Gå til innhold
Hundesonen.no

veldig masete valp på 5 mnd


Mumriken
 Share

Recommended Posts

Hei. Sheltievalpen min er nå straks 5 måneder og for en uke siden startet jeg i full jobb etter å ha vært hjemme med valpen siden jeg fikk den. Han har vært med noe på jobb, men siden jeg studerte var det bare deltid. Gradvis har han blitt trent i å være alene og nå er han alene fra halv elleve til kl halv fire ca. Han klarer fint å være alene og hverken sutrer eller skraper på døren. Problemet er at fra jeg kommer hjem i halv fire tiden og til han slokner om kvelden (vanligvis i elleve-tolv tiden) er han så ekstremt energisk, masete og leken. Jeg skjønner det er kjedelig for ham å være alene i 5 timer, men han har ikke vært så masete og energisk før han begynte å være alene hjemme på dagen. Han får en kort do-tur før jeg drar på jobb ca kl 8 om morgenen, en 30 min tur før samboer drar på jobb ca halv elleve og jeg tar ham med rett ut på tur 30-40 min når jeg kommer hjem fra jobb samt en 30-40 min tur i åtte tiden på kvelden.

Bortsett fra en times tid der han sover litt i 17-18 tiden går det i hundre hele kvelden inne i tillegg til disse turene. Han plukker opp leker og kommer hoppende opp i ansiktet og fanget mitt med dem støtt og stadig, biter på alt mulig rart og tusler rundt og maser om oppmerksomhet. Jeg sitter i sofaen med feks pc eller ser på tv og han klenger på meg med en leke i flere timer. Jeg vet ikke hvordan jeg få ham til å roe ned eller hvordan jeg skal irettesette ham slik at han forstår at jeg ikke tolerere at han hopper opp i ansiktet mitt med leker hele tiden. Jeg har forsøkt å overse ham men dette funker ikke. Jeg har forsøkt å bli sint på ham og ta tak i ham og si strengt nei! og det fungerte absolutt ikke. Da ble han bar værre. En dag jeg var veldig lei av dette og litt irritabel var jeg streng og tok tak i ham flere ganger når han gjorde ting han ikke får lov til og sa høyt og streng nei! Det resulterte i at han stresset ti ganger værre og ble sikkert skremt av meg i steden for skjønne lunta. Han er en myk hund så kjeft tror jeg bare jeg må slutte med for han tar ikke det til seg når han er gira. Er han rolig og avslappet kan jeg bare kremte og han slutter med en gang. Jeg er litt rådløs akkurat nå så lurer på om noen har noen tips? Han er kanskje i en alder der han bare er sånn? eller tror dere at det henger sammen med at han er alene i 5 timer og får for mye opparbeidet energi?

Håper noen har noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kaja, du har en normal valp. Men det kan nok være lurt å trene rotrening ja, gjør som Kaja sier og søk her inne. :)

Og ellers et tips: hold ut! De blir voksne en dag ;)

Får den noe mental trening forresten? Kanskje det kan senke stressnivået om den får bruke hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme som de andre, en helt normal valp på vei inn i tenårene ;)

Rotrening er fint, men hjernetrim tror jeg er ennå bedre. Å gå tur er ikke alltid nok, jada de kan lese avisa for 3. gang den dagen, men hva med å få brukt tankene sine, bryne seg på noe, lære noe nytt, lukte noe nytt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gjøre den siste turen litt lenger? Om du regner på det får han totalt ca en time (vel, 60-80min) med aktivitet og tur ute hver dag, hvor begge turene er innenfor 4-5 timer, altså ikke særlig spredd.

Edit: Enig med innlegget over, prøv å legge inn nye ting, tren på noe mens dere går tur, en liten økt med lydighet her og der osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt på det så har to nina ottosen leker han holder på med, samt godbit-ball, godbit-søk og lydighet/triks trening hver kveld... men alikevel :P Tar sikkert en time til sammen med alle disse aktivitetene.

