Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbedring av løpeteknikk...


Castella
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har kunnskap om hvordan man forbedrer en hunds løpeteknikk?

Jeg har en liten terrier blanding som har svært god løpeteknikk, hun legger seg helt flat og løper på denne måten raskere enn de aller fleste andre hunder på hennes størrelse, hun løper også fortere enn mange hunder som er større enn seg selv.

Men så har jeg også en 8 mnd sheltie gutt, hans løpestil er mer som en hest som galloperer...den går mer opp i luften, han bør bli flatere for å kunne bli kjappere...

Er det noen som vet hvordan man kan trene på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå er ikke jeg noen ekspert men ville sakt styrke i rygg og bein på hunden og hva med å la han løpe løs i kupert tereng gå på tur utenfor stier. Noen raser har også et bedre løpesett enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan man kan trene på dette?

Hunder har ulikt bevegelsesmønster, også innad i raser. Mine to shibaer, som forøvrig elsker å jakte (type lure coursing) og løper FORT, har begge ulike måter å bevege seg på. Den eldste løper som en panter, vrir seg i lufta og ligger flat i fritt svev, mens den yngste har en mer krapp måte å løpe på med mindre langstrakte bevegelser, men veldig god svingteknikk. Du kan ikke forvente at dine to skal løpe på lik måte. Sheltier har gjerne en ganske hoppete galloppstil, men for å få han opp i fart, kan du enten sykle med han, eller få han til å jage noe, dersom han synes det er gøy.

Jeg er enig med lijenta om at det er bra å styrke fysikken, men det vil neppe få han til å løpe mindre sprettete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hun som har broren til min sheltie holder er med på et langdistanse kurs hos Silvia trkman...der måtte de filme hundene som løp så fort de kunne... hun har 2 sheltier... og tilbake meldingen hun fikk fra silvia var at broren til min hund måtte lære å legge seg mer flat... den andre sheltien løp bedre...

Min sheltie løper ikke halvparten så fort som terrieren gjør og han er 7 cm høyere...

Og Silvia sier også i en av filmene sine at svært mange hunder må lære å løpe sikkelig...men hun sa ikke hvordan :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Silvia sier også i en av filmene sine at svært mange hunder må lære å løpe sikkelig...men hun sa ikke hvordan :P

Det kommer jo an på hva du skal bruke dem til. Hvorfor er det så farlig om sheltien din ikke løper like fort som terrieren? Men som sagt har dette med bevegelsesmønstre å gjøre, jeg trur ikke det er gitt at man kan få en hund til å ligge mer vannrett i lufta når den løper. Men som nevnt vil nok motivasjonen til hunden være en viktig faktor her. Hva vil få han til å løpe jevnt og effektivt? Jeg ville heller fokusert på det heller enn hurtigheten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skal en løpe skikkelig så må en ha kondisjon og styrke. Så er det som Sandy sier idividbetinget. Ta Border Collien her i huset hun har en sprettete måte å løpe på men san kan hun løpe i timesvis. Virker som hun bruker lite energi da. Men hvis hun bestemmer seg for å løpe inn Strihårete vorsteh som er mer langbeint og større og løper mer i løpet av en tur enn Bordern så har hun ingen problemer med det da strekker hun skikkelig ut. Når hun altså sprinter. Strihårete vorsteh langer også ut men har ikke sprett på løpingen sin, Hver av hundnene har hver sin bruk og løpestil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har kunnskap om hvordan man forbedrer en hunds løpeteknikk?

Jeg har en liten terrier blanding som har svært god løpeteknikk, hun legger seg helt flat og løper på denne måten raskere enn de aller fleste andre hunder på hennes størrelse, hun løper også fortere enn mange hunder som er større enn seg selv.

Men så har jeg også en 8 mnd sheltie gutt, hans løpestil er mer som en hest som galloperer...den går mer opp i luften, han bør bli flatere for å kunne bli kjappere...

Er det noen som vet hvordan man kan trene på dette?

Bare fordi jeg er nysgjerrig, men hva er grunnen til at du vil ha ham kjappere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har så vidt vært inne på siden og ser hun driver med AG altså da blir det mye sprint teknikk og ikke lang.distands. dette blir bare å tenke høyt men ville tro at noe sykkel men korte distanser og en leke som ikke stresser opp hunden men som gjør at han vil løpe fort etter den ute i terrenget kombinert med styrketrening er noe å begynne med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken tror jeg ikke du får gjort så mye mer.

Ta Border Collien her i huset hun har en sprettete måte å løpe på men san kan hun løpe i timesvis. Virker som hun bruker lite energi da.

