Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow, hva må valpen kunne?


IdaSteffensen
 Share

Recommended Posts

Har nettopp meldt valpen min på valpeshow som skal være i februar i klassen 4-6 mnd.

Er litt usikker på hva som forventes av han, eller hva jeg i det hele tatt skal gjøre. Helt ny på hundefronten...

Leste også at fargen på utstillingsbånd skal passe til hundens farge. Hunden min er kremhvit, og jeg ville aller helst hatt et blått bånd. Hvordan går det? Og hvor nøye er de på slikt?

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stilles ikke voldsomme forventninger til valper egentlig. Men det er jo som med vanlige utstillinger at det er en fordel om hunden viser seg bra.

MEN det viktigste er at hunden kan håndteres! Den må tåle å bli tafset på og sjekket tennene på. Små hunder må trenes til å stå på bord så dommeren kan se på dem. Så det viktigste å trene på før valpeshow er at hunden skal være mest mulig trygg på folk, masse håndteringstrening. Det er her dere legger grunnlaget for hvordan hunden vil oppleve utstillinger i senere fremtid. Så ikke fokuser for mye på at hunden skal løpe pent og stå helt korrekt sånn i første omgang. Se det i så fall som en bonus.

Forøvrig tror jeg du med fordel kan bruke et brunt bånd på den kremhvite hunden din. Båndet skal i utgangspunktet ikke ta oppmerksomhet fra hunden. Ikke velg hvitt, som kan få hunden til å se gul ut. Bruk farger som fremhever den fine kremfargen uten at den ser skitten eller gul ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste valpen skal "kunne" er å tåle (gjerne like) å bli håndtert av fremmende. Med en pom så blir de bedømt på bord - da er det litt ekstra trening på dette også. Være trygg og komfortabel på bord er kjempefint!

Dommere, og særlig valpedommere, er stort sett veldig "duttete" med småvalper, men de har ofte en travel dag med mange valper å dømme. Så man kan ikke forvente at de kan bruke mange minutter på å "trene" valper - så gjør unna dette ved hjelp av venner og kjente, i hjemmemiljø. Så går alt så mye bedre på selve utstillingen!

Dessuten vil dommeren se den i bevegelse (trav) - så du blir sikkert bedt om å gå litt rundt og fram/tilbake med den.

Farge på bånd og hvordan den matcher hunden og dine klær er ikke så viktig, egentlig. Men jeg bruker en farge på båndet som ikke "skjærer" seg så mye med hundens farge. Når har jo din også endel pels, så båndets farge rundt halsen vil neppe synes. Men hvis du tenker deg at båndet skal være så usynlig på hunden som mulig, så har du en god pekepinn på farge også..

Hvite bånd blir ofte helt feil, da de fleste hunder ser gule ut i forhold til de kritthvite båndene.. Så med en cremefarget hund ville jeg tenkt meg nærmere lys-lys grå, eller som du sier - en helt annen farge (men da pass på at pelsen skjuler det rundt halsen).

Lykke til - og ikke vær nervøs. Det er masse valper der, og det er bare kos og moro!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man gå i fine klær og sånn? :P

På valpeshow er det lav terskel for det meste, så gå i det du er konfortabel i. Med en rase som din (golden går jeg ut fra?) er også stilen litt sporty på "de ordentlige utstillingene", sporty men pent, evt. litt mer pyntet for noen, men på valpeshow er det ingen som forventer dressbukse;) Min viktigste prioritet som regel er å ha på meg noe som ikke glir ned, så jeg viser hele rumpa hvis jeg må sette meg ned på kne e.l;) Også er detr greit å ha noe med en farge som er litt kontrast til hunden, det er hunden som skal stå fram ikke du:...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Susanne sier, er det greit å trene litt på forhånd - jeg antar at du har gjort valpen fortrolig med at du piller og sjekker den i munnen og rundt om på kroppen - det er jo viktig for hverdagens stell, pleie og sjekk av hunden. Så nå må den akseptere at fremmede sjekker tenner, testikler (om det er hannhund) og ellers tar den på kroppen.

Sørg for at det er snille, trygge mennesker som gjør dette - ikke bruk fremmede på gata som bare kløner eller kanskje til og med er litt redd. Bruk mennesker som gir valpen en god opplevelse - familie og venner du stoler på, folk i hundeklubben, veterinæren, også videre.

Sørg også for at hunden er vant til lenke og halsbånd du skal bruke før dere går i ringen - hvis hunden vanligvis går i sele og flexiline vil jo en tynn helstrup og kort utstillingslenke bli noe helt annet, for eksempel.

