Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt år, nytt budsjett - samme bedritne økonomien


SFX
 Share

Recommended Posts

Hva er dine lure tips og triks for å spare litt penger i hverdagen? Hva kan du anbefale å gjøre, hva har du oppdaget at er lurt å gjøre?

Jeg forsøker å være prisbevisst når jeg tanker bensin, for det er real forbruksvare. Om jeg må tanke når det er dyrt, tanker jeg for hundre kroner, og satser på at jeg finner en billigere stasjon senere i uka eller et annet sted i landet.

Jeg forsøker å tanke mest mulig på Statoil, for når jeg drar NAFs medlemskort før jeg drar VISA-kortet, får jeg 30 øre rabatt per liter. Alle monner drar - om en bruker 30 liter i uka, utgjør det 468 kroner i sparte penger. Det er nesten en gratis tank.

Eventuelt trekker jeg trumfkortet eller coopkortet på de stasjonene hvor det er aktuelt, for å få 30 øre per liter i bonus - det er en slags sparing for meg, og pengene tar jeg ut når jeg skal på ferie.

Jeg handler fast på Coop Obs! når jeg skal handle en viss mengde, og bruker selvfølgelig Coop-kortet også der.

Jeg har også funnet ut at Obs! selger mange varer som jeg nok hadde oppsøkt annen butikk for å handle - men som jeg nå først leter etter hos Obs. Prisen er som regel den samme, og en får bonus i tillegg. For eksempel DVD'er, CD'er, bøker, husholdningsartikler, adventsstake, malerpensler, etc. Jeg sjekker hva varen koster i spesialforretning, men kjøper på Obs om prisen er den samme, så jeg kan få 1 prosent av kjøpesummen i bonus. Det er ikke mer enn ei krone for en DVD, men alle monner drar.

Jeg forsøker å nekte meg selv å starte bilen med mindre jeg har mer enn ett ærend - for å spare både tid, bensin og penger. Det krever at jeg planlegger litt og strukturerer uka. Ikke dra til butikken mandag, posten tirsdag, handle ny BH på onsdag og svinge innom Plantasjen på torsdag for å handle ny plante.

Jeg har ingen feinschmekkergane, og kjenner ingen forskjell på om jeg bruker coop-produkter eller andre produkter - men jeg merker det i lommeboka. Tidligere i uka lagde jeg lasagne med coop kyllingkjøttdeig og coop lasagnekit. Det kostet under 40 kroner, pluss litt olje og ost - mens Torokit'et koster mer enn det, pluss kjøttdeig. Middagen varte også i to dager for meg alene.

Hvilke økonomiske grep gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Handle sjeldent - drar gjerne på harrytur i ny og ne for å fylle opp fryseren. Kutte ut godis og pottis - veldig positivt for lommeboka mi å gå over på lavkarbo! Bestiller billetter osv lang tid i f

Jeg glemte jo min favoritt Hver gang du handler rund opp til nærmeste femti/hundrelapp (litt etter hva økonomien tillater, så klart). Samle alle disse "left-overs" pengene i en krukke/sparebøsse e

Også har begge slutta å røyke, det sparer vi veldig mye på i mnd

Vi har som regel å ikke handle mer enn en gang i uka (hender vi sklir ut litt) da planlegger jeg hva vi skal ha til middag hver dag den uken. Det sparer vi masse på! før så handla vi nesten hver dag og det blir dyrt det. Også kan vi godt bruke billig produkter (som Extra, Coop, Firts price etc) Det tror jeg egentlig er det vi gjør... Kunne nok gjort mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trumf (Norgesgruppen) er gratis, og du kan registrere det på bankkortet ditt, slik at bonusen kommer automatisk hver gang du drar kortet hos kiwi, meny, joker, spar etc etc. Under ski VM i fjor ga Meny 1% ekstra bonus pr gull, en periode fikk våre kunder 12% på handelen sin igjen!

