Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken forsikring bør vi velge?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Æh, ja. Vi sendte inn sånn ferdigutfylt lapp vi fikk med fra oppdretter for å fortsette Montis forsikring, men den er visst blitt borte i posten så vi må tegne ny forsikring. Og nå fikk vi jo plutselig en million alternativer.

Vi vil ha 10% bevegelig egenandel og 1400, det er fastbestemt med mindre noen har svære innvendinger.

Ellers kan vi i tillegg ha medisin, rehabilitering og spesial (står det dekker feks avlivingskostnader, strålebehandling, blabla. Vet ikke hvor vanskelig det er å få penger ut av den delen, jeg). I tillegg har vi jo livsforsikring og om vi skal ha det er det bare en hundrings opp til "elite". Litt om elite:

"Agria Elite er en tilleggsforsikring til Agria Liv for deg som har en hund som kontinuerlig brukes i praktisk arbeid eller offisiell konkurransevirksomhet (gjelder ikke utstillingshunder). Du kan tegne forsikringen når hunden er blitt seks uker gammel, men ikke har fylt seks år. I Agria Elite får du erstatning med hele livsforsikringsbeløpet hvis du ikke lenger kan bruke hunden i arbeid, for eksempel som jakt-, bruks-, lydighets-, agility- eller tjenestehund fram til hunden fyller åtte år."

Med KUN grunnpakka blir det ca 1000 kr i året. Med medisin, rehabilitering og spesial ca 1450 og med livsforsikringen 2050, med elite blir det 2140 ca.

Så, hva har dere? Hva ville dere tatt med? Monti er med på alt hele tiden, han skal konkurreres med aktivt. I tillegg bor vi i by (kanskje større sjans for å spise farlige ting, bli påkjørt, etc).

Så, haster litt siden vi nå må få registrert han før han er 4 mnd.

Takker for svar!

Edit:

Er det en idé å ha livsforsikring de to første årene i ALLE FALL, siden han er høyt og lavt og vimser ekstra mye som unghund? Elite er kanskje ikke nødvendig enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2140 i forsikring er ingenting.. men om du trenger elite, altså brukshunddekning, er jo litt opp til deg.. du får ingenting av dette før hunden er ferdig utdannet, litt usikker hva det regner i lydighet og agility, men i IPO må det være i toppklassa..

Uansett så er det jo bare snakk om en 100kr, så har du dette i 10 år, blir det bare 1000kr i forskjell.. Ta fullt opp mener jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2140 i forsikring er ingenting.. men om du trenger elite, altså brukshunddekning, er jo litt opp til deg.. du får ingenting av dette før hunden er ferdig utdannet, litt usikker hva det regner i lydighet og agility, men i IPO må det være i toppklassa..

Uansett så er det jo bare snakk om en 100kr, så har du dette i 10 år, blir det bare 1000kr i forskjell.. Ta fullt opp mener jeg ;)

Høres kanskje gjerrig ut, men for min studentøkonomi teller hver hundrelapp. Og har ofte inntrykket av at man har forsikring på mye unyttig som i teorien nesten ikke dekker noe som helst uansett. Men det er klart, det føles jo godt å bare ta hele pakka.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på egen økonomi for eksempel. Vi har ikke livsforsikring på våre - hva skal vi med det? Om vi skal ha ny hund dersom noe skjer med våre så har vi god nok økonomi til å skrape sammen 10-20k for en ny hund, om det skulle være. Om de skulle bli alvorlig syke og trenge operasjoner og/eller dyr behandling er en annen sak.

Medisin og rehabilitering koster vel fort litt ekstra på forsikringen, samtidig som om man faktisk trenger det så er det vel verdt det.

Elite har jeg aldri hørt om før, den var jo litt spesiell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår den da, absolutt ;)

Jeg personlig har tatt elitepakka på nurket, men ikke på ho gamle. Ho gamle kommer nok ingen vei med, og eneste jeg har der er veterinærbehandling..

Nurket skaffet jeg meg for å satse på konkurranse.. Hvis hun da på noen måte ikke kunne fortsette å konkurrere etter vi har kommet til topps, ja da liker jeg tanken at jeg får kjøpesummen av forsikringsselskapet for å kjøpe meg ny hund.

