Gå til innhold
Hundesonen.no

Han er så rolig!


soelvd
 Share

Recommended Posts

Er det slik at det omtrent aldri har vært noe særlig futt i ham den tiden dere har hatt ham, i og med at dere må jobbe for å få opp intensiteten når dere trener?

Jeg tror jeg ville tenkt slik at om det var "full fart og hæla i taket" når han først var våken, så hadde jeg ikke stusset på at han hadde sovet masse resten av tida. Men om det faktisk ikke er noe særlig trøkk i ham i våken tilstand heller, samtidig som han var svært aktiv hos oppdretter, så ville i hvert fall jeg lurt på om det var noe i veien med ham. I mine øyne blir det en adferdsendring, og det har jo gjerne en årsak. Jeg tror kanskje jeg ville ha nevnt det for en dyrlege om det hadde vært min hund, men det er jo vanskelig å si når man ikke har sett hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Forsøk å korte ned den halvtimen til 5 min. Lek ham litt opp sånn at han er så maks gira han kan bli, gjennomfør en liten innkalling (men IKKE innsitt - tren f eks bare på at han skal løpe fort tilbak

Signerer hun ovenfor, jeg tenkte når jeg fikk valp og hadde hatt henne i noen mnd "HAH dette var jo peace of cake " .... så ble hun 1 år...

*blablabla*

Skjønner. Når du skreiv at dere jobber med å få opp stressnivået hans, så blinka alle alarmklokker, hehe. Beklager det, det er jo helt forståelig at dere vil at han skal være ivrig når dere trener. :)

Det kan jeg godt skjønne, ordla meg snålt. Det siste vi vil ha er en stressa hund ;) Men vi vil gjerne ha litt energi og arbeidsvilje!

Det er merkelig det der.... når jeg kjøpte valpen min i sommer var han en av de rolige, det var en valp der som vistnok var spinnvill og som skulle til en erfaren agility dame, med høye ambisjoner.... Når valpene kom hjem var min valp spinnvill, men hennes bare sov...

Ja, det er rart..

Skal vi bytte? ;)

Hey, ikke sett ting sånn i perspektiv for meg.. :D

Jeg synes ikke at valper skal være såååå rolige jeg da. I alle fall ikke en valp som i utgangspunktet var veldig aktiv og på. Det kan godt være action i dem - og det uten at de mister avknappen. Men når en 4 måneder gammel valper er mer av enn på så er det noe som ikke stemmer.

Det første jeg ville sett på er foringen - hva forer du med og hvor ofte forer du. Neste steg - hvor mye fysisk aktivitet får han osv.

I og med at han ikke er spesielt interessert i godbiter heller så ville jeg tenkt at han kanskje får for som er tungt fordøyelig og som gjør at han er "tung" og ikke føler seg så bra. Det er utrolig hva foring kan ha innvirkning på. Du forer på vom og hundemat? I så fall så kan det ha noe med saken å gjøre rett og slett.

Jeg har hatt ett par valper som har vært "dævve" til tross for at når jeg hentet de hos oppdretter så var de mest frempå og mest på i kullene sine. Den ene ei rottweiler tispe var reine saueskinnet som liten, fra å være utyskevalp hos oppdretter ble hun engel hos oss. Hun sov og sov og sov - jovisst lekte hun ute og var aktiv når vi bad om det men ellers sov hun.

Hun fikk til å begynne med vom og hundemat hos oss, men så fikk jeg det for meg at jeg syntes de valpene vi har fora med dette har stoppet i vekst og utvikling så da gikk vi over til valpe- og tørrfor så begynte de å vokse bedre og aktivitetsnivået ble en helt annen. Fra å være sløve ble de kvikke og valpete som valper skal være. Etter det har jeg aldri gitt vom og hundemat til valper og det har vært stor forskjell på valpene jeg har hatt etter at jeg sluttet med det.

Jeg ser det samme hos oppdretteren til Noah - hun gir vom og hundemat til valpene og de er skikkelig treige og laidback (det skal ikke belgervalper være) - mens kullsøsken som da har flyttet derfra og får tørrfor er ADHD slik belgervalper skal være.

Jeg tror rett og slett at rått kjøttfor er altfor drøyt for en valp å fordøye og at de bruker den lille energien det gir til å fordøye maten og da blir det ikke noe igjen til å være valp for.

Det har jeg aldri tenkt på, jeg kan ikke så mye om foring. Kanskje kan det være en idé å forsøke et mer lettfordøyelig for til han.

Han blir foret som du skriver kun med v&h, 3 ganger om dagen. Halv åtte, fire og åtte igjen. Her spiser han 4-5% av kroppsvekten - og maten spises alltid med stor iver.

