Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor hundepoter ikke blir kalde


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Jeg tipper afrikanske og asiatiske hunder, for eksempel mynder fra ørkenområder, har en noen annen utvikling. Saluki har løpt og jaktet på tørr, steinete, og glodvarm ørken i hundrevis, om ikke tusenvis av år (og de har ikke endret seg så veldig mye de siste 100 årene, så jeg tror neppe det er avlet bort enda). Men det kan godt hende poten er lik likevel, at det har samme effekt (at de ikke brenner seg) andre veien? Det finnes jo ulver og villhunder som lever under andre forhold enn arktiske.

Dette kan vel også ha en funksjon? Det sies at man ikke skal klippe pelsen rundt potene på saluki, fordi det skal beskytte (men saluki som løper på mye hardt terreng, slik de er avlet for, vil slite ned på denne pelsen) - i nordisk klima, med snø, kan det derimot bli klabb og babb :P

(klipp)

Nå er jo studien utført på kun 4 hunder, så det kan nok ikke generaliserer mht temperaturer. Det er jo naturlig at polarhunder er mer robuste mot kulde også via labbene enn f.eks. "ørkenhunder" (Saluki, Azawakh osv), som kanskje kan ha hatt et større behov for nettopp varmetap via labbene.

Det har jeg tippet også Hermes ;)

svaret du siterer var bare et svar til at egenskapen er selektert vekk hos tamhunden som helhet.

ang. hår mellom tærne/under beina er jo faktisk en del ørkendyr som har dette, så det har nok sin funksjon. Blant annet sandkatt (Felis margarita) og Fennek (Vulpes zerda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GG har potesokker på bakbeina når det er under -12/15. På alle 4 om det er under -20. Grunnen til forskjellen er at han har dårligere tredeputer bakbeina og de sprekker i kaldt vær selv om jeg er flink å smøre.

Da det var -35 i fjor sydde mamma boblesokker til han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kaldt må det være før hundene deres må gå med sokker?

Jeg må ha sokker på Ikke og Cita om det er minus 20, ellers er det sjeldent noe problem.

Talli fryser på tosselossene sine alt ved -5 og viser helt klart at hun syns det er ubehagelig ute da. Kan begynne å halte og virkelig stå i (ellers kan hun løpe rund å jobbe med spjælet pote og kutt både her og der uten en lyd eller halthet *dumme hund*).

Blaze nå man ved til under -20 før jeg ser at hun begynner å syns det er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fryser hvertfall på bena etterhvert :) Ser han løfter på potene, skifter på å stå på 3 bein *ler* Ser jo litt rart ut da. I fjor var det såpass kaldt at han den ene gangen valgte å tisse på 2 ben!! (frembena), det såg superkomisk ut *Ler* Men når jeg kjenner på potene hans så er de jo iskalde!

Rottweileren merker jeg ingenting på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh du heilage, jeg digger tøffelprat :D

Mine har jo en del tøffler, ikke sant Caroline, JeanetteH og diverse andre saksefantaster her :lol: , og visst har de en funksjon. Som Hermes påpeker, de er jo opprinnelig fra et varme(sand)land, og de spriker veldig med potene/tredeputene for å dekke mark/få grep i sanden, når de springer, ergo beskytter tøfflene mot den brennende sanden. "Problemet" oppstår imidlertid når den brennende sanden brått blir til snø/is som fester seg mellom tredeputene. Jeg har ikke pleid å klippe tøfflene på mine, de blir som en varm sokk rundt tredeputene, jeg tar heller jobben med å enten smøre dem inn med vann/snø avstøtende potevoks eller bruke potesokker. Når de springer bruker det gå greit uten, da springer de av seg snøen, men på sine gamle dager har både Qui og Indiana fått potesokker, de springer ikke villbasser lengre, og jeg ser helt klart at de trives med det. Er det kun båndtur får også småjentene potesokker på.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at hunder fryser på føttene, og at det også er en tilvenningssak. Hunder som er mye ute i kulden (bor ute, etc) blir nok mer herdet enn endel andre som lever mesteparten av livet på vegg-til-vegg tepper eller varmekabler.

Det er såklart også raseforskjeller, dels pga opphav, rase, pels og jeg vil tro at hunder med mindre underhudsfett også lettere kjøler ned blodet hvis de er kalde på bena - ergo fryser de over hele kroppen etterhvert.

Men clou'et med den forskningen er vel det faktum at hunder faktisk ikke forfryser seg selv om de går "barbeint" ute. Sånn som oss - hvis vi hadde labbet rundt barbeint ute i snøen hadde vi fått frostskader, koldbrann og alskens problemer. Hunden ville ikke fått det i samme grad (eller kanskje ikke i det hele tatt?).

Men det er ikke dermed sagt at det er særlig komfortabelt for hunder å fryse heller. Og det minner meg om at jeg MÅ få skaffet noen potesokker til den lille frøkna - hun har det absolutt IKKE godt med føttene/bena sine nedi all denne snøen...

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan mennekser spasere barbeint over glødende kull uten å ta skade av det? :P

Jeg har ihvertfall èn hund som fryser veldig på potene, og helst står på 3 bein når det er snø og is under (helst vil hun inn i varmen stakkars.) Så jeg tror de fryser. Man kan vel ikke egentlig si noe sikkert før den dagen man har en maskin som kan få hundene til å snakke norsk, så kunne man spurt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...