Kan også lønne seg å se på oversikten hva som faktisk koster.. Hos oss koster elite en 100-lapp, og livsforikring noen hundrelapper og resten er faktisk dyrlegeutgifter.. Skulle feks elite være dyrt, ja da hadde jeg kuttet ut det, og heller spart litt selv for evt ny hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på egen økonomi for eksempel. Vi har ikke livsforsikring på våre - hva skal vi med det? Om vi skal ha ny hund dersom noe skjer med våre så har vi god nok økonomi til å skrape sammen 10-20k for en ny hund, om det skulle være. Om de skulle bli alvorlig syke og trenge operasjoner og/eller dyr behandling er en annen sak.

Medisin og rehabilitering koster vel fort litt ekstra på forsikringen, samtidig som om man faktisk trenger det så er det vel verdt det.

Elite har jeg aldri hørt om før, den var jo litt spesiell...

Det er jo forsåvidt et godt poeng. Vi vil nok klare å skrape sammen penger til ny hund om vi må. På den andre siden kan jo hunden være forsikret til den er 10 år. 500 kroner i 10 år er jo ikke så store summen sammenlignet med hva det vil koste å kjøpe en ny en. Men håper jo selvsagt han blir eldre enn 10 år også ;) Men det KAN jo fort skje ting også, er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er å tenke på hva medisinforsikringen koster i forhold til medisinene.. Jeg me mine store hunder kan få noen fine beløp av medisiner.. Men folk me lettere hunder vil jo uansett ikke komme i den samme prisklassen, og dermed er det et spørsmål om hvordan økonomiske situasjonen sier om man kan betale den lille utgiften selv eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår den da, absolutt ;)

Jeg personlig har tatt elitepakka på nurket, men ikke på ho gamle. Ho gamle kommer nok ingen vei med, og eneste jeg har der er veterinærbehandling..

Nurket skaffet jeg meg for å satse på konkurranse.. Hvis hun da på noen måte ikke kunne fortsette å konkurrere etter vi har kommet til topps, ja da liker jeg tanken at jeg får kjøpesummen av forsikringsselskapet for å kjøpe meg ny hund.

Kan også lønne seg å se på oversikten hva som faktisk koster.. Hos oss koster elite en 100-lapp, og livsforikring noen hundrelapper og resten er faktisk dyrlegeutgifter.. Skulle feks elite være dyrt, ja da hadde jeg kuttet ut det, og heller spart litt selv for evt ny hund..

Helt sant. Så vi står vel egentlig her og vurderer om vi vil ha med livsforsikringen. Det er jo den som utgjør "hoppet". Og vi må ha livsforsikring for å ha elite. Men spørsmålet er jo litt NÅR det erstattes noe i elite. Hva som må til for å få noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er å tenke på hva medisinforsikringen koster i forhold til medisinene.. Jeg me mine store hunder kan få noen fine beløp av medisiner.. Men folk me lettere hunder vil jo uansett ikke komme i den samme prisklassen, og dermed er det et spørsmål om hvordan økonomiske situasjonen sier om man kan betale den lille utgiften selv eller ikke..

Det har jeg ikke tenkt på før, takk! Vi får jo en relativt stor hund.. Når det er sagt så er kanskje det tryggeste å ta hele pakken. Vi kjøpte jo en mindre, nyere leilighet for å holde på stabiliteten i økonomien når jeg er student (fint når ting gårpå forsikringa i stede for å måtte betale for sprukne vannrør og øedelagte elektriske anlegg selv, liksom). Så følger vi samme logikken bør vi ta hele pakka. Det er jo uansett godt å vite at vi står trygt om noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte og snakket med de i Agria om dette da jeg bestilte forsikring.. De sa at hunden måtte være ferdig utdannet.. Altså i IPO, komme til den øverste klassen. Gjeterhund = godkjent gjeterhundprøve osv. Regner da med at du må til topps i lydighet og agility feks.

Har du en grei økonomi, slik at du har en mulighet til å kjøpe deg ny hund hvis det skulle være alternativet, ja da kan jo egentlig droppe den.. Heller sette litt på sparekonto istedenfor.