Coop Obs Hypermarked sine 10'kroners marked er gull. Handler alle kjipe basisvarer som pasta, ris, paibunn etc etc. på disse. Et tips er å sjekke varens opprinnelige pris (gammel pris står ofte under label for tilbudspris), så ikke du hamstrer varer som egentlig kostet 11,50,-

Et annet tips er å sjekke om du eller noen i familien har bedriftsavtale med en bensinstasjon, pappa har f.eks 38 øre på Statoil (gratis gullkort og kaffekopp hvert år i tillegg) som også gjelder for meg :D Med NAF Fordel Xtra får du 3% avslag (eller noe i den duren) oppå disse igjen.

Sjekk tilbudsfordeler via medlemsskap (Elixia-medlemsskap gir ofte billige sportseffekter på utvalgte butikker, hundeklubben billig för, lokalavisa tilbud hos lokale forretninger f.eks) og vær bevisst på disse. Ofte lett å glemme at du har 20% via det ene eller det andre.

Lag mat i store kvanta - er det tilbud på kjøttdeig, kjøp masse og frys ned, eller lag ferdige pastasauser etc. og frys dette ned. Når det er tilbud på grønt, kutt opp og frys ned i passelige porsjoner i stedet for å kaste halvparten etter en uke fordi det er dårlig. Særlig om du bor alene er dette nyttig. De små posene tiner raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske stramt budskjett så alle monner drar her i gården. Men så bor jeg på et sted hvor valgmulighetene ikke finns, har ingen bensinstasjoner å velge i, kun noen pumper og alle er like dyre. Vi har kun coop marked her som er sviiindyre, men de har ukestilbud som jeg følger med på. Så pleier vi å kjøre til Rema 1000 en gang i måneden ca (tar 2 timer t/r å kjøre dit) og da har vi storinnkjøp og handler for 2-3000 kr. Det holdet en stund. Vi er nøye med hvilke middager man skal ha og planlegger iforhold til det. Skriver opp på fryseren det vi har og krysser av når vi spiser det opp.

Så baker jeg brød og tar med matpakke på jobb. Det er lurt å kun ha med seg sertifikatet når man er på jobb, for da har man ingen penger som man kan bruke. Om sommeren er det mye fiske, så man kan lage filè og fryse ned eller fiskegrateng. Mye bærplukking om høsten så man har hele vinteren, og elgkjøtt.

Er innom bruktbutikken og tittet iblant og kan kjøpe duker, pledd til hundene, kanskje en veske eller noen ubrukte klær som man får billig.

Rydde skikkelig i klesskapet og finne frem alle klærne man kanskje har glemt og ikke kjøpe nytt.

Kjøpe ting på nettet hvor det er mye billigere enn på butikken, samt få med seg tilbud på nett. Kjøpte i høst en god dunjakke som var satt ned fra over 3000 kr til 900.

Er man mer bevisst, er det utrolig hva man kan spare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle sjeldent - drar gjerne på harrytur i ny og ne for å fylle opp fryseren.

Kutte ut godis og pottis - veldig positivt for lommeboka mi å gå over på lavkarbo!

Bestiller billetter osv lang tid i forveien.

Fyller bensin på 1-2-3 hvor jeg kan bruke coop-kortet. Har nå også fått i meg et 365MasterCard, som gir cashback på kjøp av bl a bensin.

Har fått meg en SodaStream så jeg kan lage kullsyrevann selv - billigere enn å kjøpe Farris hver dag..

Passer på å kjøpe forbruksvarer som dopapir, kjøkkenpapir, vaskemidler osv når jeg ser det på tilbud (eller når jeg er på harrytur).

Men det mest effektive grepet jeg har gjort økonomisk var å kaste ut eksen for to år siden... :P

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger middag for uken og handler inn på mandager. Prøver så godt jeg kan å holde meg til middagsplanen men har alltid liggendes noen "hutigretter" som feks. tupp i panne, tomatsuppe eller noen sånt som ikke er mye arbeid og lage for det hender at mannen plutselig må ut på noe og at jeg blir sent hjemme, er trett eller bare har en dårlig dag. Så da kan jeg lade noe som går raskt og er billig istedefor å kjøpe ferdigmat. :)

Hadde vi bare hatt en stor fryser som var i orden så hadde jeg kjøpt inn store mengder mat til hundene for å spare penger der også. Kjøpe blokken med v&h og dele selv for det er billigere. Så jeg håper jeg får fryseren i orden snart.

