Gå til innhold
Hundesonen.no

Politiet ber hundeeiere skjerpe seg..


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

Kjenner jeg blir små-irritert nå altså, "Nyttårskaos for hundeeiere" i lokalavisa:

Politiet ber hundeeierne om å skjerpe seg, og sørge for at hundene ikke stikker av når de blir skremt av fyrverkeri.

– Åtte av de siste 20 meldingene i politiloggen omhandler enten en savnet hund, eller funn av en forskrekket løpende hun, sier operasjonsleder Bjørn Jahr i Romerike politidistrikt til rb.no ved 21-tida nyttårsaften.

Siden det begynte å smelle i fyrverkeri i ettermiddag har meldingene strømmet på og savnede hunder er meldt fra Rælingen, Blaker, Eidsvoll, Blystadlia, Dal, Råholt, Hagan og Fjerdingby.

– Vår oppfordring er at hundeeierne finner et egnet sted for hundene å oppholde seg når det smeller, sier operasjonsleder Jahr.

Gidder du eller, Operasjonsleder Jahr? Her har det smelt med ujevne mellomrom siden kl. 17 igår, og seinest kl. 9 i morres. Selv bikkjer må tisse på 16 timer, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er greia ja, at folk bør sørge for at bikkjene er i bånd når de luftes. Selv en hund som normalt ikke er redd fyrverkeri kan bli skremt om det smeller rett ved den, og å ha bikkjer løse på en sånn kveld, det er jo å ta en sjanse. Og den det da eventuellt går ut over om bikkja blir skremt og stikker, det er bikkja det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Og enda lurere om folk skyter opp raketter innenfor de klokkeslettene på nyttårsaften som er lovlig så dem som er redde og blokerer får en kortere tid å være redd på. Jeg er enig i det å holde hunden i bnd den kvelden ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i det jeg heller, Ida, det jeg er uenig i, er at skylda uforbeholdent legges på hundeeiere, ikke alle de idiotene som skyter opp raketter hele ***** døgnet. Igjen - sist jeg hørte raketter, var klokka 9 i morres. Da var det snøvær og overskya, det er neppe noe poeng i å skyte opp raketter da? Men nei, de idiotene har selvsagt ingen skyld, det er hundeeiere som bør skjerpe seg.. Det er jo for drøyt om man bare fikk skyte opp raketter klokka 24 på kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, 2ne, jeg synes nå hundeeiere selv er skyld i at bikkja stikker samme hvor idiot nabo'n som fyrer raketter utenom kl 24 er. Man VET at hunder blir redde på nyttårsaften, man VET at det finnes himla mange idioter som sender opp fyrverkeri på andre tider av døgnet enn vi kunne ønske, man TRENGER ikke å slippe bikkja ut løs på en slik dag. Det er ikke så himla vanskelig, egentlig.

Jeg har selv reagert på alle disse meldingene om at hunder har stukket av - og jeg kjenner jeg blir irritert på hundeeierne, ikke de som sender opp fyrverkeri (nei, jeg liker ikke fyrverkeri noe mer enn andre jeg heller, men det handler om å ta ansvar for hundene sine).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke nyttårsaften her klokka ni i morres Siri, da var det faktisk klokka 9 1. nyttårsdag. Jeg klarer fint å ta ansvar for bikkjene mine jeg, hele ***** året til og med, men når det skytes opp raketter hele nyttårsaften, halve romjula og 1. nyttårsdag, så er det ikke bare å finne et trygt sted man kan legge hunden når man er redd, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siri. Det florerer av savnet-meldinger på facebook. Det er ikke noe nytt at det fyres opp raketter i dagene før og etter nyttårsaften også og da er det lurt å passe på litt ekstra. Et bånd er nok en grei start når man er ute hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siri. Det florerer av savnet-meldinger på facebook. Det er ikke noe nytt at det fyres opp raketter i dagene før og etter nyttårsaften også og da er det lurt å passe på litt ekstra. Et bånd er nok en grei start når man er ute hvertfall.

