Gå til innhold
Hundesonen.no

Luft i magen


Ara
 Share

Recommended Posts

Valpen min er 3 og en halv mnd, går på Royal canin giant for. Fikk dette hos oppdretter også, så er eneste foret han noensinne har brukt da.

Jeg våter opp maten hans og venter til det har svellet opp før han får det. Han får 3 måltider til dagen. Men han fiser noe fryktelig, og det STINKER hehe. Han får ikke noe anna type mat untatt godbiter når vi trener, har prøvd forskjellige der for å se om det var de han ikke tålte, men virker ikke ut som de er 'problemet' da.

Han fiser veldig ofte altså, og det er vel ikke normalt ? bør jeg skifte for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder fiser, som regel er det pga luftsluking når de spiser eller gjæring imagen som danner gasser.

Jeg ville sluttet å bløte opp maten, for skal den svelle helt før du gir den står den ganske lenge i romtemp og gjærer. Hell heller vann over rett før du serverer, da får han i seg væske samt at han ikke så lett kan sluke maten sin. Gi gjerne en ss kefir/naturell yoghurt på maten, det hjelper de sunne magebakteriene å trives.

Prøv å skriv en fisedagbok, er det tider på dagen han er verre enn ellers? Sørg da for å ta en liten tur ut og lek, det får fart på tarmen og han blir kvitt gassene sine ute istedenfor inne ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fått beskjed av så mange at det er superviktig jeg bløter maten hans. At valper av gigantraser har ekstra lett for magedreining osv, lest det flere steder på nett og. At man ikke skal ta vann oppi rett før og gi, da det gir enda mer bevegelse i magen osv.. Er min første sankt bernhard så jeg er jo redd for å gjøre noe galt , men hører jo en del forskjellig og. Så blir igrunn bare forvirra hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper får ikke magedreining, de har ikke dyp nok brystkasse ennå. Det er fra ca 8 mndr og oppover de får det. Men det er uvanlig at hunder under to får det.

Magedreining kan også komme av gassamlinger, og det at hunden din fiser betyr jo at der er nok gass? Det viktigste er ro før og etter maten, samt at den ikke sluker maten (får i seg for mye luft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, vil det uansett ikke være bedre foret svelles utenfor magen enn inni? Ga han for nå og tok bare å prøvde å helle vann over rett før og gi ham. Han drakk opp vannet først, så slukte han foret..så tviler på dette vil ha noe effekt på han hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ok nå begynner jeg å bli kvalm av å være i ega stua til tider. Han fiser sånn at det lukter skikkelig sterkt og surt. Har prøvd å gi han maten etter å ha stått i vann en stund, helt tørt, og helt vann over rett før det serveres. Har ingen betydning hvordan jeg gjør jeg gjør det angående fisinga hans. Ei sa kanskje han har orm, men er ikke lenge siden han fikk ormekur. Avføringa hans ser jo helt ok ut og han gjør fra seg 1 til 2 ganger daglig. Men er denne hersens lukta fra han jeg holder på å spy av hehe. Men syns det er vanskelig å vite til hvilket for jeg skal bytte. Leser så mye rart når det gjelder å fore opp giganter, angående proteiner osv . Så hadde satt veldig pris på tips til et godt for jeg kan prøve :) For dette holder jeg snart ikke ut lengre hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper feis og skikkelig da han gikk på RC i den alderen (fikk ikke oppbløtt). Skiftet etterhvert over til proplan, og da ble alt bra. Men om det var pga. alderen eller fôret vet jeg jo ikke. Har bestilt en sekk med RC for første gang på 3 år nå, så får se om det blir levelig i stuen eller ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gi han kefir/surmelk til hvert måltid? Får han fortsatt tre ganger for dagen? Har du prøvd å ta han ut for litt lek/tur ol når han setter igang med fisinga? Så intens fis betyr at noe er "galt" , det trenger slett ikke være noe alvorlig, men det er jo tydelig at alt er ikke som det skal være... Du sier du leser så mye rart, hva sier din oppdretter? Har de noen tips og råd å komme med, kanskje det er noe de kjenner til fra før på sine linjer?

Nå vet jeg ikke hva du fôrer på, men mitt evinnelige råd er å gå over på et høyenergifôr, et kornfritt fôr eller rått. Det gir hundens fordøyelsessystem mer naturlig fordøying, og inneholder minimalt til ingen korn som er det som gjærer i hundefôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat, råfore ham rett og slett, eventuelt blande kjøtt i fôret. Min sankt (han som har samme faren som din) hadde mye problemer med løs og sart mage, men V&H hjalp. Han også ble fôret i en periode med Royal canin giant, både junior og voksenfôr, men jeg byttet over til Pro Plan med laks, den siste tiden jeg hadde ham, og fikk helt klart uttelling for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Han har ikke problemer med løs mage, som sagt avføringa er helt normal. Oppdretter sa og jeg burde prøve med biola eller lignende, men det funker ikke noe særlig nei. Aldri kun foret med vom og hundemat før, og aldri på en valp. Så hva slags type av dette skal han isåfall ha og hvor mye til dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Han har ikke problemer med løs mage, som sagt avføringa er helt normal. Oppdretter sa og jeg burde prøve med biola eller lignende, men det funker ikke noe særlig nei. Aldri kun foret med vom og hundemat før, og aldri på en valp. Så hva slags type av dette skal han isåfall ha og hvor mye til dagen?

