Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken type ben er best for tannhelse?


mara
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å gå mer over til råforing nå. Delvis fordi jeg mister tilgang på gratis tørrfor, og delvis fordi ene hunden viser tegn til intoleranse. Har råforet hund før, for noen år siden, og husker hvor ekle tenner han fikk. Konstant plakk-belegg, jeg måtte passe på som en hauk for å holde dem reine. Begge hundene har kritthvite, fine tenner nå - så jeg vil gjerne holde dem slik.

Derfor: Hvilke ben er dødsbra for tennene? Og hvor får man tak i slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka er snart 10år og har fått tørrfor i hele sitt liv og har colgateglis, veterinærene tror det nesten ikke når de ser tennene hennes, hun har heller aldri hatt behov for å ta bort tannstein.

Hun har fri tilgang til forskjellige bein som jeg kjøper i butikken dvs; råhud bein (brune eller hvite, de hvite liker hun best), et par ganger i uka får hun grisehale eller øre å gnage på.

Chicka er litt kjerringa mot strømmen for hun kaster opp og får dårlig mage av råe bein, det kan gå en hel uke, også kaster hun opp beinbiter :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka er litt kjerringa mot strømmen for hun kaster opp og får dårlig mage av råe bein, det kan gå en hel uke, også kaster hun opp beinbiter :blink:

Det er ikke unormalt i det hele tatt på tørrfôrede hunder. Selv råfôra hunder kan oppleve det om de har tygget leggben ;)

Mara: hvordan råfôret du? Jeg sverger til ben med porøs kjerne for hunder som tygger godt. For de som er mer slukere er knoker med kjøttrester det beste, for da får de gnagd av kjøttet med omtrent alle tenna, samt at det skal mye til før knoker kan bites i store stykker. (str på knoka relativ til hundens bitekraft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte V & H som utgangspunkt, og varierte i tillegg med frossent kjøtt fra Provit/margbein/spekk/hel kylling/rå haler osv. Jeg har hunder som tygger godt og grundig - ingen slukere. Hvilke ben har porøs kjerne?

Forøvrig takk for gode tips så langt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt i det hele tatt på tørrfôrede hunder. Selv råfôra hunder kan oppleve det om de har tygget leggben ;)

Kan det gå over etterhvert?

Det var en periode hvor jeg fikk avskjær av kjøtt osv i vakumpakker av en slakter (det var skikkelig luksus tider) og da fikk jeg også råe bein i en pose av han, men jeg turte ikke gi mer til hun da hun etter flere forsøk kastet opp etter en hel uke.

Hun liker egentlig disse råhud beina best, de blir iallefall spist opp, råebein blir tygd litt på også havner de i en stor haug blandt teppene hennes (graver ned) og hun rører de aldri igjen...rare Chicka :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det gå over etterhvert?

Det var en periode hvor jeg fikk avskjær av kjøtt osv i vakumpakker av en slakter (det var skikkelig luksus tider) og da fikk jeg også råe bein i en pose av han, men jeg turte ikke gi mer til hun da hun etter flere forsøk kastet opp etter en hel uke.

Hun liker egentlig disse råhud beina best, de blir iallefall spist opp, råebein blir tygd litt på også havner de i en stor haug blandt teppene hennes (graver ned) og hun rører de aldri igjen...rare Chicka :hmm:

Ja, med tilvenning går det over som regel, iom at magesyra får lavere ph. men enkelte ben er veldig veldig tungtfordøyelig, så det kommer jo an på hvilke ben hun får, ikke sant. Mange kan reagere på kraftben/knoker/leggben, fordi de er omtrent ufordøyelige ytterst, og har veldig liten porøs kjerne.

Ribben, rygg og brystben, skulderben (ikke mye næring/porøst, men tynt) hale og nakke er de beste bena.

Brukte V & H som utgangspunkt, og varierte i tillegg med frossent kjøtt fra Provit/margbein/spekk/hel kylling/rå haler osv. Jeg har hunder som tygger godt og grundig - ingen slukere. Hvilke ben har porøs kjerne?

Forøvrig takk for gode tips så langt:-)

Det høres ut som om du gav veldig veldig mye fett? Da er det mulig at fettrestene satt seg i munnen og gav plakk, selv om det høres litt snodig ut.

Bruk kyllingvinger som måltid innimellom, kylling og kalkunnakker, samt bena jeg ramset opp til Renate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med tilvenning går det over som regel, iom at magesyra får lavere ph. men enkelte ben er veldig veldig tungtfordøyelig, så det kommer jo an på hvilke ben hun får, ikke sant. Mange kan reagere på kraftben/knoker/leggben, fordi de er omtrent ufordøyelige ytterst, og har veldig liten porøs kjerne.

Ribben, rygg og brystben, skulderben (ikke mye næring/porøst, men tynt) hale og nakke er de beste bena.

