Gå til innhold
Hundesonen.no

Slitsom unghund (snusing, draging i bånd osv)


Farballa
 Share

Recommended Posts

Så merkelig. Jeg har aldri hørt om hundeeiere som ikke tror på kurs? Hvordan tror du du kan lære å trene din hund, da? Selvfølgelig finnes det bra kurs og ikke så bra kurs, men i Oslo - området er det da så mange å velge mellom. Man forholder seg ikke til de andre hundene på kurset. Det er noe av poenget. Det dreier seg om deg og din hund og hva dere kan lære/bør trene på, ikke hilsing og frislepp. Ta dere et grunnkurs og et passeringskurs. Jeg kan garantere at dere vl ha stort utbytte av det. Unnskyld at jeg sier det, men hunden din virker bare uoppdragen. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De fleste idioter med hund som jeg møter på, er slike som aldri har gått på hundekurs... Rart det der.

Min hadde også en slik periode (og har den tidvis fortsatt) For å unngå å bli helt hakkende gal brukte jeg trekksele på han og magebelte på meg selv. Så fikk han trekke og dra så mye han ønsket, uten

Farballa. Du har en unghund. Alle tenåringer synes det er gørrkjedelig hjemme, de vil ut og oppdage verden Du har en BC mix, det er en meget smart hund, og en lettstresset hund. Det betyr at den T

Så merkelig. Jeg har aldri hørt om hundeeiere som ikke tror på kurs? Hvordan tror du du kan lære å trene din hund, da?

Jeg ønsket egentlig ikke avspore ved å drive å legge ut om mine tanker om kurs, men jeg klarer ikke la være.

Om en er avhengig av kurs, og en instruktør, for å kunne trene, lese og forstå ens egen hund burde en revurdere hele hundeholdet. Om en ikke kan lese seg opp på de forskjellige treningsmetodene, prinsippene, hundens signaler, psyke og rasebeskrivelser fra forskjellige kilder (nettet, bøker osv) og deretter se hva som passer best for ens egen hund da kan jeg faktisk ikke se hvordan hundeholdet skal bli bra.

Jeg har også studert pedagogikk, og det aller meste av hundetrening i dag baserer seg på mye av de samme pedagogiske teoriene som er basis for undervisning i skoleverket, så jeg forstår hva det går i ved å lese det. Jeg trenger ikke å møte opp og avlevere mange tusen kroner til en person for å gå noen runder med ofte aggressive hunder(de fleste i området her som har vært på kurs har farlige hunder som er understimulert fordi enkelte tullinger tror faktisk at en kan ha hund, bo i leilighet og la den være hjemme 9-10 timer daglig. De samme tullingene tror gjerne ikke på å gå med hunden i bånd og siden de ikke har hage går det selvfølgelig utover alle andre)

Selvfølgelig finnes det bra kurs og ikke så bra kurs, men i Oslo - området er det da så mange å velge mellom.

Jeg tenker ikke kaste vekk tusenlapper på et sjansespill. Når jeg ser hva slags eiere som går på disse kursene så virker det som at flertallet går på det fordi det er en motegreie og fordi de ikke har anelse om hundehold annet enn at de vil ha en. Tidligere gikk jeg alltid uten bånd på min hund fordi han var helt rå på å gå der han skulle, og han hørte etter. Det måtte jeg slutte med fordi alle "kurshundene" gikk uten bånd også, og for min hund sin sikkerhet måtte jeg ha bånd på han så han ikke ble jaget vekk fra meg så jeg ikke kunne beskytte han om en av disse hundene skulle angripe (noe som har skjedd opptil flere ganger). De er jo heller ikke aggressive som en vanlig dominant hannhund slik jeg er vant med fra mer landlige områder hvor jeg kommer fra, neida her i byen har vi så mange flotte hundeiere som bor i blokk og som påfører hundene rene psykiske lidelser at disse hundene er farlige både for andre hunder og mennesker.

Man forholder seg ikke til de andre hundene på kurset. Det er noe av poenget. Det dreier seg om deg og din hund og hva dere kan lære/bør trene på, ikke hilsing og frislepp.

Om jeg ikke skal forholde meg til de andre hundene så skjønner jeg helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre der. Skal jeg trene hunden i samarbeid med en eller annen "lærer" som har en drøss med andre elever å ta seg av og som har sin egen måte å gjøre ting på? Hva er poenget med det? Det er som å sykle med støttehjul siden denne læreren er vekk så fort kurset er over. (Og hvor mange har jeg ikke møtt som sier at hunden er såååå flink når den er på kurset altså....) Jeg trener min hund hjemme, og i nærområdet (blant annet en vei nede her hvor alle hundeeiere i området går så det er konstant andre hunder) og jeg legger nok flere timer i min hundetrening enn de fleste gjør, ikke minst fordi vi valgte å få hund når vi tok videre studier slik at hans første to leveår vil han sjeldent ha vært alene hjemme annet enn for å trene på å være det og dagene har vært fylt med aktivitet og trening fordi vi har tid.

Ta dere et grunnkurs og et passeringskurs. Jeg kan garantere at dere vl ha stort utbytte av det. Unnskyld at jeg sier det, men hunden din virker bare uoppdragen. .

Jeg har ingen planer om å gå på kurs, og hva vet vel du om at hunden min er uoppdragen? Han har lopper i blodet nå, og han har vært litt vill i det siste, men før dette var det ingen problemer å snakke om. Eneste måtte være at jeg som perfeksjonist forlanger det perfekte fra han, noen han som alle andre hunder, ikke nødvendigvis kan klare på alle områder hele tiden uten mer trening (han er tross alt bare 1 og et halvt år) over tid.

Grunnen til at jeg ikke deltar på slike forum er fordi jeg vet hvilke svar jeg som oftest får siden jeg leser på forumene og andre steder. Men jeg fant lite om akkurat dette med unghundperioden slik jeg opplever min hund nå på nett, så da gjorde jeg et forsøk. Heldigvis har jeg fått mange gode svar og råd her fra en god del av de som svarer.

Og om ting fortsetter for meg slik det gjorde i går, ved å bruke litt av det samme gamle samt en del tips jeg fikk her, når alt bare var fryd og gammen igjen og hunden nå er tilbake til å ta livet med ro inne og vi koser oss ute så tror jeg dette ender veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi enkelte tullinger tror faktisk at en kan ha hund, bo i leilighet og la den være hjemme 9-10 timer daglig. De samme tullingene tror gjerne ikke på å gå med hunden i bånd og siden de ikke har hage

Takk f.a.e.n meg skal du ha! Jeg har to hunder (tilsammen nesten 130 kg), bor i sentrum, så sentrum som du kan få det, i en bitteliten leilighet og har selvsagt ingen hage. Mine går også MYE løse. Jammen jobber jeg også.

Men det er faktisk ikke de tingene som definerer meg som hundeeier eller hundefører. Inntil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farballa. Du har en unghund. Alle tenåringer synes det er gørrkjedelig hjemme, de vil ut og oppdage verden ;)

Du har en BC mix, det er en meget smart hund, og en lettstresset hund. Det betyr at den TRENGER å lære noe nytt, den trenger å få utviklet hjernen sin. Lettstresset betyr at den lett kan koke over og få gjenstandsmani, dvs ball, pinne og frisbee som kastes over lang tid. Det du tror tar ut energi tilfører faktisk negativ energi.

Kunne du fortalt litt mer om det der ang. negativ energi?

