Gå til innhold
Hundesonen.no

Billigere mobil ved binding til abonnement?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått penger som skal gå til ny mobil, men den jeg vil ha er litt dyrere (samsung galaxy s2).

Men jeg hører jo stadig vekk om folk som får mobiltelefon kjempebillig ved binding til abonnemet. Min far fikk f.eks sin identiske mobil til 1,- (nypris rundt 5000,-) ved binding til et ganske greit mobilabonnement. Han hadde Netcom fra før og tilbudet gjaldt ved binding til Netcom.

Finnes det slike supertilbud til OneCall, Tele2 etc? Jeg kan ikke fordra Telenor eller Netcom, men det er jo bare derfra jeg hører om slike tilbud.

Hvor leter jeg for å finne slike tilbud hos andre mobilselskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at denslags ikke er så hyppig lengre.. Ser ut som den nye trenden er billigere telefon og betaling pr mnd.. Jeg har sett litt på s2 selv og egentlig funnet ut at det er likegreit å kjøpe den på for eksempel netonnet.no uten abonnement. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det slik når jeg kjøpte iphone, kjøpte med et ab. til 129,- i mnd fra operatøren jeg allerede hadde, lot være å bruke det abn, å brukte det jeg allerede hadde og var fornøyd med - til sammen kom mobilen på ca 2300,- i stedet for 3990,- som den kostet uten binding.. Jeg har lett etter slike "dealer" nå den siste tiden, fordi jeg skal oppgradere, men opplever at det er vanskelig å finne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nypris uten abonnement er jo ikke 5000, men 3 879,-

Men abonnement er dyrere totalpris i de fleste tilfeller.

Åh, det hjalp jo litt! Jeg ser nå at jeg har sett på totalpris ved nedbetaling, og jeg finner ikke totaltpris uten nedbetaling på Onecall sine sider. http://www.onecall.no/minesider/bestill_mobiltelefon1.php?MOBILEID=125

Men det lønner seg kanskje uansett ikke å handle derfra dersom det ikke gir meg noen fordeler som Onecall-kunde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest tråden så vet ikke hva du har fått tips om. Men dette med å få mobiler billig: ofte så fungerer det sånn at du får mobilen billig men binder deg i 12 mnd. I veldig mange av disse "gode" avtalene skrus abonnementsprisen opp de 12 første mnd. med feks 200 kroner. Det blir 2400 kroner ekstra det. I tillegg er du bundet til et abonnement som kanskje ikke passer deg.

Se her feks:

http://nettbutikk.telenor.no//Mobiles-I9100TELENOR.NO.aspx

Når du kikker på abonnementene som kan følge med og trykker på mer info får du feks på det billigste beskjed om at det koster 449 i 12 mnd, så går mndprisen ned til 249. Om det lønner seg eller ikke kan man jo regne på, men dette er også en nedbetaling av mobilen, om enn litt mer skjult. Så følg med på hvor mye dyrere abonnementet blir om du benytter deg av sånne tilbud. I tillegg må du passe på at du faktisk får et abonnement du er fornøyd med.

Vi er forresten grisefornøyd med Chess her i hus. Fikk oss det i fjor i oktober, da betalte vi 89 (?) for fri bruk ut mai. Så gikk det et halvt år der vi betalte 199 for 500 mb, 500 ringeminutter, 500 sms oh 500 mms. Så fikk vi sms nå i oktober igjen om at vi får et halvår med 199 kr i mnd med fri bruk. Så for oss har det vært utrolig billig med chess, sjeldent regninger over 199 det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å kjøpe meg mobil nå, og jeg kjøper alltid med binding fordi jeg ytterst sjeldent har 3-5 lapper på en gang til å kjøpe meg sånne luksusgreier :P Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det blir dyrere med binding enn uten?

Jeg tenker jeg kjøper en mobil med et Telenor Komplett M-abonnement (vi trenger ikke å diskutere at jeg får billigere abonnement andre steder, jeg er fornøyd med Telenor, hele familien har Telenor og fri familie, jeg har til nå hatt fri venner eller hva det heter osv. Jeg holder meg til Telenor, enkelt og greit). Det koster med binding 449 kr i mnd, og etter det året går det ned til 249 kr. Da har jeg betalt 2400 kr for mobilen + det kontantbeløpet når jeg kjøper den - og det er ikke dyrt, syns jeg. Hvis jeg kjøper Samsung Galaxy 2s, så koster den 2400 kr i løpet av året, pluss 499 kr når jeg henter den i butikken, det er 2899 kr for en forholdsvis feit mobil.