Edit:

Det har jeg ikke tenkt på før, takk! Vi får jo en relativt stor hund.. Når det er sagt så er kanskje det tryggeste å ta hele pakken. Vi kjøpte jo en mindre, nyere leilighet for å holde på stabiliteten i økonomien når jeg er student (fint når ting gårpå forsikringa i stede for å måtte betale for sprukne vannrør og øedelagte elektriske anlegg selv, liksom). Så følger vi samme logikken bør vi ta hele pakka. Det er jo uansett godt å vite at vi står trygt om noe skjer.

hvor mye kommer medisindekning i året for dere da? Jeg regner me at en jaktgolden ikke overstiger mye over 25 kg, og dermed er du mang en gang under den "hellige" grensa.. Den ligger på rundt 20-25 kg for medisiner.. faktisk..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Det var lite for en golden i agria. Jeg mÅtte vel betale rundt 3500 i året for flat, så der beholdt jeg sparebank 1. På Kamar har jeg agria og betaler rundt 89 i måneden for "alt", tror jeg.

3500? Jøss, så mye kommer jeg ikke opp i samme hvor mye jeg krysser av på og hvor lav jeg vil ha egenandelen.

Jeg ringte og snakket med de i Agria om dette da jeg bestilte forsikring.. De sa at hunden måtte være ferdig utdannet.. Altså i IPO, komme til den øverste klassen. Gjeterhund = godkjent gjeterhundprøve osv. Regner da med at du må til topps i lydighet og agility feks.

Har du en grei økonomi, slik at du har en mulighet til å kjøpe deg ny hund hvis det skulle være alternativet, ja da kan jo egentlig droppe den.. Heller sette litt på sparekonto istedenfor.

Da tenker jeg litt sånn: de første to årene er han vel mer utsatt for død. Tror du ikke? Kanskje forsikre med livs et år eller to, så kan vi heller kutte det ut og spare på egenhånd etter det?

Og da høres det jo ikke ut som om det er noen vits med elite enda? Da kan vi jo vente og se litt hvordan det går, om hunden uansett må opp på et høyt nivå før den gjelder. Så kan vi heller tegne den forsikringen om vi ser han kan komme opp på det nivået - men riktignok før han er 6 år?

Jeg ringte og snakket med de i Agria om dette da jeg bestilte forsikring.. De sa at hunden måtte være ferdig utdannet.. Altså i IPO, komme til den øverste klassen. Gjeterhund = godkjent gjeterhundprøve osv. Regner da med at du må til topps i lydighet og agility feks.

Har du en grei økonomi, slik at du har en mulighet til å kjøpe deg ny hund hvis det skulle være alternativet, ja da kan jo egentlig droppe den.. Heller sette litt på sparekonto istedenfor.

Edit:

hvor mye kommer medisindekning i året for dere da? Jeg regner me at en jaktgolden ikke overstiger mye over 25 kg, og dermed er du mang en gang under den "hellige" grensa.. Den ligger på rundt 20-25 kg for medisiner.. faktisk..

Svarer på denne og:

135 kr i medisinforsikringa. Jeg håper i det lengste at han holder seg under 25, men har mine tvil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3500? Jøss, så mye kommer jeg ikke opp i samme hvor mye jeg krysser av på og hvor lav jeg vil ha egenandelen.

Da tenker jeg litt sånn: de første to årene er han vel mer utsatt for død. Tror du ikke? Kanskje forsikre med livs et år eller to, så kan vi heller kutte det ut og spare på egenhånd etter det?

På en måte er han kanskje mer utsatt for død de 3 første årene.. Genetiske sykdommer kan plutselig komme i 2,5 års alderen osv. Men statestikken for at uhell kan skje er jo like stor uavhengig av hvor gammel hunden er..

Etter 6-7 år begynner nok aldersplagene å komme. Da kan det også skje ting som gjør at hunden dør, i værste fall..

Så dette igjen kan være kjekt å finne ut om hvilke sjukdommer rasen er utsatt for og når dette gir utslag osv. Er rasen generelt frisk, ja da kanskje er det ikke vits å ha en livsforsikring i det hele tatt og heller spare pengene..

Men så handler det også litt om fremtiden deres. Kanskje om 2 år har du fått deg fast jobb og tjener bra.. Kanskje dere har da mulighet til å kutte alt utenom dyrlegedekning..