For det skjer aldri at hunder ryker bånd eller drar seg ut av halsbåndet eller lignende, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siri. Blir faktisk ganske irritert på de utallige meldingene om savnede hunder som dominerer facebooken min. Eller kanskje mer oppgitt... Uhell kan skje altså, det er jeg helt med på, og jeg er også heeelt med på at de som sender opp raketter flere dager før er reinspikka idioter, MEN vi VET hvordan det er, og da må man ta hensyn til det. Klart ikke man kan forvente at en hund holder seg i 16 t, men har man gått en god tur på morgenen (i bånd, for er det en dag man tar sine forhåndsregler så er det nyttårsaften), gitt hunden mat tidlig, og luftet godt kanskje allerede før fire, så trenger de fleste kanskje bare en liten tisseluftings bittelitt seinere, og da kan de aller fleste holde seg til over 12, hvor det roer seg ganske betraktelig i løpet av første timen. Selvsagt finnes det unntak, men er det en dag vi skal være nøye med bånd, og "rømningssikre" halsbånd, så er det nyttårsaften... Man er bare helt nødt til å tilpasse seg altså. For vi får ikke forandra verden sånn rett før nyttår, selv om vi selvsagt skulle ønske at vi kunne styre alle andre til å holde rakettene til akkurat 12.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke nyttårsaften her klokka ni i morres Siri, da var det faktisk klokka 9 1. nyttårsdag. Jeg klarer fint å ta ansvar for bikkjene mine jeg, hele ***** året til og med, men når det skytes opp raketter hele nyttårsaften, halve romjula og 1. nyttårsdag, så er det ikke bare å finne et trygt sted man kan legge hunden når man er redd, eller?

Du vet like godt som meg at Norge er fullt av idioter med for mye penger og alt for mye fyrverkeri - sånn er det hvert år og slik kommer det til å være i mange år framover også. Dermed må man som hundeeier ta de forholdsregler som trengs.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, 2ne, jeg synes nå hundeeiere selv er skyld i at bikkja stikker samme hvor idiot nabo'n som fyrer raketter utenom kl 24 er. Man VET at hunder blir redde på nyttårsaften, man VET at det finnes himla mange idioter som sender opp fyrverkeri på andre tider av døgnet enn vi kunne ønske, man TRENGER ikke å slippe bikkja ut løs på en slik dag. Det er ikke så himla vanskelig, egentlig.

Jeg har selv reagert på alle disse meldingene om at hunder har stukket av - og jeg kjenner jeg blir irritert på hundeeierne, ikke de som sender opp fyrverkeri (nei, jeg liker ikke fyrverkeri noe mer enn andre jeg heller, men det handler om å ta ansvar for hundene sine).

Enig med du! Det går litt begge veier egentlig.

Det er mange idioter. Noen idioter har hund. Noen idioter har ikke hund.

Jeg synes det er fint at de som ikke klarer å tenke særlig på egenhånd får påminnelse fra politiet (eller andre) at de må ta på hundene sine sikre bånd eller seler, men jeg hadde også likt å sett fler oppfordringer om at rakettoppskytninger bør holdes innenfor de lovlige tider og gjerne en forklaring om hvorfor siden mange tydeligvis ikke helt forstår den greien heller.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange idioter. Noen idioter har hund. Noen idioter har ikke hund.

Og noe har rett og slett uflaks. Som en venn av meg som var ute på tur kl.16 med unghunden sin i bånd. Den fikk en rakett på videvanke mellom bena hvor den da smalt. Den fikk så panikk og de skvatt sånn begge to at han mistet båndet og hunden var borte til dagen etter.

Det går begge veier, ja. Men man burde kunne lufte bikkjene sine kl.16-18 uten at man skal være redd for bombeangrep. Fikk selv ett slikt 30 meter fra huset mitt i går kl.18. Da ble det fyrt av 3 store batteri samtidig av voksene folk i ett byggefelt hvor det er lagt ned forbud mot dette. Men hjelpes de var jo i "ingenmannsland" midt imellom byggefelt på baksiden av min hage.

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke helt så den komme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe har rett og slett uflaks. Som en venn av meg som var ute på tur kl.16 med unghunden sin i bånd. Den fikk en rakett på videvanke mellom bena hvor den da smalt. Den fikk så panikk og de skvatt sånn begge to at han mistet båndet og hunden var borte til dagen etter.

Det går begge veier, ja. Men man burde kunne lufte bikkjene sine kl.16-18 uten at man skal være redd for bombeangrep. Fikk selv ett slikt 30 meter fra huset mitt i går kl.18. Da ble det fyrt av 3 store batteri samtidig av voksene folk i ett byggefelt hvor det er lagt ned forbud mot dette. Men hjelpes de var jo i "ingenmannsland" midt imellom byggefelt på baksiden av min hage.

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke helt så den komme..

Ja, ingen er uenig i at uhell kan skje. Men det er stor forskjell på uhell og ren tankeløshet.

Jeg holder også en finger på opplysning, nettopp fordi mange ikke har sett så mye utenfor boksen og vet noe om risiko før man selv står midt i situasjonen. Uvitenhet er en stor syndebokk. Derfor er jeg glad for at politiet tok ansvar og gikk ut med et utspill vedrørende hunder på nyttårsaften og det å være føre var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske delt - det ER teit å ta med hundene ut når det smeller som verst, men det er jaggu ikke så lett å vite NÅR det smeller som verst heller.

