Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker å lære mer om Schipperke.


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Er en rase jeg har vært betatt av en stund nå - nemlig Schipperke.

Funderer veldig på om dette kunne ha vært en perfekt rase for meg som min neste hund.

Har snakket mye med en Schipperke-eier, og litt med en oppdretter om rasen, men fikk ganske forskjellige svar angående vokterinstinktet/bjeffingen dens.

Hos oppdretteren fikk jeg inntrykk av at det så å si er en umulig oppgave å få rasen til å være generelt stille, mens personens hund ikke bjeffet omtrent overhodet (med trening).

Mener ikke at en hund ikke skal få lov til å lage lyd innimellom, men overdreven gneldring kan lett bli plagsomt, iallefall for meg som har en hund som omtrent aldri bruker stemmebåndet.

Og er det bare meg, eller er det generelt stor forskjell utseendemessig på tispene og hannene her?

Har på følesen av at hannene har så veldig mye lenger og kraftigere pels kontra tispene?

Ønsker personlig helst en ganske korthåret Schippe iallefall, og tenker på hanne grunnet det er det jeg har fra før.

Egenskaper jeg ønsker i neste hund: treningsvillig/lettlært, liten, tilpasningsdyktig, robust hund som kan være med meg i alle slags situasjoner, gjerne prøve oss innen en hundesport, som man være med på lange turer i skogen, men samtidig må kunne ha rolige dager og ikke kreve alt for mye mosjon, god helse, lettstelt pels (ikke lenger enn Schipperkens).

Synes Schipperke lever opp til disse kriteriene. Er åpen for andre forslag også som passer beskrivelsen.

Ellers, om det er noen som har erfaring med denne rasen, vil jeg veldig gjerne høre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det du beskriver ang. egenskaper du ønsker i neste hund, vil nok en schipperkee passe deg ypperlig. :) Dette er aktive, morsomme hunder, de er lærevillige og blir med på alt, samtidig som de helt fint tåler roligere dager. I alle fall er det inntrykket jeg fikk av schipperkeen vi hadde.

Når det gjelder gneldring og varsling har de nok ganske lav terskel for dette, men det skal være mulig å dempe noe av det med trening i alle fall. Det er ikke de stilleste hundene man finner, for å si det sånn. Man må derfor regne med lyd, og enten godta det, eller forsøke å gjøre noe med det - da helst fra valpestadiet av.

Grunnen til at det av og til kan virke som om hannhunder har lenger pels enn tispene, er at de skal ha en godt utviklet pelskrage. Dette gir dem et større og mer kompakt utseende enn tispene. Pelslengden kan kanskje variere noe, men man finner ikke direkte langhårede schipperkees.

Jeg liker denne rasen veldig godt, de røyter mye, og kan ha en del lyd, men det er som sagt utrolig morsomme hunder, både i hverdagen og under trening. Det er ikke uten grunn at schipperkeen ofte beskrives som den femte belgeren, for gemyttmessig er den veldig lik belgerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Av det du beskriver ang. egenskaper du ønsker i neste hund, vil nok en schipperkee passe deg ypperlig. :) Dette er aktive, morsomme hunder, de er lærevillige og blir med på alt, samtidig som de helt fint tåler roligere dager. I alle fall er det inntrykket jeg fikk av schipperkeen vi hadde.

Når det gjelder gneldring og varsling har de nok ganske lav terskel for dette, men det skal være mulig å dempe noe av det med trening i alle fall. Det er ikke de stilleste hundene man finner, for å si det sånn. Man må derfor regne med lyd, og enten godta det, eller forsøke å gjøre noe med det - da helst fra valpestadiet av.

Grunnen til at det av og til kan virke som om hannhunder har lenger pels enn tispene, er at de skal ha en godt utviklet pelskrage. Dette gir dem et større og mer kompakt utseende enn tispene. Pelslengden kan kanskje variere noe, men man finner ikke direkte langhårede schipperkees.

Jeg liker denne rasen veldig godt, de røyter mye, og kan ha en del lyd, men det er som sagt utrolig morsomme hunder, både i hverdagen og under trening. Det er ikke uten grunn at schipperkeen ofte beskrives som den femte belgeren, for gemyttmessig er den veldig lik belgerne :)

Tusen takk for svar. :)

Er nettopp dette inntrykket jeg har av rasen, det eneste minuset jeg ser - er som nevnt lydnivået, har rett og slett veldig liten erfaring om hvordan det er å legge av dette, men en umulig oppgave regner jeg ikke med at det er så lenge man får en valp, men man må jo igjen regne med mer lyd enn hva jeg er vant til hos min egen.

Skal ikke ha valp med det første, så har god tid til å tenke, men rasevalg er jo også så vanskelig, er flere raser jeg kunne sett meg sammen med, men først og fremst må jeg også tenke på en rase som jeg tenker kan passe gemytt- og størrelsemessig sammen med min Havanais (f.eks en valp av stor rase vet jeg at ikke hadde fungert.)