Vi kjøper alt av kjøtt på nortura siden bror av mannen jobber der, og svigerfar driver gård(som jeg delvis allerede har overtatt da mye er mitt annsvar, håper ikke det blir lenge til vi flytter opp og virkelig tar over)og leverer dyrene sine der. Så jeg må bli flinkere til å passa på å handle mye der når jeg først handler og slutte med å handle kjøtt i butikken når jeg ikke har fått laget tid til å handle på nortura. * får handlet mer om gangen når jeg har fått meg stor fryser og ikke bare kombiskap*

Jeg handler på rema 1000 jeg og skal helt ærlig si at jeg ikke har sjekket priser selv men siden "alle" sier at der er myyye dyrere på Coop mega, spar og ica så har jeg handlet der i god tro om at det er det billigste alternativet vi har der i byen.

ja så skal jeg nå slutte å røyke og daaa sparer jeg penger!

ja glemte litt:

Prøver å fylle diesel sent søndag eller tidlig mandag.

Prøver å lage med matpakke hvis jeg skal på jobb eller trening med hunden som varer en del timer. Tar også eventuelt med rester etter middag dagen før siden vi har micro på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har okei økonomi nå, men prøver uansett og spare så mye som mulig ettersom jeg skal kjøpe meg hus/leilighet snart. Mine tips for og spare penger er:

Handle sjeldent, se på hva man handler og hvor man handler, feks får du et kg fiskepinner til under prisen av 500g kjøtt deig, så jeg spiser ikke mer enn en pakke kjøttdeig i uka feks og av de produktene som er allright så kjøper jeg heller nordfjord enn gilde feks. Jeg prøver og gå/sykle/ta buss istedet for bil, bruker minst mulig strøm, unner meg litt godis kun på lørdag, unngå og spise ute osv. Ja, egentlig ganske enkelt, jeg er prisbevist og jeg unner meg ikke å slå ut håret mer enn nødvendig. Helt grei stil synes jeg, man blir kreativ og koser seg desto enda mere når man først unner seg noe ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller på søndager, og jeg vet hvilken stasjon som er billigst i området, og heldigvis er den nærmest også. :lol: Kjøper som regel Coopmat, og titter etter tilbud i tilbudsavisene til de forskjellige butikkene i områdene når jeg ikke har noe stort å gjøre på. Mega pleier som regel å ha ganske gode tilbud hver uke med 40 %, samme med ICA Supermarked. Også pleier jeg å lage "store" middager man kan fryse ned, og ta opp igjen når man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tanker alltid (med unntak, er det tomt så må man fylle for å komme noe sted) på søndag, og hvis vi besøker mine foreldre i asker i helgen, tanker vi alltid der før vi drar (hvis det er søndag). Fyller bare på shell (har Trumf).

- Handler (som regel) bare en gang i uka, og prøver å kombinere forskjellige typer handling når vi først er ute med bilen. Har trumfkort og handler stort sett alltid på kiwi, evt meny hvis vi skal ha noe spesielt.

- PRØVER å gå til butikken ved evt. småhandling (vi bor ganske nær, men hvis vi skal handle en gang i uka blir det litt for mye å bære)

- Ingen unødvendig shopping av klær osv. Går som regel bra for vi bor på et sted med veldig dårlig utvalg i klær m.m

- Kjøper stort sett rimelige produkter, men det er noe type mat jeg syns smaker dårligere i "billigvariantene", så vi sparer på noe der det ikke er så stor forskjell (som tørrmat osv) og kjøper litt dyrere ( men ikke dyrest) på ferskting.

- Vi har dessuten et budsjett hvor vi fører inn alle faste utgifter og inntekter m.m, og hadde også budsjett på julegaver før jul. Det blir liksom litt "konkurranse" å se hvor mye vi kan sitte igjen med etter hver måned.