Klær er virkelig ikke så viktig som mange skal ha det til - tenk praktisk og komfortabelt. Du skal ikke svette, ikke fryse, ikke snuble i høye hæler, ikke ha store skjørt som flagrer og dekker hunden, ikke bukser/skjørt som sklir sakte nedover mens en går/løper (been there, done that...), ikke bukser som gir rørleggersprekk når du bøyer deg, og ikke overdeler som viser hele puppestellet når du bøyer deg. Og en god BH - det er ikke noe mer distraherende enn store pupper som spretter til alle kanter mens handler løper!

Kos deg, slapp av og gjør det til en fin opplevelse for hunden - ha gjerne med godbiter for å belønne, det er lov. Om hunden har litt tålmodighet på å stå rolig, kan trave ganske greit, og tåler at andre tar på den - og har stått på bord før, noen synes det er ekkelt første gangen - så har du en god start.

Jeg stiller valp for tiden, og hun blir flinkere og flinkere for hvert valpeshow. I romjula klarte hun å bli plassert som nummer fire av syv selv om hun lekte mer kenguru enn travhest - men hun hadde blitt nummer to om hun hadde travet hele tiden. Så dommer klarte å se noen av kvalitetene hennes, men hun ødela også litt for seg selv. Men det gjør ikke noe, hun hadde det moro, jeg kjefter ikke på valpen i ringen, også pønsker jeg ut annen taktikk for at hun skal løpe penere neste gang - men likevel trives i ringen. Torsdag og fredag var vi på to valpeshow, og da løp hun kjempefint 90 prosent av tiden - og da ble jeg så stolt i hjertet mitt av Lykkeliten :wub:

Kos dere, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man gå i fine klær og sånn? :P

Nei.

Rent, praktisk (både i forhold til farge, lommer til eventuelle godbiter etc) og komfortabelt ;)

Med en golden er det jo bare å kjøre på med svarte klær om det er grei i forhold til hva du har av klær - din heldiggris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Rent, praktisk (både i forhold til farge, lommer til eventuelle godbiter etc) og komfortabelt ;)

Med en golden er det jo bare å kjøre på med svarte klær om det er grei i forhold til hva du har av klær - din heldiggris ;)

Haha.. Jeg skal se om jeg klarer finne sorte klær, jeg da. Har et par sorte tunikaer (siden noen tipset om at man ikke vil flekke rumpe), kanskje det er greit.. Heldiggris? Jeg gruer meg helt forferdelig og ber til høyere makter om at jeg må finne noen andre som kan gjøre det for meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Jeg skal se om jeg klarer finne sorte klær, jeg da. Har et par sorte tunikaer (siden noen tipset om at man ikke vil flekke rumpe), kanskje det er greit.. Heldiggris? Jeg gruer meg helt forferdelig og ber til høyere makter om at jeg må finne noen andre som kan gjøre det for meg :lol:

Ikke must med sort heller, men greit med noe litt mørkt som fremhever den fine gyldne fargen på hunden din ;)

Og for oss som tar dette med outfit litt lenger, så skal jeg love deg at svart hund ikke er gøy. Hvitt = alltid skitten, og det å finne fine dresser med skjørt istedet for bukse i den fargen jeg vil = umulig! ;) Men dette er for oss som reiser land og strand og er litt kokko da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo også på valpeshow neste mnd. Jeg lurte litt på hva slags utstillingsbånd man bruker på store raser? når jeg stilte papillonen min var det jo bare et helt lite tynt et. Valpen er jo allerede veldig stor, så hva er det vanlige å bruke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke must med sort heller, men greit med noe litt mørkt som fremhever den fine gyldne fargen på hunden din ;)

Og for oss som tar dette med outfit litt lenger, så skal jeg love deg at svart hund ikke er gøy. Hvitt = alltid skitten, og det å finne fine dresser med skjørt istedet for bukse i den fargen jeg vil = umulig! ;) Men dette er for oss som reiser land og strand og er litt kokko da :lol:

Hahaha. Jeg må jo ærlig innrømme at jeg tenker at sånne som synes sånt er gøy er litt koko :lol: Neida, godt vi har forskjellige interesser. Jeg gjør det fordi jeg er litt nysgjerrig.. :P

Er det ikke en flat jeg ser på bildet ditt? Er de så mye finere i det miljøet enn i goldismiljøet altså? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. Jeg må jo ærlig innrømme at jeg tenker at sånne som synes sånt er gøy er litt koko :lol: Neida, godt vi har forskjellige interesser. Jeg gjør det fordi jeg er litt nysgjerrig.. :P

