Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor skal pudler ha fire føtter og cirka 16 tær?


Lotta

Recommended Posts

Jeg er sterkt imot at ALLE pudler skal ha fire føtter og cirka 16 tær? På 1600-tallet var det helt vanlig at hannhundene hadde 6 føtter og 12 tær - tilsammen!klover kalles det visst på kyr?, og at tisper til gjengjeld bare hadde 3 føtter, men hele 25 tær.

Hvorfor er det så forbasket viktig at alle ser like ut? Er pudler liksom ikke like gode kamphunder selv om de har litt utenom gjennomsnittet antall føtter?

Jeg er helt sikker på at jeg risikerer å bli utestengt fra dette forumet snart, og det kommer garantert til å skje i det øyeblikket en av dere kommer dragende med noen faktablader eller bilder som viser at pudlene hadde 4 ben dengangen de sloss også. Men jeg lar meg ikke stoppe av den grunn - for budskapet mitt om mangfold er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest teksten flere ganger, men feiler på å finne verken poeng eller morsomheter, så er ikke helt sikker på hva du vil med innlegget? Oppklaring hadde vært fint.. jeg er vanligvis ikke dum, men nå nailet du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest teksten flere ganger, men feiler på å finne verken poeng eller morsomheter, så er ikke helt sikker på hva du vil med innlegget? Oppklaring hadde vært fint.. jeg er vanligvis ikke dum, men nå nailet du meg.

Du er garantert ikke dum, nå heller :)

Det er et rimelig aktivt navlebeskuende trollignende vesen som er høyst aktivt på Hundesonen for tida som i dag stilte spørsmål om "vi" (Soniser?) ikke likte å diskutere hund lengre, og om det var nødvendig å kvele enhver diskusjon med fakta.

Det er det selvsagt ikke - vi kan påstå og si hvor mye dumt og misforstått vi bare vil her, men det er åpenbart ikke bare jeg som begynner å bli litt matt av å floodingen fra de nye immigrantene. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig alle hunder av samme rase burde være helt like! Da slipper de å bli mobbet på kurs osv av andre hunder og ikke minst slipper vi å drasse de med på venstresvinger, for alle ville fått samme kritikken uansett. Det vil gjøre alt mye lettere skjønner du vel, Lotta.. Dette har jeg selv erfart ved å gå på skole med uniform nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å dokumentere at jeg syns du er skikkelig dum som påstår at pudler hadde 18 føtter på 1400 tallet, når de var tre meter høye og ble brukt som bokhyller. Jeg gidder ikke å dokumentere at folk hadde bøker på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er usaklig. Selvsagt hadde de ikke bøker på 1400-tallet, var det ikke da alle døde av svartedauen som kom til Bergen grunnet import av en puddel-linje med to føtter så de måtte brenne bøkene? Mener jeg leste det et sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig alle hunder av samme rase burde være helt like! Da slipper de å bli mobbet på kurs osv av andre hunder og ikke minst slipper vi å drasse de med på venstresvinger, for alle ville fått samme kritikken uansett. Det vil gjøre alt mye lettere skjønner du vel, Lotta.. Dette har jeg selv erfart ved å gå på skole med uniform nemlig.

Ja, men genetisk var det forskjell på antall bein på guttepudler og jentepudler, og det er fordi de skal svømme bedre! Så viss de blir helt like alle andre hunder så får man kanskje bukt med mobbinga, men det beste hadde nok vært om de slapp å gå på kurs med så mange slemme mennesker.

Det JEG har erfart nemlig er at man blir mobbet barefordi at man er litt annerledes og ikke har en god unnskyldning for hvorfor. Og det har jo pudlene, ikke sant?

Jeg gidder ikke å dokumentere at jeg syns du er skikkelig dum som påstår at pudler hadde 18 føtter på 1400 tallet, når de var tre meter høye og ble brukt som bokhyller. Jeg gidder ikke å dokumentere at folk hadde bøker på den tiden.

