Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2012!


tm100021
 Share

Recommended Posts

ÅÅÅH nå ble jeg valpesyk (som om jeg ikke var det fra før)

Jeg planlegger valp neste sommer (allt for lenge til) og forhåpentligvis blir det storpuddel fra kennel Ars nova`s.

Mammaen blir Ars Nova`s Copia Terra NO31697/10 og pappaen er ikke bestemt enda.

Jeg har i flere år siklet etter toller og aussie og var bombesikker på at en av de rasene skulle jeg ha som hund nr 2, men etter å ha skrevet en liste med 15 raser og gått systematisk gjennom dem med vennine fallt valget på puddel og det føles så rett. Allt i allt hadde jeg ingen gode arguenter for toller og aussie, men den "uventa" puddelen hadde allt jeg lette etter.

Nå kan jeg ikke få sett nok av disse krøllene og må jo selvfølgelig stoppe alle jeg treffer på tur av rasen.

Siden Hunden jeg har nå er omplasseringshund blir det min første valp. Kjedelig med all ventingen, men er overbevist om at det er verdt det når krøllen blir født:-)

Her er bilder av mor http://www.arsnovas...gallery_22.html

Gratulerer! Jeg kjenner mamma Copia.. :)

- Og her kommer det antagelig høyst sannsynlig en grå mellom/dvergpuddel i løpet av sommeren.. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 479
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hurra Hurra Hurra! Jeg kan skrive i denne tråden Denne her la seg i veska mi og ville bli med meg hjem!

Da har vi hund i huset igjen!

Jeg slenger meg inn her jeg, hurra for det! Ah, sukk

Posted Images

ÅÅ jeg gleder meg sånn! Idag bestilte jeg masse utstyr fra to nettbutikker i Sverige, masse leker, litt godbiter, halsbånd, magetasketing til turer med plass til godbiter, to stykker faktisk, fordi jeg ikke klarte å bestemme meg for en, alt jeg tenker på er valp valp valp! Takk gud for at vennina mi også venter valp så jeg kan gnåle til henne, jeg gleder meg så innmari og er livredd for at noe skal gå galt, de er ikke født ennå og jeg venter i spenning!

Og når jeg venter valp - da shopper jeg! Viser det seg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅ jeg gleder meg sånn! Idag bestilte jeg masse utstyr fra to nettbutikker i Sverige, masse leker, litt godbiter, halsbånd, magetasketing til turer med plass til godbiter, to stykker faktisk, fordi jeg ikke klarte å bestemme meg for en, alt jeg tenker på er valp valp valp! Takk gud for at vennina mi også venter valp så jeg kan gnåle til henne, jeg gleder meg så innmari og er livredd for at noe skal gå galt, de er ikke født ennå og jeg venter i spenning!

Og når jeg venter valp - da shopper jeg! Viser det seg...

Du er ikke alene.. Jeg er innom hundebutikker på nett hver eneste dag og ser. Har ikke shoppet enda, men det kommer av at pengene mangler... he he. Får lønn til uka så da blir det nok litt shopping :D

Hva slags hund skal du ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene.. Jeg er innom hundebutikker på nett hver eneste dag og ser. Har ikke shoppet enda, men det kommer av at pengene mangler... he he. Får lønn til uka så da blir det nok litt shopping :D

Hva slags hund skal du ha?

Ja jeg og! Hehe! Men nå har jeg vimsa bort bankortet mitt og måtte ringe og sperre det, og godt er det så blir det shoppingstopp for nå venter jeg 3 pakker i posten, en fra Borjes (det er jo så billig, god grunn til å handle de lekene jeg egentlig ikke trenger og ekstra bånd og seler ikke sant?) og litt mer ordentlige ting fra en annen svenskebutikk som jeg ikke kommer på navnet i farten, pluss en puppia-sele fra ebay. Og jeg har allerede handlet to ganger fra Canis! Den valpen kommer til å ha det den trenger fra dag en for å si det sånn! Gleder meg sååååånn, kan de ikke bli født snart så jeg kan vise bilder og glede meg til noe mer konkret en valper i en mage, hihi! Jeg skal ha schæfer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Nå er Saga her, og alt går overraskende bra!

Saga8u1.jpg

I dag er hun sliten og trøtt, og det er ikke rart, det var en veldig innholdsrik dag i går! Spesielt hennes første møte med kaniner skulle vært festet på film, ubetalelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Saga her, og alt går overraskende bra!

Saga8u1.jpg

I dag er hun sliten og trøtt, og det er ikke rart, det var en veldig innholdsrik dag i går! Spesielt hennes første møte med kaniner skulle vært festet på film, ubetalelig! :)

Kjære vene for en skjønn valp! Gratulerer med enda en brun frøken, nå har du to stykker som matcher jo! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Å så søøøøt Saga var! Hvilken rase er det?

Takk! Hun er en bearded collie.