Jeg har hatt BC mix før så jeg vet godt hva det går i sånn, han her ser ut til å ha fått litt mer golden enn BC oppi hodet enn den forrige, men han er lettlært så vi har lært så mye rart i tiden vi har hatt han at vi begynner å gå litt tom for ideer. Fant en ting på nettet i går som jeg tror burde gå greit å lære han av nytt triks. (Vi forsøker å ha et nytt triks klart på han til hver gang vi er i familieselskap :) )

Du har en golden mix, en sosial blid og sterk hund. De oppsøker gjerne hunder og folk, og blir fort overivrige om de ikke har faste rammer å forholde seg til. Den trenger å få utfoldet seg fysisk, kjenne at kroppen fungerer. Dess mindre den får brukt seg, dess mer sitrer det i kroppen.

Dette er jeg fult klar over. Den forrige jeg hadde (Alpha-hunden over alle alpha-hunder) var helt vill slik og stakk av også rett som det var. En gang stakk den av og krysset to kommunegrenser med fattern løpende etter (min far er i superform så dette var mulig for han) hvor han jaktet på hunden i nærmere 20 timer med høy fart. Vi har faktisk gått til anskaffelse av bil nå kun for å kjøre til skogsområder så han kan få gå med kløven der og slik at vi kommer oss ut av bebygde strøk oftere og kanskje til og med daglig. Vi bor nå slik til at det er ganske klønete å komme seg til marka så det blir bare i helgene siden det tar raskt mellom 1-2 timer ekstra med reisingen for å komme seg til skogen.

Du har en unghund, som skriker etter både mentale og fysiske utfordringer. Om du ikke vil gå kurs, helt greitt det, men lån eller kjøp deg en bok om triksing, slik at BC delen får brukt hjernen sin. Du vil ikke at hunden skal trekke for alt her i verden, neivel, så ikke la den trekke deg, men la den få trekke en pulk eller en trestamme eller hva du måtte ha for hånda hjemme i hagen. Lær den div kommandoer. Kjøp en kløv, la den få bære og føle seg nyttig.

Kløv har vi, men jeg bruker den ikke annet enn når vi er i skogen for jeg er usikker på om ikke underlaget på vei kan være skadelig om han bærer litt ekstra. Noen som vet om det er greiere om det ligger tett med snø?

Lykke til, jeg håper dere finner noe dere alle tre kan trives med :)

Takk for det, det går visst fremover nå. Han virker faktisk å være tilbake til sitt gamle jeg. Selv tur med vanlig sele i går gikk visst strålende når han gikk med kona.

Bare håper dette blir slik som det er nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk f.a.e.n meg skal du ha! Jeg har to hunder (tilsammen nesten 130 kg), bor i sentrum, så sentrum som du kan få det, i en bitteliten leilighet og har selvsagt ingen hage. Mine går også MYE løse. Jammen jobber jeg også.

Men det er faktisk ikke de tingene som definerer meg som hundeeier eller hundefører. Inntil nå.

Jeg beklager om du føler deg støtt, men det er min ærlig mening at en bør absolutt ikke ha hund om en bor i blokk. Det er sikkert enkelte som kan få det til å fungere godt, men min erfaring er at mange hunder som bor i blokk rett og slett sliter. Det kan selvfølgelig være forskjell fra blokk til blokk og hvordan de er bygget med tanke på lyd og slikt, men i det fleste tilfeller mener jeg det ikke fungerer. Ikke minst er det også en plage for naboer, men er det en ting jeg opplever så er det at mange folk later ikke til å tenke over at deres hundehold skal ikke være til plage for andre mennesker (jeg sier ikke at dette gjelder deg, jeg snakker generelt her).

Det er sikkert de som kan få det til, men jeg vil påstå at det er et lite mindretall. Om du har hunden din løs og den ikke plager noen så trenger du vel heller ikke føle deg støtt? Men om du er en av dem som slipper hunder løse som angriper andre hunder og mennesker, eller som går rundt og kontakter andre mennesker og andre hunder uten at de er invitert så kan du godt føle deg støtt.

Jeg har som sagt blitt nødt til å ha min i bånd for det meste av tiden (nå om dagen må han det uansett siden han er ikke helt god :P) og tidligere var det kun fordi jeg fant ut at det var den eneste måten jeg kunne beskytte han på fra alle de andre hundene vi støtte på støtt og stadig som ikke var helt gode.

Jeg husker godt når han var valp og vi gikk i marka og jeg hadde min i bånd pga båndtvangen (noe som var lurt fordi vi støtte på så mye rart av hunder der) så fikk jeg faktisk kjeft av et kvinnemenneske fordi jeg mishandlet hunden osv. Hennes hund gikk selvfølgelig uten bånd og den endte forøvrig opp med å bli med oss hjemover helt til denne eieren kom løpende etter oss og satte bånd på den og kjeftet på oss igjen... Hun slapp den forøvrig igjen lengre opp hvor vi hadde vært og møtt på en annen hund som var løs og regelrett farlig som jeg sa i fra om til dette sure kvinnemennesket som bare blåste det bort. Jeg så det ikke, men selv langt unna kunne jeg høre dem når de møttes og med tanke på at denne svære hunden gikk rett for å drepe på min hund (min hund er veldig forsiktig og dempende og vil alltid være den som legger seg på rygg om han får så mye som et stygt blikk) så kan jeg bare tenke meg for en grusom opplevelse det der må ha vært.

Og jeg mente virkelig ikke at en ikke skal jobbe om en har hund, men at mange har hundene sine alene veldig lenge. Vi har ordnet oss slik at når vi er i jobb så har vi flere i familien nært som er nylig pensjonert som med glede tar vår hund ut en runde slik at han ikke blir stående for lenge. Den samme løsningen hadde jeg hjemme hvor jeg kommer fra med den forrige hunden min. Vi håper også at kanskje en av oss kan få jobb i nærområdet så det går an å gå hjem tidligere og ha kontortid hjemme (dette er mulig om en er lærer på VGS for det aller meste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Farballa, det er nok bedre om du ikke skriver alt med fet skrift. Bare et forslag i kassa. Det blir liksom litt voldsomt med all den fete skriften. :)

Hehe, ja jeg vet det. Jeg pleier bare å gjøre det når jeg ikke orker å kutte opp sitatene med kode fordi jeg vil spare tid slik at en kan se hvem som skriver hva.

Ser egentlig helt grusomt ut, helt enig i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så utrolig igjen i så å si alt du skriver. Kanskje det er en trøst for deg også, å vite at dere ikke er alene om å stri med disse tingene - ofte blir i alle fall jeg ganske mismodig av å kave rundt på "tur" og se/møte andre og føle at "alle andre" har perfekte hunder og full kontroll. Det er ikke lett, men kanskje kan vi håpe litt på at det er en fase - selv om man selvsagt må forsøke å gjøre de riktige tingene mens det står på også. På én måte hadde det vært fristende å foreslå at vi kunne prøve å gå en kort tur eller to sammen, i håp om at det ville lære bøllefrøene å klare å gå rolig i bånd selv om det er en annen hund rett ved. Samtidig er jeg usikker - både på egne evner og kunnskap (ville det bare gjort vondt verre?) og på om hundene ville taklet det. Det er vanskelig å si. Men jeg skal i alle fall følge med på denne tråden, da rådene du får helt garantert er relevante for oss også. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om du føler deg støtt,

Nix, jeg føler meg ikke støtt. Jeg er særs trygg i mitt hundehold jeg :)

Men det er helt utrolig at du kan definere kurs som bare tull fordi du har dårlige erfaringer med andre hunder og hundeeiere, og at du kan så kategorisk kalle folk for tullinger fordi de ikke har enebolig og 5 mål tomt!

