Gå til innhold
Hundesonen.no

HD - på grunn av foring,miljø,arvbarhet?


Anette
 Share

Recommended Posts

Har du lest innlegget mitt? Jeg skrev ikke leses! Jeg skrev forståes! Og forståes av alle andre skal det ikke så lenge den jeg sitèrer til forstår det. Finn noe annet å hakk på. Emil i lønneberget var også god til å hakke, men ikke på meg.

Hva er det som plager deg? Tåler du ikke kommentarer på innleggene dine så la være å poste - enkelt og greit. Dette er et åpent fora for alle som er medlemmer. Hvis jeg vil kommentere det du skriver, ja, da gjør jeg akkurat det :)

Tror du har misforstått dette med å sitere - det betyr bare at du svarer på det innlegget. Ikke at det du skriver gjelder bare til den du siterer. Da sender du PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Leser du egentlig noen andres innlegg enn dine ene?

Teselskapet på Canis er ikke bare en lang tråd. Det er minst tre, og en gruppe mennesker som møtes og trener og koser seg og prater hund sammen og fra hverandre. Men det er ingen som tar ting for god

At avlsdyrene er røntget fri gir så absolutt ingen bedring i statistikken om slekta ikke er fri. Det hjelper ikke om mor og far har A-hofter om det er C-, D-, og E-hofter blandt onkler, tanter, og ell

Hva er det som plager deg? Tåler du ikke kommentarer på innleggene dine så la være å poste - enkelt og greit. Dette er et åpent fora for alle som er medlemmer. Hvis jeg vil kommentere det du skriver, ja, da gjør jeg akkurat det :)

Tror du har misforstått dette med å sitere - det betyr bare at du svarer på det innlegget. Ikke at det du skriver gjelder bare til den du siterer. Da sender du PM.

Svaret var til Trym, jeg svare på det hun skrev og skrev -DU- i begynnelsen.. Om dere mener at å sitere noen forså å si -DU- i begynnelsen av innlegget er å snakke til -Alle- så er det ikke min norsk kunnskap det er noe galt med.

Spørsål om hva som plager meg? Du mener vel heller hvem som plager meg. Det kan jeg ikke si, personangrep er ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret var til Trym, jeg svare på det hun skrev og skrev -DU- i begynnelsen.. Om dere mener at å sitere noen forså å si -DU- i begynnelsen av innlegget er å snakke til -Alle- så er det ikke min norsk kunnskap det er noe galt med.

Spørsål om hva som plager meg? Du mener vel heller hvem som plager meg. Det kan jeg ikke si, personangrep er ikke lov.

Det er klart - når flere brukere misforstår det du skriver så er det ikke din formuleringsevne som er problemet?

Forøvrig finnes det rapporteringsmuligheter om du mener noen plager deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD ser ut til å være et stigende problem på flere raser, og et synkende problem på noen raser... Jeg tror ikke det er endring i foringsrutiner/formerker som er skyld i dette! Men forbedring i avlen :) Jeg vet av en oppdretter som hadde en del HD på sine linjer, men som begynte å ta inn nytt blod (fra andre linjer) og endret da avlen sin til å avle på hunder med HD-fri linjer. Dermed fikk hun selv mindre HD-problemer på sine avkom :) Tyder på avlen! Oppdretteren har brukt samme for på valpene, og jeg vet hvilket for hun sender med valpekjøperne sine hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke all verdens om hd utvikling på valper, men siden det er hd på mine linjer kan jeg litt om mennesker pga Ask.

Jeg antar at hd er hd, og at det går mye på det samme.

Ask ble rønget " fri" 5 mnd gammel. Egentlig var det ul, men samme søren.

På Ullevål fikk vi allikevel beskjed om at siden det lå på linjene måtte vi være ekstra forsiktig med å la han henge i sånne hoppestoler etc. Sånt er uansett ikke anbefalt på barn, men på barn fra hd linjer blir man ekstra opplyst om sånt.

Vi fikk også beskjed om å ikke oppfordre han til å gå før han var klar og at 15 mnd var den beste alderen for leddene. Gåstoler, leie rundt etc var fy fy , for det belaster leddene selv om musklene ikke er klare.