Det høres veldig uøkonomisk ut, så rart at hun bruker lite energi på den måten. Men, hunder er individuelle de også, og de finner vel sin måte å gjøre det på :D

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så vidt vært inne på siden og ser hun driver med AG altså da blir det mye sprint teknikk og ikke lang.distands. dette blir bare å tenke høyt men ville tro at noe sykkel men korte distanser og en leke som ikke stresser opp hunden men som gjør at han vil løpe fort etter den ute i terrenget kombinert med styrketrening er noe å begynne med

takk :) god ide'

Det er snakk om eksplosive starter og korte distanser ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sett litt av

for en ukes tid siden, den har mange gode tips ift bevegelighet og teknikk :)

Kommer nok til å kjøpe den selv etterhvert.

Bra fart! Hm... kanskje treningstipsene er anvendelig på andre måter også, lure coursing for eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For å få ett effektivt løpesett så MÅ hunden være i god kondisjon og være i balanse - en hund i utvikling er skjelden det. Du skriver at sheltien er 8 måneder - den er midt i siste vekstfase - det er helt normalt at valper i den alderen beveger seg rart og det er ikke det minste rart at den ikke holder følge med terrieren.

Mitt råd er gå lange turer i variert terreng, la valpen løpe mye løs og oppfordre til stor fart på tur når de løper rundt i skogen. For det første må den der lære å finte ut trær og den må også bygge styrke for å holde balansen. Mye trening i variert terreng samt å vente til den har blitt balansert i kroppen vil hjelpe en hel masse. Tålmodighet og mosjon - mye mosjon - er stikkordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ett effektivt løpesett så MÅ hunden være i god kondisjon og være i balanse - en hund i utvikling er skjelden det. Du skriver at sheltien er 8 måneder - den er midt i siste vekstfase - det er helt normalt at valper i den alderen beveger seg rart og det er ikke det minste rart at den ikke holder følge med terrieren.

Mitt råd er gå lange turer i variert terreng, la valpen løpe mye løs og oppfordre til stor fart på tur når de løper rundt i skogen. For det første må den der lære å finte ut trær og den må også bygge styrke for å holde balansen. Mye trening i variert terreng samt å vente til den har blitt balansert i kroppen vil hjelpe en hel masse. Tålmodighet og mosjon - mye mosjon - er stikkordet.

Jeg skjønner at det er individuelle forskjeller, for terrieren fikk farten sin i tidlig alder...tror hun var ca 4-5 mnd da hun plutselig la om løpeteknikken og ble kjapp.. Håper sheltien blir bedre når han blir sterkere og mer ferdig i kroppen..

Når det kommer til å løpe fritt i kuppert terreng, så gjør han det allerede... løper mange timer fritt i skogen hver dag, så da får jeg bare være tolmodighet :)

Selv om han ikke blir like rask som terrieren så håper jeg at han etterhvert lærer seg å hoppe mindre opp i luften og heller strekker seg frem... :)

Takk for fine svar alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du kan finne gode tips fra LC- og racing-miljøer. Jeg har ingen erfaring med å trene løpshunder selv (enda), men det sentrale er jo å underbygge gleden ved å bruke kroppen og holde høyt tempo (som løpshunder selvsagt har fra naturens side, men det kan helt klart kultiveres og trenes opp også). I tillegg handler det jo om, som mange har vært inne på, å få hunden i god fysisk kondisjon. Søk litt rundt på "training racing greyhounds" og lignende (du finner en del på YouTube også), kanskje du finner noen tips.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du kan finne gode tips fra LC- og racing-miljøer. Jeg har ingen erfaring med å trene løpshunder selv (enda), men det sentrale er jo å underbygge gleden ved å bruke kroppen og holde høyt tempo (som løpshunder selvsagt har fra naturens side, men det kan helt klart kultiveres og trenes opp også). I tillegg handler det jo om, som mange har vært inne på, å få hunden i god fysisk kondisjon. Søk litt rundt på "training racing greyhounds" og lignende (du finner en del på YouTube også), kanskje du finner noen tips.

Supert tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må man ikke glemme at mye av farten ligger "mellom øra" på hunden. Har ikke hunden mentalitet til å løpe fort, så hjelper det heller ikke så mye om teknikken er bra :). Jeg har to veldig ulike hunder der - den ene måker liksom på så møkka spruter, mens den andre er så energibesparende at dersom vi har vært på samme tur i samme tempo, så ligger guttungen flat på gulvet og peser, mens gamlemor ser helt uberørt ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...