Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan du gi meg en logisk vitenskapilig forklaring på dette?


Yodel
 Share

Recommended Posts

Ved 23.00 tiden i går kveld lå hele familien (2 barn og 2 voksne pluss en hund) nede. Barna sov, vi voksne leste.

Vi har også en tispe med valper som var på kjøkkenet med sine to 2 uker gamle valper.

Med ett hører vi et brak oppe, og går opp for å se hva det var.

Det vi finner er dette:

spooky.jpg

Bildet som ligger på andre enden av bordet har på en eller annen måte "hoppet" ut av festet sitt (fortsatt intakt på veggen, et solid hvitt plas-støtte med ca.1 cm dyp krok) Hoppet rett utt fra veggen -over sofaen, glippet mellom sofaen og bordet (rett under en meter i avstand der) og havnet rett ned på den andre enden av glassbordet, ca 2-3 meter lenger bort.

Kan noen vær så snill og gi meg en logisk forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder kan jo alltids falle ned fra veggen, men faller da gjerne rett ned og ikke flere meter borte, fint oppe på et bord..!? :P Mystiske greier, ikke lett å forklare denne, nei.. Har dere opplevd noen lignende ting tidligere da? Spennende å høre om :D ..men kanskje ikke like morsomt for dere som bor der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men faller bilder oppover- og så bortover da? Det strider liksom imot mine fysikk-kunnskaper.

Vi har aldri opplevd lignende tidligere.

Vi har hatt noen merkelige opplevelser med elektriske ting- lys, stereo og TV som skrur seg av og på, men slike små episoder har vært mye enkelere å avskirve som noen feil på det elektriske annlegget eller slikt.

Føler meg ikke "truet", "overvåket" eller har noen andre "spøkelses-relaterte følelser".

Edit: M & M takk- det er faktisk ikke bilder, men vevde tepper som er kjøpt på Crufts/ England for mange år siden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om puten er veltet, så det har ikke hengt dårlig på festet(hengt akkurat på toppen av kroken?), falt ned i sofaen, fått en "sprett"(det er litt sprett i sånne sofaer hvis f.eks. hjørnet på bildet lander først), landet på bordet og sklidd bortover? *prøver å være logisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen annen forklaring enn at ånden i veveteppet begynte å kjede seg etter mange år på veggen, og ville ta seg en tur for å oppleve noe nytt. Hehe..

For maange år siden opplevde jeg noe lignende. Jeg var hjemme alene og sov på mitt rom i kjelleren, og bråvåknet av et rabalder oppe i stua. Jeg turte ikke å gå opp før morgenen etter, og da hadde et maleri ramlet ned fra knaggen sin, litt FOR langt fra veggen til at det bare hadde ramlet rett ned av seg selv. I tillegg hang det på en sånn bøyd knagg.

Eller kanskje jordbevegelse OG gjennomtrekk akkurat samtidig er forklaringen??! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis vi legger godviljen til, så kan enellerannen ha vært litt borti bildet så det har lagt seg til oppå kroken istedetfor nedi der det skal være. Sett at det da har hengt slik at det tilslutt har glidd av, falt ned på sofarygg eller puter og så fått "trampolineeffekt" og hoppet bort på bordet og kanskje sklidd litt bortover? Det kan også ha vært borti bildet nedenfor og "hoppet" derfra.

Det kan være en naturlig forklaring, men noen ganger skjer det jo ting som bare ikke kan forklares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om puten er veltet, så det har ikke hengt dårlig på festet(hengt akkurat på toppen av kroken?), falt ned i sofaen, fått en "sprett"(det er litt sprett i sånne sofaer hvis f.eks. hjørnet på bildet lander først), landet på bordet og sklidd bortover? *prøver å være logisk*

Enig i denne.

Ellers så er det noe/noen som har gjort det :blink::icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo, jeg så også det med puten, men det er meget logisk at den var slik fra før av. Med småbarn får det være grense for hvor ange ganger du skal rette på sofa-putene liksom.

Men jeg kan jo kanske slå meg til ro med den tanken allikevel?

Edit: Forøvrig skjønner jeg ikke helt at den skal ha hengt "dårlig". Den henger på en stålvaier som går midt på bildet fra en side til den andre, og jeg har ikke sett antydning til "skeivhet" eller annet de siste dagene.

Den har med andre ord hoppet oppover- ut fra vaieren som hang på kroken - og bortover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poltergeeist :blink:

Neida. Men det var jo litt merkelig da! At den hopper så langt pga en pute tror jeg ikke, da må det iallefall være utrolig god fjering i den puta! Dere kan jo prøve å gjennskape øyeblikket ved å slippe bildet ned på puta fra der det hang, og se hvor langt den hopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig.. Jeg har ingen annen forklaring enn det som har blitt gitt om at den antagelig har falt ned og fått seg en sprett ut på bordet. Men akkurat hvordan vet jeg ikke :P

Jeg har opplevd det samme en gang bare med en korktavle. Da jeg var liten hadde jeg festet en relativt liten korktavle med dobbeltsidig tape på kortsiden av klesskapet mitt. Den andre kortsiden av skapet var inntil veggen.