Jeg har kalt hundeeiere for tullinger jeg også, men det er den enkelte hundeeier som gjør så og så, ikke alle som eier en rase, bor et visst sted, eller betaler for å få hjelp. Det å gå på kurs er individuelt, om eier ikke kan ta til seg kunnskapen som blir gitt, betyr det ikke automatisk at kurs(et) er bortkastet tid og penger. Noen kan gå 20 kurs og ikke lære en dritt, andre kan ta en enkelttime og dermed få nøklene til å "redde" sitt hundehold. Selvsagt finnes det dårlige instruktører, de er bare mennesker de også, men å kategorisere alle som dårlige, nei det er arrogant rett og slett!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar på probleme dine, men jeg kjenner jeg bli litt provosert over det du sier om at folk som bor i blokk uten hage ikke bør ha hund. Jeg har ikke hage, men hunden min får vel utløp for energien sin alikevell.. Jeg mener at folk som tror hunder har det bedre bare fordi man ha stor hage tar feil, fordi det handler ikke om at hunden skal ha mest mulig plass til og boltre seg på, det handler om at hunden skal få utfolde seg i det miljøet vi bor i, være med tur utenfor husets hage og fire vegger. Slik at den får miljøtrening og blir trygg uten for hagen også. En hund trenger mer enn en stor hage å leke i og det mener jeg folk uten hage klarer bedre fordi da er det ikke så lett som å slippe hunden ut i hagen og la den rase fra seg hver eneste dag med ball, frisbee etc. Fordi de MÅ nemlig ut å lufte hunden så den får ut energi og atpåtil så får den sosialisert seg og får miljøtrening på en gang.

Det med at hunden din snuser på alt ute, kan jo også være at fordi dere går mindre tur nå, så blir det veldig mye lukter når den først kommer ut av hagen og får seg verden. Kanskje dere skal prøve å gå tur hver dag uansett hvor slitsomt det er, så er det faktisk en del av greia å gå tur hver dag og trene. Ta på magebelte og trekksele på hunden la den trekke, ha musikk på ørene å gå ivei.

*dagen utblånsning* :P

edit: la til noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, jeg føler meg ikke støtt. Jeg er særs trygg i mitt hundehold jeg :)

Men det er helt utrolig at du kan definere kurs som bare tull fordi du har dårlige erfaringer med andre hunder og hundeeiere, og at du kan så kategorisk kalle folk for tullinger fordi de ikke har enebolig og 5 mål tomt!

Jeg kaller hundekurs tull fordi jeg har lest såpass om innholdet i mange kurs at jeg forstår på bakgrunn av utdanningen jeg har om opplæring at mye av dette er rene svindelen. Hundehold har (kanskje det er spesielt for Oslo) blitt rene hysteriet med moter, filosofier og annet rart (faktisk minner det meg litt om bransjen for førstehjelpskurs, noe jeg kjenner veldig godt til). Det finnes selvfølgelig seriøse kurs også, men de koster da også skjorta og et halvt bein. Da tror jeg en har mer igjen ved å bruke litt tid på egenhånd å undersøke og lære. Jeg forstår at mange har ikke tid til det og gjerne da heller bruker penger for å slippe å ta den tiden, men personlig så har jeg mer igjen for det ved å bruke tid i stedet for penger på slikt.

Jeg mener at en bør ha forholdene til rette før en får hund. Det samme mener jeg før en får barn for.eks (selv om det kan en jo ikke alltid bestemme selv). Det er både for ens egen og hundens del. Om en egentlig ikke har tid eller plass til å få seg hund så lager jo en bare problemer for seg selv, hunden og andre ved å gjøre det likevel. Det er godt mulig det går bra med deg og dine hunder i leilighet, men min erfaring er at de fleste "leilighet"hunder har det ikke godt. Vi er heldige som bor i enebolig nå, vi skaffet oss bevisst ikke hund før vi bodde slik.

Jeg har kalt hundeeiere for tullinger jeg også, men det er den enkelte hundeeier som gjør så og så, ikke alle som eier en rase, bor et visst sted, eller betaler for å få hjelp. Det å gå på kurs er individuelt, om eier ikke kan ta til seg kunnskapen som blir gitt, betyr det ikke automatisk at kurs(et) er bortkastet tid og penger. Noen kan gå 20 kurs og ikke lære en dritt, andre kan ta en enkelttime og dermed få nøklene til å "redde" sitt hundehold. Selvsagt finnes det dårlige instruktører, de er bare mennesker de også, men å kategorisere alle som dårlige, nei det er arrogant rett og slett!

Jeg kaller mange hundeeiere for tullinger, for jeg møter da vitterlig mange tullinger med hund. Altfor ofte møter jeg folk som ser ut til å tro at det er verden som skal tilpasse seg deres hundehold.

Som jeg skrev lengre oppe: Mye av hundegreiene virker å være rene moteting. Det går helt over styr, og det er mange, veldig mange, som ser ut til å ha stor glede av å kunne loppe folk for penger. De fleste hundeeierne jeg møter i nærområdet som skryter av kurs er ikke de jeg ville påstå er de beste eierne, derimot er det noen veldig gode eiere som har vært, og ikke har vært, på kurs som forteller om sjeldne gode kurs, men også om mye useriøst de har vært borti. De aller fleste, uansett kategori, ender bare opp med "det er jo bra for da får dere møte andre hunder!".

Jeg klarer som sagt ikke å se den helt store nytteverdien utover det en kan lære av å snakke med andre og å lese seg opp og lære sin egne hund å kjenne, annet enn trening rundt andre hunder så mener jeg en har mye mer igjen for det å undersøke flere kilder og mye mer forskjellig enn å gå på kurs hvor ofte en føler en type opplæring og filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar på probleme dine, men jeg kjenner jeg bli litt provosert over det du sier om at folk som bor i blokk uten hage ikke bør ha hund. Jeg har ikke hage, men hunden min får vel utløp for energien sin alikevell.. Jeg mener at folk som tror hunder har det bedre bare fordi man ha stor hage tar feil, fordi det handler ikke om at hunden skal ha mest mulig plass til og boltre seg på, det handler om at hunden skal få utfolde seg i det miljøet vi bor i, være med tur utenfor husets hage og fire vegger. Slik at den får miljøtrening og blir trygg uten for hagen også. En hund trenger mer enn en stor hage å leke i og det mener jeg folk uten hage klarer bedre fordi da er det ikke så lett som å slippe hunden ut i hagen og la den rase fra seg hver eneste dag med ball, frisbee etc. Fordi de MÅ nemlig ut å lufte hunden så den får ut energi og atpåtil så får den sosialisert seg og får miljøtrening på en gang.

*dagen utblånsning* :P

Vel, la meg si det sånn. Jeg kan ta ut energien i hagen uten at det er til plage for noen. Jeg kunne selvfølgelig gjort som mange som bor i blokker rundt her og funnet på en rekke aktiviteter i parken like ved skolen og lekeplassen slik at jeg var til plage for alle som går forbi, barnehagebarna som aker og mer eller mindre alle andre enn meg selv som faktisk valgte å få hunden, men det gjorde jeg ikke. Vi valgte å vente til vi hadde forhold som lå til rette for det. Jeg kommer som sagt ikke fra Oslo, og ikke før i mitt liv har jeg sett så mye dårlig oppførsel fra hundeeiere som før jeg kom hit.

