Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt år, nytt budsjett - samme bedritne økonomien


SFX
 Share

Recommended Posts

Hver gang du handler rund opp til nærmeste femti/hundrelapp (litt etter hva økonomien tillater, så klart). Samle alle disse "left-overs" pengene i en krukke/sparebøsse etc. Er du konsekvent blir det litt penger (jeg sparte opp 700 til julebordet på en uke) og disse kan settes av til sparing/noe du ønsker deg hvert halvår eller år. Jeg mister i allefall fristelsen til å ta av disse pengene fordi det stort sett bare er smått = vanskelig/teit/tungt å ta med seg ;)

Nordea Bank har en tjeneste som heter Microspar som fungerer slik at man kan velge å spare et valgfritt beløp hver gang man bruker kortet, Jeg sparer 5kr inn på sparkeontoen hver gang jeg bruker kortet.

Blir jo noe av det samme :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Handle sjeldent - drar gjerne på harrytur i ny og ne for å fylle opp fryseren. Kutte ut godis og pottis - veldig positivt for lommeboka mi å gå over på lavkarbo! Bestiller billetter osv lang tid i f

Jeg glemte jo min favoritt Hver gang du handler rund opp til nærmeste femti/hundrelapp (litt etter hva økonomien tillater, så klart). Samle alle disse "left-overs" pengene i en krukke/sparebøsse e

Også har begge slutta å røyke, det sparer vi veldig mye på i mnd

Denne tråden ga meg endelig det sparket bak som trengtes for å komme i gang med regnskap, og fra 2. januar har vi ført fullstendig logg over hver eneste transaksjon på kontoene våre - fyttigrisen sin - det er skremmende lesning nå etter 3 uker!

Vi har heldigvis ikke bedriten økonomi, ikke på noe vis, men regnskapet har ført til at vi har fått et mye mer bevisst forhold til hva vi bruker penger på, ikke minst i den daglige husholdningen, hvor innkjøpene er blitt mye mer gjennomtenkte! Likevel ser jeg at vi til 2 voksne og 2 barn fort kommer opp i 2000 kroner uka på mat og husholdningsartikler (gutta boys er 11 og snart 14 og spiser mer enn mannen....). Er dette vanlig (ikke at de spiser mye, altså :lol:), men at mat-/husholdningskostnadene er så høye? Mener selv vi er fornuftige og spiser godt, men ikke lukseriøst. Hva bruker andre folk, egentlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, jeg syns det høres normalt ut ja. Sifo har vel budsjettert med rundt 2000 i mat pr pers pr mnd, tror jeg?

her er link til standardbudsjett 2011, så kan du jo sammenligne der? http://www.sifo.no/f...udsjett2011.pdf

Tusen takk, tulip :) Jeg visste jo at det fantes et sånt "standardbudsjett" et sted, som bl a bankene bruker når de skal beregne låneevnen din, men jeg fant den ikke. En rask titt på dette var beroligende, i den forstand at vi tilsynelatende forbruker "normalt" mye til mat/husholdning (disse postene er delt i Sifos budsjett-oppsett).

Håper at forklaringen på at det i januar 2012 ser ut til at vi har brukt mer enn vi har tjent (ha, ha! :| ) er at relativt store periodiske fakturaer også triller inn nå (strøm, parabol, etc), i tillegg til en lenge etterlengtet ferietur for hele familien til varmere strøk. Pengene både til turen og periodiske fakturaer hadde vi selvsagt satt tilside fra tidligere, men med regnskapsoppsettet regner jeg med at vi raskt kommer til å lage oss en regningskonto og sette av penger hver måned til "gjennomsnittet" av kostnader gjennom året.

Gleder meg allerede til vegavgift for 2 biler og en motorsykkel skal betales i mars.... :lol:

Ellers har jeg jo tenkt mitt, da, om besparelser i hundeverden - for har man veeeeldig stram økonomi så er det ikke akkurat noe sjakktrekk å skaffe seg ny valp / flere hunder med alt det det fører med seg av utgifter... ?

Er det noen her som har satt opp hunderegnskap i det siste? For, veterinærutgifter, forsikring, utstyr, innkjøp av valp/hund (eller manglende inntekt på valp fordi man ikke selger den).... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at forklaringen på at det i januar 2012 ser ut til at vi har brukt mer enn vi har tjent (ha, ha! :| ) er at relativt store periodiske

Er det noen her som har satt opp hunderegnskap i det siste? For, veterinærutgifter, forsikring, utstyr, innkjøp av valp/hund (eller manglende inntekt på valp fordi man ikke selger den).... ?

Bare hyggelig, den er veldig grei å bruke, og de kommer med nytt budsjett for hvert år for å følge konsumindeksen ;)

Jeg brukte rundt 1200 pr mnd på bare Valpis på et år, da inkl godbiter som er den største unyttige utgiften :lol: Inkl vet og forsikring. Med Oabba blir det vel litt mer første året, iom at hun eter mer og har blitt rtg, skal øyelyses osv. Men jeg røyker for omtrent det samme, så eg har jeg fint råd til en til hund om jeg slutter med det.. Og dropper jeg godis, se da har jeg råd til ennå en :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har satt opp hunderegnskap i det siste? For, veterinærutgifter, forsikring, utstyr, innkjøp av valp/hund (eller manglende inntekt på valp fordi man ikke selger den).... ?

Jepp. Vi regnet 900 kr i mnd på for, setter av 500 kr i mnd til hundekontoen til veterinær, litt i underkant av 1000 kr i forsikring i mnd ca, 500 kr i utstyr og iår blir det innkjøpt av fire hunder til litt forskjellige priser som er inkl i hundebudsjettet. Itillegg blir det en egen avlregskap og utstillingsregnskap hver for seg. Alt står nedskrevent så vi vet hvor mye vi ca bruker i året bare på posten "hund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...