Abonnement må jeg ha uansett, og i det komplett-abonnementet får jeg med 400 ringeminutter, 400 mb og 200 sms - det er omtrent hva jeg bruker. Det er et abonnement jeg uansett ville hatt. Det er en utgift jeg har uavhengig om jeg har ny mobil eller ikke. For meg så blir det feil å regne det inn i totalprisen (jada, jeg veit at Telenor også gjør det), fordi det ER noe jeg ville betalt selv om jeg beholdt den mobilen jeg har nå, uten binding, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så sær, Tone :lol: - *tramper i bakken* - jeg hater sånne eletriske dubbedingser, samtidig som jeg :wub: elsker dem! Ny Iphone kommer til å svi hardt i lommeboken, hvor enn mye jeg vrir og vender på det.

Bare for å ha gjort det:

Iphone 4 (feks) koster 3990,- hos apple.no med fri levering.

På netcom sine sider, med feks netcom fastpris small, koster telefonen 2699,- i innkjøp, ab koster 289,- i mnd.

289,- X 12 = 3468,- + 2699 (telefon) = 6167,- - 3990,- som telefonen koster på apple.no = 2177,- mer med ab enn uten...

Så for meg som har et ab jeg er fornøyd med, som alldeles ikke koster skjorta, og som fungerer til mitt bruk, vil det på ingen måte svare seg å kjøpe mobilem MED ab...

Nå plukket jeg bare ett tilfeldig ab, da. Mye mulig det finnes andre som svarer seg i det lange løp - men jeg har ikke råd til mer en 2-300,- i regning hver mnd :)

Endret av RTL
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på det der selv... Sjekket iphone 4s med mitt chess abonnement og totalprisen blir 8375.. Men så må man jo trekke fra det abonnementet koster - for det har jeg jo uansett.. så da blir det 199 x 12 = 2388. Så da blir jo regnestykket 8375 - 2388 = 5987kr

Det blir noenlunde samme pris som uten abonnement. Så da går det faktisk opp i opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De abonnementene man binder seg til er ofte dyrere enn de abonnementene man ellers ville valgt. Derfor blir det sjelden billigere å kjøpe mobil med abonnement totalt sett.

Nå er jeg en lavnivå-bruker som har en månedlig telefonregning på 50-100 kr. Dersom jeg skulle kjøpt en mobil til 1 kr (i stedet for 3000 kr) med fast abonementsregning på 299,- for eksempel, så koster den telefonen meg likevel mer totalt sett. Og jeg har inntrykk av at de fleste av disse abonnementene er ganske ukurante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De abonnementene man binder seg til er ofte dyrere enn de abonnementene man ellers ville valgt. Derfor blir det sjelden billigere å kjøpe mobil med abonnement totalt sett.

Nå er jeg en lavnivå-bruker som har en månedlig telefonregning på 50-100 kr. Dersom jeg skulle kjøpt en mobil til 1 kr (i stedet for 3000 kr) med fast abonementsregning på 299,- for eksempel, så koster den telefonen meg likevel mer totalt sett. Og jeg har inntrykk av at de fleste av disse abonnementene er ganske ukurante.

For meg, med mitt forbruk, så vil det abonnementet jeg velger når jeg kjøper mobil, være det mest lønnsomme abonnementet. Så for meg så blir det billigere å kjøpe mobil med binding enn uten. Akkurat den biten er selvsagt noe man er nødt til å sjekke ut, at abonnementet faktisk står i forhold til forbruket man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Tone jeg, bare at jeg har Tele2 og ikke Telenor. Jeg har heller ikke 3-5000kr å bruke på en gang.

Den telefonen jeg skal kjøpe meg koster 1 krone med fastpris medium som er et abonnement jeg har har og skal fortsette å ha, så den utgiften må jeg betale i måneden uansett. Men jeg må betale nesten 190kr i måneden i 12 måneder for nedbetaling av telefonen og da kommer jo selve telefonen på kun 2281kr og det er mye billigere enn hvis jeg skulle kjøpt den uten abonnement.

Men man jo selvsagt sjekke ut hva som er lønnsom for seg mtp på forbruk og ulike abonnement og om det er billigst i lengden å kjøpe telefon med eller uten abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe mobil i dagens marked krever at man virkelig orienterer seg..

Først vil jeg anbefale å bruke telepriser.no for å regne ut billigste abonnement for deg.

Deretter kan du sjekke prisene på telefoner.

Jeg vet at eksempelvis Siba har hatt et sinnsykt bra tilbud på Samsung Galaxy S2, det har inkludert abn. i 12 mnd blitt billigere enn å kjøpe telefonen annet sted.

Mange har slått til på dette tilbudet og tegnet abn et annet sted.

Dersom abn som medfølger telefonen i utgangspunktet er gunstig for deg kan det være lønnsomt med binding, men dette er nok heller unntaket enn regelen.

Selv har jeg valgt å bruke OneCall for min mobilbruk, rett og slett fordi det er rasende billig.

Dersom du er mye i de andre nordiske landene kan det være lurt å se til NetCom en tur.. Det er på en del (alle?) abn fra NetCom same pris i hele norden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...