Gå til innhold
Hundesonen.no

Halvt hund, halvt frosk


Hermes
 Share

Recommended Posts

Igjen må det sies at det er forskjell på her i Norge og internasjonalt på rasen..

Går det ikke an å diskutere rasen internasjonalt også da?

Men du får ikke en hund med rett rygg og moderat vinkling til å stå slik.

Katten min står som en shäfer. Så om Shäferen skal sove hele dagen, kun gå ut for å tisse like uten for huset sitt, ikke klare å hoppe over høye ting og snart dø, vel så er den bygget for sitt arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg finner det interessant at hvis man går inn på den norske raseklubbens hjemmeside, så blir man møtt av en logo som ser slik ut: og samtidig ser man på banneret øverst på siden og finner en hun

Haha, festlisch! Ja da, jeg skjønner at det er utrolig morsomt at bikkjen jeg hadde var rett i ryggen så sent som i 2004. Men nå var det jo strengt talt ikke helt det som var poenget, at "gamle dager"

At man ikke får en "vanlig" hund til å stå slik, er greit nok.. Men nå er det ikke bare schäferen som sliter med dårlig vinkling osv.

Hva alle andre raser måtte slite med og ikke slite med, rettferdiggjør IKKE mange showschæferes kroppsfasong. Akkurat det er et særdeles dårlig barnehageargument. (No offence)

En god hund kan få dårlig premiering på utstilling fordi den stilles opp dårlig.. Fordi det ser ut som den har rævva vinkler...

Det er i så fall en dårlig en dommer, som enten trenger mer erfaring, eller en man burde styre unna (og før eller siden vil slikt oppdages).

Mange oppdrettere av utstillingsschäfer mener at mange av hundene er overvinklet. Schäferrompa blir rett og slett overdrevent. Så selv om den hunden vinner det og man finner mange bilder på nettet som viser det osv., så er det kanskje ikke langt nær det schäferhundklubben står for. Det jobbens med saken. Og det betyr at de kanskje har åpnet øynene opp litt da.

Så du mener at klubb, oppdrettere og dommere ikke er samstemte? Er ikke overrasket om det er tilfelle da, men eneste uenighetene jeg opplever i min egen, lokale avdeling (ja, jeg er medlem!) er de som oppstår mellom bruksfolk og eksteriørfolk.

Da vil jeg faktisk si det er værre med raser som har også store problemer, men der i klubben er det strutsetendenser og ser absolutt ingen problemer.

Det hjelper ikke schæferhunden det, ser du. Alle labbiser (f eks) i verden kan være rammet av AA/HD, men det hjelper ikke schæferen what so ever.

Etter et raskt søk på schäferhundklubben sine sider, fant jeg dette fra norsk vinner utstillinga..

Jeg synes ikke bare "det ikke er spesielt bra", men spesielt ille. Og det er ikke bare vinklene og ryggknekken, schæferen er også blitt utrolig dyp i brystet og smal over ryggen - helt som en FLYNDRE. Det er IKKE vanlig hos bruksvarianten. Den ene hannhunden jeg hadde var over 70 cm i mankehøyde, men maks 20 cm over ryggen. Og han er ikke alene.

Og igjen, jeg forsvarer ikke rasen og jeg synes det ikke er bra på noen måte.. Jeg bare mener det at skal man diskutere rasen, så nytter det ikke å se på valpene og finne random bilder av rasen.. Det er en stor rase med mange dårlige individer der ute.. Da får man heller sjekke hva raseklubben mener er gode raserepresentanter..

Hvis ikke dette er et slags forsvar så vet jeg ikke hva dette er et forsøk på. Hvis man ikke kan bruke bilder av både mestvinnende hunder - dvs hunder som veldig ofte benyttes i AVL - og hunden i videoen om er utgangspunktet for diskusjonen, så vet jeg ikke hva man i grunnen skal kunne diskutere. Hva raseklubben mener? Hva mener de? De mener det medlemmene mener de, medlemmene og styret. Det er jo styret som plukker ut dommere osv. Og i styret sitter det både oppdrettere og entusiaster. Du finner ikke "mannen i gata" i styret hos i schæferklubben.