Nå synes jeg du er ordentlig umulig og fullstendig usaklig, Ida. Men vi er ihvertfall enige om hvor høye bokhyllene måtte være og at det ikke er nødvendig med dokumentasjon. Dokumentasjon og fakta er oppskrytt, så jeg regner med hyllene var fulle av bøkenes bok. Jeg mener selvsagt bøkenes bøker.

Nå synes jeg du er usaklig. Selvsagt hadde de ikke bøker på 1400-tallet, var det ikke da alle døde av svartedauen som kom til Bergen grunnet import av en puddel-linje med to føtter så de måtte brenne bøkene? Mener jeg leste det et sted

Jeg har lest at det var den tobeinte puddelen som ble brent, ikke bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er jo bare vås. Jeg blir direkte kvalm av hva dere kommer opp med.

Pudlene hadde ingen ting å gjøre med svartedauen. Pudlene fungerte som seil om bord i båten, og de var alle døde når båten kom i land. Det er derfor båten drev inn til bergen, den var egentlig på vei til Kina. Men loppene som bar svarte dauen hadde for lengst forlatt pudlene, sykdommen kom rett og slett fra kasser med noe de trodde var giftige kjemikalier som var om bord i båten.

Dette var ikke kjemikalier, det var molekylier med DNA fra disse pudlene, som var bevart for å bringe denne arten videre. Men som kjent mistet pudlene 12 av sine 20 ben, men fikk i gjengjeld en ny hale. Det har de fortsatt, men alle oppdrettere kuperer den ene halen helt ned rett etter fødsel.

Dagens pudler er jo også kjent for svært dårlig syn, da de bare har to øyne.

Ikke motsi meg, jeg vet at jeg har rett. Driter i hva dere tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er ihvertfall enige om hvor høye bokhyllene måtte være og at det ikke er nødvendig med dokumentasjon.

Men jenter, her er jo heller ikke rasemiljøet enig med seg selv. Det er fortsatt ganske heftige diskusjoner mellom puddelfolket om hvor høye bokhyllene skulle være. På samme grunnlag som at de forskjellige kjønnene har forskjellig antall bein, så definerte også hyllehøyde svømmeegenskapene. Om man skulle ha en puddel som svømte korte distanser men raskt, så ville man ha en kort og tett hylle, mens marathonsvømmerne var høye og slanke.

Dette ser vi jo også på puddelens krøller, som skifter farge etter hvilket humør den er i. Når man er ute i sludd og vind vil man ha en grå og trist puddel og spiller Damien Rice for den hver kveld før sengetid, mens på jakta på våren så skrøt man overdrevet av nabobikkja slik at puddelen ble grønn av misunnelse og derfor var godt kamuflert i skogen.

Det har de fortsatt, men alle oppdrettere kuperer den ene halen helt ned rett etter fødsel.

Rettelse: rett før fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig. Dere må huske at dere ikke er anonyme for alle, det er heller ikke lurt å hisse opp folk dere ikke kjenner som går på personlige ting.

Ok, beklager om jeg har tråkket noen puddeloppdrettere på tærne, men i mine kilder så står det svart på hvitt at de var skyld i svartedauen. Jeg er egentlig ikke så opptatt av hvor mange ben og hvordan bokyllene deres ser ut. Det viktigste for meg er at pelsen er fluffy slik at de kan fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig. Dere må huske at dere ikke er anonyme for alle, det er heller ikke lurt å hisse opp folk dere ikke kjenner som går på personlige ting.

Oy, da har man det dokumentert da, at eiere av "muskelhunder" er truende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jenter, her er jo heller ikke rasemiljøet enig med seg selv. Det er fortsatt ganske heftige diskusjoner mellom puddelfolket om hvor høye bokhyllene skulle være.