Dette var helt innerst i rommet, og under hadde jeg et lite hjørneskap som rakk meg til midjen i høyde ca. Oppå den hadde jeg mange små parfymeflasker jeg samlet på strødd ut over bordplaten. Så jeg tenkte at om tavlen detter ned så detter den oppå alle parfymeflaskene, men at det i såfall fikk være.

På tavlen hang det noen post-it lapper.

Sengen min var langs en annen langvegg i rommet, og en morgen da jeg våknet, fant jeg korktavlen på gulvet egentlig ganske midt på gulvet men mer mot den andre siden av rommet. Jeg klarte virkelig ikke å begripe hvordan den kan ha falt ned uten å dette rett ned, for da kunne den i beste fall ha ramlet akkurat forbi hjørneskapet og ned på gulvet foran istedetfor oppå flaten. Men nå hadde den altså svinget seg ut til siden og ut i luften og en meter ca i motsatt retning.

Det er sikkert en veldig logisk forklaring på det, men jeg aner ikke hvilken det er :P (Skulle hatt et bilde så det ble lettere for folket å skjønne akkurat hva jeg mener da, men det har jeg ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert spøkelser :P

Når ei venninne av meg hadde ein vaskejobb i ein eldre bygning som vart brukt til fest og slikt noko, så hørte ho fleire gangar fleire folk som gjekk ute i gangen og opp trappene enda ho var heeeilt aleine. Eine gangen var det ein kniv som forsvant også, men som kom tilbake ei stund seinare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bilder hopper ikke ut fra veggen, de ramler ned på det de treffer, i dette tilfellet puter med "sprett". Siden ingen har dokumentert sine påstander som påkrevd på hundelaboratoriet gjør jeg det: http://no.wikipedia...iki/Tyngdekraft

Videre har bildet sklidd på ett glatt glassbord, http://no.wikipedia.org/wiki/Friksjon Dessverre fulgte jeg ikke godt nok med på skolen til å definere returkraften i putene, elastisk? Men det er helt sikkert definert i fysikken det også.

God helg. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

tjo.. men hadde det falt ned i sofaen og bort på bordet så skulle det vel lagt andre veien? Kan aldri tenke meg at det falt med så stor kraft at bilde klarte å ta salto?

Nei, det er flere muligheter for "halve saltoer" her, det kan først ha landet på bildet som henger under også. Dette er jo helt topplagt, hadde det vært ett spøkelse og det hoppet fra veggen eller en torpedo fra naboen så hadde jo heller ikke den hvite puta veltet. En torpedo fra naboen ville nok også etterlatt merker på veggen. Ett fall på over en meter oppnår god kraft. Prøv å slipp en ball fra 10cm og fra 1m og se forskjellen. Fysikk kan være no dritt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier: du er småbarnsforelder og ting står ikke i ro bestandig. Objekter kan slås inn i veggen og dytte bilder som tilfeldig hang dårlig enda mer ut av posisjon. Deretter trengs bare en liten bevegelse (lokalt jordskjelv, de er slettes ikke så uvanlige som man tror), lokale bevegelser i bakken pga tele som "smeller i huset" etc. Vips så er bildet skjøvet de - helt tilfeldige - millimeterene det trengte. Det faller "rett ned", treffer puta litt til venstre (høyre for oss som ser bildet), "dytter puta fram" og faller selv mot venstre (høyre på bildet). Bildet er enda på høykant, og med den store farten (det er trossalt ganske høyt på veggen) spretter det opp igjen - treffer bordet rettvegen opp (tilfeldig skru i lufta, dette er også smellet dere hører) - og sklir bortover. Man ser tydelig at bildet har sklidd bortover bordet pga plasseringen. Det ligger "inntil" en forhøyning i hjørnet (det hvite som ser ut som en pote). Denne forhøyningen har stoppet bildet i sin ferd, og helt tilfeldig ligger bildet så det ikke har falt på gulvet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det yttervegg? Har dere tittet på utsiden at ikke noe stort noe har flydd i veggen og ligger på bakken? Evt om det er noe spor etter at noe har kræsjet, landet på bakken og kommet seg videre?

Så vidt jeg kan se er det ikke registrert eller meldt inn noen jordskjelv i deres distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert en logisk forklaring på det, MEN den er ikke så lett å se for oss :)

Får ansette en Sherlock holmes som kan undersøke veggen, materialet, bildet, festet osv, hehe..

I går så jeg en hvit mann kledd i hvitt laken som løp gjennom stua da, sånn 02.00 på natten. Men tror ikke på spøkelser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...