Utenom lydighet/triks treningen så er du interaktiv, hunden er en del av flokken din og vil at flokken er med på leken.. Nina ottesen lekene blir lite hjernetrim etter 3. gangen de har klart den, den må bort, glemmes også tas fram igjen etter en stund. Du kan prøve å bruke de lekene til å lære hunden å enten bare bruke nesen, bare venstre labben for å gjøre det mer vrient og tvinge dere til å leke sammen samtidig som hunden må finne ut og huske hva du mener :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det var gode tips :) Skal forsøke å gjøre flere mental-aktiviteter sammen med ham da i steden for at han gjør det på egen hånd. Også kan jeg legge inn litt trening på tur og gå en lengre tur på slutten av dagen. Skjønner det er mye å forvente av en valp at han er stille og rolig på kvelden når han har vært alene hjemme på dagen og sikkert kjedet seg veldig. Hvordan er det best å irettesette uønsket biting på ting etc når han er giret og leken? Kjeft fungerer ikke og heller ikke ignorering. Konsekvensen å måtte være på badet 1 minutt funker greit men han har begynt å lære seg dette og stikker unna før jeg får tak i ham når han gjør noe han ikke skal og vet at han kommer til å bli satt på badet... han er jo bare veldig smart i grunn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter han for å få oppmerksomhet og kødde, eller biter han fordi han er i tannfelling?

Om han biter på ting - og ikke mennesker - kan det hjelpe å smøre eddik, tabasco og annet med sterk lukt. Da pleier de fleste å kutte ut bitingen kjapt. Men spørsmålet om hvorfor han biter gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er i tannfelling så jeg regner med at det er derfor han biter. Han har bitt mye hele tiden, men ikke for å bite hardt. Han kosebiter mye på meg til min irritasjon, men jeg har forstått at dette skal gå over etter tannfelling så har ikke vært helt konsekvent med dette dersom han er forsiktig og ikke biter hardt. Det er når han blir giret at han åpner munnen, peser og tydelig vil tygge på noe og når han klenger er det helst hånden min han vil ha i munnen hvis jeg tar på ham. Da dytter jeg bare en leke i munnen hans i steden og da tygger han på den en liten stund. Ellers biter han mye på sofaen og det er det jeg gjerne vil korrigere. Han tygger på puter, teppe sofabordbeinet, buksebenet mitt, sokkene mine, pc-ledningen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er i tannfelling så jeg regner med at det er derfor han biter. Han har bitt mye hele tiden, men ikke for å bite hardt. Han kosebiter mye på meg til min irritasjon, men jeg har forstått at dette skal gå over etter tannfelling så har ikke vært helt konsekvent med dette dersom han er forsiktig og ikke biter hardt. Det er når han blir giret at han åpner munnen og tydelig vil tygge på noe og når han klenger er det helst hånden min han vil ha i munnen hvis jeg tar på ham. Da dytter jeg bare en leke i munnen hans i steden og da tygger han på den en liten stund. Ellers biter han mye på sofaen og det er det jeg gjerne vil korrigere. Han tygger på puter, teppe sofabordbeinet, buksebenet mitt, sokkene mine, pc-ledningen etc.

Tyggebein. Begynner han å bite på deg eller noe annet han ikke skal tygge på, gi han tyggebein. :twitch:

Frosne vaskekluter er også kjempepoppis. Væt en vaskeklut, tvinn den og putt den i frysern.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tingene som valpen tygger på, gnir du inn med eddik - bruk en tannbørste eller lignende. Gjør det uten at valpen ser for ikke å lage ekstra interesse for tingene, samt at da forbinder ikke valpen eddiken med dere - og vet derfor ikke om smaken er der uavhengig av dere eller ei.

Kosebiting ville jeg slått ned på nå - det er ikke alle som slutter bare fordi tennene er ute.

Og gi ham alternativ, stakkaren klør i gummene og trenger å få tilfredsstilt det mens tennene faller ut. Kjøp margbein, kjøttbein og ting som varer en stund. En leke smaker ikke godt og er kjedelig å tygge på i lengden, mens et bein eller griseøre fanger interessen lenger.

Avledning i kraft av mental stimuli eller basing i snøen er også et alternativ, for å få valpens tanker over på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

Hvordan er det best å irettesette uønsket biting på ting etc når han er giret og leken? Kjeft fungerer ikke og heller ikke ignorering. Konsekvensen å måtte være på badet 1 minutt funker greit men han har begynt å lære seg dette og stikker unna før jeg får tak i ham når han gjør noe han ikke skal og vet at han kommer til å bli satt på badet... han er jo bare veldig smart i grunn :P

Biter han for å få oppmerksomhet og kødde, eller biter han fordi han er i tannfelling?

