Gå til innhold
Hundesonen.no

Arrangere Uoffisiellt LPstevne? hva må man tenke på? hva trenger jeg?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver å få gjennom et uoffisiellt stevne i hundeklubben, jeg må sikkert gjøre mye av jobben da selv. Så lurer på om dere kan hjelpe meg? :)

Hva må jeg tenke på?

Hva trenger vi?

Hva må vi kjøpe/leie inn?

osv :) Viktige ting å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde vi på hundesonen i høst faktisk :)

Du trenger å lage skjema til alle klassene, print ut lydighetsreglementet, ha et samleark med alle resultater, trenger ringbånd, apportbukker til elite, metallapporter, hinder, ruta, ekstra kjegler, bord til å sitte og skrive ved, stol, bord til premier.

Vi kjøpte vel egentlig ingenting annet enn premier, alt annet hadde folk av utstyr hjemme ol. I tillegg måtte vi skaffe tilatelse til å være på en hundeklubb den dagen. Ellers var alt annet ganske greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde vi på hundesonen i høst faktisk :)

Du trenger å lage skjema til alle klassene, print ut lydighetsreglementet, ha et samleark med alle resultater, trenger ringbånd, apportbukker til elite, metallapporter, hinder, ruta, ekstra kjegler, bord til å sitte og skrive ved, stol, bord til premier.

Vi kjøpte vel egentlig ingenting annet enn premier, alt annet hadde folk av utstyr hjemme ol. I tillegg måtte vi skaffe tilatelse til å være på en hundeklubb den dagen. Ellers var alt annet ganske greit :)

Tenker da at siden det er uoffisiellt så kan kanskje folk ta med egne apportbukker? :) Om noen har med apportbukker så samler vi sammen så velger man en ved start. hehe...

Hva tok dere som betaling/avgift :) Bør folk utenfor klubben få mulighet til å melde på? evetuellt bør de betale noe ekstra? hvor mye?

Hva hadde dere som premier? kjøpte dere inn rosetter? hvor får man kjøpt dette? :)

Suger til meg alt av info! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker da at siden det er uoffisiellt så kan kanskje folk ta med egne apportbukker? :) Om noen har med apportbukker så samler vi sammen så velger man en ved start. hehe...

Hva tok dere som betaling/avgift :) Bør folk utenfor klubben få mulighet til å melde på? evetuellt bør de betale noe ekstra? hvor mye?

Hva hadde dere som premier? kjøpte dere inn rosetter? hvor får man kjøpt dette? :)

Suger til meg alt av info! :D

Vi hadde med egne apportbuker, om folk skal ha med selv må du opplyse iallefall på forhånd.

vi tok 50kr, det gikk for å dekke premiene.

Rosettfrabrikken elns het den,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg arrangert et par ganger gjennom hundeklubben.

Vær tidlig ute med å skaffe dommer - enten om en bruker autorisert dommer, dommerelev eller dyktig instruktør - uansett har de ofte fullstappet timeplan, og en må booke de tidlig. Det er greit å bruke som dommer en som kan lydighetsgamet, for da er det jo lettere å gi tilbakemeldinger til utøverne - og det er vel litt av poenget med uoffisielt stevne.

Ha også en tydelig dialog med dommer om hva slags stevne dere ønsker og hvor grensene skal gå - hvor streng skal dommer være, hva skal være lov i ringen av belønning og andre "uoffisielle" bonuser.

Bli også enig om et honorar - om ikke klubben har kompetansen i sin midte må en ut eksternt, og da kan det lett komme på en tusenlapp for en god dommer. Men det er det verdt.

Markedsføring er også viktig, slik at det faktisk kommer deltagere på stevnet. Ha økonomisk bindende påmelding, så dere ikke sitter igjen med to deltagere og dyr dommer.

Markedsføring gjøres i medlemsblad, på klubbens hjemmeside, oppslag på klubbhytta, send invitasjon til andre hundeklubber i nærheten, opprett en facebookevent, og snakk direkte med folk - gjør terskelen for å melde på lav, altså ingen kompliserte skjema, slik at dere kan ta imot påmelding på en gul lapp og direkte betaling.

Pass også på at når dato settes, må dere unngå konkurrerende begivenheter - om det er et annet stevne, en stor utstilling, et viktig kurs eller noe annet som skjer i nærheten - finn en annen dato. Sett dere ned med terminlista for 2012 med en gang, finn datoen og begynn å markedsføre den så folk holder av datoen. Skal dere ta det på en ettermiddag hverdag, eller bruke en helgedag?

