Gå til innhold
Hundesonen.no

Lite interessert i å jobbe for mat fordi v&h er så godt?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Monti har aldri jobbet noe særlig for mat, han synes ikke det er verdt fem flate øre som regel.. :lol: MEN, om jeg tar meg bryet med å trene inn v&h-porsjonen hans (kan godt være på trening, så belønner jeg fra en skje og har v&h i pose) så blir han ellevill og jobber utrolig bra!

Så slår det meg. Kan det være at maten han får til vanlig er så god at han ikke gidder jobbe for div godbiter, lever, pølse, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig.

Eller så er han egentlig ikke matmotivert i det hele tatt, men enkelte ting er faktisk gode nok til å jobbe for.

Han skiller seg fra søsknene i alle fall, de er ville etter mat. Men jada, det er jo veldig individuelt.

Nå stresser jeg jo ikke stort, han er finfin å belønne på leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd forskjellige ting da?

Pølser er toppers her, så ost, og kjøttboller ol. Men pølser er vinneren hos oss. Mens mange andre hunder ville ha skinke ol. Jeg satte meg ned med alt mulig rart og så hva de likte mest så jeg viste hva som var jumpobra og hva som var ok.

Og prøver du å trene om han f.ex hra fått mat og er mett? så gidder ikke mine heller jobbe for mat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker V&H som "godbiter", jeg. I tillegg bruker jeg leverpostei, makrell i tomat, rått kjøtt, pølser, kjøttboller og fiske-greier. Siden jeg har ganske alt-etende hunder, kan jeg også gi tørrfôr, frolic eller andre kjøpte godbiter (som er noe skikkelig svineri (usunt), dyrt og ikke så veldig populært), men førstnevnte matbelønninger er uten tvil favorittene her. Hvis du ønsker mer arbeidslyst er det et "must" å bruke de belønningene hunden synes er best i hele verden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har en bulldog som ikke liker pølse, ost, leverbiter eller annet som defineres som godbiter. Hun jobber imidlertid hekken av seg for kokt/grillet kylling eller ganske enkelt en kvart frolicbit.

Pølser spytter hun ut rett og slett. Så jo, det er fullt mulig å ha hund som er kresen på godteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd forskjellige ting da?

Pølser er toppers her, så ost, og kjøttboller ol. Men pølser er vinneren hos oss. Mens mange andre hunder ville ha skinke ol. Jeg satte meg ned med alt mulig rart og så hva de likte mest så jeg viste hva som var jumpobra og hva som var ok.

Og prøver du å trene om han f.ex hra fått mat og er mett? så gidder ikke mine heller jobbe for mat :P

Vi har prøvd ALLE typer godbiter tror jeg :P Og ja, vi har forsøkt å skippe frokosten og trene på ettermiddagen for eksempel. Hjelper litt, men ikke voldsomt mye.

Jeg bruker V&H som "godbiter", jeg. I tillegg bruker jeg leverpostei, makrell i tomat, rått kjøtt, pølser, kjøttboller og fiske-greier. Siden jeg har ganske alt-etende hunder, kan jeg også gi tørrfôr, frolic eller andre kjøpte godbiter (som er noe skikkelig svineri (usunt), dyrt og ikke så veldig populært), men førstnevnte matbelønninger er uten tvil favorittene her. Hvis du ønsker mer arbeidslyst er det et "must" å bruke de belønningene hunden synes er best i hele verden! :)

Vi har forsøkt å jobbe litt systematisk for å finne det han jobber best for, men alt er egentlig bare sånn "halvveis vits i å jobbe for" =/

Jeg har en bulldog som ikke liker pølse, ost, leverbiter eller annet som defineres som godbiter. Hun jobber imidlertid hekken av seg for kokt/grillet kylling eller ganske enkelt en kvart frolicbit.

Pølser spytter hun ut rett og slett. Så jo, det er fullt mulig å ha hund som er kresen på godteriet.