- Er heldige som har en hund som er "billig i drift"; Han spiser lite, er stort sett bare hos veterinæren ved vaksine, og trenger stort sett veldig lite accessories (det eneste er det "mor" syns han fortjener;). Dessuten har han jo begynt å tjene litt egne penger :D (men de går vel med til utstillinger tenker jeg;)

- Benytter muligheten til å handle i sverige når vi besøker svigerforeldrene, men handler bare det som faktisk er billigere og som på en måte gjør en forskjell, f.eks benytter vi muligheten til å kjøpe litt annet kjøtt enn kylling (som jeg ikke handler i sverige, det er jo bare vann).

- Vi tjener sånn helt greit, men er nyetablerte, så vi lever ikke veldig fett. Men med dette "opplegget" samt å tenke litt økonomisk sånn generelt, så sitter vi faktisk igjen med litt etter hver måned og får spart litt både på en vanlig sparekonto og BSU. Men vi er to da. Det hjelper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest effektive måten JEG sparer på er når jeg får lønningen å sette hele inn på en "budsjettkonto". så sier jeg til meg selv at jeg skal overføre 1000 i uken på mat, på denne måten føler jeg alltid at jeg har dårlig råd, jeg blir mer bevisst på pengebruk og sparekontoen blir større og større. Men mitt problem er jo at jeg får mye penger, og bruker UTROLIG MYE penger på dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skal det seiast at eg fortsatt bur heime, men skal kanskje flytte for meg sjølv snart, og har dermed begynt og tenke på slike ting som dette her. Så mine tankar er i vert fall slik:

Fylle bensin seint søndags kveld/mandag morgon sidan det som oftast er billegast då (i vert fall her i området)

Handle ein gong for veka, og då helst gå for det billegaste, og utnytte seg av 3 for 69 tilbudet på Coop :P

Vere obs på kva som er på tilbud i dei forskjellige matvarebutikkane (då spesielt ost, vaskemiddel, dopapir, kjøkkenpapir, o.l)

Kjøpe diverse ting på nett om det blir billegare enn å kjøpe i butikk

Får vel følge med litt meir her, så kanskje eg lærer andre små triks som kan hjelpe på økonomien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg mye med bilen å gjøre,men vet at vi fyller oftes på søndagen.

Følge med i tilbudsavisene.

Nå slutter vi begge å snuse etter i morgen,det sparer vi 32 000(!!) i året på!

Skrur av lyset i rom jeg ikke er i. (Takk til pappa for å kjefte på meg for å ikke gjør det når jeg bodde hjemme sånn at jeg gjør det automatisk nå :P )

Handle en gang i uken.

Noe vi ikke har gjort,men begynner med nå. Hos oss går det difinitivt mest penger i matbutikken,men vi vet ikke helt hvor mye vi bruker der. Så fremover skal vi bruke mastercardet som en "matkonto",så når vi får regningen, ser vi akkurat hvor mye vi bruker,og kan kutte ned ut i fra det. Skrive ned beløpet fra måned til måned,og da er det også lett å se om man har klart å kutte ned osv.

Vi innfører også "Hvit måned",som blir nå i februar for vår del,der vi KUN handler det som er nødvendig.

Rekner med at vi tar et par hvite måneder til i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Random

Jeg får faktisk ikke til å lese når du skriver med så liten skrift og orker ikke å styre med å forstørre og sånn. Plis?

Mange gode råd her. Jeg har etterhvert fått ganske god lønn og har bare meg selv å tenke på. Men jeg blir veldig snart alene med et gammelt hus som trenger omfattende restaurering, så egentlig har jeg ikke fem øre til overs i årene som kommer.

Det viktigste for meg er å vite hva pengene går til. Jeg skriver ut kontoutskriften hver måned og summerer sammen det som har gått til mat, bensin etc. Interresant å sammenligne månedene! Når man gjør dette får man gjerne noen overraskelser som gjør at man skjerper seg.

Ellers så synes jeg det er uhyre viktig at man ikke bruker kredittkort eller tar opp forbrukslån. Prøv å regn ut hvor mye mer man betaler for ting på den måten, enn om man sparer først og kjøper etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får faktisk ikke til å lese når du skriver med så liten skrift og orker ikke å styre med å forstørre og sånn. Plis?