Tenk ut påmeldingsavgiften - det bør være såpass billig at det er lett å melde seg på, men ikke så billig at folk ikke føler seg forpliktet til å komme. 75-100 kroner er en utgift de fleste klarer, og da vil en ha noe igjen for pengene. En femtilapp er ingenting.

Men ha gratis parkering og inngang - det skal være lavterskel når det er uoffisielt.

Lag et budsjett - hvor mange påmeldte må dere ha for å klare alle utgiftene.

Premier er alltid stas - og på uoffisielle stevner er det ekstra stas om en klarer å ha deltagerpremie til alle. Det er mye premier en kan få gratis, vi tigget i ulike forretninger og fikk mye til våre stevner. Vi oppsøkte dyrlegeklinikker, zoobutikker, fôrprodusenter, arbeidsplassene til de i styret, bokhandlere, forlag, musikksjapper og hva som helst - et gavekort på en CD er suveren premie, så tenk utenfor hundeboksen når en tigger premier.

På et stevne fikk vi til at alle deltagere fikk i deltagerpremie 1 kilo vom og hundemat, en humoristisk faktabok og to reflekser. Og det kostet oss ingenting, annet enn personlig oppmøte i butikker. Det er slike ting som gjør at folk kommer igjen neste år, om det blir en årlig foreteelse.

Om dere har et romslig budsjett, kan en jo vurdere å kjøpe noe fint til klassevinnerne.

Klubben har kanskje en sponsoravtale med en fôrprodusent allerede? Bruk disse - både for premier, men de har trolig også ringtau, startnummer og andre ting dere trenger. Alt en slipper å kjøpe er penger spart og mindre arbeid.

Bli enig om dere skal ha for kun klasse 1, eller alle klasser - og sørg for å ha alt utstyr som trengs for alle klassene. Apportbukker, neseprøver, kjegler, rute, hinder, også videre. Er dette noe klubben har? Har medlemmer dette? Eller må det kjøpes inn?

Premielister og kritikkskjema er ikke veldig dyrt hos NKK, så en kan bestille det derfra - eventuelt bestille ett eksemplar av hver og kopiere opp for senere bruk. En trenger jo ikke gjennomslag og tre eksemplarer på et uoffisielt stevne. Da er dere helt sikre på at skjemaene er rett, og dere slipper å lage de. Teit å komme på stevne og oppdage at det er feil koeffisient på avstandskommanderingen eller at ruta datt ut på skjemaet for klasse 2.

I og med at det er hundeklubben som arrangerer, antar jeg dere har eget område og ikke trenger tenke på å finne det.

Avhengig av hva slags fasiliteter dere har, så er det alltid populært med matsalg - en blir sulten selv om det er uoffisielt. Har dere nok mannskap til det, kan et par personer betjene et bord som selger vafler, kaffe, brus og pølse i brød. Dette kan dere jo også tjene litt penger på.

Det trengs mannskap på selve dagen, når alle forberedelser er unnagjort. Et sekretariat hvor folk kan komme med spørsmål, hente startnummer, kjøpe katalog om dere har, melde på på stedet om dere åpner for det.

Dommer må ha en ringsekretær.

En eller to personer i kiosken.

Blir det mange påmeldte og lokalene deres ikke er så store, kan det være greit med en parkeringsvakt som stabler bilene litt.

Også må det være en ryddekomité som setter opp ringen først, og deretter fjerner ringen og plukker bæsj.

Ha nok av søppelsekker framme så folk kan kvitte seg med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde rosetter fra Rosettfabrikken, ja :)

- Sett opp en dato god tid i forveien og sørg for at det ikke kræsjer med andre utstillinger/stevner i nærheten

- Let etter sponsorpremier ganske tidlig. Tips: Royal Canin og Agria

- Kjøper du rosetter så blir det som oftest billigere med pakkepris

- Som sagt over tok vi 50,- i påmeldingsavgift

- Finn et område og søk Friluftsetaten om lov. Kan sende deg en kopi av vår søknad om du vil. Friluftsetaten er ganske treige med å svare, så det kan hende du må purre på mail.

- Finn en dommer (eller to) og kanskje en som kan steppe inn som "ringsekretær" om nødvendig (tro meg, det blir fort mye "papirarbeid" i ringen :lol: , i tillegg til en skriver :)

- I "karakterpermen" (som viser 0, 5, 5,5, 6...10) kan det være lurt å impregnere arkene på en eller annen måte, i tilfelle regn. Arkene blir også fort slitt og faller ut.