V&H har eget valpefôr, du kan jo begynne med å supplere litt? Her er det som står om valpefôret, på sidene til vomoghundemat.no:

Kylling, storfevom, laks, egg og okselever. Vitaminisert.

Litt mer protein - litt mindre fett.

I valpefôret har vi fjernet blandet innmat, men tatt vare på okselever og tilsatt egg. Dette resulterer i et våtfôr med mindre fett og mer protein enn våre tradisjonelle blandinger HUNDEMAT og HUNDEMAT m/laks. 29% av den omsettelige energien i VALPEFÔR kommer fra protein og sikrer riktig vekst og utvikling.Det er vanskelig å beregne fôringsmengde til en valp og det varierer spesielt med valpens alder. Rase og aktivitetsnivå påvirker også fôringsmengden. Ved fullfôring vil de fleste valper, særlig på unghundstadiet, trenge betydelig mer mat enn en voksen hund. Valpefôr kan utmerket godt brukes som fullfôr. Vær nøye med å ta vare på valpens apetitt, den bør spise når den tilbys mat. Vil ikke valpen ha mat bør du ta maten vekk. Ikke fall for fristelsen og stadig tilby en småspist hund mer og mer smakfull kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder fiser, som regel er det pga luftsluking når de spiser eller gjæring imagen som danner gasser.

Jeg ville sluttet å bløte opp maten, for skal den svelle helt før du gir den står den ganske lenge i romtemp og gjærer. Hell heller vann over rett før du serverer, da får han i seg væske samt at han ikke så lett kan sluke maten sin. Gi gjerne en ss kefir/naturell yoghurt på maten, det hjelper de sunne magebakteriene å trives.

Prøv å skriv en fisedagbok, er det tider på dagen han er verre enn ellers? Sørg da for å ta en liten tur ut og lek, det får fart på tarmen og han blir kvitt gassene sine ute istedenfor inne ;)

Hmm, kanskje vi skal prøve det! Monti fiser nemlig helt forferdelig noen ganger. Niesen min på 3 år synes garantert det hadde vært kjempemorsomt å få være med på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund går på Hill's hundefôr, og vi blander boksfôret og tørrfôret. Hunden nærmer seg ett år, og jeg kan telle på èn hånd de gangene hun har sluppet en fis :-) Det skjer nesten aldri. Så det er heldigvis ikke noe problem her, og grunnen til at jeg absolutt ikke tør å bytte fôr heller, hehe :-)

Dessverre har vel ikke fôret den samme virkningen på alle, det varierer vel fra hund til hund hvordan de fordøyer maten og hvilken effekt det har på tarmgasser, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville byttet til ett annet RC for jeg. Bulldoggen min feis noe inn i granskauen da hun fikk valpeforet, og enda mer når hun fikk kjøttfor blandet i det. Ugh.... Etter at jeg gikk over til medium adult har fisingen blitt mer normal. Hun fiser av og til og da helst om hun må på do.

Når det gjelder vom og hundemat så er min erfaring udelt at de fiser langt mer enn når de går på tørrfor - i alle fall belgerne, skikkelig stinkbomber ble det av det. Spesielt valper og unghunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vom og hundemat så er min erfaring udelt at de fiser langt mer enn når de går på tørrfor - i alle fall belgerne, skikkelig stinkbomber ble det av det. Spesielt valper og unghunder.

Det er første gangen jeg hører noe sånt. Ja, med unntak av de som viste seg være sensitive mot laks, men de ble fisfrie når de gikk over på nr 33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er første gangen jeg hører noe sånt. Ja, med unntak av de som viste seg være sensitive mot laks, men de ble fisfrie når de gikk over på nr 33.

Aldri brukt fiskeforet fra vom og hundemat, ene og alene fordi om hunder skulle spise fisk så ville de hatt gjeller - men de har alltid blitt prompete av vom og hundemat, og de har stinket ******.

Venninna mi kan nesten ikke ha valpene/unghundene sine inne fordi de fiser noe så inn i gamper.... - og hun forer på kjøtt og har gjort det lenge og i mange år. Lukt er ett tema :). Men ikke så mye på de voksne. Noah tåler det bedre nå enn som unghund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt fiskeforet fra vom og hundemat, ene og alene fordi om hunder skulle spise fisk så ville de hatt gjeller - men de har alltid blitt prompete av vom og hundemat, og de har stinket ******.

Venninna mi kan nesten ikke ha valpene/unghundene sine inne fordi de fiser noe så inn i gamper.... - og hun forer på kjøtt og har gjort det lenge og i mange år. Lukt er ett tema :). Men ikke så mye på de voksne. Noah tåler det bedre nå enn som unghund.

Pussig!! Hadde det vært en luftfis innimellom pga at de åt fort så hadde jeg skjønt det, men stinkbomber i mengder har jeg som sagt ikke hørt om før. Man lærer så lenge man lever :)

Men ulven eter da fisk? Især laks, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...