Med andre ord: på mennesker er det fult mulig å påføre en " valp" hd, selv om den er røntget fri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke all verdens om hd utvikling på valper, men siden det er hd på mine linjer kan jeg litt om mennesker pga Ask.

Jeg antar at hd er hd, og at det går mye på det samme.

Ask ble rønget " fri" 5 mnd gammel. Egentlig var det ul, men samme søren.

På Ullevål fikk vi allikevel beskjed om at siden det lå på linjene måtte vi være ekstra forsiktig med å la han henge i sånne hoppestoler etc. Sånt er uansett ikke anbefalt på barn, men på barn fra hd linjer blir man ekstra opplyst om sånt.

Vi fikk også beskjed om å ikke oppfordre han til å gå før han var klar og at 15 mnd var den beste alderen for leddene. Gåstoler, leie rundt etc var fy fy , for det belaster leddene selv om musklene ikke er klare.

Med andre ord: på mennesker er det fult mulig å påføre en " valp" hd, selv om den er røntget fri..

Men fikk du beskjed om hva du burde fore han på?

:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke all verdens om hd utvikling på valper, men siden det er hd på mine linjer kan jeg litt om mennesker pga Ask.

Jeg antar at hd er hd, og at det går mye på det samme.

Ask ble rønget " fri" 5 mnd gammel. Egentlig var det ul, men samme søren.

På Ullevål fikk vi allikevel beskjed om at siden det lå på linjene måtte vi være ekstra forsiktig med å la han henge i sånne hoppestoler etc. Sånt er uansett ikke anbefalt på barn, men på barn fra hd linjer blir man ekstra opplyst om sånt.

Vi fikk også beskjed om å ikke oppfordre han til å gå før han var klar og at 15 mnd var den beste alderen for leddene. Gåstoler, leie rundt etc var fy fy , for det belaster leddene selv om musklene ikke er klare.

Med andre ord: på mennesker er det fult mulig å påføre en " valp" hd, selv om den er røntget fri..

Men det du sier selv er jo på en måte det som ble sagt i tråden :) For dette barnet er jo disponibel for HD pga arv nettopp. For jeg tror at man kan påføre eller motvirke HD hos avkom som allerede er disponibel for HD pga linjene :) Men at man skal gjøre veeeldig mye galt for å påføre HD hor avkom som ikke er disponibel??

For du tok forhåndsreglene vedrørende dette barnet pga linjene :) Men det er nok få eller ingen foreldre som tar disse forhåndsreglene med ungen sin om den ikke er disponibel for HD? :) Jeg ble nok selv leid rundt, lærte å gå. o,l før 15 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo sjekke HD på 3 mnd gamle valper er det vel? Men da bruker man Pen hip metoden istede. Og da kommer det et mye klarer svar tilbake, med % istede for en grad. Så tror kanskje jeg skal prøve det på nye valpen, for å se hvordan det utføres.

Og ja, jeg tok spøken til FranskDogge :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke så mange som gjør det. Men kan man forhåndsrøntge hvis det ikke er noe galt med hunden da?

Jeg stoler heller ikke så mye på NKK avleserene, det virker noen ganger som om de leser av på lykke og fromme? Mange staffer ifjor som har fått forskjellig resultat fra røntging til røntging.

Dette har jeg meget frekt og reidig stjelt fra FB:

har talt med landbohøjskolen angående HD og AD fotografering. Fik fortalt at Danmark -Sverige- Norge og Finland havde lavet deres egen regel omkring fotografering , de andre FCI lande har deres egen også, det betyder at i de nordiske lande tager de ikke hensyn til alder eller race ,derfor får vi flere staffer med D status end foreksempel i Holland hvor de så at sige ikke findes D status, fordi de tager hensyn til race og alder.

Hva det har å si veit jeg ikke, men å røntge en BC og en Staff må da være to forskjellige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke så mange som gjør det. Men kan man forhåndsrøntge hvis det ikke er noe galt med hunden da?

Jeg stoler heller ikke så mye på NKK avleserene, det virker noen ganger som om de leser av på lykke og fromme? Mange staffer ifjor som har fått forskjellig resultat fra røntging til røntging.