Kylling er hakket bedre enn alle de andre tingene vi har prøvd. Men det er fremdeles ikke sånn superviktig for han å jobbe for det. Og ja, de er kresne. Poenget mitt var om det kunne skyldes at han får så god mat ellers (siden han fores på v&h).

Vi skal prøve å tørke kyllingfilet i dag, så får vi se utfallet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mitt matvrak får ikke mat før trening. Valpen din får kanskje flere små rasjoner ennå? Jeg ville prøvd å "sulte" den minst 12 timer før trening, for å se om det har noen effekt.

Dernest tenker jeg at du i en fase hvor du jobber for å forsterke belønningskvaliteten kan se på hvordan du serverer godbiten? Kanskje det er kult å jakte litt på den i hånda, at han må snappe den i lufta, springe frem for å ta den etc..? Hunder får lov til å leke med maten ;)

Det å kunne variere mellom lek og godbitbelønning er en fordel, jeg ville faktisk jobbet spesifikt med å styrke verdien av matbelønning nå. Det er vanskelig å belønne kort og konsist med lek når man trener på feks flyt i momenter, hvor du vil ha mange repetisjoner på kort tid. Dessuten vil det være en fordel å kunne variere mellom ulik belønning for å sette hunden i ulikt modus. I øvelser hvor du behøver en konsentrert og samlet hund, er det ikke nødvendigvis en fordel at den tenker "ball,ball,ball,ball,ball!" hele tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mitt matvrak får ikke mat før trening. Valpen din får kanskje flere små rasjoner ennå? Jeg ville prøvd å "sulte" den minst 12 timer før trening, for å se om det har noen effekt.

Dernest tenker jeg at du i en fase hvor du jobber for å forsterke belønningskvaliteten kan se på hvordan du serverer godbiten? Kanskje det er kult å jakte litt på den i hånda, at han må snappe den i lufta, springe frem for å ta den etc..? Hunder får lov til å leke med maten ;)

Det å kunne variere mellom lek og godbitbelønning er en fordel, jeg ville faktisk jobbet spesifikt med å styrke verdien av matbelønning nå. Det er vanskelig å belønne kort og konsist med lek når man trener på feks flyt i momenter, hvor du vil ha mange repetisjoner på kort tid. Dessuten vil det være en fordel å kunne variere mellom ulik belønning for å sette hunden i ulikt modus. I øvelser hvor du behøver en konsentrert og samlet hund, er det ikke nødvendigvis en fordel at den tenker "ball,ball,ball,ball,ball!" hele tiden ;)

Vi har prøvd å sulte han, og til en viss grad fungerer det jo. "Drøyeste" er vel halv frokost, halv lunch, så kun halv frokost igjen dagen etter før vi har en treningsøkt. Han får bare mat 2 ganger om dagen.. :) Vi har forsøkt å kaste godbiter rundt i en ellevill jubel, hive den mer langs bakken så det blir litt mer jakt, fått han til å springe etter for å få maten eller springe til maten på egenhånd. Og han vil jo ha maten og løper jo avgårde. Men det er ikke noe "nå må jeg forte meg MASSE for å få tak i maten!" om du skjønner.

Ellers varierer vi mye mellom godbit og mat. Er enig i at det er krevende å leke inn enkelte øvelser.. :lol: Vi kan feks trene to skritt, fvf, belønning, to nye skritt, belønning. Noen ganger. Så hiver vi en ball eller lignende og leker litt før vi starter på ny. Da får vi en viss fart over ting.