Jeg går selvfølgelig tur med hunden, faktisk går vi mer på tur enn vi er i hagen. Men så merker jeg da også når vi møter andre hunder som han leker med at siden vi har mulighet til en rekke aktiviteter hjemme i en hage som er på størrelse med parken de andre er i så er min hund i mye bedre form, og han kan bli det uten at han er til sjenanse for andre. Om sommeren kan vi også være ute i hagen mer eller mindre hele dagen i stedet for å sitte inne. Da flytter vi all aktivitet ut på terrassen og hunden velger selv hva han vil gjøre når vi ikke leker med han, noe som ender opp med at han går som oftest inn for kjøle seg ned pga varmen (er veldig kjølig inne hos oss om sommeren), men siden dørene er åpne kan han komme ut igjen når han ønsker det.

Om vi hadde hatt en leilighet har en ikke den muligheten (og spesielt siden det er båndtvang i Oslo om sommeren) til å la hunden springe fritt ute om sommeren. De eneste områdene en kan gjøre det på er på avsperrede plasser rundt om i byen, og de er det ikke mange av. Om ikke en legger opp hundeholdet etter det målet å gjøre seg selv til lovbryter da... I så fall håper jeg en blir tatt i kontroller som politiet nå hyppigere og hyppigere utfører i Oslo fordi folk klarer ikke å følge lovverket.

Det er ikke slik at fordi en har hage så bare hiver en hunden ut i den og lukker døra. Hunden min gjør ikke fra seg på eiendommen så det er faktisk ikke mulig for oss å ikke gå tur. Jeg vet noen sikkert bare pælmer hunden ut i hagen og ferdig med det, men jeg tror dårlig hundehold hos noen som lar hunden gå i hagen er bedre enn dårlig hundehold hos noen som har hunden i leilighet. Akkurat som jeg tror at de som bor på landet med skogen utenfor dørstokken sikkert kan få til mye mer enn hva jeg kan få til uten at det innebærer litt planlegging. Jeg bodde slik når jeg vokste opp og den forrige hunden hadde nok et liv mye mer rikt på naturopplevelser enn hva den jeg har nå kommer til å få av den enkle grunn at alt var der rett utenfor dørstokken.

Om det en har utenfor dørstokken er valkyriekrysset og asfaltjungelen, så sier det seg vel selv at det daglige krever mye mer planlegging og tilrettelegging for at det skal bli mer enn om det ikke er utenfor døra. Nå har vi anskaffet oss bil også fordi det mye stress med å få til kollektivtransport for hunden for å komme seg til marka (og for oss er det kort til marka, hadde vi bodd i sentrum hadde jo vi måtte bruke store deler av dagen på noe slikt noe), og da er det sytastlaust for oss som bor utenfor bomringen å bare raskt svippe bort til marka i stedet for å gå tur i nærområdet.

Det er, i mine øyner, uansett hvordan en vrir og vender på det mye mindre fornuftig å ha hund i blokk midt i betongjungelen. Noen har kanskje bedre plassering av blokkene og bruker mye mer tid på hunden enn andre selv om de bor i blokk, men alt i alt er det lite heldig og jeg syntes det virker lite fornuftig rett og slett. I det fleste tilfeller mener jeg rett ut da at det er tullete å anskaffe seg hund når en bor i blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ganske bombastisk i dine beskrivelser må jeg si. Selv om du ikke bor i blokk og ikke ser hvordan et sånt hundehold skal kunne fungere så er det ikke sånn for alle. :) Og alle blokker ligger ikke tett inntil Ring 1 i Oslo.

Du skjærer alle hundeeiere i blokk over én kam (og den kammen er liten), er ikke det litt drøyt, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så utrolig igjen i så å si alt du skriver. Kanskje det er en trøst for deg også, å vite at dere ikke er alene om å stri med disse tingene - ofte blir i alle fall jeg ganske mismodig av å kave rundt på "tur" og se/møte andre og føle at "alle andre" har perfekte hunder og full kontroll. Det er ikke lett, men kanskje kan vi håpe litt på at det er en fase - selv om man selvsagt må forsøke å gjøre de riktige tingene mens det står på også. På én måte hadde det vært fristende å foreslå at vi kunne prøve å gå en kort tur eller to sammen, i håp om at det ville lære bøllefrøene å klare å gå rolig i bånd selv om det er en annen hund rett ved. Samtidig er jeg usikker - både på egne evner og kunnskap (ville det bare gjort vondt verre?) og på om hundene ville taklet det. Det er vanskelig å si. Men jeg skal i alle fall følge med på denne tråden, da rådene du får helt garantert er relevante for oss også. Lykke til. :)

Hei, takk for det :) Jeg vet at mange hunder kan være noe å stri med til tider, men det var litt deilig å få noen råd og samlet på et sted for en gangs skyld :) Rådet angående selen ser i alle fall ut til å ha fungert veldig godt. To turer med den så var bråket over (nesten så jeg er redd for at den gjør veldig vondt selv om det ikke ser slik ut når jeg tar den på?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ganske bombastisk i dine beskrivelser må jeg si. Selv om du ikke bor i blokk og ikke ser hvordan et sånt hundehold skal kunne fungere så er det ikke sånn for alle. :) Og alle blokker ligger ikke tett inntil Ring 1 i Oslo. Du skjærer alle hundeeiere i blokk over én kam (og den kammen er liten), er ikke det litt drøyt, da?

Nei, noen blokker er ikke midt i betongjungelen, men de fleste er det. Dessuten uansett hvordan en vrir og vender på det så kreves det mer planlegging og tilrettelegging i forhold til å finne områder, komme seg til dem osv om en ikke har et eget inngjerdet område en kan bruke.

Mange plasser er det jo båndtvang året rundt, og ikke bare om sommeren som i Oslo. Bor en da i blokk uten noe mulighet for å lufte hunden på eget område så er det kun offentlige området gjerne med andre hunder som er tilrettelagt for lufting.

Mange blokker har også godt med lyd mellom leiligheter, noe som kan være til plage både for naboen og for hunden.

Det er ikke til å legge under en stol at det er mye mer som må klaffe for å lykkes med godt hundehold i en leilighet enn i et hus, og noe av det er det ikke en selv om kontrollerer engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste idioter med hund som jeg møter på, er slike som aldri har gått på hundekurs... Rart det der.

Ja rart det, med tanke på at utenfor storbyene så er hundekurs mer eller mindre ikke-eksisterende annet enn om du har en arbeidshund som skal lære "yrket" sitt.

Kan virke som at hundekurs har blitt populært i samme periode som mange enslige kvinner har begynt å få seg hunder som en slags erstatning for barn.

Forøvrig kan en ta disse diskusjonene i en annen tråd, jeg kan kommer gjerne og bidrar. Denne tråden handlet ikke om alt dette som jeg har vært med på å avspore også.

Skal forsøke å holde det på tema fra min side fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja rart det, med tanke på at utenfor storbyene så er hundekurs mer eller mindre ikke-eksisterende annet enn om du har en arbeidshund som skal lære "yrket" sitt.

Kan virke som at hundekurs har blitt populært i samme periode som mange enslige kvinner har begynt å få seg hunder som en slags erstatning for barn.

Forøvrig kan en ta disse diskusjonene i en annen tråd, jeg kan kommer gjerne og bidrar. Denne tråden handlet ikke om alt dette som jeg har vært med på å avspore også.