Var de store beina jeg fikk, fordi jeg ville ha dem, siden det var de jeg trodde var best til hunden ;) Nå har han lagt ned butikken sin, kjempe synd :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var de store beina jeg fikk, fordi jeg ville ha dem, siden det var de jeg trodde var best til hunden ;) Nå har han lagt ned butikken sin, kjempe synd :(

De store bena er fine å gnage på, men de blir veldig sjeldent fullt oppløst i magen. Samtidig kan de ha ganske mye marg, og det er margen hundene får diare av, og eier sier derved at hunden ikke tåler ben... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store bena er fine å gnage på, men de blir veldig sjeldent fullt oppløst i magen. Samtidig kan de ha ganske mye marg, og det er margen hundene får diare av, og eier sier derved at hunden ikke tåler ben... ;)

Hva man lærer når man prater med deg :) Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig at jeg ga mye fett. Var til en whippet som dengang var aktiv LC-hund, så det trengtes.. Har ikke kobla at det kan ha vært grunnen faktisk! Men nå vet jeg hvertfall hvilke ben vi kan gå etter, så takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: Hvor får man tak i disse bena? Margbein og haler ser jeg ofte i frysedisken..men hva med de andre?

Hos slakter, innvandrersjapper, jegere og enkelte dyrebutikker. Oksehaler er bedre enn grisehaler, da de har større ben, og mer kjøtt. Jeg har kjøpt hele ribbenssider av lam og svin i Sverige, og tint de nok til å dele opp i ett og ett ribben.Oksesmåstek fra frysedisken er det oftest bog og ryggben i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos slakter, innvandrersjapper, jegere og enkelte dyrebutikker. Oksehaler er bedre enn grisehaler, da de har større ben, og mer kjøtt. Jeg har kjøpt hele ribbenssider av lam og svin i Sverige, og tint de nok til å dele opp i ett og ett ribben.Oksesmåstek fra frysedisken er det oftest bog og ryggben i.

Blir ribbensider fra Rådyr det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi på dag tre med rått, og hundene er så langt strålende fornøyd. Litt hanglete i fordøyelsen (hvilket jeg regnet med, og vet vil stabilisere seg etterhvert), og litt sånn "er det lenge til neste måltid eller??"

Har ikke funnet noe ben ennå, men skal på utkikk i helga. Hyl ut om noen vet om gode kilder i Tønsberg:-D Har en anelse kritisk da..er tross alt veggis på 18. året. Vil derfor ikke ha Halal blant annet. Eller svin. Men må gå på akkord med disse prinsippene til en viss grad :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja her hadde tannstein da jeg overtok, etter jevn tilgang på kyllinglår- og vinger (frosne...), og et og annet kraftben (bibringe) er det bare litt å spore på hjørnetennene. Så det fungerer.

Ellers har jeg knallgod erfaring med Plaque-off fra de forrige bikkjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inspirasjon til å fôre hunden mer rått av sånne tråder :)

Får grave litt i fryseren og gi litt av de rå, frosne kyllingvingene jeg vet finnes nedi der et sted. Eller "hønevinger" er mer sannsynlig, skal man dømme etter størrelsen er det ikke mye "kylling" :P I tillegg har jeg gitt hunden et leggbein (ser ut som det) jeg hadde spart til henne i dag. Gir i grunnen alt for lite bein å gnage på! Men for å passe tannhelsen litt gir jeg Plaque-Off på maten hver kveld da.

Ang. ting i fryseren...

Jeg hadde en katt en gang som av og til fikk reker av meg som luksusmat (ja, bortskjemt). Ved noen tilfeller var hun så utålmodig og spent på å få de deilige rekene at hun hoppet opp på benken og stjal en før de hadde tint skikkelig. En frossen reke i magen = oppkast rett etterpå. I frossen tilstand kom reka rett i retur! (aldri noe problem når de var blitt helt tinte)

Men jeg leser at mange her gir f.eks. frosne koteletter og lignende til hundene sine. Kaster ikke hunder opp av å få iskald mat i magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke her ihvertfall. Mine får alltid 500 grams blokken sin med v&h frossent, samme med kyllingvinger/kotelekker osv. De må jobbe litt mer med maten og sluker det da ikke på 2 min som de ville ha gjort når de får det rått :) De blir forøvrig foret utelukkende med v&h frossent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops.... hunden min kastet opp igjen en av de to kyllingvingene hun fikk. Jeg rakk akkurat å feie et teppe under henne så hun spydde på det istedenfor rett i sofaen, som hun satt i.... :P Lettere å vaske et fleece-teppe enn sofa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops.... hunden min kastet opp igjen en av de to kyllingvingene hun fikk. Jeg rakk akkurat å feie et teppe under henne så hun spydde på det istedenfor rett i sofaen, som hun satt i.... :P Lettere å vaske et fleece-teppe enn sofa!

Var den hel, eller godt tygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var "slimete kjøtt-gjørme", godt tygd med andre ord. Hun brukte litt tid på å tygge dem i seg, de ble servert frosne.

Merkelig. Gir som regel alltid alt av rått kjøtt fryst, ikke noe problem. Virker som om han liker det bedre som fryst også. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var "slimete kjøtt-gjørme", godt tygd med andre ord. Hun brukte litt tid på å tygge dem i seg, de ble servert frosne.

Da har han iallefall tygget godt :)

Det er ikke unormalt med noe oppkast i begynnelsen når man gir rått, det er tross alt noe helt nytt de får i seg. Om han vil, la han spise det igjen, men ikke tving han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...