Det neste blir vel at du påstår at du har vært med på disse diskusjonene i årevis? :lol:

På samme grunnlag som at de forskjellige kjønnene har forskjellig antall bein, så definerte også hyllehøyde svømmeegenskapene. Om man skulle ha en puddel som svømte korte distanser men raskt, så ville man ha en kort og tett hylle, mens marathonsvømmerne var høye og slanke.

Dette er bare visvas, Mari. Det er ingenting som tyder på at marathonsvømmere har bedre egenskaper selv om de er høye og slanke. Og når trengte egentlig en kamppuddel å kunne svømme langt, liksom? Når de var på trekkfugljakt?

Dette ser vi jo også på puddelens krøller, som skifter farge etter hvilket humør den er i. Når man er ute i sludd og vind vil man ha en grå og trist puddel og spiller Damien Rice for den hver kveld før sengetid, mens på jakta på våren så skrøt man overdrevet av nabobikkja slik at puddelen ble grønn av misunnelse og derfor var godt kamuflert i skogen.

Har du røykt sokka dine? Enkel logikk tilsier jo at grunnen til at det finnes grå og sorte pudler er for bruk til skogsjakt i skumringen og om kvelden. De grønne, trebente pudlene er sirkuspudler. De er spesielt godt egnet fordi de er så hissige (ikke pga kampfortiden sin, altså!) og dermed kan være stand-ins for løver. Som alle vet er det forbudt med løver og tigre på sirkus i Norge, men publikum vil ha blod, og der har pudlene en funksjon.

Jeg kunne selvsagt ha dokumentert alt sammen, eller ikke, men da er jeg redd diskusjonen hadde visnet bort og dødd helt av seg selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig. Dere må huske at dere ikke er anonyme for alle, det er heller ikke lurt å hisse opp folk dere ikke kjenner som går på personlige ting.

Dere kan holde på så mye dere vil med å mobbe meg her inne, jeg tar det med ut på utsiden.

Ooh! Tar du en Pan? Skal du anmelde? Opptur! Jammen bra du kom inn og hevet tråden fra barnslig til moden. :)

Oy, da har man det dokumentert da, at eiere av "muskelhunder" er truende.

:(:icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden går jo ut på å tolke alt feil uansett.

Hvis det er det du tror tråden handler om så har du nok mistolket innholdet. :lol:

Har dette egentlig noe med skjeggveksten i Kina å gjøre? :huh:

Nei, da hadde vi jo snakket om powder puffs, ikke pudler. Selv om begge deler begynner med bokstaven "p" så er det IKKE det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er garantert ikke dum, nå heller :)

Det er et rimelig aktivt navlebeskuende trollignende vesen som er høyst aktivt på Hundesonen for tida som i dag stilte spørsmål om "vi" (Soniser?) ikke likte å diskutere hund lengre, og om det var nødvendig å kvele enhver diskusjon med fakta.