Skal forsøke å holde det på tema fra min side fra nå av.

En god plan, synes fremdeles at du er "noe" nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

I det fleste tilfeller mener jeg rett ut da at det er tullete å anskaffe seg hund når en bor i blokk.

Det kommer helt ann på hunderasen, og først og fremst hundeholdet. For hunder som krever endel aktivisering er det uansett ikke nok å bare "løpe fra seg" i hagen.

Til tema, kan jeg som flere andre her anbefale å ha et signal på at hunden får lov til å trekke, helst en dertil egnet sele, samtidig som du lærer den at den ikke får trekke i båndet. Dette vil kunne gi mye bedre grunnlag for å være konsekvent, og dermed gi kjappere innlæring av å ikke trekke, fordi du - når hunden enten er helt uimottagelig for trening eller du av ymse årsaker ikke har mulighet til å trene aktivt "ikke dra" hver meter av turen (og begge scenariene kommer til å skje før eller siden), kan gi mulighet til dette UTEN å bli inkonsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Øh, og min mening er at hunder ikke bør bo i eneboliger med hage, fordi de ikke får den mosjonen de trenger når de bare blir sluppet ut i hagen på egenhånd, fremfor å få mange turer daglig.

Nei, dette er selvfølgelig ikke riktig - jeg prøver bare å få fram hvordan du skjærer alle over en kam.

Og når det gjelder lydnivå så kan jeg ikke forstå hva problemet er. Hunden "sliter" vel ikke selv om den hører noen gå forbi døra nå og da? Det er jo heller ikke sånn at alle hunder som bor i enebolig sliter når det kjører biler forbi?

Og når det gjelder å være en plage for naboen, hvorfor er man det? Hvis du sikter til at hunden bjeffer og lager mye leven, så vet du vel at det langt ifra gjelder alle hunder? Og at det kan trenes bort?

I forhold til tursituasjon så er det jo supert at det går mye bedre, - fortsatt lykke til! Har en hund som ikke er en engel i bånd selv, så har absolutt nytte av rådene som er gitt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele svaret mitt er totalt OT, men jeg klarer ikke la være

-det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse-

Kløv har vi, men jeg bruker den ikke annet enn når vi er i skogen for jeg er usikker på om ikke underlaget på vei kan være skadelig om han bærer litt ekstra. Noen som vet om det er greiere om det ligger tett med snø?

*klipp og lim

Om en er avhengig av kurs, og en instruktør, for å kunne trene, lese og forstå ens egen hund burde en revurdere hele hundeholdet. Om en ikke kan lese seg opp på de forskjellige treningsmetodene, prinsippene, hundens signaler, psyke og rasebeskrivelser fra forskjellige kilder (nettet, bøker osv) og deretter se hva som passer best for ens egen hund da kan jeg faktisk ikke se hvordan hundeholdet skal bli bra.

*klipp

Om jeg ikke skal forholde meg til de andre hundene så skjønner jeg helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre der.

1. Å GÅ med kløv på asfalt er ikke mer skadelig enn å gå uten, men du skal være forsiktig med jogging uansett hardt underlag og for all del ikke la hunden springe med kløvet på. Hunden din er også såpass ung at det kan da ikke være særlig med vekt i kløvet?

2. Så du mener at de som har lærevansker, dysleksi eller andre former for lesevansker ikke bør ha hund, eller får et dårlig hundehold? :o Litt av en pedagog du da...

3. Å ikke forholde seg til de andre hunden på kurs men ha fokus på eier lærer hunden; å være sammen med andre hunden uten å måtte bry seg om det, å fokusere på deg uansett hva annet som skjer rundt den, å bli trygg med eier og med andre hunder, å forholde seg til andre hunder i passeringsituasjon som vi mennesker forholder oss til fremmede på gata.

*klipp

enkelte tullinger tror faktisk at en kan ha hund, bo i leilighet og la den være hjemme 9-10 timer daglig. De samme tullingene tror gjerne ikke på å gå med hunden i bånd og siden de ikke har hage går det selvfølgelig utover alle andre)

*klipp og lim

Jeg beklager om du føler deg støtt, men det er min ærlig mening at en bør absolutt ikke ha hund om en bor i blokk. Det er sikkert enkelte som kan få det til å fungere godt, men min erfaring er at mange hunder som bor i blokk rett og slett sliter. Det kan selvfølgelig være forskjell fra blokk til blokk og hvordan de er bygget med tanke på lyd og slikt, men i det fleste tilfeller mener jeg det ikke fungerer. Ikke minst er det også en plage for naboer, men er det en ting jeg opplever så er det at mange folk later ikke til å tenke over at deres hundehold skal ikke være til plage for andre mennesker (jeg sier ikke at dette gjelder deg, jeg snakker generelt her).

Det er sikkert de som kan få det til, men jeg vil påstå at det er et lite mindretall.

Vel, la meg si det sånn. Jeg kan ta ut energien i hagen uten at det er til plage for noen. Jeg kunne selvfølgelig gjort som mange som bor i blokker rundt her og funnet på en rekke aktiviteter i parken like ved skolen og lekeplassen slik at jeg var til plage for alle som går forbi, barnehagebarna som aker og mer eller mindre alle andre enn meg selv som faktisk valgte å få hunden, men det gjorde jeg ikke.

*klipp

Om vi hadde hatt en leilighet har en ikke den muligheten (og spesielt siden det er båndtvang i Oslo om sommeren) til å la hunden springe fritt ute om sommeren. De eneste områdene en kan gjøre det på er på avsperrede plasser rundt om i byen, og de er det ikke mange av.

*klipp

Akkurat som jeg tror at de som bor på landet med skogen utenfor dørstokken sikkert kan få til mye mer enn hva jeg kan få til uten at det innebærer litt planlegging. Jeg bodde slik når jeg vokste opp og den forrige hunden hadde nok et liv mye mer rikt på naturopplevelser enn hva den jeg har nå kommer til å få av den enkle grunn at alt var der rett utenfor dørstokken.

Om det en har utenfor dørstokken er valkyriekrysset og asfaltjungelen, så sier det seg vel selv at det daglige krever mye mer planlegging og tilrettelegging for at det skal bli mer enn om det ikke er utenfor døra.

Det er, i mine øyner, uansett hvordan en vrir og vender på det mye mindre fornuftig å ha hund i blokk midt i betongjungelen. Noen har kanskje bedre plassering av blokkene og bruker mye mer tid på hunden enn andre selv om de bor i blokk, men alt i alt er det lite heldig og jeg syntes det virker lite fornuftig rett og slett. I det fleste tilfeller mener jeg rett ut da at det er tullete å anskaffe seg hund når en bor i blokk.

Her er jeg TOTALT uenig med deg.

Jeg har selv hatt hund både i blokk, i enebolig med hage, på landet der alle hunder løper løs og på småbruk med inn gjerdet åkerplass og km med skog bak huset. Mine hunder har uansett ikke vært til sjenanse for noen andre eller vært understimulert. Jeg hadde ett godt forhold til mine naboer i Oslo i en kjempelytt blokk (ikke fra leilighet til leilighet, men vi hørte alt og alle i oppgangen), hunden min kjente de alle. Han sov godt der natt som dag, med politi sirener som suste forbi, gatestøy natt til søndag osv osv, han var en byhund så hvorfor i pokker skulle han stresse over noe han var født og oppvokst i? Det krevdes heller ikke mer planlegging å gå tur med Sha da vi bodde i blokk i Oslo enn det gjør nå på landet! Det kommer jo helt an på hvor godt du kjenner ditt nærområde, hva type hund du har og hvilke forventninger du har til hunden. Vi gikk glatt 3 timers turer fra Tøyen og i hvilken som helst retning, men ennå gikk vi på asfalt og trafikkerte områder max 1/3 av turen til sammen, resten var skog, grønnareal, parker, langs elver, opp skrenter, rundt vann osv. Vi møtte ender, duer, hunder, katter, barn, eldre menn med stokk, osv osv. Det var hans liv og laaangt ifra et dårlig liv!