Nei, skulle nesten ønske at det fantes en korthårsvariant av Havanais, da hadde valget blitt så mye enklere. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er det ikke bare å ta frem barbermaskinen da? :innocent: Iallefall om havanaisen er drømmehunden din på alle andre områder, og det kun er pelsen du vil bort fra?

Neida, på mange måter er rasen perfekt for meg, og kommer nesten garantert til å en gang i fremtiden få en Havanais til, men to pelshunder/klipperaser samtidig ser jeg ikke helt for meg at jeg orker, går veldig bra med nettopp en, men dobbelt opp ser jeg for meg blir litt mye. :)

Så ønsker jeg gjerne en hund med noe mer "futt" enn hva min har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikkeno i den tråden her å gjøre, men jeg har jo truffet hele èn schipperke da :P Det var iallefall en lekker dame, uten noe som helst lyd. Hun trener på samme klubb som meg og er snerten og spretten. Kjempe ivrig, men har ikke hørt et eneste bjeff fra hun. Så der er det sikkert som med alle andre raser- det er mulig å trene det bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en drøss med Schipperker i den lokale hundeklubben, da lederen i klubben er oppdretter av rasen.

Mitt inntrykk er at de generelt er veldig glade, ivrige, lettlærte, tøffe, små hunder, som tror de er ganske så mye større enn de egentlig er :P Bortsett fra en av Schipperkene hos oss, han er kongen på haugen og enser hverken andre hunder eller mennesker, med mindre det vanker en godbit. Vet ikke om det har med linjer og gjøre...? Men alle disse superhappy, hopp-og-sprett-schipperkene vi har i klubben kommer fra samme oppdretter.

Schipperkene i klubben vår er også aktive i blandt annet agility (cert i ag og hopp) og rally-lydighet (klasse 3) og er veldig flinke!

Intelligente små hunder for folk som liker hunder med personlighet og futt!

Har forresten ikke merket at det er særlig mye lyd i dem heller. Mye mindre enn i Sheltien min hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bamse er da kjent og veldig søt. Hvis ikke jeg husker feil så er det to som ikke er fra samme oppdretter i klubben men oppdretter hadde en finger med i spillet når dem ble med sine eiere. Alle herlige hopp og sprett hunder noen litt mer løsmunnet enn andre av dem som kommer fra oppdretter og bor sammen. Tåler fullfart og rolige dager men på rolige dager så kan dem finne på å syselsette seg selv. Syntes det er herlige hunder og liten jeg neida langt i fra sier dem og tar for seg vorsteh som jeg ahr hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kommentarer og erfaringer!

Får ikke noe mindre lyst på en liten Schipperke"rakker", akkurat. :rolleyes2: Og føler selv at jeg har fått et godt inntrykk av hvordan rasen er nå.

Men får se med tiden hva jeg tilslutt ender opp med, er tross alt veldig mange raser å velge mellom (om mulig nesten litt for mange for min del.) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er noen tøffe små friskuser er det ikke tvil om. Denali hadde i et par sekunder tenkt seg en som "lekebytte" men ble grundig fortalt at slikt var ikke akseptabelt. Så freste de rundt uten noen videre byttedyrtanker fra Denali sin side.

Mener ikke at hun ellers ville gjort hunden noe, men hun leker ganske voldsomt/jagende med alle hunder. Det er det hun synes er gøy ;)

Edit: OM jeg skulle hatt en egen liten "maskotthund" så er helt klart Schipperke en av de jeg hadde vurdert. Den andre er Norsk Lundehund. Vet de er til dels ganske ulike hunder, men nå skal jeg jo heller ikke ha noen maskott per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har en Schipperke i familien, eneste gang den bjeffer er om noen kommer på døra.

Den er utrolig lettlært og lydig. Maken til fart og spretten bikkje skal man lete lenge etter :P

Når den er på besøk ligger den stort sett i fanget til folk som den vet den kan få kos av ;)

Bikkja er like glad i lange som korte turer, går også mye løs på baner. Kommer i full fart med engang man sier navnet dens.

Ville nok gjort det veldig bra i en eller annen hundesport som agility/lydighet.

Eller så er den utrolig blid mot alt og alle, katter hunder og fremmede.

Den er 7 år nå har aldri vært syk :)

Må også si at den veldig morsom og finner på en del sprell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hva med Lancashire Heller???

også små, korthårede, arbeidsvillige med mye motor... Jeg synes schpperneke har litt mye spisshund utseende, med den krøllete halen, men det er meg :rofl:

Eller dverg pincher

Ser ikke på utseendet når jeg velger rase. :) Iallefall ikke det viktigste, men ønsker ikke kort snuteparti, veldig mye pels eller korte ben på en hund, så der blir nok Heeler'en utelukket.

Dvergpincher er litt vel hyperaktive, tenker jeg? Kjenner ikke til så mange, men vært på besøk hos en som hadde en DP-tispe, og skal love deg at hun ikke eide en "av-knapp" iallefall, så er vel litt skremt vekk, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på utseendet når jeg velger rase. :) Iallefall ikke det viktigste, men ønsker ikke kort snuteparti, veldig mye pels eller korte ben på en hund, så der blir nok Heeler'en utelukket.