Aktivitetsnivået er som regel som beskrevet over. Han får en timinuttersrunde på morgenen, er som regel ute og leker en halvtime-time hver dag og i tillegg er det noen dager i uka trening - men det blir som regel små treninger da han uansett ikke er spesielt lett å trene på noe som helst når han ikke vil ha godbiter eller har noen spesiell energi til å prøve i det hele tatt.

Akkurat nå skal vi reise østover og være halvannen uke hjemme hos min mor og far, så jeg tror vi fortsetter med v&h en liten stund til, nå blir det et helt nytt sted og tre andre, nye hunder å forholde seg til. Det er kanskje nok for valpen? Eller har det ikke noe å si, tror du?

Nå er det ikke alltid sånn at en hund som kommer fra "hardbarka" brukslinjer TRENGER å bli et råskinn heller - det er ikke alltid oppdretter treffer med sine kombinasjoner liksom, selv om de er seriøse og flinke folk. Jeg trente med en schäfer i flere år jeg, den var oppdrettet på Forsvarets Hundeskole, den, og skulle bli tjenestehund i forsvaret. Vel - det viste seg vel etterhvert at hunden ikke hadde noe mer i seg enn det min gamlemor Babs hadde (vi trente mye sammen og hadde veldig mange av de samme utfordringene med hundene våre). I utgangspunktet skulle jo hunden vært et råskinn, men hun var vel mer av de bedagelige typen til tross for sin avstamning :).

Men når det er sagt, så er valpen din nå 4 mnd, han mister tenner - bare det i seg selv kan være et problem både mht spising og lek da de kan ha litt vondt og være litt betente i kjeften i denne perioden. Da sier det seg selv at det ikke er så stas å tygge godiser eller ha drakamp/tygge på ball. Gi ham litt tid nå i denne perioden og se om det bedrer seg når tennene er bytta ut.

Jeg er tilbøyelig til å være litt enig her - tror jeg *ler*. Valper er vel ikke skapt for å fordøye rått, ubehandla fôr heller - jeg mener i naturen har vel slik mat vært innom fordøyelsessystemet til mor før valpene får det (men jeg er litt usikker på hvor lenge en tispe fôrer sine valper på oppkastet mat??).

Nei, kanskje trenger han ikke det. Men han var jo et råskinn hos oppdretter. Han tygger på tyggepinner som bare det, så virker ikke som om han har problemer med tyggingen ellers, altså..

Er det slik at det omtrent aldri har vært noe særlig futt i ham den tiden dere har hatt ham, i og med at dere må jobbe for å få opp intensiteten når dere trener?

Jeg tror jeg ville tenkt slik at om det var "full fart og hæla i taket" når han først var våken, så hadde jeg ikke stusset på at han hadde sovet masse resten av tida. Men om det faktisk ikke er noe særlig trøkk i ham i våken tilstand heller, samtidig som han var svært aktiv hos oppdretter, så ville i hvert fall jeg lurt på om det var noe i veien med ham. I mine øyne blir det en adferdsendring, og det har jo gjerne en årsak. Jeg tror kanskje jeg ville ha nevnt det for en dyrlege om det hadde vært min hund, men det er jo vanskelig å si når man ikke har sett hunden.

Tja, han har vært ganske behagelig å ha i hus hele tiden. Men når hanvar 8 uker er det jo mer forståelig at han sover så masse, da var han jo bitteliten. Men når du spør så tenker jeg at det var nok kanskje litt mer futt i han en stund. I alle fall i forhold til lek og sånn, han apporterte alle leker, feks. Nå gidder han ikke springe etter. Men han har allikevel vært relativt rolig hele tiden. Vi har ikke presset han noe særlig når det kommer til energi på trening, siden han ikke er så stor. Men nå begynner jeg å tenke at energien kanskje burde dukke opp snart - 4 mnd gamle valper erjo ikke kjent for å være rolige!

Hvis hunden får 1-2 turer på en time per dag, pluss trening og aktivisering? Og valpen er 4 mnd? Har dere rolige dager innimellom? Synes det høres ut som litt mye aktivitet for en 4 mnd gammel valp jeg.