Jeg vil, ut fra min erfaring, si at man blir på en måte latere i forhold til hunden når man har hage den kan løpe fra seg i, det er jo så enkelt, man MÅ ikke ut i den store verden bestandig, men den som lider under det er hunden. Uansett om man bor på landet, som jeg gjør, så er det ikke alltid noe lettere å la hunden springe løs her, det er vilt å ta hensyn til, elver, riksveier, andre hunder eks.hundespann som trener aktivt før løp osv, men mine hunder lider absolutt ikke for det. Jo det ideelle er at hunder får springe løs og utfolde seg i ny og ned, men i vårt lille land med masse annet å ta hensyn til av lover og regler så er det faktisk lettere i byen med inngjerede frislipp områder enn i skauen.

Og at folk tar hunden med i parken hvor det er barn som aker, barnehager på tur, masse mennesker, lukter og støy er da bare sunt for hunden så lenge den er trygg på sin eier. Det gir den trygghet i forhold til mennesker, barn og støy, den lærer seg å mestre andre miljø enn hage og skog, og den lærer seg å omgås disse små rare menneskene og lydene uten å trenge å bry seg med de, de blir trygge hunder med stor tillit til sine eiere.

Jeg blir også meget provosert over å bli kaldt tulling! Ja, jeg tar med nær av det du skriver til bla. tulip.

:gaah: Mine hunder, spesielt de jeg har nå, er hjemme alene 8 timer 4 dager i uken og opp til 10 timer 2 dager i uken, sidene jeg bor på landet har jeg jo MYE lenger reisevei til og fra jobb. Men med hånda på hjertet kan jeg si at mitt bøllefrø av en tenårings doberman ikke har på nært gitt meg så mye hodebry som det virker som din har gitt deg! Han jobber for meg, han gir da pokker i løsbikkjene i nabolaget som kommer oss i møte på tur når jeg ber han holde fred og han vet at han kan stole på meg, kommer de bort så er det JEG som skal ordne opp, ikke han! Han drar meg ikke over ende for en tisseflekk, selv om han er 4-6 ganger sterkere enn meg helt sånn egentlig, for det tror jeg ikke han vet.

Edit lagt til dette avsnittet: For meg og mine hunder er det et minimum at de får 20-30 minutter (2-3km) om morran før jeg drar på jobb (i helgene får de kanskje 10 minutt om jeg skal på langtur senere på dagen) og rett ut å gjøre sitt når jeg kommer fra jobb, men tur må de vente med til jeg har spist. Ettermiddagen varierer alltid, alt fra 2-3km med arbeid, til 7-8km med intervalltrening med eller uten kløv og gjerne en tur tissetur til på kvelden. I tillegg er det lagt inn mental stimuli innendørs eller tilrettelagt/planlagt trening utendørs. Monster bølla min får løpe løs max 20minutter i uka (mg så slem jeg er). Dette har ikke forandret seg noe særlig fra da jeg bodde i Oslo, men den perioden jeg bodde i enebolig og hage vil jeg ikke ha igjen, jøssenavn hvor mye dårligere fysisk form jeg var i, det var jo så lett å trene dem i hagen :PFår din hund like mye fysisk og psykisk utfoldelse?

Og til sist; Du som mener du er så flink å lese, kan lære deg ut fra en bok, ikke kaste bort penger på kurs fordi det er en mote trend.. men å ta i bruk hjelpemidler (gå-pent-sele) som virkelig er en motetrend og en form for quik fiks, det kan du gjøre i stede for å stimulere hunden via trening, tålmodighet og tillit for å oppnå den respekten og den hjernetrimmen som skal til for å unngå det problemet du har? :frantics:

Endret av Gullulven
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hunderasen, og først og fremst hundeholdet. For hunder som krever endel aktivisering er det uansett ikke nok å bare "løpe fra seg" i hagen.

Et uttrykk, hunden min får ikke løpe fritt i hagen uten mål og mening for slikt skaper bare destruktiv oppførsel.

Til tema, kan jeg som flere andre her anbefale å ha et signal på at hunden får lov til å trekke, helst en dertil egnet sele, samtidig som du lærer den at den ikke får trekke i båndet. Dette vil kunne gi mye bedre grunnlag for å være konsekvent, og dermed gi kjappere innlæring av å ikke trekke, fordi du - når hunden enten er helt uimottagelig for trening eller du av ymse årsaker ikke har mulighet til å trene aktivt "ikke dra" hver meter av turen (og begge scenariene kommer til å skje før eller siden), kan gi mulighet til dette UTEN å bli inkonsekvent.

Akkurat dette har jeg tenkt på til senere, å lære han å trekke på kommando noe som hadde vært fint. Men jeg er litt skeptisk til å gi han fritt for lov til å trekke. Vi har på en måte nå 3 nivåer på hvordan han har lov til å gå: Helt ved foten, fritt ved foten, og litt rundt på ytterkanten av båndet og surre litt og finne ut av ting.

Mulig dette kan bli aktuelt som en kommando i alle fall, må tenke litt på det. Men var et godt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele svaret mitt er totalt OT, men jeg klarer ikke la være

-det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse-

1. Å GÅ med kløv på asfalt er ikke mer skadelig enn å gå uten, men du skal være forsiktig med jogging uansett hardt underlag og for all del ikke la hunden springe med kløvet på. Hunden din er også såpass ung at det kan da ikke være særlig med vekt i kløvet?

2. Så du mener at de som har lærevansker, dysleksi eller andre former for lesevansker ikke bør ha hund, eller får et dårlig hundehold? :o Litt av en pedagog du da...

3. Å ikke forholde seg til de andre hunden på kurs men ha fokus på eier lærer hunden; å være sammen med andre hunden uten å måtte bry seg om det, å fokusere på deg uansett hva annet som skjer rundt den, å bli trygg med eier og med andre hunder, å forholde seg til andre hunder i passeringsituasjon som vi mennesker forholder oss til fremmede på gata.

Her er jeg TOTALT uenig med deg.

Jeg har selv hatt hund både i blokk, i enebolig med hage, på landet der alle hunder løper løs og på småbruk med inn gjerdet åkerplass og km med skog bak huset. Mine hunder har uansett ikke vært til sjenanse for noen andre eller vært understimulert. Jeg hadde ett godt forhold til mine naboer i Oslo i en kjempelytt blokk (ikke fra leilighet til leilighet, men vi hørte alt og alle i oppgangen), hunden min kjente de alle. Han sov godt der natt som dag, med politi sirener som suste forbi, gatestøy natt til søndag osv osv, han var en byhund så hvorfor i pokker skulle han stresse over noe han var født og oppvokst i? Det krevdes heller ikke mer planlegging å gå tur med Sha da vi bodde i blokk i Oslo enn det gjør nå på landet! Det kommer jo helt an på hvor godt du kjenner ditt nærområde, hva type hund du har og hvilke forventninger du har til hunden. Vi gikk glatt 3 timers turer fra Tøyen og i hvilken som helst retning, men ennå gikk vi på asfalt og trafikkerte områder max 1/3 av turen til sammen, resten var skog, grønnareal, parker, langs elver, opp skrenter, rundt vann osv. Vi møtte ender, duer, hunder, katter, barn, eldre menn med stokk, osv osv. Det var hans liv og laaangt ifra et dårlig liv!