Dvergpincher er litt vel hyperaktive, tenker jeg? Kjenner ikke til så mange, men vært på besøk hos en som hadde en DP-tispe, og skal love deg at hun ikke eide en "av-knapp" iallefall, så er vel litt skremt vekk, hehe.

nå har ikke heelern lang pels, kort snute eller spesiellt korte ben da :P Men er den utelukket så er den utelukket... jeg synes ivertfall de er kule, og da ikke pga utseende (for det er heller ikke min prioritet) hadde jeg skulle sett på utseende hadde jeg hatt ridgeback, weimeraner osv...men det var O.T :P

Jeg anbefalte dem fordi det er en liten svært lærevillig hund med ganske mye motor, de gjør det godt i mange forskjellige hundesporter.

Dverg pinchern er heller ikke nødvendigvis hyper... men altså hva er hyper? du ville jo ha en hund med litt mer motor en havanaisen.

tja... hva med jack russel eller dansk svensk gårdshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

nå har ikke heelern lang pels, kort snute eller spesiellt korte ben da :P Men er den utelukket så er den utelukket... jeg synes ivertfall de er kule, og da ikke pga utseende (for det er heller ikke min prioritet) hadde jeg skulle sett på utseende hadde jeg hatt ridgeback, weimeraner osv...men det var O.T :P

Jeg anbefalte dem fordi det er en liten svært lærevillig hund med ganske mye motor, de gjør det godt i mange forskjellige hundesporter.

Dverg pinchern er heller ikke nødvendigvis hyper... men altså hva er hyper? du ville jo ha en hund med litt mer motor en havanaisen.

tja... hva med jack russel eller dansk svensk gårdshund?

Kanskje ikke Havanais generelt, for de fleste er jo mer "hypre" enn akkurat min egen, men en hund som gjerne har litt motor utendørs, men alikevel takler late dager og ro inne.

Heeler'en har da korte ben? Synes ikke det er særlig forskjell fra den og Corgi'en utseendemessig slik sett, men har altså kun møtt på en Heeler tidligere.

Skulle jeg kun gått for utseendet hadde jeg garantert hatt en mynde, spesielt Borzoi er vakker, men de større myndene er iallefall utelukket på god tid, selvom jeg er rimelig sikker på at jeg ender opp med rasen en gang lang frem i tid. :) Tenker mye på de mindre også, selvom de ikke er spesielt lettlærte, er det et gemytt som tiltaler meg også.

Vet jeg er vanskelig, men har iallefall god tid å tenke på.

Regner antakelig med at min neste hund blir en omplasseringshund også, mest grunnet en bitteliten valp muligens kan bli litt "mye" for min hund som antakelig begynner å bli gammel innen den tid.

Alikevel lov å drømme seg litt bort i en raseplanlegging, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke Havanais generelt, for de fleste er jo mer "hypre" enn akkurat min egen, men en hund som gjerne har litt motor utendørs, men alikevel takler late dager og ro inne.

Heeler'en har da korte ben? Synes ikke det er særlig forskjell fra den og Corgi'en utseendemessig slik sett, men har altså kun møtt på en Heeler tidligere.

Skulle jeg kun gått for utseendet hadde jeg garantert hatt en mynde, spesielt Borzoi er vakker, men de større myndene er iallefall utelukket på god tid, selvom jeg er rimelig sikker på at jeg ender opp med rasen en gang lang frem i tid. :) Tenker mye på de mindre også, selvom de ikke er spesielt lettlærte, er det et gemytt som tiltaler meg også.

Vet jeg er vanskelig, men har iallefall god tid å tenke på.

Regner antakelig med at min neste hund blir en omplasseringshund også, mest grunnet en bitteliten valp muligens kan bli litt "mye" for min hund som antakelig begynner å bli gammel innen den tid.

Alikevel lov å drømme seg litt bort i en raseplanlegging, hehe.

Borzoi, synes du den er pen?? Smaken er som baken :P heldigvis :P

Hva med italiensk mynde...de er såååååå herlige!!! se filmen :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Borzoi, synes du den er pen?? Smaken er som baken :P heldigvis :P

Hva med italiensk mynde...de er såååååå herlige!! se filmen :heart:

Ja, verdens vakreste hunderase i mine øyne, men så er jeg generelt svak for mynder. :heart:

Absolutt tenkt på italiener tidligere, og blir jo ikke mindre sjarmert av hunden i videoen. :wub:

Virker bare som de fleste italienerene i Norge er så veeldig små iforhold til de amerikanske, men finnes helt sikkert de som avler større og mer "robuste" eksemplarer av den rasen her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, verdens vakreste hunderase i mine øyne, men så er jeg generelt svak for mynder. :heart:

:huh: vi snakker fortsatt om Borzoi? Jeg har alltid synes det var verdens styggeste rase :P hihih! men men...

Italienern synes jeg er heeelt nydelig! ivertfall den i denne videoen :)

Masse lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...