Edit: her er utviklingen visuelt, i korte trekk:

animation.gif

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det har vært krangel hos dommere, hva ståa er nå aner jeg ikke.

Han jeg trente hestene til i "alle" år var rasedommer på schæfer og Neg, og for ca 20 år siden sluttet han (og andre) å dømme schæfere fordi de ikke likte utviklingen hos rasen. De ga etterhvert opp rett og slett, ikke var de særlig populære dommere heller siden de ikke premierte hunder med ekstreme vinkler.

Vet ikke så veldig mye mer om det, annet enn at han gjorde et unntak for ca 15 år siden og dømte schæfere i Danmark, for da måtte jeg nemlig sitte føllevakt en hel helg :P

Han syntes forøvrig at Loke var en av de flotteste hundene han hadde sett, han kunne ikke mest om belgere *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva alle andre raser måtte slite med og ikke slite med, rettferdiggjør IKKE mange showschæferes kroppsfasong. Akkurat det er et særdeles dårlig barnehageargument. (No offence)

Det er i så fall en dårlig en dommer, som enten trenger mer erfaring, eller en man burde styre unna (og før eller siden vil slikt oppdages).

Så du mener at klubb, oppdrettere og dommere ikke er samstemte? Er ikke overrasket om det er tilfelle da, men eneste uenighetene jeg opplever i min egen, lokale avdeling (ja, jeg er medlem!) er de som oppstår mellom bruksfolk og eksteriørfolk.

Det hjelper ikke schæferhunden det, ser du. Alle labbiser (f eks) i verden kan være rammet av AA/HD, men det hjelper ikke schæferen what so ever.

Jeg synes ikke bare "det ikke er spesielt bra", men spesielt ille. Og det er ikke bare vinklene og ryggknekken, schæferen er også blitt utrolig dyp i brystet og smal over ryggen - helt som en FLYNDRE. Det er IKKE vanlig hos bruksvarianten. Den ene hannhunden jeg hadde var over 70 cm i mankehøyde, men maks 20 cm over ryggen. Og han er ikke alene.

Hvis ikke dette er et slags forsvar så vet jeg ikke hva dette er et forsøk på. Hvis man ikke kan bruke bilder av både mestvinnende hunder - dvs hunder som veldig ofte benyttes i AVL - og hunden i videoen om er utgangspunktet for diskusjonen, så vet jeg ikke hva man i grunnen skal kunne diskutere. Hva raseklubben mener? Hva mener de? De mener det medlemmene mener de, medlemmene og styret. Det er jo styret som plukker ut dommere osv. Og i styret sitter det både oppdrettere og entusiaster. Du finner ikke "mannen i gata" i styret hos i schæferklubben.

Edit: her er utviklingen visuelt, i korte trekk:

animation.gif

Det er vel litt vel fantastisk hvis man kan påstå at alle oppdrettere av schäfer holder seg til retninglinjene til klubben, og det er et faktum at mange dommere tolker sin egen versjon av rasestandarden.. Det er bare slik det.. Mange schäfere er faktisk overvinklet..

Og man kan alltids bruke den schäferen på videoen som diskusjon, men jeg har fortsatt ikke fått svar på det jeg lurer på; er dette en god representant ifra klubbens syn? For som sagt; så sies det at den som vinner de fleste nkk utstillingene er i norge, er en type utstillingsschäfer som ikke ønskes av klubben og dermed får ikke gode premieringer på en raseutstilling.. Selv om dette da er en godt premiert schäfer, så tyder det jo ikke på at det er en ønsket type schäfer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt vel fantastisk hvis man kan påstå at alle oppdrettere av schäfer holder seg til retninglinjene til klubben, og det er et faktum at mange dommere tolker sin egen versjon av rasestandarden.. Det er bare slik det.. Mange schäfere er faktisk overvinklet..