Sorry, jeg pleier ikke skrive med så liten skrift, men det ble sånn når jeg limte inn teksten (for innlegget ville ikke lastes inn, også kopierte jeg teksten, og limte inn på nytt, og da ble det bare sånn liten skrift, også tenkte jeg ikke på da at jeg kunne forstørre det...) Skal huske på det til neste gang, at jeg bare kan endre str...

Red; nå ble det litt større ivertfall, men litt rart i formen... Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg pleier ikke skrive med så liten skrift, men det ble sånn når jeg limte inn teksten (for innlegget ville ikke lastes inn, også kopierte jeg teksten, og limte inn på nytt, og da ble det bare sånn liten skrift, også tenkte jeg ikke på da at jeg kunne forstørre det...) Skal huske på det til neste gang, at jeg bare kan endre str...

Red; nå ble det litt større ivertfall, men litt rart i formen... Jaja...

Den er grei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle på Rema, for det ER sluttsummen på kassalappen som teller. I nøden funker det også å handle på Kiwi-butikker som tar inn større utvalg av First Price-varene og ellers kan man hamstre God-helgprodukter der, hver fredag og lørdag. Det er virkelig mye og spare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle i stort helst en gang i uka og tidlig i uka.

Før jeg handler inn så setter jeg meg med nette og sjekker hvilken butikk som har best tilbud. Alle tilbudsavisene ligger på hjemmesidene til kjedene. Her har vi Rema 1000, Rimi, Prix, Spar og Meny. I februar kommer også Kiwi alt innenfor en sann avstand at det ikke lønner seg å være trofast mot en butikk.

Flere butikker her har en liten plass hvor dem setter ned varer til halv pris eller mindre fordi holdbarheten går ut om to dager der kikker jeg bestandig innom og putter tingene jeg har brukt for i frysern.

Lage store middager og fryse ned er fint.

Asia butikker bruker å ha billig mat

Drivstoff har jeg handlet på jobb men ikke altid at det har vært like billig. Så fra februar hvor jeg begynner i ny jobb må det bli skjerpelse og følge med på hvem av Statoil, Esso og Yx som er billigst.

Klær handler jeg på tilbud, har gått litt berserk der i romjula.

Sjekker også nette for billige ting som jeg har behov for. Er til stadighet innom Finn gis bort og har fått til noen varp der av ting som gisbort og ser bra ut. Kjøper også brukte ting på Finn og har vært fornøyd til nå. Mange som gir bort/selger møl men også utrolig mye bra som blir gitt bort/solgt der.

Hundemat så kjøper jeg V&H av en som selger det for det meste til hundekjørere altså i store kvanta. Får kjøpe mindre kvanta som 20 kg og oppover hehe tørrfor og olje rimlig av han.( Han jobber i Skien og bor i Rauland så han har stort nedslagsfelt) Godbiter så kjøper jeg lever og tørker det(kjekt til lomma) ellers så ser jeg gjerne etter fårikålkjøtt som har blitt liggende nederst borterts og tilfeldigvis går ut på dato om to dager får det gjerne til halv pris. Det gjelder også annet kjøtt men fårikål er fin fine biter som dem kan få til å kose seg med.

På strømmen så har jeg gått over til spare pærer i hele huset. I år så prøver jeg å fyre mest mulig med ved fordi jeg har fått veden. Har man god tid så er det endel bedrifter som gir bort paller som en kan sage opp til ved. Blir endel spiker og brennverdien er ikke like høy som på bjørk. Elles så er det faktisk mulig i gamle hus å spare på strømmen ved å bruke tettningslister og lukke dører hele vegen og bruke fortreksgardiner som er tykke på vinduer og kan hende dører. Snø er faktisk fin isolasjon den også. Når den endelig kommer blir den måket opp etter veggene her opp til vinduskarmene og det isolerer godt.