Åh, neidu. Da har du misforstått et eller annet. Vi er ikke helt gærne heller :-) Han går 10 min på morgenen, så har vi som regel en lekestund ute midt på dagen (halvtime-time), så gjør vi et eller annet på kvelden. En kort lydighetsøkt (som nevnt over så blir de ganske korte siden han ikke har noe særlig lyst), går en liten tur der han kan få springe løst (halvtimes tid), eller lignende. Ellers sover han ALLTID. Jeg synes han er i ganske lite aktivitet. Vi gir han dager der det ikke skjer noen ting så han forstår at sånne dager også kommer. Og det er aldri noe problem - da sover han store deler av dagen, aktiviserer seg selv litt med lekene sine - og sover igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det har ingenting å si at du bytter for nå - det spiller ingen rolle for valpen (jeg er av den skolen som aldri har drevet med skånsomt bytte av for, jeg bytter og ferdig med det og har aldri hatt trøbbel). Det du kan gjøre er at du gir han to skjeer vom og hundemat sammen med tørrforet - blander godt, det som kan være lurt er å røre litt vom og hundemat ut i vann og så snurre det inn i tørrforet.

Jeg ville også gått ned fra tre til to måltider pr. dag - han trenger ikke mat tre ganger for dagen lenger.

Varier litt på når han får mat også sånn at han rekker å bli sulten, og gi han ALDRI mat før du skal trene - da venter du med middagen til etter at du har trent.

Velg enkle godbiter - frolic f.eks. er genialt - alternativt små pøslebiter/hamburgerbiter (ingen av mine synes det er så innmari stas) - eller du kan koke kylling og fryse ned i porsjonsposer - ha litt salt/pepper i vannet for smakens skyld. Vannet du koker kyllingen i kan du også fryse ned og bruke til å helle over tørrforet om han blir "kjei" i matveien.

Forøvrig - velg ett godt tørrfor - Royal Canine, Hills eller ProPlan for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å si at du bytter for nå - det spiller ingen rolle for valpen (jeg er av den skolen som aldri har drevet med skånsomt bytte av for, jeg bytter og ferdig med det og har aldri hatt trøbbel). Det du kan gjøre er at du gir han to skjeer vom og hundemat sammen med tørrforet - blander godt, det som kan være lurt er å røre litt vom og hundemat ut i vann og så snurre det inn i tørrforet.

Jeg ville også gått ned fra tre til to måltider pr. dag - han trenger ikke mat tre ganger for dagen lenger.

Varier litt på når han får mat også sånn at han rekker å bli sulten, og gi han ALDRI mat før du skal trene - da venter du med middagen til etter at du har trent.

Velg enkle godbiter - frolic f.eks. er genialt - alternativt små pøslebiter/hamburgerbiter (ingen av mine synes det er så innmari stas) - eller du kan koke kylling og fryse ned i porsjonsposer - ha litt salt/pepper i vannet for smakens skyld. Vannet du koker kyllingen i kan du også fryse ned og bruke til å helle over tørrforet om han blir "kjei" i matveien.

Forøvrig - velg ett godt tørrfor - Royal Canine, Hills eller ProPlan for eksempel.

Han får forresten aldri mat før trening. Skal vi på trening på ettermiddagen dropper vi måltidet midt på dagen og gir han det etterpå i stede. Sånn at han er litt sulten. Vi har forsøkt mat to ganger om dagen uten noen nevneverdig forskjell i temperamentet da heller.

Tusen takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å si at du bytter for nå - det spiller ingen rolle for valpen (jeg er av den skolen som aldri har drevet med skånsomt bytte av for, jeg bytter og ferdig med det og har aldri hatt trøbbel). Det du kan gjøre er at du gir han to skjeer vom og hundemat sammen med tørrforet - blander godt, det som kan være lurt er å røre litt vom og hundemat ut i vann og så snurre det inn i tørrforet.

Jeg ville også gått ned fra tre til to måltider pr. dag - han trenger ikke mat tre ganger for dagen lenger.

Varier litt på når han får mat også sånn at han rekker å bli sulten, og gi han ALDRI mat før du skal trene - da venter du med middagen til etter at du har trent.

Velg enkle godbiter - frolic f.eks. er genialt - alternativt små pøslebiter/hamburgerbiter (ingen av mine synes det er så innmari stas) - eller du kan koke kylling og fryse ned i porsjonsposer - ha litt salt/pepper i vannet for smakens skyld. Vannet du koker kyllingen i kan du også fryse ned og bruke til å helle over tørrforet om han blir "kjei" i matveien.

Forøvrig - velg ett godt tørrfor - Royal Canine, Hills eller ProPlan for eksempel.