Kjære vene for en skjønn valp! Gratulerer med enda en brun frøken, nå har du to stykker som matcher jo! :D

Takk :) Hun er ikke brun, hun er fawn (både brun og blå, fargen heter isabella, lilac, fawn, sand osv avhengig av hvilken rase man snakker om). Men ja, de matcher enn så lenge. Saga kommer til å bleke og bli mer beige enn hun er nå, men har likevel samme fargetoner som Stella, bare lysere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du portis fra før av? Jeg er også alltid valpesyk og endelig er det min tur :D

Jepp. Er "min" rase det :) Har ei på 7 år nå. Så på tide med portis nummer 2. Må bare vente et par år til minihunden er voksen... *smøre seg med tålmodighet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Saga her, og alt går overraskende bra!

Saga8u1.jpg

I dag er hun sliten og trøtt, og det er ikke rart, det var en veldig innholdsrik dag i går! Spesielt hennes første møte med kaniner skulle vært festet på film, ubetalelig! :)

Saga er søøøøøt! Og Saga er et utrolig fint navn som jeg har på navnelisten min.. Sliter med å bestemme meg.

I dag har jeg vært og besøkt valpen min (og de 8 søsknene). Utrolig søte hele gjengen der de løp rundt.

Her er bilde av en av vakringene i full avslapning..

IMG_0437.jpg?t=1341865226

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søøøt! :wub:

Ikke sant? :wub: Farlig å dra på besøk, for jeg kunne tatt med meg hele gjengen hjem. Tispa mi var utrolig rolig og hadde et veldig avslappet forhold til ting som skjedde rundt ho. En av de mindre i kullet styrte hele gjengen.. he he. Rart hvordan personlighetene er på plass fra nesten dag 1.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min 2012'er, "No Monkey Business" eller Arni til hverdags.

Border Collie, f. 02.05 så er 9ish uker nå. Etter Træets Mia og Akerborg Maico.

post-5857-0-98300900-1342121696_thumb.jp

Fordelen min er vell at jeg har hund fra før sånn utstyrs messig, så har kjøpt inn kun for. Så klart nå den siste uka så har det jo blitt litt ekstra da.. men hvem klarer vell å la vær? =)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere er "must" å ha i huset?

Tenk ting som er lov å tygge på ;-) Ha rikelig av det, så har du alltid noe å stappe i en bitevillig valpekjeft når tennene klør som verst.

Tyggeknuter av tau, hundeleker, en tennisball, hundetyggebein i tørket hud f.eks.

Hamstre inn en haug med tørkeruller ;- ) Gjerne av typen som kan trekkes ned i do (ikke våtsterke, altså), så kan du hive tiss og bæsj-opptørket direkte i do og ikke stappe det i søppelposen på kjøkkenet. Du trenger også en spray med rengjøringsmiddel. F.eks. Jif eller Zalo-spray? Evt kan du kjøpe et slikt rengjøringsmiddel som fjerner alle spor av duft for hundeneser også, slik at valpen ikke kjenner igjen lukten og går tilbake for å tisse en annen gang (det middelet får du i zoobutikken). Selv om vi vasker med vanlig rengjøringsmiddel og det for våre neser ikke lukter noe etterpå, så gjør det det for hundens nese. De kjenner det godt, samme hvor nøye vi vasker med Zalo eller Jif. Men jeg mener et kjerringråd går ut på å vaske over med eddik (sterk) etterpå, da skal det visstnok fjerne all lukt. Det er også bakteriedrepende :- )

Valpehalsbånd (spør oppdretter om du er usikker på halsomkretsen og størrelsen på valpehalsbåndet)

En rimelig hundelenke, gjerne litt lang (noen valper tygger i stykker første båndet, så det behøver ikke koste stort)

Viktig: en ID tag til å feste i halsbåndet, gravert med ditt mobil-telefonnummer og etternavn! Id tags får du billig på ebay, eller dyrt i zoobutikken :- )

Soveplass for valpen? F.eks. en baby-dyne til å sove på for valpen + et rimelig fleecepledd oppå fra KID interiør eller noe til en femtilapp. Da gjør det ikke noe om valpen tygger og biter i "sengetøyet" sitt. Jeg fant en babydyne på Hansen & Dysvik (billigforretning for gardiner, sengetøy osv) til bare 79,- spenn til valpen. Første valpeseng kan godt være en veldig billig en, hvis du ender opp med en valp som biter og tygger i alt av inventar. Unødvendig med dyr hundeseng. Denne er f.eks. veldig billig, bare en hundrelapp, og fin som første seng for valpen.

Mat- og vannskål. Mye fint på markedet, det MÅ ikke være blankt stål og kjedelig ;-) Størrelsen kommer an på rasen. Og husk at de bør være sklisikre under, dvs gummiert. Hvis ikke flytter matskåla seg skranglende rundt på gulvet når hunden spiser.