Bøker CD og Lydbøker og DVD bruker jeg å ta en tur innom biblioteket og låne hvis dem har det jeg er ute etter. Det er jo gratis og alt for lite benyttet de fleste stedene. Husk også å spørre etter det du er ute etter det kan være på utlån eller at en annen avdeling/bibliotek har det

Ellers så bør en følge med på hvilke rabatter som de forskjellige medlemskapene en har utløser noen er gode og de må en jo benytte seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop er vel det jeg har mest greie på (etter å ha jobbet der mener jeg), men Coop kortet gir 30 øre i avslag på gjeldene bensinpris på Statoil og Esso, kombiner det med å fylle sønbdagskveld/mandag morgen så kan man spare myyye penger (ihvertfall hvis man kjører mye). Videre gir Coop-kortet 3 % rabatt hos Kappahl, man får også rabatt hos Netcom (husker ikke hvor mye det er..). Sånne ting bør man jo ta med seg. Jeg foretrekker Coop fremfor trunf siden Coop-rabatten utgjør rene kroner, ikke poeng, som man får på sin "Coop konto" og kan ta ut. De billigste Coop-butikkene er forøvrig OBS, Prix og Extra men det er en del kampanjer som gjelder alle Coop-kjeder, og da er prisen den samme alle steder. Videre har Coop-medlemstilbud innimellom, og da gjerne på merkevarer som kan være verdt å ta med seg (men jeg synes ofte at det er dødskjedelige ting da..).

Jeg har oppdaget at det er en del sparing i å bo langt til skogs. Vi handler kun en gang i uka så det må være planmessig - gidder jo ikke kjøre 3 mil hver vei hvis man har glemt å kjøpe kaffe liksom, vi lager ukesmenyer og handler inn alt på en gang i tillegg til å ha en del "nødmat" i fryseren. Gubben er flink til å steke opp ting som ribbe, skinkestek, kotletter etc (dvs når ting er på tilbud så kjøper vi mye og så fryser det ned) som vi har i fryseren og som er lett å tine opp. Videre har vi kort vei til Sverige og burde kanskje handlet mer mat der, men jeg synes det er mye dårlig kvalitet på svenske-kjøttet må jeg innrømme.

Det aller beste sparetiltaket har dog uten tvil vært investering i fryser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er det mat man kan spare mest inn på, om man ikke har en eller annen samlemani (sko, bøker, halsbånd). Planlegg mat før lengre perioder, slik at det blir færrest mulig turer til butikken. Jo flere turer det blir, jo mer kan du banne på at det går penger på ting du egentlig ikke trenger. Kjøp også lurt. Kjøp linser og bønner tørt, og lag sausen selv. I lengden sparer du enormt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi gjort en ting som kanskje ikke er besparende, men da har vi bedre oversikt. Vi har en egen konto til mat og regninger, der setter vi begge inn 6,000kr hver, altså 12,000 tilsammen. Det gir 5,000 til leie, og de resterende 7,000kr går da til strøm, internett, mat og evt andre ting til hjemmet.

Egne ting er eget ansvar :) her skal jeg selv egentlig kutte ned på ting generelt. Matkontoen dekker jo alle behov foruten bilen. Der forsøker jeg å fylle hver søndag, eller annenhver. Alt etter hvor mye jeg kjører. Jeg flytter antagelivis til avdeling her i Bærum på jobben, så da sparer jeg bompasseringer og piggdekkoblat.

Målet er nå å spare så mye som mulig, har i tillegg en potensiell kostnad på 15,000kr (motorsykkellappen) til sommeren, men får rett og slett bare se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop er vel det jeg har mest greie på (etter å ha jobbet der mener jeg), men Coop kortet gir 30 øre i avslag på gjeldene bensinpris på Statoil og Esso, kombiner det med å fylle sønbdagskveld/mandag morgen så kan man spare myyye penger (ihvertfall hvis man kjører mye). Videre gir Coop-kortet 3 % rabatt hos Kappahl, man får også rabatt hos Netcom (husker ikke hvor mye det er..). Sånne ting bør man jo ta med seg. Jeg foretrekker Coop fremfor trunf siden Coop-rabatten utgjør rene kroner, ikke poeng, som man får på sin "Coop konto" og kan ta ut. De billigste Coop-butikkene er forøvrig OBS, Prix og Extra men det er en del kampanjer som gjelder alle Coop-kjeder, og da er prisen den samme alle steder. Videre har Coop-medlemstilbud innimellom, og da gjerne på merkevarer som kan være verdt å ta med seg (men jeg synes ofte at det er dødskjedelige ting da..).