Jeg vil, ut fra min erfaring, si at man blir på en måte latere i forhold til hunden når man har hage den kan løpe fra seg i, det er jo så enkelt, man MÅ ikke ut i den store verden bestandig, men den som lider under det er hunden. Uansett om man bor på landet, som jeg gjør, så er det ikke alltid noe lettere å la hunden springe løs her, det er vilt å ta hensyn til, elver, riksveier, andre hunder eks.hundespann som trener aktivt før løp osv, men mine hunder lider absolutt ikke for det. Jo det ideelle er at hunder får springe løs og utfolde seg i ny og ned, men i vårt lille land med masse annet å ta hensyn til av lover og regler så er det faktisk lettere i byen med inngjerede frislipp områder enn i skauen.

Og at folk tar hunden med i parken hvor det er barn som aker, barnehager på tur, masse mennesker, lukter og støy er da bare sunt for hunden så lenge den er trygg på sin eier. Det gir den trygghet i forhold til mennesker, barn og støy, den lærer seg å mestre andre miljø enn hage og skog, og den lærer seg å omgås disse små rare menneskene og lydene uten å trenge å bry seg med de, de blir trygge hunder med stor tillit til sine eiere.

Jeg blir også meget provosert over å bli kaldt tulling! Ja, jeg tar med nær av det du skriver til bla. tulip.

:gaah: Mine hunder, spesielt de jeg har nå, er hjemme alene 8 timer 4 dager i uken og opp til 10 timer 2 dager i uken, sidene jeg bor på landet har jeg jo MYE lenger reisevei til og fra jobb. Men med hånda på hjertet kan jeg si at mitt bøllefrø av en tenårings doberman ikke har på nært gitt meg så mye hodebry som det virker som din har gitt deg! Han jobber for meg, han gir da pokker i løsbikkjene i nabolaget som kommer oss i møte på tur når jeg ber han holde fred og han vet at han kan stole på meg, kommer de bort så er det JEG som skal ordne opp, ikke han! Han drar meg ikke over ende for en tisseflekk, selv om han er 4-6 ganger sterkere enn meg helt sånn egentlig, for det tror jeg ikke han vet.

Edit lagt til dette avsnittet: For meg og mine hunder er det et minimum at de får 20-30 minutter (2-3km) om morran før jeg drar på jobb (i helgene får de kanskje 10 minutt om jeg skal på langtur senere på dagen) og rett ut å gjøre sitt når jeg kommer fra jobb, men tur må de vente med til jeg har spist. Ettermiddagen varierer alltid, alt fra 2-3km med arbeid, til 7-8km med intervalltrening med eller uten kløv og gjerne en tur tissetur til på kvelden. I tillegg er det lagt inn mental stimuli innendørs eller tilrettelagt/planlagt trening utendørs. Monster bølla min får løpe løs max 20minutter i uka (mg så slem jeg er). Dette har ikke forandret seg noe særlig fra da jeg bodde i Oslo, men den perioden jeg bodde i enebolig og hage vil jeg ikke ha igjen, jøssenavn hvor mye dårligere fysisk form jeg var i, det var jo så lett å trene dem i hagen :PFår din hund like mye fysisk og psykisk utfoldelse?

Og til sist; Du som mener du er så flink å lese, kan lære deg ut fra en bok, ikke kaste bort penger på kurs fordi det er en mote trend.. men å ta i bruk hjelpemidler (gå-pent-sele) som virkelig er en motetrend og en form for quik fiks, det kan du gjøre i stede for å stimulere hunden via trening, tålmodighet og tillit for å oppnå den respekten og den hjernetrimmen som skal til for å unngå det problemet du har? :frantics:

Seler (den jeg kjøpte var visst laget produsert fra et design fra 1976...), bånd og mer til er noe hundene har gått i all den tid. Kursing er noe nytt som ikke var utbredt før nå nylig, sikkert noe med oljepengene som renner over å gjøre.

I kløven bærer han rundt 1 Kg for å bare bli vant til den, han har vært tyngre (rundt 3-4 kg) for veldig korte perioder for.eks om han skal bære sin egen mat og drikke til et sted som brukes som en slags basecamp for flere turer i løpet av en helg om vi er i skau.

Uten å gå inni noe mer, min hund får nok mer enn din ja. Vi er to stk som deler dette mellom oss og han får dermed en god del trening og tur.

Og forresten, jeg har ikke snakket om trekk her som i fare å gå over ende. Jeg har fryktet det i skogen fordi han er ganske stor og kan gjør det om han vil, men vi snakker ikke her om en hund som halser av gårde som en galning, jeg snakker om at han trekker ofte, men han trekker ikke kraftig. Det er ikke snakk om skader på hverken mennesker eller hund, men irritasjon over en som stadig trekker smått for å prøve seg om dagen.

Forøvrig går min hund også pent og fint opp Karl Johan når vi har gått der, men det er en ting å oppsøke det for å trene av og til og å bo der...

Forøvrig, før hundene skal bli trygge og klare på alt når en tar de med i parken så må en altså gjennom en fase med opplæring som en altså da utsetter alle andre for også om det ikke går som en forventer. Jeg har vært i nok parker (og også arbeidet på strendene med førstehjelp og vakthold) til å vite at det er så mange folk som bare slipper hundene sine til plage for alle andre at det spiller ikke noe rolle om din er godt oppdradd, fordi alle er allerede negativt innstilt fordi 8/10 hunder de møter i parken er typen som gjør hva **** den vil mens eieren er ikke å se noe sted. En kan jo også lure på hvorfor hundene går løs i disse parkene og på strendene når det er båndtvang.

Jeg har som del av tidligere arbeid sagt i fra til mange med sjenerende hunder om at de må opprettholde båndtvangen. Mesteparten av tiden ender det bare med at de svarer frekt og/eller overse meg. Det merkeligste jeg har hatt var en som bare svarte med å bjeffe og ule ut i luften som en idiot når jeg sa i fra at han måtte opprettholde båndtvangen. Så som sagt, folk kan ta seg så mye nær de vil av mine generaliseringene, men de er basert på mine erfaringer her fra Oslo.

Ta deg en tur i marka en julidag og si til alle du møter med løse hunder at de må opprettholde båndtvangen, kanskje du da vil få et litt annet syn på verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seler (den jeg kjøpte var visst laget produsert fra et design fra 1976...), bånd og mer til er noe hundene har gått i all den tid. Kursing er noe nytt som ikke var utbredt før nå nylig, sikkert noe med oljepengene som renner over å gjøre.

Uten å gå inni noe mer, min hund får nok mer enn din ja. Vi er to stk som deler dette mellom oss og han får dermed en god del trening og tur.

Og forresten, jeg har ikke snakket om trekk her som i fare å gå over ende. Jeg har fryktet det i skogen fordi han er ganske stor og kan gjør det om han vil, men vi snakker ikke her om en hund som halser av gårde som en galning, jeg snakker om at han trekker ofte, men han trekker ikke kraftig. Det er ikke snakk om skader på hverken mennesker eller hund, men irritasjon over en som stadig trekker smått for å prøve seg om dagen.