Og man kan alltids bruke den schäferen på videoen som diskusjon, men jeg har fortsatt ikke fått svar på det jeg lurer på; er dette en god representant ifra klubbens syn? For som sagt; så sies det at den som vinner de fleste nkk utstillingene er i norge, er en type utstillingsschäfer som ikke ønskes av klubben og dermed får ikke gode premieringer på en raseutstilling.. Selv om dette da er en godt premiert schäfer, så tyder det jo ikke på at det er en ønsket type schäfer...

Men kjære vene, det kan jeg jo virkelig ikke svare på. Send en mail til NSchK eller SV, så kanskje du kan få et svar der? Jeg vet bare at han er høyt premiert og titulert med blant annet VA 1 som kun gis ut i Tyskland på spesialutstilling for rasen. Og at han er benyttet i avl både i inn- og utland.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, det kan jeg jo virkelig ikke svare på. Send en mail til NSchK eller SV, så kanskje du kan få et svar der? Jeg vet bare at han er høyt premiert og titulert med blant annet VA 1 som kun gis ut i Tyskland på spesialutstilling for rasen. Og at han er benyttet i avl både i inn- og utland.

For det er nettopp det som var poenget mitt.. Den hunden er ikke noe godt eksempel i diskusjonen hvis man ikke vet om dette er en hund som er en god representant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er nettopp det som var poenget mitt.. Den hunden er ikke noe godt eksempel i diskusjonen hvis man ikke vet om dette er en hund som er en god representant..

En god representant for HVEM? Hunden er jo høyt premiert, dermed en høyst aktuell representant. Hva som "måtte være ønskelig" eller ikke har ingen ting og si så lenge disse "ønskelige" hundene ikke finnes. Det er ikke styret i schæferhundklubben som BESTEMMER utviklingen for rasen, i realiteten er det oppdrettere og dommere som gjør dette.

Nei, nå gir jeg meg, dette er jo bare "goddagmannøkseskaft" fra ende til annen.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god representant for HVEM? Hunden er jo høyt premiert, dermed en høyst aktuell representant. Hva som "måtte være ønskelig" eller ikke har ingen ting og si så lenge disse "ønskelige" hundene ikke finnes. Det er ikke styret i schæferhundklubben som BESTEMMER utviklingen for rasen, i realiteten er det oppdrettere og dommere som gjør dette.

Nei, nå gir jeg meg, dette er jo bare "goddagmannøkseskaft" fra ende til annen.

Ja, det føler jeg også..

En allrounddommer vil ofte ha andre meninger om hvordan rasen skal se ut enn rasespesialist.. Og schäferklubben kan vel mye styre hvordan det er ønsket hvordan rasen skal se ut, sånn egentlig, når de hovedsaklig da bare kjører spesialutstillinger og da booker da de dommere de selv ønsker..

Og er en hund egentlig en god raserepresentant hvis den kun gjør det bra for allrounddommere og ikke rasespesialister?

Det er nemlig mange måter å få seg gode titler på både i det ene og det andre, hvis man bare vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krutsi, det er INGEN tvil om at raseklubben med medlemmer foretrekker de overvinkla schæferne. Hadde de vært imot de, kunne de nektet å godkjenne parringer der foreldre var overvinklet. Så enkelt faktisk. men neida, det er ikke ymtet om det i avlskravene engang!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke får en "vanlig" hund til å stå slik, er greit nok.. Men nå er det ikke bare schäferen som sliter med dårlig vinkling osv. En god hund kan få dårlig premiering på utstilling fordi den stilles opp dårlig.. Fordi det ser ut som den har rævva vinkler.. Oppstilling har litt å si..