Om han biter på ting - og ikke mennesker - kan det hjelpe å smøre eddik, tabasco og annet med sterk lukt. Da pleier de fleste å kutte ut bitingen kjapt. Men spørsmålet om hvorfor han biter gjenstår.

han er i tannfelling så jeg regner med at det er derfor han biter. Han har bitt mye hele tiden, men ikke for å bite hardt. Han kosebiter mye på meg til min irritasjon, men jeg har forstått at dette skal gå over etter tannfelling så har ikke vært helt konsekvent med dette dersom han er forsiktig og ikke biter hardt. Det er når han blir giret at han åpner munnen, peser og tydelig vil tygge på noe og når han klenger er det helst hånden min han vil ha i munnen hvis jeg tar på ham. Da dytter jeg bare en leke i munnen hans i steden og da tygger han på den en liten stund. Ellers biter han mye på sofaen og det er det jeg gjerne vil korrigere. Han tygger på puter, teppe sofabordbeinet, buksebenet mitt, sokkene mine, pc-ledningen etc.

Som SFX kan det være en ide å smøre ting på det han ikke skal bite på men er interessert i :)

Jeg tror det kan være på tide å begynne med bytte trening, rett og slett bytte de tingene han biter på som han ikke får lov til med en fast leke. Jeg anbefaler et knutetau, ikke en hvilken som helst leke, men en leke du har giret han opp på, som han synes er kjempe gøy, men som da også etter det bare brukes i "byttehandel" og sm han skal få lov til å ødelegge om det er det han vil. Og når han biter på deg så er det å sette han ned, gå fra han og ignorer, vis han med kroppsspråk at det ikke er okay å bite på mennesker, uansett om han er i tannfelling! Jeg er personlig generelt imot harde bein, både sammenpressede hudbein, kjøttbein osv, da tannstillingen kan påvirkes av dette og voksne hunder som tygger harde bein oftere har tannproblem i form av knekte tenner og emalje slitasje. Bruk heller halvt porøse tyggesaker/godiser, griseører (ikke røkte), kylling/kalkun nakker (frosne eller tørkede), grisetryner, strutsebein, vomstrimler, hestehover ++++ eller som madam mim skriver, frosne vaskekluter, kulden lindrer i tannfellingen og det er spennende å tygge på.

Valpetiden er herlig du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som SFX kan det være en ide å smøre ting på det han ikke skal bite på men er interessert i :)

Jeg tror det kan være på tide å begynne med bytte trening, rett og slett bytte de tingene han biter på som han ikke får lov til med en fast leke. Jeg anbefaler et knutetau, ikke en hvilken som helst leke, men en leke du har giret han opp på, som han synes er kjempe gøy, men som da også etter det bare brukes i "byttehandel" og sm han skal få lov til å ødelegge om det er det han vil. Og når han biter på deg så er det å sette han ned, gå fra han og ignorer, vis han med kroppsspråk at det ikke er okay å bite på mennesker, uansett om han er i tannfelling! Jeg er personlig generelt imot harde bein, både sammenpressede hudbein, kjøttbein osv, da tannstillingen kan påvirkes av dette og voksne hunder som tygger harde bein oftere har tannproblem i form av knekte tenner og emalje slitasje. Bruk heller halvt porøse tyggesaker/godiser, griseører (ikke røkte), kylling/kalkun nakker (frosne eller tørkede), grisetryner, strutsebein, vomstrimler, hestehover ++++ eller som madam mim skriver, frosne vaskekluter, kulden lindrer i tannfellingen og det er spennende å tygge på.

Valpetiden er herlig du :D

Min understrekning - det der har jeg aldri noengang opplevd. :)

Også er jeg ikke enig i det med leke og gire opp. Her har man en valp og han biter og det foregår innendørs. I mitt hode skal det ikke foregå "oppgiring" av valper innendørs og da er det greit at han får ett eller annet å bite i som er ok. For å få tankene over på noe annet, for å få han til å være rolig og gi han noe for kløing i tenner og gommer. I mitt hode. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min understrekning - det der har jeg aldri noengang opplevd. :)

Også er jeg ikke enig i det med leke og gire opp. Her har man en valp og han biter og det foregår innendørs. I mitt hode skal det ikke foregå "oppgiring" av valper innendørs og da er det greit at han får ett eller annet å bite i som er ok. For å få tankene over på noe annet, for å få han til å være rolig og gi han noe for kløing i tenner og gommer. I mitt hode. :ahappy:

Mulig du ikke har opplevd det, men veterinærer over hele linja har opplyst masse om dette en tid nå, ikke bare det siste året. Tannspesialist fra både Lørenskog dyreklinikk og NVH var ute i artikler etter artikler om dette i fjor høst... og som de sa 80% av norske hunder har dårlige tenner og bare 50% av eierene er klar over det før dyra endrer adferdsmønster.