Er det ikke en flat jeg ser på bildet ditt? Er de så mye finere i det miljøet enn i goldismiljøet altså? :P

Vi er vel litt mer i utstillingsringen enn jaktgoldenmiljøet i allefall :lol:

Vet ikke om det er så store forskjeller, men vi har vel en del flere "yngre" damer som er litt stæsja kanskje :P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel litt mer i utstillingsringen enn jaktgoldenmiljøet i allefall :lol:

Vet ikke om det er så store forskjeller, men vi har vel en del flere "yngre" damer som er litt stæsja kanskje :P:lol:

Hahaha. Ikke så veldig rart det er lite jaktgolden i ringen, så mange rare kritikker som man får. :lol: Så nå merker de "eldre" (beklager, men du kaller selv andre for yngre :lol:) presset? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. Ikke så veldig rart det er lite jaktgolden i ringen, så mange rare kritikker som man får. :lol: Så nå merker de "eldre" (beklager, men du kaller selv andre for yngre :lol:) presset? :P

Tror ikke oppdrettere som er "veteraner" kommer til å forandre seg noe særlig uansett. Og forhåpentligvis utgjør bare antrekket en helhet - ikke en bedre hund for dommeren ;)

Og bare så det er sagt, enkelte at disse "yngre" hadde blitt smigret av betegnelsen. Forrige rasemenneske som fylte 40 gjettet jeg på at var ca 33 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke oppdrettere som er "veteraner" kommer til å forandre seg noe særlig uansett. Og forhåpentligvis utgjør bare antrekket en helhet - ikke en bedre hund for dommeren ;)

Og bare så det er sagt, enkelte at disse "yngre" hadde blitt smigret av betegnelsen. Forrige rasemenneske som fylte 40 gjettet jeg på at var ca 33 :lol:

Nei, det håper jeg jo ikke.. Jeg kan jo skjønne at en dommer kanskje blid med blid om noen gidder kle seg sånn nogenlunde ok og ikke stille i møkkete joggebukser og hettegenser liksom. Da utstråler man jo en holdning om hvor viktig man synes noe er :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo også på valpeshow neste mnd. Jeg lurte litt på hva slags utstillingsbånd man bruker på store raser? når jeg stilte papillonen min var det jo bare et helt lite tynt et. Valpen er jo allerede veldig stor, så hva er det vanlige å bruke ?

Forslaget mitt er at du bruker enten en tykk variant av et "vanlig" utstillingskobbel eller en snake kjetting (en "hel" kjetting som ikke henger seg fast i pelsen) med et tynt skinnkobbel på. Sistnevnte er jo ofte strup, så det må man jo trene på, at hunden er vant til det og ikke føler seg hengt på utstillingen. Alternativt kan man jo bruke en kjetting som er akkurat så stor som hundens halsomkrets så man ikke struper, men fester i begge ringene på kjettingen.

EKS:

http://www.hundepote...s-kobbel-i-laer

http://www.ipet.no/p...29&search_page=

Her er det MYE fint:

http://2dogs.no/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo også på valpeshow neste mnd. Jeg lurte litt på hva slags utstillingsbånd man bruker på store raser? når jeg stilte papillonen min var det jo bare et helt lite tynt et. Valpen er jo allerede veldig stor, så hva er det vanlige å bruke ?

Jeg har brukt relativt tynne lenker på mine bernere - ikke like tynt som vi brukte på shih tzu'ene, men mye tynnere enn turlenka. Halsbåndet jeg bruker er helstrup, eventuelt halvstrup på valp.

Jeg har brukt ordinære stofflenker til utstilling, inntil jeg i sommer kjøpte meg en fiiiin utstillingslenke av flettet kenguruskinn i tre ulike farger og med blingbling på - men det er overhode ikke nødvendig, det er bare fordi jeg fortjente en fin gave og ville ha noe fancy stæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo også på valpeshow neste mnd. Jeg lurte litt på hva slags utstillingsbånd man bruker på store raser? når jeg stilte papillonen min var det jo bare et helt lite tynt et. Valpen er jo allerede veldig stor, så hva er det vanlige å bruke ?

Jeg bruker strup, har ett i tynt nylon, en i kjetting og en i lær :) MIN går best i kjetting og nylon, men det tror jeg er en treningssak og individuelt hva de foretrekker. Du må ikke bruke helstrup heller om du ikke liker det men jeg følte at jeg hadde mer kontroll på min tullerusk sterke valp når jeg hadde helstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...