Ikke kan alle drøye 12 timer med å lufte hund heller - i går hadde jeg i hvert fall personlig en sånn dag hvor valpen fikk diaré, valpen kastet opp, valpen er valp og tisser oftere enn en voksen, den voksne har trolig fått UVI og måtte tisse i et kjør kombinert med at hun har løpetid og er mer slarkete i blæra. Jeg var ute med de sikkert syv-åtte ganger mellom 1800 og 0200, fordi jeg MÅTTE fordi de MÅTTE. Og enda fikk de gjort i fra seg inne begge to innimellom slagene...

Som min kjære nabo JeanetteH sier, er det nedlagt forbud mot fyrverkeri i borettslaget - med begrunnelse i at vi bor i gamle trehus som neppe tåler så mye. Men ut fra enkelte lyder i går er jeg overbevist om at enkelte ikke hadde flyttet seg mange metrene utenfor feltet - og det er da like tankeløst i forhold til brannfare og forbud å stå fem meter fra huset i den eller den retningen.

Når det er sagt var det ganske rolig akkurat her utover kvelden, og jeg fikk personlig luftet hundene flere ganger mens det var henimot stille. Men om jeg hadde bodd der jeg bodde i fjor med hundene slik de var i går, hadde saken vært en annen.

Det blir for enkelt å legge skylden ene og alene på hundeeiere. Så vidt jeg vet er det restriksjoner for når på året en kan bruke fyrverkeri og en trenger polititillatelse om en for eksempel vil markere et sommerbryllup med fyrverkeri. Hva om politiet gjorde en innsats for å ta de som bruker fyrverkeri utover den dagen i året det er allmenn tillatelse for det - nemlig nyttårsaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er i teorien de som skyter opp rakettene sin skyld. Men det er ikke noe vi kan gjøre noe med, i alle fall ikke i veldig stor grad. Derfor må hundeeiere ta ansvar og ha bikkjene i bånd. Ikke la de gå løse til to minutter før det er lov (jada, satt på spissen). Vi har holdt Monti i bånd de siste tre dagene og kommer til å holde han i bånd noen dager til - nettopp fordi det blir skutt opp raketter dagene før og dagene etter. DET er å være en ansvarlig hundeeier. Samme hvor dumme de er de som skyter de opp. Så ja, jeg synes faktisk at hundeeiere må skjerpe seg også - selv om det ikke er deres skyld at de blir skutt opp har man fremdeles ansvaret for den firbeinte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delt, og meningene mine er egentlig godt oppsummert allerede. Uvitenhet og tankeløshet fra begge parter tror jeg er problemet (pluss at noen ganger er det rett og slett uhell, og ikke så mye en kunne ha gjort noe med, dessverre). Her begynte det å smelle på ettermiddagen fredag, og var nettopp ute på tur (søndag ettermiddag) og da smalt det fortsatt, så her var han pent i bånd med unntak av når vi var et godt stykke til skogs på formiddagen i går - enda han ikke er redd for smell. Tar ingen sjanser, og han er min hund og mitt ansvar. Selv om jeg gjerne skulle fillerista de som sender opp fyrverkeri utenfor de lovlige tidene..

Endret av Aslan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig synd på hunder og eiere som må lære seg dette på den harde måten - hvert eneste år. Men det rettferdiggjør vel ikke at det skytes opp raketter fra salget starter den 27. desember - og frem til (minst) i dag, vel?

Er helt sikker på at vi kommer til å både høre og se raketter også i kveld her i området.. Og DET er faktisk ikke tillatt. Jeg synes at politiet burde heller bruke ressursjer på å informere folk om NÅR det er tillatt å fyre opp dette, enn å sutre for endel bortløpte hunder som de faktisk ikke bryr seg noe om (gjør noe med) likevel..

Hva med å stoppe de drita fulle folka som finnes i parker/off.steder hele kvelden og "morer" seg med dette? Ikke bare behandle, men faktisk også bøtelegge folk som tydelig har brutt regelverket kring bruk av raketter?

Begrense salgstidene ennå mer da det er tydelig at folk tror at det er fritt fram nærmest en uke å skyte opp disse?

Men selvsagt, endel hundeeiere er 'dumme som brød' og skal absolutt ha med pelsen ut for å "feire". Men jeg mistenker at de aller fleste av disse bortløpte hundene faktisk ikke stakk av i 11-12 tiden på kvelden fordi de var ute for å se på raketter sammen med eierne sine. De jeg har hørt om har stukket av på formiddagen/dagen på nyttårsaften - og de får man neppe se igjen før på nyåret, hvis man er heldig..

