Gå til innhold
Hundesonen.no

Slitsom unghund (snusing, draging i bånd osv)


Farballa
 Share

Recommended Posts

Jeg legger godt merke til dårlige hundeeiere ja, for de ødelegger for alle. De som ikke plukker opp driten etter seg. De med svære bikkjer som de ikke har kontroll på som angriper små hunder, de med små hunder som tenker at de kan bare slippe dem og la dem løpe fritt uansett hvor de er. Vi hadde noen hvor jeg kom fra og, men i Oslo er det helt ekstremt alt hva jeg har opplevd. Jeg har til gjengjeld også møtt en del som har gjeterhund kontroll på hundene som jeg virkelig mener det står respekt av, men hva hjelper det når det er så mange som ser bare seg selv og hunden deres og ikke verden rundt dem?

Jeg kategoriser meg fint som hundeeier, men det betyr ikke at jeg føler noe solidaritet med andre hundeeiere.

Og for å holde meg på tema: Vi gikk nettopp en pisserunde, og det gikk veldig bra og det var flott for alle parter. Den selen jeg nå bruker hjelper veldig på å få han til å snu seg mot meg når andre ting blir litt interessant som ikke skal være det. Gleder meg faktisk til i morra om dette fortsetter. Han var helt super nå til tross for et lite tilbakefall med mor tidligere i dag. Så på meg hele veien, vi gikk og snakket og koste oss :)

Kanskje er det blitt ekstremt i Oslo i forhold til da jeg bodde der, men har ikke intrykket av at det er verre der enn i alle byer, selv de små som her oppe..

Jeg skriver ikke om dressurkurs for de som synes hunden skal se sånn og sånn ut, men oppføre seg sånn og sånn. De fleste hundeklubber med hundetrening med sikte for lydighet og/eller en sportsgren har eksistert i de fleste byer i ca 30år, hvordan er det da en motegreie? Det er klart det er mange flere kursholdere og tilbud nå enn før, men det er vel bra også i å med at hundepopulasjonen bare øker og øker. Uten mange av disse kursholderene hadde vi ikke hatt de hundebøkene vi har (du leser), de er jo skrevet at trenere og erfarne hundefolk (mesteparten). Tenk deg samfunnet uten alle disse kursene, alle de hundeeierne du legger merke til, og pluss på alle de andre du mener har relativt bra kontroll på hundene... om det så ikke fantes kurs, og de kursholderne ikke skrev bøker, hvordan hadde samfunnet og samspillet med hund i tettbebyggde strøk vært da?

Jeg føler meg ikke støtt, men jeg klarer ikke å la være i erge meg og bli en smule provosert over din bastante holdning over at DITT hundehold er det beste og at du, som flere har påpekt, drar alle som har hund i blokk under samme kam og kaller "oss" tullinger. Jeg kjenner enormt mange som har gode hunder, et bedre hundehold enn de fleste selv om de bor i blokk.

Ingen, selv i tjokkeste oslo har bare offentlig parker til å trene hunden sin på, der kommer det heller inn på eierens ansvarsfølelse for omverden og uvitenhet i forhold til hundens adferd og grenser... Jeg er helt enig med det i at man ikke trener en hund i fri-slipp i en offentlig park uten å ha på den en langline i det minste. og jeg er enig med deg i at det finnes mange dårlige hundeeiere (som foreldre), men det er jo akkurat disse som trenger alle de kursa som er rundt om kring.

Tilbake til tema: Bra at det går bra, du har tydeligvis fått hundens oppmerksomhet, nå gjelder det bare å holde interessen på deg og håpe at den glemmer alt det andre. Kanskje konemor må gjøre seg like interessan, ha noen ekstra gode pølsebiter i lomma som kommer fram i det hunden tar kontakt og sånn litt innimellom når de går framover. OG av og til kan det være enklere å bare fortsette å gå og at dere drar bikkja med dere dit dere vil i stede for at dere stopper opp å korrigerer hver gang..

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De fleste idioter med hund som jeg møter på, er slike som aldri har gått på hundekurs... Rart det der.

Min hadde også en slik periode (og har den tidvis fortsatt) For å unngå å bli helt hakkende gal brukte jeg trekksele på han og magebelte på meg selv. Så fikk han trekke og dra så mye han ønsket, uten

Farballa. Du har en unghund. Alle tenåringer synes det er gørrkjedelig hjemme, de vil ut og oppdage verden Du har en BC mix, det er en meget smart hund, og en lettstresset hund. Det betyr at den T

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...