Det er det selvsagt ikke - vi kan påstå og si hvor mye dumt og misforstått vi bare vil her, men det er åpenbart ikke bare jeg som begynner å bli litt matt av å floodingen fra de nye immigrantene. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
    • Frem til 6 mnd var verst her, for da var hun en piraya som hang fast i leggen min døgnet rundt 😅
    • Det finnes mange gode passeringskurs uten at man må på TV. Hvis du er i nærheten av Oslo vil jeg anbefale Hund i Fokus eller Lundqvist hundeskole, men det finnes helt sikkert flere jeg ikke er oppdatert på. Når det gjelder bøker så kan jeg på det sterkeste anbefale Control Unleashed av Leslie McDevitt og BAT 2.0 av Grisha Stewart. Treningen på noen av de beste passeringskursene jeg har gått har vært mye basert på disse. For å illustrere effekten så hadde jeg en hund som hang i båndet og brølte på 100 meters avstand som unghund, og etterhvert gikk løs i konkurranse på stevnested med flere hundre hunder. Her er det også viktig å tenke helhetlig, og ikke bare trene i passeringer eller "økter" med kontakt og innkalling, men å jobbe med samarbeid og kontakt i alt dere gjør. Jeg vil anbefale et godt kurs eller privattimer med instruktør for å få hjelp til et treningsopplegg som er best for dere. Du finner mange gode instruktører i hele landet på denne siden:https://www.atferdskonsulenter.no/  
    • Wow. Det er 1,5 halvt siden jeg lagde denne tråden.  En oppdatering på hunden vår. Vi prøvde kjemisk kastrering i fjor. Han ble litt bedre, men ble mer redd andre hannhunder. Kanskje fordi testosteronet gikk ned. Bestemte oss for å ikke ha mer kjemisk kastrering.  Vi har nok fortsatt utfordringer med hannhunder. Han kjenner nok lukten på dem på lang vei. Eneste unntaket er mindre hannhunder eller kastrerte hunder, vår er 15-16 kg. Møter dette bryr han seg ikke. Men større hannhunder er det bjeffing og fullstendig kokos i hodet hans. Tisper går nesten 95% helt greit.  Problemet er såklart når vi passerer hunder vi ikke kjenner, I nabolaget går det ofte greit siden vi vet hvilke hunder som er hannhunder og da snur vi, går inn på innkjøringer, viser tegn til den andre hundeeieren slik at vi unngår å møtes. ( de andre hannhundene har samme reaksjon) ( nesten så jeg vil melde oss på NRK, men vil ikke på TV...:)) Pga tidsklemme vil jeg gjerne finne noen gode kilder youtube video etc etc  til INNKALLING og PASSERING.  Vi må virkelig bruke tid på å rette opp i denne hunden nå. Han er 3 år, og ønsker ikke slik adferd framover.  Innkalling er et MUST! han har ved et par anledninger klart å hoppe ut av verandaen og gått på "tokt" ene gangen i 20 minusgrader i Vinter, men årsaken var en tispe med løpetid som gjorde hunden vår rett og slett gal. Begynte å jokke på meg osv...  Men senest i går gikk det en STOR Samoe hannhund forbi oss, og vår hund klarte å komme seg ut på plenen. Han gikk ikke til angrep, men stod 10 meter unna den andre hunden. Men med engang jeg kom til vår hund og tok han i bånd begynte han å bjeffe og være aggressiv. Mulig han trigges av at vi er rundt han også.  Derfor må jeg få til en innkalling som er bra, men problemet er at en familie på 5 med alle mulige måter å kalle inn på og rop og forstyrrelser blir det bare rot og rør når man skal trene på en innkalling.  Kan forøvrig kommentere: Vår en hund er svært rolig i andre sammenhenger. Når jeg eller min kone går tur med hunden vår går han pent og rolig og søker ofte godbiter. Men kan blir svært opptatt av lukt dersom det har gått en annen hund der tidligere. Da blir det vanskelig å få kontakt.  Vi sliter også når vi går på tur sammen med han, da trekker han som en husky. Skal lede vei og sliter seg ut. Er trygg og god rundt andre mennesker. Elsker å leke kaste og hentelek med barna. Med godbiter som belønning.  Eneste aggresive adferden han har hatt mot andre mennesker var når vår 15 år gamle sønn fikk besøk av 3 kamerater som gikk RETT inn i gangen uten å ringe på, mens vi voksne var borte. Dette var gutter som han aldri hadde hilst på. Han trodde trolig det var inntrengere. Han stod stand og knurret helt til vår sønn kom i gangen roet ned situasjonen og sa til hunden vår at det var venner. De fikk godbiter som de gav han og da var det bare klapping og kosing.    Var litt mye skriving her...  Som nevnt ovenfor trenger jeg en god KILDE på et sted å finne trening på innkalling og passering.  En eller annen bruker på youtube som er bra, bøker osv.                 
    • Jeg har sett dette bildet mye i det siste, og lurer på når dere syns er den verste perioden i valpetiden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...