Men det er såklart mye enklere å be de som får problemer til å skjerpe seg enn å ta fatt i problemet. DET gjelder jo det meste.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste raketten jeg har hørt i dag var for 5 minutter siden. Da har det vært uansvarlig å lufte hund i ett døgn her jeg bor..

Beklager Tone, men nå er du bare teit.

Det er vel ingen som har sagt at det skal være LOV og OK at folk fyrer raketter i hytt og pine, men vi VET jo at det er sånn hvert forb.. år. Dermed er det teit og idiotisk å lufte hunden sin UTEN BÅND, ikke passe på så de ikke stikker ut osv. Jeeg er rimelig sikker på at du ikke lufter hundene uten bånd nå liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Tone, men nå er du bare teit.

Det er vel ingen som har sagt at det skal være LOV og OK at folk fyrer raketter i hytt og pine, men vi VET jo at det er sånn hvert forb.. år. Dermed er det teit og idiotisk å lufte hunden sin UTEN BÅND, ikke passe på så de ikke stikker ut osv. Jeeg er rimelig sikker på at du ikke lufter hundene uten bånd nå liksom?

Da tar du rimelig feil, for jeg er rimelig teit og lot bikkjene løpe rimelig lenge på jordet løs i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det smelt med gjevne mellomrom i dag også. Heldigvis har jeg hunder som ikke engang løfter på øret engang når det smeller, men nei, jeg føler med folk som har hunder som er redd for fyrverkeri på denne tiden av året. Det har smelt mer eller mindre hver dag til alle døgnets tider siden midten av romjulen og frem til i kveld. Ene gamlehunden til faren til samboeren min er så redd på denne tiden av året at han ikke tørr å gå mer enn kanskje 2 meter utenfor døra for å gjøre fra seg før han piler inn igjen med halen mellom beina. Og han er ikke bare sånn på nyttårsaften, han er sånn fra første smell (rundt jul/romjul) til noen dager etter nyttår.

Jeg tror nok dette er en situasjon hvor begge parter kan bli bedre. Noen hundeeiere må bli mer forståelsesfulle over at selv den lydigste hund bør være i bånd rundt nyttår, og at kanskje de som skyter opp raketter er FERDIG med oppskyting av raketter etter nyttårsdagen. Er jo helt fjollete å holde på i dager etterpå også! (og før, for den sakens skyld!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det skjer aldri at hunder ryker bånd eller drar seg ut av halsbåndet eller lignende, selvsagt.

Jo såklart kan uhell skje, men jeg har mine tvil om at alle hunder som stikker av rundt nyttårsaften er slike uhell.

Siste raketten jeg har hørt i dag var for 5 minutter siden. Da har det vært uansvarlig å lufte hund i ett døgn her jeg bor..

Det er da vel ingen som har påstått at man ikke skal lufte hundene sine fordi det kan smelle, men at man bør være litt ekstra forsiktig.

Jeg synes ikke noe om rakettoppskyting i tide og utide jeg heller, men jeg vet at det er sånn hvert år og er derfor litt ekstra oppmerksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flesteparten av de som stikker av kan jo ikke være annet enn de som går løs med eier. Det er det mest logiske. Jeg har vært ute når det har smelt mens jeg hadde hunden i bånd. Han reagerte på smellet, ikke til å prøve å stikke men blåste seg litt opp mens han kikket rundt. Det er jo forskjellig ifra individ til individ, og hvor nærme smellet er ifra hunden. Hunder klarer å holde seg ifra ved å tisse mellom 18:00-01:00. Det er ikke mye raketter før og etter det.

Jeg ser jo naboer som til vanlig går med hunden sin løs ha den løs på nyttårsfesten, da kan de jo ikke forvente annet enn at den stikker av når smellet er nær ved den, er det flere smell samtidig så blir det jo traumatisk for hunden og den vil løpe forvirrende avsted langt ifra sin eier. Det er forskjell på ett smell og "krig".

Men det kan jo skje en glipp at hunden stikker av ifra hjemmet sitt. Å gå med den løs er det mest idiotiske og uansvarlig for hunden, det er nok dem dette er rettet mot når de ber hundeeiere skjerpe seg. De kunne skrevet at mennesker også bør skjerpe seg for hvor mange tilfeller er det ikke der mennesker havner på sykehus av uvettig fyrverkeri bruk? Mange av disse har jo delvis skyld i hundesakene også, ikke skyt opp om du ser hunder i nærheten på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...