Hva, hemmm, jeg vokste opp med mine 3 første hunder uten å vite at det fantes noe som het halsbånd og sele... jeg er da ikke SÅ gammel. Dressurkurs for hunder og deres eiere har eksistert siden tidlig tidlig, og i norge som jeg fort klarer google meg fram til, siden 1950 tallet, kanskje til og med før (en av Norges viktigste hundetrenings foreninger startet 1959 og eksisterer den dag i dag som en av de viktigste hundetrenings organisasjonene i landet).

Om din hund får så mye mer tid, trening og aktivisering som mine så begynner jeg å lure på om den er overkontrollert og faktisk trenger få være hund, det er en tenåring du har :question::o og uansett, alle hunder bør få være hunder også ikke bare være under vår kontroll og kommando 24t i døgnet, lurer på når din hund sover og slapper av jeg.... Og mener du fortsatt at en hund i blokk som får tilnærmet like mye aktivitet og oppmerksomhet som mine har et dårlig liv og at det er uansvarlig å ha hund i blokk? Var det ikke det diskusjonen der omhandlet helt sånn egentlig...

Jeg bare poengterte at min hund også KAN dra meg overende om han vil, men han vet ikke at han kan. Det er forskjellen. Og du skriver jo selv tidligere at han drar dere til tisseflekker, dere får ikke hode hans opp derfra, han blir dårlig av å spise andre hunders tiss/avføring, ergo dere har IKKE kontroll på han og dere blir dradd bortover???????????????

Hunder må vel igjennom en fase med opplæring uansett om de er løs eller fast i en park, på en strand, i en blokk, i en hage, på en vei i en skog????????? du skriver en masse svada, i mine øyne.

Resten av innlegget ditt jeg har klipt bort da det ikke har ingenting noe med hva jeg har skrevet å gjøre. Jeg begynner å lure på om du bare legger merke til de dårlige hundeeierne eller bor du på en plass ingen andre kjenner til, for makan til negativ hundeeier om andre hundeeiere har jeg ALDRI hørt om. Det er jo som du missliker å kategorisere deg selv som hundeeier, de er jo ikke riktig på en flekk noen av de Bahhhh

Edit: skrivefeil og lagt til litt

Endret av Gullulven
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, hemmm, jeg vokste opp med mine 3 første hunder uten å vite at det fantes noe som het halsbånd og sele... jeg er da ikke SÅ gammel. Dressurkurs for hunder og deres eiere har eksistert siden tidlig tidlig, og i norge som jeg fort klarer google meg fram til, siden 1950 tallet, kanskje til og med før (en av Norges viktigste hundetrenings foreninger startet 1959 og eksisterer den dag i dag som en av de viktigste hundetrenings organisasjonene i landet).

Jeg vet ikke hva du mener med "så gammel". Dressurkurs, i form av motegreier i forhold til blant annet at folk er opptatt av hunder som ser sånn og sånn ut og mer har nok eksistert. Jeg sa utbredt, ikke at de ikke fantes.

Om din hund får så mye mer tid, trening og aktivisering som mine så begynner jeg å lure på om den er overstimulert og faktisk trenger få være hund, det er en tenåring du har :question::o og uansett, alle hunder bør få være hunder også ikke bare være under vår kontroll og kommando 24t i døgnet, lurer på når din hund sover og slapper av jeg.... Og mener du fortsatt at en hund i blokk som får tilnærmet like mye aktivitet og oppmerksomhet som mine har et dårlig liv og at det er uansvarlig å ha hund i blokk? Var det ikke det diskusjonen der omhandlet helt sånn egentlig...

Det er mulig han er lei oss, det skal jeg ikke se bort i fra. Vi er jo rundt han konstant og før vi begynte å bli sliten av å hele tiden mase angående trekkingen så vi ikke fikk de helt lange turene, så var vi gjerne ute hele dagen (noe vi hadde tid til, tviler på vi får tid til like mye som du når vi begge er i jobb og popper ut noen unger)

Nei, jeg sa også tidligere at det kommer an på eieren og hunden, men jeg sa blant annet at et dårlig dyrehold i blokk er mye verre enn et dårlig dyrehold i en blokk. Og ja, mange er dårlige eiere, om du ikke er blant de så forstår jeg ikke at du føler deg støtt, men for all del.

Jeg bare poengterte at min hund også KAN dra meg overende om han vil, men han vet ikke at han kan. Det er forskjellen. Og du skriver jo selv tidligere at han drar dere til tisseflekker, dere får ikke hode hans opp derfra, han blir dårlig av å spise andre hunders tiss/avføring, ergo dere har IKKE kontroll på han og dere blir dradd bortover???????????????

Han drar mot tisseflekker ja, men det betyr ikke at han drar så hardt at vi blir med lasset. Poenget her er at det er forferdelig irriterende å måtte stoppe opp og korrigere hver eneste gang han napper litt for å komme seg til en tisseflekk når vi bor i et område hvor snøen langs veien så langt en kan se er gul... Han får i seg andres tiss og avføring om denne ligger i tisset (er relativt sjeldent han spiser slikt) når han går fritt på enden av båndet og snuser. Det er som sagt så mye over alt her så uansett så er det noe å sette seg fast i og spise på.

Hunder må vel igjennom en fase med opplæring uansett om de er løs eller fast i en park, på en strand, i en blokk, i en hage, på en vei i en skog????????? du skriver en masse svada, i mine øyne.

Ja, de må gjennom opplæringen, men om alt du har en offentlig park til å lære opp i, da er opplæringen raskt til sjenanse for andre. Husk du er ikke alene om å bruke offentlige parker til slikt. Folk er faktisk også redde for hunder og bør slippe å få en løs hund under opplæring oppi seg. Jeg har hatt ansvar for slike offentlige steder og hundeeiere og fulle folk er det største problemet.

Resten av innlegget ditt jeg har klipt bort da det ikke har ingenting noe med hva jeg har skrevet å gjøre. Jeg begynner å lure på om du bare legger merke til de dårlige hundeeierne eller bor du på en plass ingen andre kjenner til, for makan til negativ hundeeier om andre hundeeiere har jeg ALDRI hørt om. Det er jo som du missliker å kategorisere deg selv som hundeeier, de er jo ikke riktig på en flekk noen av de Bahhhh

Jeg legger godt merke til dårlige hundeeiere ja, for de ødelegger for alle. De som ikke plukker opp driten etter seg. De med svære bikkjer som de ikke har kontroll på som angriper små hunder, de med små hunder som tenker at de kan bare slippe dem og la dem løpe fritt uansett hvor de er. Vi hadde noen hvor jeg kom fra og, men i Oslo er det helt ekstremt alt hva jeg har opplevd. Jeg har til gjengjeld også møtt en del som har gjeterhund kontroll på hundene som jeg virkelig mener det står respekt av, men hva hjelper det når det er så mange som ser bare seg selv og hunden deres og ikke verden rundt dem?

Jeg kategoriser meg fint som hundeeier, men det betyr ikke at jeg føler noe solidaritet med andre hundeeiere.

Og for å holde meg på tema: Vi gikk nettopp en pisserunde, og det gikk veldig bra og det var flott for alle parter. Den selen jeg nå bruker hjelper veldig på å få han til å snu seg mot meg når andre ting blir litt interessant som ikke skal være det. Gleder meg faktisk til i morra om dette fortsetter. Han var helt super nå til tross for et lite tilbakefall med mor tidligere i dag. Så på meg hele veien, vi gikk og snakket og koste oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...