Jeg ville gjort som Belgerpia foreslår og bytte mat selvom dere skal bort, bedre at han får mer energi til å leke med de andre hundene og være valpebølla han skal være :bananas::baby::bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som Belgerpia foreslår og bytte mat selvom dere skal bort, bedre at han får mer energi til å leke med de andre hundene og være valpebølla han skal være :bananas::baby::bananas:

Har alltid hørt at man kan skifte på den måten, jeg. Får ALLTID beskjed om å ta overgangen gradvis. Sukk, noen som vil ha v&h? Vi stappa frysern med 15 kg i går.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamar har også vært en innmari rolig valp, faktisk den roligste og mest ukompliserte valpen jeg noensinne har hatt. Til han var rundt 5 måneder sov han heeele tiden, men nå som han er 6 måneder har han begynt å våkne litt alle veier og sover mye mindre, gjerne i korte sekvenser som "normale" hunder gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt at man kan skifte på den måten, jeg. Får ALLTID beskjed om å ta overgangen gradvis. Sukk, noen som vil ha v&h? Vi stappa frysern med 15 kg i går.. :P

uhm,kan hende jeg leste feil men får han 4-5% av kroppsvekten hvert måltid? Isåfall må han bli veldig rund og da kan jeg forstå han sover mye altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være litt enig her - tror jeg *ler*. Valper er vel ikke skapt for å fordøye rått, ubehandla fôr heller - jeg mener i naturen har vel slik mat vært innom fordøyelsessystemet til mor før valpene får det (men jeg er litt usikker på hvor lenge en tispe fôrer sine valper på oppkastet mat??).

Fra avvenning til ca 6 uker. Og er det tørrfôr, må hun ha hatt det i magen i timesvis før det har påbegynt fordøyelsesnedbrytingen, er det rått trenger det ikke mer enn ca 15 min. For ulver/villhunder vil det jo avhenge hvor langt fra hiet byttet er, men noe mer enn to timer kan det ikke være, for da vil det gå fra magesekkk til tarm, ergo kan den ikke gulpe opp maten.

Og hvor har dere det fra at kjøtt er tungtfordøyelig i forhold til tørrfôr? Jeg anbefaler dere en syretest jeg, se hva som etser først/mest.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt at man kan skifte på den måten, jeg. Får ALLTID beskjed om å ta overgangen gradvis. Sukk, noen som vil ha v&h? Vi stappa frysern med 15 kg i går.. :P

Joda, dersom han er ømfintlig i magen så tar du overgangen gradvis, nå har jeg matvrak med ganske så god mage og hun tåler et matbytte hvor jeg blandre begge typene et par dager også går vi rett over til det nye.

Du kan jo fortsette å gi han litt v&h, det holder seg lenge i fryseren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dersom han er ømfintlig i magen så tar du overgangen gradvis, nå har jeg matvrak med ganske så god mage og hun tåler et matbytte hvor jeg blandre begge typene et par dager også går vi rett over til det nye.

Du kan jo fortsette å gi han litt v&h, det holder seg lenge i fryseren ;)

Aner ikke om han har ømfintlig mage, er jo bare en måte å finne ut av det på.. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra avvenning til ca 6 uker. Og er det tørrfôr, må hun ha hatt det i magen i timesvis før det har påbegynt fordøyelsesnedbrytingen, er det rått trenger det ikke mer enn ca 15 min. For ulver/villhunder vil det jo avhenge hvor langt fra hiet byttet er, men noe mer enn to timer kan det ikke være, for da vil det gå fra magesekkk til tarm, ergo kan den ikke gulpe opp maten.

Og hvor har dere det fra at kjøtt er tungtfordøyelig i forhold til tørrfôr? Jeg anbefaler dere en syretest jeg, se hva som etser først/mest.

:icon_clapping:

Mine valper er vokst opp på V&H, de har vært sunne, sterke, turbo valper med flott pels og lite avføring!

Rent kjøtt er mye mer naturlig enn tørre kuler med masse mais og shit.. Også elsker de det!

Mine to siste valper også. De har fått V&H fra dag en fra de kom hit ca.. :)

Samme her. Oliver ble råforet som valp hos oppdretter også, og aldri smakt tørrfor i sitt liv og han har vært den mest aktive av mine valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare teste og se hva som funker. :) Jeg har fora Kuma på både rått og tørrfor, og det er ingen forandring i energinivået der. Men hun blir mer treningsvillig når jeg forer på v&h. Det har jeg tolka som at hun får mer energi ut av mindre, derfor er hun mer sulten på mer godbiter. Tørrfor blir mer magefyll og hun må ha mer (i mengde) av det for å få noe ut av det.