Jeg gjentar meg selv: man får ikke en hund med korrekt rygg og moderat vinkling til å stå slik. At oppstilling kan få en god hund til å se dårlig ut har lite med saken å gjøre. Det er fysisk umulig for min labrador, aussie, kelpie eller vorstehhund å stå slik. De kan strekke ut beina og stå med en "A", men det blir ikke det samme. Du får ikke den samme ryggen og hasene til å nesten touche bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar meg selv: man får ikke en hund med korrekt rygg og moderat vinkling til å stå slik. At oppstilling kan få en god hund til å se dårlig ut har lite med saken å gjøre. Det er fysisk umulig for min labrador, aussie, kelpie eller vorstehhund å stå slik. De kan strekke ut beina og stå med en "A", men det blir ikke det samme. Du får ikke den samme ryggen og hasene til å nesten touche bakken.

Nei, og jeg forstår det.. Men poenget mitt er at mange av disse utstillingsbildene kan faktisk gi et inntrykk som er værre enn muligens virkeligheten pga dårlig oppstilling..

Derfor er det vanskelig å si om hvor dårlig ting er på et bilde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og jeg forstår det.. Men poenget mitt er at mange av disse utstillingsbildene kan faktisk gi et inntrykk som er værre enn muligens virkeligheten pga dårlig oppstilling..

Derfor er det vanskelig å si om hvor dårlig ting er på et bilde..

509083-2-1255940981735.jpg

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

509083-2-1255940981735.jpg

Mener du at det blir en bedre diskusjon hvis alle bare kryper ned på det nivået at "nei, det er helt forferdelig.. stakkars hunder.. dyrplageri osv"?

Jeg mener ikke at noe av dette er bra, men dette er ofte et tema som bare blir synsing.. Feks; jeg har sett mange schäfere, likevel ingen som har gått som frosker.. At det ikke har vært like bra som på en "normal" hund er greit nok, det har det ikke.. Men ikke der halve ryggen er "knekt" ned osv.. Og det er ikke strutsetendener eller at jeg ikke vil se.. Jeg ser bare ikke poenget me å hause ting opp.. Feks dette er en showschäfer som jeg har innen familien

bilde1.jpg

Hun har vært på en utstilling, spesial, og fikk da VG.. Men da ikke helt ferdig utviklet, handlingen var relativt dårlig da min svoger ikke er helt inne på handling :lol:

Jeg ser heller ikke helt problemet at en schäfer har litt "hengende " rompe, så lenge den har gode funksjoner slik at den beveger seg "normalt".. I denne dokumentaren som åpningsinnlegget viser et klipp av, så er det flere raser som blir vist. Blant annet cavalier med voksende hjerner.. Likevel så er det gang på gang schäferen som "henges" ut, fordi det er så mye mer synlig enn feks en cavalier med en voksende hjerne.. Da ser man kun at hunden er sjuk når anfallene kommer.

Jeg vil også påstå at det er værre med alle sjukdommene en schäfer er utsatt for enn at rompa henger litt ned.. Men da som sagt, at den kan bevege seg ledig og fritt, og fungere normalt..

Men igjen, dette er mine meninger..

Krutsi, det er INGEN tvil om at raseklubben med medlemmer foretrekker de overvinkla schæferne. Hadde de vært imot de, kunne de nektet å godkjenne parringer der foreldre var overvinklet. Så enkelt faktisk. men neida, det er ikke ymtet om det i avlskravene engang!

Beklager, men klarte å hoppe over denne jeg.. Så beklager sent svar ;)

Ja, det er jeg enig i at det er mer de kunne ha gjort.. Og hvis det er slik at raseklubben foretrekker overvikla schäfere, ja da trekker jeg tilbake det jeg har sagt.. For det er i alle fall ikke slik jeg har forstått det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i at det er mer de kunne ha gjort.. Og hvis det er slik at raseklubben foretrekker overvikla schäfere, ja da trekker jeg tilbake det jeg har sagt.. For det er i alle fall ikke slik jeg har forstått det..