Jeg har oppdaget at det er en del sparing i å bo langt til skogs. Vi handler kun en gang i uka så det må være planmessig - gidder jo ikke kjøre 3 mil hver vei hvis man har glemt å kjøpe kaffe liksom, vi lager ukesmenyer og handler inn alt på en gang i tillegg til å ha en del "nødmat" i fryseren. Gubben er flink til å steke opp ting som ribbe, skinkestek, kotletter etc (dvs når ting er på tilbud så kjøper vi mye og så fryser det ned) som vi har i fryseren og som er lett å tine opp. Videre har vi kort vei til Sverige og burde kanskje handlet mer mat der, men jeg synes det er mye dårlig kvalitet på svenske-kjøttet må jeg innrømme.

Det aller beste sparetiltaket har dog uten tvil vært investering i fryser!

Hva mener du med det?? Min Trumf-saldo står alltid i kroner jeg kan overføre til konto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*tar til seg tips* Tror vi skal begynne med coop kortet pga av bensinen da vi bruker 1800 i mnd bare på bensin til stallen. Fylle på søndager skal vi også begynne med!

Her blir det egen konto&kort til matpengene siden vi har budsjett på 6000 der, men bruker fort det dobbelte- Cluet er ukesmenyer og handle en gang hver 14 dag og ikke en gang om dagen. Ikke stoppe og kjøpe seg brus/energi drikk og godter. Jeg har faktisk begynt å bli bedre med shoppingen- Og målet er selvsagt og bli enda flinkere og ikke shoppe i det hele tatt med mindre det trengs og det skal planlegges hva jeg skal kjøpe før jeg drar hjemmefra.

Ikke melde på utstillinger på østlandet som jeg vet blir å koste meg dyrt og som jeg ikke kan hente noe særlig på. Tenke fornuftig når det kommer til innkjøp til hundene&hesten.

Ugh, som jeg hater budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke melde på utstillinger på østlandet som jeg vet blir å koste meg dyrt og som jeg ikke kan hente noe særlig på. Tenke fornuftig når det kommer til innkjøp til hundene&hesten.

HER vet jeg det hadde vært mye å spare for min del! Reise rundt på nærmest hver eneste liten utstilling med ferdige Int champions eller unghund som har en gjeng småcert - og utst. er så små at de uansett ikke gir poeng som teller til mestvinnende i rasen...

Men det er jo moro, da... Og det er ikke allverden å spare bare ved å reise for å vise andres hunder heller (spare kun egen påmeldingsavgift). Men 20 utstillinger à 350,- i påmeldingsavg. blir dog 7.000,-, da.. Drivstoff og bompenger blir raskt noen 1000-lapper det også, bare parkering à 50,- pr gang blir en tusenlapp...

På fôr til hundene er det minimalt med muligheter å spare - men hvis man ikke har storbrukeravtale selv - kanskje man kjenner noen som har så man kan få kjøpt billigere fôr noe sted?

Jeg er dog sikker på at innsparingsmulighetene er langt større på "fôr" til en selv. Mange lure småknep her i tråden, som faktisk monner i det store og hele.

Har man noe man kan selge, kanskje? En hundegård som står og støver ned, noen seler, halsbånd, dekken som aldri brukes likevel? Gamle møbler eller klær, kanskje?

Godt å tenke over slike ting for alle oss om gjerne skulle hatt litt mere å rutte med hver måned, eller kanskje bare burde vært mye flinkere til å spare? Budsjett er jo kanskje kjedelig, men skulle ønske man greide å lage en liten "sport" utav det for å se hvor mye man kan faktisk tyne ut av sin personlige økonomi.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...