Ble litt vanskelig å forklare det her gitt. :P

Det er ikke noen skånsom overgang mellom forbytte her heller. Jeg har ikke hatt noen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt bekymringer om en for rolig valp. Lotte har virkelig vært kokrolig. Gjorde aldri noe galt, spiste ikke på noe eller lignende. Men hun har også blitt aktivisert en god del, så jeg tror jeg slo meg til ro med at hun er/var fornøyd. Hun spiste veldig dårlig som liten (tror vi prøvde ALT) så at hun hadde litt lite energi var vel egentlgi ikke så rart. Nå er hun 17 måneder, og er ganske våken blitt. Den siste måneden har hun rasert et pepperkakehus, spist opp et par ørevarmere, spist en kurv, ødelagt en matte, kokt helt over på sparketur og bitt i stykker en jakkearm, bjeffer masse på alle som går forbi. Hun biter oss masse i beina når vi sparker tur, noe hun aldri har gjort før! Raser tulling på åpne plasser mens hun bjeffer er også noe hun har begynt med.

Hun var en veldig forsiktig valp, så hun har nok blitt tryggere nå. Det merkes. Vi har plutselig en valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare teste og se hva som funker. :) Jeg har fora Kuma på både rått og tørrfor, og det er ingen forandring i energinivået der. Men hun blir mer treningsvillig når jeg forer på v&h. Det har jeg tolka som at hun får mer energi ut av mindre, derfor er hun mer sulten på mer godbiter. Tørrfor blir mer magefyll og hun må ha mer (i mengde) av det for å få noe ut av det.

Ble litt vanskelig å forklare det her gitt. :P

Det er ikke noen skånsom overgang mellom forbytte her heller. Jeg har ikke hatt noen problemer med det.

Trodde de gjerne fikk mindremengder tørrfor enn v&h jeg?

Jeg har også hatt bekymringer om en for rolig valp. Lotte har virkelig vært kokrolig. Gjorde aldri noe galt, spiste ikke på noe eller lignende. Men hun har også blitt aktivisert en god del, så jeg tror jeg slo meg til ro med at hun er/var fornøyd. Hun spiste veldig dårlig som liten (tror vi prøvde ALT) så at hun hadde litt lite energi var vel egentlgi ikke så rart. Nå er hun 17 måneder, og er ganske våken blitt. Den siste måneden har hun rasert et pepperkakehus, spist opp et par ørevarmere, spist en kurv, ødelagt en matte, kokt helt over på sparketur og bitt i stykker en jakkearm, bjeffer masse på alle som går forbi. Hun biter oss masse i beina når vi sparker tur, noe hun aldri har gjort før! Raser tulling på åpne plasser mens hun bjeffer er også noe hun har begynt med.

Hun var en veldig forsiktig valp, så hun har nok blitt tryggere nå. Det merkes. Vi har plutselig en valp!

Ja, jo. Men høres jo ikke likt ut allikevel. Monti er et matvrak når det kommer til det vanlige foret sitt og spiser alt sammen veldig fort om han får lov. Kunne sikkert spist det trippelte. Og han blir jo ikke aktivisert så veldig mye siden han bare sover. Han er også utrolig tøff, trygg og elsker alt og alle. Veldig utadvendt og tar alltid kontakt med alt av nye ting. Så på mange måter ligner han jo ikke.

Håper han "sprekker" sånn som Lotte.. I kontrollerte former helst.. :D (Neida, ikke kravstor :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får mer energi av en lik mengde v&h enn en lik mengde tørrfor. Det er mer av tørrforet som går rett igjennom. Kroppen tar opp mindre av tørrforet. Derfor blir det mer magefyll.

:P

Åååh, sånn ja :-) Ja, det taler jo i så fall ikke FOR å bytte for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, sånn ja :-) Ja, det taler jo i så fall ikke FOR å bytte for ;)

Nei, ikke når han ikke er så interessert i godbiter. Jeg prøver å mate Kuma på v&h de dagene vi skal på kurs, sånn at hun er litt mer sulten da.

Men jeg hadde prøvd tørrfor uansett. Siden det er noen som har hatt positiv erfaring med det. Så har du testa det ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine valper er vokst opp på V&H, de har vært sunne, sterke, turbo valper med flott pels og lite avføring!

Rent kjøtt er mye mer naturlig enn tørre kuler med masse mais og shit.. Også elsker de det!

Ulver og hunder er altetere, ikke rene rovdyr, selv om kjøtt og innmat er hoveddietten.

Ulver spiser mye kjøtt, men da spiser de ikke hver dag, men 2-3 ganger i uka. Nettopp fordi de spiser store mengder mat som tar lang tid å fordøye (mens de ligger og dorsker seg...).

Nå mener ikke jeg at det er dårlig å fôre på vom og hundemat - det er supert fôr, men tørrfôr er veldig riktig sammensatt ift hva hunder trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...