Dette har jeg meget frekt og reidig stjelt fra FB:

har talt med landbohøjskolen angående HD og AD fotografering. Fik fortalt at Danmark -Sverige- Norge og Finland havde lavet deres egen regel omkring fotografering , de andre FCI lande har deres egen også, det betyder at i de nordiske lande tager de ikke hensyn til alder eller race ,derfor får vi flere staffer med D status end foreksempel i Holland hvor de så at sige ikke findes D status, fordi de tager hensyn til race og alder.

Hva det har å si veit jeg ikke, men å røntge en BC og en Staff må da være to forskjellige ting?

Selvsagt kan man rtg selv om man ikke mistenker noe, man får avlesing og alt, men det blir ikke lagt ut på dogweb om hunden er fri. Den må rtg på nytt når den har rett alder.

Og hvorfor i all verden skal det være forskjell på rasene? Hofteskål og lårhodet skal da være likt på alle sammen? Det er ikke forskjell på ledda ved etnisitet hos mennesker heller, selv om de kan ha vidt forskjellig benbygning. Alder taes det hensyn til, iom at gigantene som er bevist senere ferdigvokst ikke kan få offisiell HD diagnose før de er 18 mndr, mens alle andre får det som 12 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man rtg selv om man ikke mistenker noe, man får avlesing og alt, men det blir ikke lagt ut på dogweb om hunden er fri. Den må rtg på nytt når den har rett alder.

Og hvorfor i all verden skal det være forskjell på rasene? Hofteskål og lårhodet skal da være likt på alle sammen? Det er ikke forskjell på ledda ved etnisitet hos mennesker heller, selv om de kan ha vidt forskjellig benbygning. Alder taes det hensyn til, iom at gigantene som er bevist senere ferdigvokst ikke kan få offisiell HD diagnose før de er 18 mndr, mens alle andre får det som 12 mndr.

Nå tenker jeg ikke på skjelletet til hunden, det er jo ganske likt. Men en Staff har muskler, mye muskler. Så det blir hevdet at det er vanskeligere å å dem til å ligge riktig på røntgenbordet, de får da altså ikke dratt dem dit dem skal.

Så det er jo forskjell på hunder som ikke har så store utprega muskler, og en hund som har det. Hva som er riktig vet jeg ikke, men det er nå engang det som det går rykter om i muskelhund miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du sier selv er jo på en måte det som ble sagt i tråden :) For dette barnet er jo disponibel for HD pga arv nettopp. For jeg tror at man kan påføre eller motvirke HD hos avkom som allerede er disponibel for HD pga linjene :) Men at man skal gjøre veeeldig mye galt for å påføre HD hor avkom som ikke er disponibel??

For du tok forhåndsreglene vedrørende dette barnet pga linjene :) Men det er nok få eller ingen foreldre som tar disse forhåndsreglene med ungen sin om den ikke er disponibel for HD? :) Jeg ble nok selv leid rundt, lærte å gå. o,l før 15 mnd.

Nei, ingen foreldre skal bruke gåstol etc , men de fleste er ikke skikkelig opplyst om det. Eller det står i spedbarnsboka man får med fra sykehuset hvis jeg ikke husker feil, men vi ble ekstra påminnet om dette pga familiehistorikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg ikke på skjelletet til hunden, det er jo ganske likt. Men en Staff har muskler, mye muskler. Så det blir hevdet at det er vanskeligere å å dem til å ligge riktig på røntgenbordet, de får da altså ikke dratt dem dit dem skal.

Så det er jo forskjell på hunder som ikke har så store utprega muskler, og en hund som har det. Hva som er riktig vet jeg ikke, men det er nå engang det som det går rykter om i muskelhund miljøet.

Muskelstørrelsen har ikke noe å si, for hunden er jo sedert for at musklene skal være avslappet. Om en staffe kan få hofta av ledd ved et uhell, jupp kjenner en som fikk det, så skal det ikke være noe problem å strekke korrekt ved røntging Tror du virkelig at et staffe er vanskeligere å strekke enn en gigant, la oss si en 90 kg St. Bernhard??? Det er den samme unnskyldninga som folk bruker ang løpetid, om man rtg da blir det FOR mye slark, slik at de strekkes til HD.. Je rite.. Begge mine er avlest med A, i og rett etter løpetid.