Problemet er vel at de som er inne i raseklubbsystemet ikke SER at hundene er overvinkla. Alle hundene er jo sånn, og da er det vanskelig å se at det skulle vært annerledes (for det er nå dessverre en gang sånn at schäfermiljøet er svært "lukket" og det er få av entusiastene som overhodet menger seg med den gemene hop med andre raser. Ergo ser de jo heller ikke andre raser og kan sammenligne med hvordan disse er. Jeg har snakka og trent med ihuga schäferfolk, og det å diskutere vinkler på schäfer er som å snakke til veggen. De SER rett og slett ikke at hundene er unormalt vinklet for de har ikke noe å sammenligne med (for å studere en annen rase er jo helt uinteressant).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at de som er inne i raseklubbsystemet ikke SER at hundene er overvinkla. Alle hundene er jo sånn, og da er det vanskelig å se at det skulle vært annerledes (for det er nå dessverre en gang sånn at schäfermiljøet er svært "lukket" og det er få av entusiastene som overhodet menger seg med den gemene hop med andre raser. Ergo ser de jo heller ikke andre raser og kan sammenligne med hvordan disse er. Jeg har snakka og trent med ihuga schäferfolk, og det å diskutere vinkler på schäfer er som å snakke til veggen. De SER rett og slett ikke at hundene er unormalt vinklet for de har ikke noe å sammenligne med (for å studere en annen rase er jo helt uinteressant).

Det kan nok absolutt være et faktum.. Men det skal også sies at det er ikke alle som er slik.. Det er faktisk flere oppdrettere som jeg har hørt om som mener at mange schäfere er overvinklet.. Så jeg har nok tro på at det kan bli bedre etterhvert :) Forhåpentligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne dokumentaren som åpningsinnlegget viser et klipp av, så er det flere raser som blir vist. Blant annet cavalier med voksende hjerner.. Likevel så er det gang på gang schäferen som "henges" ut, fordi det er så mye mer synlig enn feks en cavalier med en voksende hjerne.. Da ser man kun at hunden er sjuk når anfallene kommer.

Helt uten å uttale meg om schæfere, da jeg har sett både grusome og flotte individer, konstruksjonsmessig. Men det er med cavalierer kan jeg litt om, og joda, det har vært stor! oppsandelse i cavaliermiljøet, og man ser en endring. Da min Rikke fikk syringomyelia diagnosen (som forøvrig ikke er at hjernen vokser) så hersket det "hysjhysj"tilstander, og det ble et helsikes bråk da jeg gikk ut med diagnosen på min hund. I mailen fra oppdretter ved avlivningstidspunktet fikk jeg bare høre at "det lå på alle linjer, så det kunne de ikke ta hensyn til i avl". Min syke hund som skapte "panikk" og en flom av det som ble omtalt som "hysteri" og flere diagnostiserte cavalierer, så "hysteriet" og bbcdokumentaren HAR hjulpet cavalierne. Det er mer åpenhet rundt sykdommen. Den "ingen" hadde hørt om annet enn store oppdrettere som vakkert holdt munnen lukket, er nå rimelig kjent, det er enda ikke kommet rettningslinjer for det i avl, og det ble rettet kritikk mot nkk nå fordi syringomyelia ikke var nevnt med et ord i rasepresentasjonen i hundesport - så cavalierfolket har fått hodet opp av sanden og leker ikke struts lenger, hvertfall ikke i samme grad.

Er jo lov til å håpe at noe lignende er på vei til å skje i schæfermiljøet, men virker som det er veldig mange forskjellige ting å ta tak i på schæferen, ikke en eller to store stygge syndere som det er på cavalier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vell ikke være tvil om at mange liker schæferne overvinkla, hadde ike folk gjort det, hadde de ikke blitt brukt i avl, ikke vunnet på utstilling og ikke blitt kjøpt av valpekjøpere.. Ergo hadde det heller ikke vært et problem. Noen ser det andre ikke. Man kan lure til småting i riktig eller gal retning under oppstilling, men ikke noe voldsomme greier. Det er kun utstilling schæferen som kan stå slik som på noen av bildene her og fortsatt ha 90graders vinkel i føttene. og akkurat det er umulig for andre raser, så bildene lyger nok ikke så mye... Og i det store og det hele så spiller det ikke så stor rolle hva Schæferklubben måtte mene så lenge de ikke legger ned avlsperre feks eller andre konsekvenser for overvinkla hunder, og disse hundene får premiering opp i skyene... For det er jo engang slik at mange oppdrettere og valpekjøpere ser på premiering, og ikke så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke "noe" med de aller fleste populære raser, i en eller annen grad?

