de må legge så mye vekt og krefter på ledda som er skadet. Svømming gir samme motstand, men UTEN vekta til hunden, ergo blir det ikke samme presset.

Hardt underlag gir for lite fjæring, derfor skal man unngå det også.

Hopp og sprett er kanskje morsomt, men det er ikke bra med for mye, det er så gøy at hun ikke merker at hun overanstrenger ledda. Bruk gjerne BOT på tur også, ikke bare etterpå. Det beste er jevn fart på fjærende underlag, med både opp og nedoverbakker, så lenge de ikke er bratte eller veldig lange.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løssnø er fyfy, så om ikke dere er snødd inne og det ikke finnes andre alternativer så styr unna! :)

- Som allerede nevnt, jevn mosjon, både når det kommer til tid og type terreng.

- Minimalt med asfalt.

- Om hun er veldig aktiv når hun er løs, så bruk ca 15 min i starten og på slutten av turen til oppvarming/nedgåing i bånd.

- Bruk sele, sånn at hun ikke legger all vekten sin frem og får feilbelastninger.

Edit; vær obs på feilbelastninger i høyre fremfot/skulder, siden venstre hofte er verst. Masser gjerne lett etter tur, i kombinasjon med bruk av BOT dekken :)

Chicka går MER på framparten når vi har på sele og låser seg i skuldrene med en gang dersom jeg ikke er obs på hvordan hun belaster seg i selen, så det spørs veldig hvordan hunden bruker seg ved bruk av sele.

Alt underlag som er løst og ustabilt er ikke bra å la hunden gå i i lengre perioder, leddene har ikke godt av glippe bevegelsene som kommer ved disse underlagene når hundene trår ned i det.

Skal man trene i løst underlag så skal man se godt på hvordan hunden belaster seg og man skal faktisk trene mye kortere i sånt underlag en mange tror.

Jeg trener noen ganger Chicka i løs snø, men har jernkontroll på bevegelsene hennes og kjenner hunden ut og inn når det gjelder bevegelsene hennes.

Chicka er en hund som kan tråkke på i alt underlag og motstand, så lenge hun får være på tur og ha det gøy, så jeg MÅ passe på å stoppe hun mens leken er god, hun merker ikke hvor sliten hun er før vi er hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne BOT på tur også, ikke bare etterpå.

Siden Amiga ikke er normalt formet hund så har hun veldig stort dekken, dvs hun blir som en championhund og kan ikke gå stort. Mamma skal prøve å få gjort noe for å snurpe det inn men det funker egentlig best til å være inne og i ro med.

320058_10150832836755464_804145463_20482546_733349868_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Amiga ikke er normalt formet hund så har hun veldig stort dekken, dvs hun blir som en championhund og kan ikke gå stort. Mamma skal prøve å få gjort noe for å snurpe det inn men det funker egentlig best til å være inne og i ro med.

320058_10150832836755464_804145463_20482546_733349868_n.jpg

Klipp det til og svi av kantene med en lighter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...