Ved avlesing av HD er det hofteskål og ledd som avleses, de kan ligge perfekt på plass, men har de ikke perfekt form i tillegg har hunden HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingenting, jeg skriver at det er det som blir sagt i miljøet. Jeg har egentlig ikke satt meg noe standpunkt, enda.

Du skriver jo at du er skeptisk til de nordiske avleserne, fordi xxx og så siterer du fra FB. Da må du jo ha gjort deg opp en liten mening? Og dessverre er oftest rasemiljøene de blindeste, det har ikke vært vanlig å rtg GD foran, for det er jo liksom hoftene de kan slite med. Ja forresten, så SER man på en hund om den har HD, så det er eg tull å rtg.. Det viser seg jo at de har oftere prob foran enn bak, og at det ikke synes på de at de har HD før det er for sent.. Det har vært en stor holdningsendring de siste 3-4 åra, mye pga amerikanske oppdrettere som har blitt kjempeflinke til å rtg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til avleserene ja, fordi de bytter mening fortere enn andre bytter sokker (satt på spissen) der har jeg gjort meg opp en mening. Etter sitatet fra FB så skreiv jeg også at jeg ikke visste om det hadde noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har hørt at mye muskler er BRA med tanker på HD-røntgen jeg :) At det er positivt om hunden er godt muskulert og i god form... VS en hund med lite muskler, småtykk og dårlig form :) At da kulen kan ligge bedre i skåla o.l!

Jeg fikk hvertfall skryt av veterinær for godt muskulert hund ;) Men de beregner jo bedøvelsen, og det skal nok ikke ha noe å si! Men hvor flinke veterinæren er til å legge hunden riktig har jo en påvirkning selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor stor prosent av alle hundene de omrtg får ny diagnose?

Det har jeg alltid lurt på også.

Går jeg inn på min rase og kikker, så er det omtrent like mange som får en bedre diagnose ved røngting som de som enten får samme diagnose eller endatil en verre diagnose.

Men jeg har hørt at mye muskler er BRA med tanker på HD-røntgen jeg :) At det er positivt om hunden er godt muskulert og i god form...

Jeg vet ikke om det har noe for resultatet å si, men det er iallefall en stor fordel for hunden dersom den har god muskulatur dersom den får en HD-diagnose. Den vil dermed være i bedre stand til å stabilisere leddet enn en med slækk muskulatur og dårlig kondis :).

Jeg minnes en superduper flott hannhund i Sverige, jeg, som ble røngtet ganske ung med hd C og bemerkningen leddslapp. Den hadde dermed ikke hd - i følge eier - den var bare leddslapp. Den ble så røntget igjen, fortsatt med diagnose C og leddslapp. Den hunden ble røntget 4 ganger faktisk - alle ganger med diagnose C opp gjennom årene, fortsatt leddslapp visstnok :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Så mange ganger hadde jeg ikke orket å røntge dyret! Jeg sa til meg selv at om han ble røntget med HD så ville jeg røntget om igjen :) Men får man samme resultat to ganger? Da ville jeg godtatt at "okei, hunden min har HD!" Noen klarer tydeligvis ikke å godta diagnosen og røntger hunden ørten ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund først har fått C eller verre på hoftene, så er det jo noe galt med dem? Er jo ikke slik at de som leser av bildene sitter og tipper i vilden sky? Hadde Casper fått C, og jeg røntget igjen til en B, så ville ikke jeg klart å slå meg til ro med at han var fri iallefall, for det var jo tydelig noe der som ikke var som det skulle...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund først har fått C eller verre på hoftene, så er det jo noe galt med dem? Er jo ikke slik at de som leser av bildene sitter og tipper i vilden sky? Hadde Casper fått C, og jeg røntget igjen til en B, så ville ikke jeg klart å slå meg til ro med at han var fri iallefall, for det var jo tydelig noe der som ikke var som det skulle...?

Nei, men når dem røntger på nytt igjen så får dem et annet resultat. Som regel til det bedre. Det er jo hunder som har blitt røntget 4! ganger. Bare or å prøve å å et bedre resultat så hunden kan avles på. Jeg skal grave frem noen tall, men gi meg litt tid :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...