Jo da, men schæferen er (eller var) jo en brukshund, en hund med stor kapasitet, utholdenhet, styrke og smidighet, både fysisk og mentalt. En flyndreformet og krummet, diger hund, med beina brettet oppunder kroppen som et trekkspill, er ikke funksjonell i den grad man ønsker en belastbar brukshund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Mener du at det blir en bedre diskusjon hvis alle bare kryper ned på det nivået at "nei, det er helt forferdelig.. stakkars hunder.. dyrplageri osv"?

Jeg mener ikke at noe av dette er bra, men dette er ofte et tema som bare blir synsing.. Feks; jeg har sett mange schäfere, likevel ingen som har gått som frosker.. At det ikke har vært like bra som på en "normal" hund er greit nok, det har det ikke.. Men ikke der halve ryggen er "knekt" ned osv.. Og det er ikke strutsetendener eller at jeg ikke vil se.. Jeg ser bare ikke poenget me å hause ting opp..

Nei, jeg har heller ikke sett noen som har gått som frosker (frosker hopper og har gode, faste ledd). Derimot har jeg sett mange med overdrevne vinkler og slarkete ledd som gjør at de vingler i bakparten når de går. Det er ikke snakk om å hause opp ting. Det er snakk om å bry seg om at hundene har det bra. Problem med vinkelen på ryggen i kombinasjon med halefestet og analåpningen er heller ikke synsing. Vinglinga du kan se i bakbeina når de går er heller ikke synsing. Det er noe man fysisk kan se.

Noe som derimot blir synsing er dette: se på leddstatistikken til schäfer og se på hvordan schäfervalper og unghunder går. Om hunden i utgangspunktet er disponert for HD, kan det neppe bli bedre av at haser og hofter svaier sånn til hver side når den går. Det er en tung hund. Selvfølgelig har slarkete ledd noe å si for hundens fysikk og helse!

Feks dette er en showschäfer som jeg har innen familien

*klippet bilde*

Hun har vært på en utstilling, spesial, og fikk da VG.. Men da ikke helt ferdig utviklet, handlingen var relativt dårlig da min svoger ikke er helt inne på handling :lol:

Jeg ser heller ikke helt problemet at en schäfer har litt "hengende " rompe, så lenge den har gode funksjoner slik at den beveger seg "normalt".. I denne dokumentaren som åpningsinnlegget viser et klipp av, så er det flere raser som blir vist. Blant annet cavalier med voksende hjerner.. Likevel så er det gang på gang schäferen som "henges" ut, fordi det er så mye mer synlig enn feks en cavalier med en voksende hjerne.. Da ser man kun at hunden er sjuk når anfallene kommer.

Men har den gode funksjoner? Det er jo akkurat det diskusjonen går på. Og jeg mener nei. Og det er ikke bare snakk om litt hengende rumpe. Det er en grunn til at du fint sjelden ser schäfere av utstillingsvariant i f.eks. bruks lenger. Og at dyktige, erfarne folk fra forsvaret, sier de ikke tar inn utstillingsschäfere lenger fordi de ikke er brukandes lenger. De få utstillingsschäferne jeg har kjent som har blitt trent i bruks, har alle sammen måttet pensjoneres unge pga skader og smerter. Mange av dem har hatt hode til det, men kroppen har ikke tålt å trenes aktivt. Gode funksjoner til hva? Å tusle en runde rundt kvartalet? Utstillingsschäfern har ikke lenger en kropp som kan belastes.

At andre raser har problemer, gjør ikke på noen måte schäfern bedre. Det argumentet kan bare legges bort. Om du gjør et lite søk her på hundesonen, vil du se at det har vært tilsvarende debatter om raser som mops og cavalier.