Takk for innspill *ta det til seg* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forsøkt å kaste godbiter rundt i en ellevill jubel, hive den mer langs bakken så det blir litt mer jakt, fått han til å springe etter for å få maten eller springe til maten på egenhånd. Og han vil jo ha maten og løper jo avgårde. Men det er ikke noe "nå må jeg forte meg MASSE for å få tak i maten!" om du skjønner.

ja, men daaaa er dere jo godt på vei :) Dere vil gjerne ikke få den samme intensiteten når dere belønner med lek kontra mat, og det er heller ikke intensjonen. Litt upresist kan du si at leken er der for de mer fartsfylte øvelsene, godbiten for de hakket mer dempede :)

Jeg har jobbet for å få frem lek i doberen. Da jeg startet så hun knappast på ballen eller skinnet (verre, hun kunne dra en lang og god dempe-gjesp)... Det at hunden din faktisk viser interesse gjør meg overbevist om at dette kommer til å gå så fint så :D

Et tips til (kanskje). For å få bikkja mi til å koble lek med belønning har jeg brukt mye mat inni leker - det funker(ullsokk med tørrfiskstykke i er en HIT, og tro det eller ei, nå kan jeg til og med belønne litt med en helt vanlig ball)! Mulig det funker motsatt vei også, hvis hunden din synes lek er det kuleste i verden kan du kanskje forsterke verdien av matbelønning ved å koble det direkte opp til leken?

edit: PS, det er ikke farlig å gi frokost dag 1, og faste helt frem til trening på dag 2, altså. For forsøkets skyld ;) (Reven vår fastet gjerne et par dager i strekk, helt av seg selv, i den alderen der)

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men daaaa er dere jo godt på vei :) Dere vil gjerne ikke få den samme intensiteten når dere belønner med lek kontra mat, og det er heller ikke intensjonen. Litt upresist kan du si at leken er der for de mer fartsfylte øvelsene, godbiten for de hakket mer dempede :)

Jeg har jobbet for å få frem lek i doberen. Da jeg startet så hun knappast på ballen eller skinnet (verre, hun kunne dra en lang og god dempe-gjesp)... Det at hunden din faktisk viser interesse gjør meg overbevist om at dette kommer til å gå så fint så :D

Et tips til (kanskje). For å få bikkja mi til å koble lek med belønning har jeg brukt mye mat inni leker - det funker(ullsokk med tørrfiskstykke i er en HIT, og tro det eller ei, nå kan jeg til og med belønne litt med en helt vanlig ball)! Mulig det funker motsatt vei også, hvis hunden din synes lek er det kuleste i verden kan du kanskje forsterke verdien av matbelønning ved å koble det direkte opp til leken?

Takk for gode tips! Men en ting, jeg VIL ha den intensiteten, jeg.. I alle fall når vi jobber feks fvf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Men en ting, jeg VIL ha den intensiteten, jeg.. I alle fall når vi jobber feks fvf.

Da ville jeg brukt variabel belønning. Leke ham opp litt først, jobbe fvf med noen matbelønninger der han gjør det ekstra bra, og så avslutte med lek (før han begynner å dale) - og så hale ut "godbitintervallene" mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg brukt variabel belønning. Leke ham opp litt først, jobbe fvf med noen matbelønninger der han gjør det ekstra bra, og så avslutte med lek (før han begynner å dale) - og så hale ut "godbitintervallene" mer og mer.

Vi leker jo allerede så masse at hele økta er en skikkelig treningsøkt, haha :lol: Men ja, vi fortsetter. Takk for flere gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er utrolig kresen på mat, hun spiser sannelig ikke hva som helst. Vi jobbet mye med å finne godbiter som hun ville jobbe for, så mye at hun fikk skikkelig vondt i magen og måtte på sånn fiskepudding og kokt ris-diett. :flau:

Men nå er det akkurat som om hun er "hjernevasket" på godbiter. Hvis noen skjønner hva jeg mener. Det går stort sett i pølse, og hun er ikke så supergira på pølse egentlig. Men hun vil jobbe for det likevel. Ellers så er hun vel bare veldig glad i gjøre meg fornøyd.

Forresten så gulper hun jo litt av pølse, ikke bare litt heller. Vi burde kanskje forsøkt noe annet. Fiskepudding er ikke så godt, og jeg er litt redd for å få sånn magesjau igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...