Nå vet jeg ikke hvilke hunder du har, hun har en av mindre rase som også har lettere for å få tannproblem.

Jeg sa ikke at hun skulle gire den opp på det inne? Kanskje gire opp var feil ord, gjøre hunden ekstra interessert i denne leken :) Det er leken den skal ha fokuset på, jeg sier ikke det skal skje med hopp og sprett og spring, det går an å sitte på huk å leke gjemsel med den bak ryggen, bytte fra hånd til hånd, nesten gi den (lure valpen), være interessert i den selv så hunden blir interesser ++++ bare slipp fantasien løs :D Jeg mener heller ikke at hunden IKKE skal få noe å tygge på, da må du lese innlegget mitt på nytt, jeg ville bare valgt mykere alternativ enn knoker og kjøttbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du ikke har opplevd det, men veterinærer over hele linja har opplyst masse om dette en tid nå, ikke bare det siste året. Tannspesialist fra både Lørenskog dyreklinikk og NVH var ute i artikler etter artikler om dette i fjor høst... og som de sa 80% av norske hunder har dårlige tenner og bare 50% av eierene er klar over det før dyra endrer adferdsmønster.

Nå vet jeg ikke hvilke hunder du har, hun har en av mindre rase som også har lettere for å få tannproblem.

Jeg sa ikke at hun skulle gire den opp på det inne? Kanskje gire opp var feil ord, gjøre hunden ekstra interessert i denne leken :) Det er leken den skal ha fokuset på, jeg sier ikke det skal skje med hopp og sprett og spring, det går an å sitte på huk å leke gjemsel med den bak ryggen, bytte fra hånd til hånd, nesten gi den (lure valpen), være interessert i den selv så hunden blir interesser ++++ bare slipp fantasien løs :D Jeg mener heller ikke at hunden IKKE skal få noe å tygge på, da må du lese innlegget mitt på nytt, jeg ville bare valgt mykere alternativ enn knoker og kjøttbein.

Tviler ikke på tannspesialiser ass. :) Men jeg har bestandig med hell brukt div. tyggebein/tyggepinner av oksehud og jeg har hatt flere valper av store og små raser. Har gått bra i alle disse årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på tannspesialiser ass. :) Men jeg har bestandig med hell brukt div. tyggebein/tyggepinner av oksehud og jeg har hatt flere valper av store og små raser. Har gått bra i alle disse årene. :)

Jeg tviler ikke på at det går bra 60% av gangene :) Sammenrullede okse/bøffel hudspinner er det lengste jeg strekker meg på slike ting. Det var også _min_ personlige mening, alle kan ikke gjøre som meg ;) Jeg velger å ikke bruke penger på slikt for sikkerhetsskyld. Skjipt å måtte ut med 3-8000kr for å trekke tenner pga slitasje.

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo valp på 4 mnd, nå er ikke han så aktiv som din høres ut. Men får jo valpefakter han her og. Når jeg skal roe han ned er det aller mest effektive å gi han et bein, da går han til plassen sin og ligger å tygger på det til han sovner somregel. Virker ut som det hjelper han å roe seg ned, eller litt kløing på bryst og mage. Hjernetrim er jo en fin ting, trenger ikke være så innvikla heller, du kan slenge ut foret hans eller godbiter i hagen han må lete opp, legge et lite spor, eller øve på noen triks inne på stuegulvet. Slik vi gjør med våres og så langt er han veldig rolig og grei inne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griseøre/hale og oksestrupe får han hver dag hvis han vil ha noe å tygge på men han gidder ikke. Han tar strupen og gjemmer den en plass, og øret gidder han ikke tygge på i det hele tatt nesten. Andre typer tyggebein er interessant i 3 min også blir de liggende. Pleier å ta dem bort en stund og gi dem på nytt men han vil ikke ha dem. Men jeg prøvde ut det med en frossen sammenrullet vaskeklut og lover at det ble suksess!! :P Fant faktisk en jeksel etter ham i sofaen etter at han var ferdig med den :P Er det noe anslag på hvor lenge valpene er i tannfelling forresten? Han har vel holdt på i 4 uker ca og har fått opp alle nye unntatt å bytte jeksler og hjørnetenner tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...