Jeg vil også påstå at det er værre med alle sjukdommene en schäfer er utsatt for enn at rompa henger litt ned.. Men da som sagt, at den kan bevege seg ledig og fritt, og fungere normalt..

Men igjen, dette er mine meninger..

Beklager, men klarte å hoppe over denne jeg.. Så beklager sent svar ;)

Ja, det er jeg enig i at det er mer de kunne ha gjort.. Og hvis det er slik at raseklubben foretrekker overvikla schäfere, ja da trekker jeg tilbake det jeg har sagt.. For det er i alle fall ikke slik jeg har forstått det..

At schäfern som rase har flere alvorlige problemer å ta tak i er helt klart. Og det gjør selvfølgelig arbeidet enda vanskeligere, men uten et skjelett som kan bære hunden under aktivitet uten skader mener jeg definitivt er et sted å starte. Dette er et rent eksteriørt og forfengelig problem som kan løses veldig enkelt ved å slutte å fremelske det. Problemet med schäferns fysikk er jo at det er det som ønskes og avles frem av oppdrettere og raseentusiaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men schæferen er (eller var) jo en brukshund, en hund med stor kapasitet, utholdenhet, styrke og smidighet, både fysisk og mentalt. En flyndreformet og krummet, diger hund, med beina brettet oppunder kroppen som et trekkspill, er ikke funksjonell i den grad man ønsker en belastbar brukshund.

Joda, men denne diskusjonen går vell mest på disse utstillingslinjene? En bruksschæfer ser jo ikke sånn ut som mange av de eksemplene som har kommet frem her. Politihundene vi har i Norge, for eksempel, kan umulig komme fra utstillingslinjer (uten at jeg sitter med kilder annet enn hva jeg observerer).

Seriøse valpekjøpere vil vell neppe velge en Schæfer fra utstillingslinjer dersom de skal "bruke den" til noe utover vanlige aktiviteter. Til syvende og sist er det markede som bestemmer, og det har talt, og konklusjonen er at Schæferen slik vi kjenner den i dag er mer en god nok da dette er Norges desidert mest populære hund. Så er det opp til oppdrettere, dommere og raseklubben å bestemme kriteriene for avl på denne hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men denne diskusjonen går vell mest på disse utstillingslinjene? En bruksschæfer ser jo ikke sånn ut som mange av de eksemplene som har kommet frem her. Politihundene vi har i Norge, for eksempel, kan umulig komme fra utstillingslinjer (uten at jeg sitter med kilder annet enn hva jeg observerer).

Seriøse valpekjøpere vil vell neppe velge en Schæfer fra utstillingslinjer dersom de skal "bruke den" til noe utover vanlige aktiviteter. Til syvende og sist er det markede som bestemmer, og det har talt, og konklusjonen er at Schæferen slik vi kjenner den i dag er mer en god nok da dette er Norges desidert mest populære hund. Så er det opp til oppdrettere, dommere og raseklubben å bestemme kriteriene for avl på denne hunden.

En schæferhund - fullstendig uavhengig av linjer - er en brukshund. Showhundene kreves å ha visse bruksegenskaper for å gå videre i avl. Beklager, men dette er vrøvl, Bård. Var JEG en useriøs valpekjøper for ni år siden? Nei, jeg var bare ikke så kunnskapsrik angående helse, mentalitet og funksjon på schæferhunden. Og det ER veldig mange valpekjøpere som i dag stiller på lik linje som jeg gjorde den gang. Det er folk som deg, som forklarer at bruksschæferen er for dem som skal "bruke" den og at showschæferen er for alle oss andre, som gjør folk så desillusjonerte. Fordi - alle schæferhunder bør brukes, det ER ikke A4-hunder. Klart de kan fungere som familiehunder, men det betyr ikke at de egner seg best som dette under noen omstendighet. Ønsker du deg en selskapshund, så gå og kjøp deg en cavalier, og drit i schæferen uansett linjer!

Edit: for ni år siden visste jeg ikke en gang at det var store forskjeller på eksteriør- og brukslinjer. En schæferhund var en schæferhund liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...