- Ta med premiebord og bord til skriveren!

- Prøv å ordne med kakesalg, pølsesalg, kaffesalg på en måte?

- Jeg syns det kan være greit å ta med utstyr selv så du hvertfall vet hva som kommer. Vi brukte en god del kjegler på å sette opp ringbånd + kjegler til rute (også elite). I elite skal man jo også ha tre like apportbukken, så hvis dere har noen påmeldte der så kan det være greit å hvertfall være sikker på at disse apportene er noenlunde like i størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ha rosetter! Mye kulere å vinne når man vinner en rosett! :D

En smakssak det da :)

Nå når jeg stilte nå i november fikk vi sløyfe + et glass, jeg ville mye heller hatt en tennisball eller noe annet brukenes til hunden.

TS; husk også rutebånd til ruten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar :)

Skal se om jeg får oppsummert noe her som jeg kan legge frem for styret i hundeklubben ;) Må fordeles litt oppgaver, høre om noen er frivillige osv.

Send meg gjerne den mailen som dere sendte til friluftsetaten?

Jeg tenker det blir ekstra stas med rosetter :) Går vell kanske an å fremme noe for Royal canin å se om de kan bidra med noe? høre med den lokale dyrebutikken også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar :)

Skal se om jeg får oppsummert noe her som jeg kan legge frem for styret i hundeklubben ;) Må fordeles litt oppgaver, høre om noen er frivillige osv.

Send meg gjerne den mailen som dere sendte til friluftsetaten?

Jeg tenker det blir ekstra stas med rosetter :) Går vell kanske an å fremme noe for Royal canin å se om de kan bidra med noe? høre med den lokale dyrebutikken også...

Har ikke hundeklubben et område de disponenerer?

Isåfall trenger du ikke søke friluftsetaten så lenge arrangementet er i regi av hundeklubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFX: En tusenlapp til en dommer på et uoff. stevne???? De får ikke såpass for å dømme offisielt en gang! Jeg har dømt mange uoff. stevner, klubbmesterskap osv., og har i høyden fått et par hundringser, en flaske vin elns.

Honorar til dommer på uoff. stevne avhenger litt av hvor lang reisevei vedk. har, om h*n er medlem av arrangørklubben osv. Hvis dere bruker en autorisert dommer, vil denne kanskje ha en "egen" sats for å dømme uoff. Uansett er det viktig at dommeren er en person som har god greie på LPreglene, og har erfaring fra LPringen. De uoff. stevnene skal liksom være med på å heve interessen for sporten, og da er litt viktig at alt går ordentlig for seg. Synes jeg da - andre ser på slike stevner som bare lek og gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFX: En tusenlapp til en dommer på et uoff. stevne???? De får ikke såpass for å dømme offisielt en gang! Jeg har dømt mange uoff. stevner, klubbmesterskap osv., og har i høyden fått et par hundringser, en flaske vin elns.

Honorar til dommer på uoff. stevne avhenger litt av hvor lang reisevei vedk. har, om h*n er medlem av arrangørklubben osv. Hvis dere bruker en autorisert dommer, vil denne kanskje ha en "egen" sats for å dømme uoff. Uansett er det viktig at dommeren er en person som har god greie på LPreglene, og har erfaring fra LPringen. De uoff. stevnene skal liksom være med på å heve interessen for sporten, og da er litt viktig at alt går ordentlig for seg. Synes jeg da - andre ser på slike stevner som bare lek og gøy.

Med tusen kroner tok jeg utgangspunkt i autorisert dommer som tar betalt etter NKKs satser, jeg inkluderte kjøring (det er ikke alltid dommerne bor i nærheten), jeg inkluderte mat underveis i dømmingen og etterpå (en sender ikke en sulten dommer hjem etter en lang dag i ringen, tenker jeg), og en liten dommergave.

Men har de en knall instruktør i klubben blir det jo brått billigere og enklere.

For øvrig er dette NKKs satser:

Dagpenger utbetales etter følgende satser: 1 dags dømming (inkl. 2 reisedager) kr. 960,- 2 dagers dømming (inkl. 2 reisedager) kr. 1280,- 3 dagers dømming (inkl 2 reisedager) kr. 1600,-

Kjøring betales med 3.65 kroner per kilometer, samt at en selvfølgelig får returnert bompenger, parkering og andre reelle utgifter.

Altså vil en LP-dommer få minst tusen kroner om en bor mer enn 6 km unna.

Siden jeg ikke kjenner TSs klubb, tok jeg utgangspunkt i dyrest scenario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...