Mine hunder opp igjennom tiden har jeg fått bruk for forsikring i forskjellige aldrer.. Dachsen, kan være utsatt for hjertesjukdom. Denne sjukdom dukker gjerne frem i 3årsalderen, men symptomene kommer ikke før i 7års alderen.. (ettersom jeg leste).. Da dachsen var 7 ble han kjempe dårlig og noen mnd senere måtte han avlives.

Schäferen plages jo me mye og da min var 2,5 år fikk han immunsvikt og måtte avlives..

Gamlemor jeg har nå har fylt 6 år og begynner nå å få plager (rottis). Har i alle fall vært et evig styr me henne ifra sommeren..

Det er ikke bestandig like lett dette me forsikringer altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Det er ikke bestandig like lett dette me forsikringer altså ;)

Takk for innspill! Veldig nyttig. Og nei, ikke lett i det hele tatt. Vil jo bare det beste for lille, men det er jo ingen vits i å betale om vi mener det er økonomisk bedre å la være ;) Sukk, får vri hjernen litt til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Det var lite for en golden i agria. Jeg mÅtte vel betale rundt 3500 i året for flat, så der beholdt jeg sparebank 1. På Kamar har jeg agria og betaler rundt 89 i måneden for "alt", tror jeg.

Ja, golden er ganske rimelig i agria. Er det noe som vet hvorfor? Det er ikke en rase som har en god helsestatestikk akkurat, så jeg har stussa veldig på hvorfor det er billigere med golden enn f.eks malamute, som har en god helsestatestikk.

Sorry, dette ble litt OT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, golden er ganske rimelig i agria. Er det noe som vet hvorfor? Det er ikke en rase som har en god helsestatestikk akkurat, så jeg har stussa veldig på hvorfor det er billigere med golden enn f.eks malamute, som har en god helsestatestikk.

Sorry, dette ble litt OT..

Jeg forventet meg at han kom til å bli endel dyrere enn hva jeg er vant til. Men han ligger på ganske nøyaktig det samme som vi betalte for tolleren i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Veldig nyttig. Og nei, ikke lett i det hele tatt. Vil jo bare det beste for lille, men det er jo ingen vits i å betale om vi mener det er økonomisk bedre å la være ;) Sukk, får vri hjernen litt til ;)

Det greieste er kanskje at dere settere dere ned å ser på hva kan vi betale av uforutsette utgifter og hva ønsker vi hovedsaklig av forsikringen vår.. Den lille vil feks ikke merke noe av om dere har elite eller ikke ;)

Ja, golden er ganske rimelig i agria. Er det noe som vet hvorfor? Det er ikke en rase som har en god helsestatestikk akkurat, så jeg har stussa veldig på hvorfor det er billigere med golden enn f.eks malamute, som har en god helsestatestikk.

Sorry, dette ble litt OT..

Generelt så handler dette som skader og utbetalinger som er gjort på en rase.. Feks hvis en rase er utsatt for en skade eller sjukdom som krever stor operasjon og lang rehab, så vil dette bli dyrere enn for en rase som bare trenger en resept på noe antibiotika eller krem pga allergi eller lignende..

at en rase er mye sjuk er ikke bestandlig like sammenhengende med at det er dyr forsikring. Det handler om hvilke skader og sjukdommer også. hvis du forstår?

Edit: det handler selvfølgelig hvor mange skader og utbetalinger det er gjennomsnittlig på per forsikret hund innen rase også..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er kanskje at dere settere dere ned å ser på hva kan vi betale av uforutsette utgifter og hva ønsker vi hovedsaklig av forsikringen vår.. Den lille vil feks ikke merke noe av om dere har elite eller ikke ;)

Generelt så handler dette som skader og utbetalinger som er gjort på en rase.. Feks hvis en rase er utsatt for en skade eller sjukdom som krever stor operasjon og lang rehab, så vil dette bli dyrere enn for en rase som bare trenger en resept på noe antibiotika eller krem pga allergi eller lignende..

at en rase er mye sjuk er ikke bestandlig like sammenhengende med at det er dyr forsikring. Det handler om hvilke skader og sjukdommer også. hvis du forstår?

Edit: det handler selvfølgelig hvor mange skader og utbetalinger det er gjennomsnittlig på per forsikret hund innen rase også..

Hmm, ja, ok. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...