Børste og kam, hvis hunden din får lang pels. Selv om den har kort valpepels til å begynne med, er det viktig å begynne tidlig å tilvenne hunden å stelles/børstes/gres. Helst starte første uka :- )

Kloklipper! Millers Forge anbefales. VIKTIG å starte tidlig med tilvenningen av kloklipping, gjerne dagen etter at valpen er i hus, å tilvenne valpen at klør skal klippes.

PS! Og for å være føre var istedenfor etter snar.... kjøp en forpakning med Zoolac, førstehjelp for valpemager med diarè. Noe de får veldig lett i starten, valpemager trenger tid for å herdes. Det er gull verd å ha Zoolac i hus når sprutdiarèen slår til en kveld og alle butikker er stengt...! :- ) Lang holdbarhet på de, så du kan ha den i skuffen lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk ting som er lov å tygge på ;-) Ha rikelig av det, så har du alltid noe å stappe i en bitevillig valpekjeft når tennene klør som verst.

Tyggeknuter av tau, hundeleker, en tennisball, hundetyggebein i tørket hud f.eks.

Hamstre inn en haug med tørkeruller ;- ) Gjerne av typen som kan trekkes ned i do (ikke våtsterke, altså), så kan du hive tiss og bæsj-opptørket direkte i do og ikke stappe det i søppelposen på kjøkkenet. Du trenger også en spray med rengjøringsmiddel. F.eks. Jif eller Zalo-spray? Evt kan du kjøpe et slikt rengjøringsmiddel som fjerner alle spor av duft for hundeneser også, slik at valpen ikke kjenner igjen lukten og går tilbake for å tisse en annen gang (det middelet får du i zoobutikken). Selv om vi vasker med vanlig rengjøringsmiddel og det for våre neser ikke lukter noe etterpå, så gjør det det for hundens nese. De kjenner det godt, samme hvor nøye vi vasker med Zalo eller Jif. Men jeg mener et kjerringråd går ut på å vaske over med eddik (sterk) etterpå, da skal det visstnok fjerne all lukt. Det er også bakteriedrepende :- )

Valpehalsbånd (spør oppdretter om du er usikker på halsomkretsen og størrelsen på valpehalsbåndet)

En rimelig hundelenke, gjerne litt lang (noen valper tygger i stykker første båndet, så det behøver ikke koste stort)

Viktig: en ID tag til å feste i halsbåndet, gravert med ditt mobil-telefonnummer og etternavn! Id tags får du billig på ebay, eller dyrt i zoobutikken :- )

Soveplass for valpen? F.eks. en baby-dyne til å sove på for valpen + et rimelig fleecepledd oppå fra KID interiør eller noe til en femtilapp. Da gjør det ikke noe om valpen tygger og biter i "sengetøyet" sitt. Jeg fant en babydyne på Hansen & Dysvik (billigforretning for gardiner, sengetøy osv) til bare 79,- spenn til valpen. Første valpeseng kan godt være en veldig billig en, hvis du ender opp med en valp som biter og tygger i alt av inventar. Unødvendig med dyr hundeseng. Denne er f.eks. veldig billig, bare en hundrelapp, og fin som første seng for valpen.

Mat- og vannskål. Mye fint på markedet, det MÅ ikke være blankt stål og kjedelig ;-) Størrelsen kommer an på rasen. Og husk at de bør være sklisikre under, dvs gummiert. Hvis ikke flytter matskåla seg skranglende rundt på gulvet når hunden spiser.

Børste og kam, hvis hunden din får lang pels. Selv om den har kort valpepels til å begynne med, er det viktig å begynne tidlig å tilvenne hunden å stelles/børstes/gres. Helst starte første uka :- )

Kloklipper! Millers Forge anbefales. VIKTIG å starte tidlig med tilvenningen av kloklipping, gjerne dagen etter at valpen er i hus, å tilvenne valpen at klør skal klippes.

PS! Og for å være føre var istedenfor etter snar.... kjøp en forpakning med Zoolac, førstehjelp for valpemager med diarè. Noe de får veldig lett i starten, valpemager trenger tid for å herdes. Det er gull verd å ha Zoolac i hus når sprutdiarèen slår til en kveld og alle butikker er stengt...! :- ) Lang holdbarhet på de, så du kan ha den i skuffen lenge.

Tusen takk for laaangt og bra svar! Det var absolutt noe jeg ikke hadde tenkt på enda der, så nå må jeg nok ut på shopping :twitch:

Enn så lenge har jeg seng, pledd og en gammel lenke i hus. Resten blir nok nytt.. Bestilte matskåler, klotang og diverse på nettet i går, så nå gleder jeg meg til pakke i posten.

Det jeg funderer mest på om dagen er om jeg skal gå for lærhalsbånd og lenke, eller noe mer "stoffaktig". I utgangspunktet er jeg vant til at de tidligere hundene våre hadde lær, men det har jo kommet så mye annet fancy om dagen at det kan jo hende at det finns et vel så bra alternativ i stoff. Hva er deres favoritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...