Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor hund til tur, trekk, kløv og sykling?


tm100007
 Share

Recommended Posts

Har ikke tenkt å kjøpe hund før om en god stund, men har begynt å tenke på hvilken rase som kunne passe meg. Hunden vil i hovedsak bli brukt til tur (i fjellet, både sommer og vinter), trekk, sykling og kløv.

Jeg tenker også å prøve ut forskjellige hundesporter, som lydighet, rally lydighet, agility, flyball og spor. Har ingen planer om å konkurrere, så hundens prestasjoner spiller ingen rolle.

Når det gjelder pelsstell går det for det samme om hunden krever lite eller mye.

Hunderasene jeg vurderer er Australian Shepherd, Border Collie, Toller og Siberian Husky.

Noe jeg vurderer er å utdanne hunden til å bli godkjent redningshund, jeg regner da med at en Siberian Husky vil være uaktuell?

Meninger angående rasene nevnt over?

Andre raser jeg burde vurdere?

Gode oppdrettere av de aktuelle rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på naboer burde hunden være forholdsvis stille, et bjeff en gang i blant har selvfølgelig ikke noe å si. Hunden burde forsåvidt også kunne være hjemme en vanlig skole/arbeidsdag (5-8 timer). Annet enn dette har jeg ingen flere spesifikke ønsker.

Dersom jeg bestemmer meg for at jeg vil ha en hund med tanke på å utdanne den til å bli godkjent redningshund vil vel kriteriene være annerledes, dvs hunden må være lett å trene og kunne jobbe intensivt over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Siberian Husky passer til en del av kriteriene dine, men ikke alle. De passer kjempefint til sykling, kløving og turer i skog og mark, fjell og vidde. Jeg kjenner til flere som går spor, og har litt lyst til å prøve med mine egne. Det finnes også flere spor champions i Sverige (S VCH). Helt grunnleggende lydighet går greit, men hunden trenger en helt annen jobbing med motivasjonen enn en typisk brukshund. Samme med agillity. Hundene er både relativt raske og relativt lette og funger greit på hobbynivå. Men kan være vanskelig å kontrollere i løs tilstand.

Rally lydighet har jeg prøvd med mine, og mine synes i alle fall det ble for repetetivt = kjedelig. Flyball har jeg per idag ingen som halveis kunne passet til engang.

En Siberian husky er en enkel og ærlig hund. De passer aller best som tur, trekk og fritidshunder. De kan godt like andre aktiviteter i tillegg til, men skal du virkelig satse på noe av dette (kanskje bortsett fra spor) så ville jeg helt klart valgt en annen rase. Svært få Siberians har konkurrert i lydighet f.eks. på høyere nivå enn klasse I/II. De har den mentale kapasiteten, dette er intelligente hunder. Men de er selvstendige og gjennomfører stort sett bare det de ser gir demselv en fordel. Og det som fungerer som motivasjon en gang, fungerer ikke nødvendigvis neste gang. Så det gir jo en ekstra utfordring ;)

Jeg kjenner ikke godt nok til hva slags egenskaper og mentalitet hunden bør inneha for å kunne bli en redningshund, så her kan jeg ikke svare deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener jeg har hørt om en siberian som er godkjent redningshund (Snø) eller i hvertfall under opptrening :) Den har i hvertfall bestått de "enkleste" prøvene, hvordan det har gått videre vet jeg ikke. Om det er det som blir din hovedaktivitet, er det nok likevel lurt å velge en annen rase.

Er du på jakt etter tur, trekkhund, så er siberian definitvt et aktuelt valg. vil du ha en veldig førerorientert hund, gå for en av de andre rasene du listet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Siberian husky er definitivt en rase jeg har veldig lyst på, dersom jeg ikke bestemmer meg for å utdanne hunden til å bli redningshund, naturligvis.

Om det er det som blir din hovedaktivitet, er det nok likevel lurt å velge en annen rase.

Ja, det var det jeg også tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke umulig å trene dem opp til slikt,det finnes jo dem som har gjort det, men man får nok en lettere jobb om man velger en annen rase. Men som turkamerat og trekkhund er siberian utmerket. mine liker godt å trene triks og øvelser, men i korte økter. Bronsjemerket har jeg aldri tatt med noen av dem, men i hvertall en skulle være mulig å trene opp til slikt- her skorter det rett og slett på eiers interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker automatisk dalmatiner jeg da! :) En potethund som ikke nødvendigvis krever all verden, men som er med på ALT den får lov til! Er kjent som en potet som kan brukes litt til alt (men sjeldent blir en superstjerne innen noe), og som er vakker, førerorientert, sprek og blid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke umulig å trene dem opp til slikt,det finnes jo dem som har gjort det, men man får nok en lettere jobb om man velger en annen rase.

Ja, jeg kommer nok mest sannsynlig til å velge en annen rase dersom jeg satser på en redningshund.

Takker, engelsk springer spaniel og dalmantiner vurderes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du vil ha primært er en kompis å ha med i skauen, og du ikke har noe bevisst forhold til andre rasemessige forutsetninger, ville jeg helt ærlig sjekket omplasseringssteder, for å gi en "pent brukt" hund en ny sjanse til å få et godt liv. En voksen blandingshund av passende størrelse, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du vil ha primært er en kompis å ha med i skauen, og du ikke har noe bevisst forhold til andre rasemessige forutsetninger, ville jeg helt ærlig sjekket omplasseringssteder, for å gi en "pent brukt" hund en ny sjanse til å få et godt liv. En voksen blandingshund av passende størrelse, for eksempel?

Ja, det er også noe jeg sterkt vurderer. Enten adoptere eller være fosterhjem.

Nevnte det bare ikke her, da det handler om rasevalg, og jeg tenkte at det ikke helt passet inn.

Da (slik jeg har forstått det) de aller fleste omplasseringshunder, selv om de er renrasede, ikke har stamtavle og derfor blir regnet som blandingshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...