Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til stasjonsvogn


Mirai
 Share

Recommended Posts

Vi trenger bil nummer to, og med tanke på hund i fremtiden så ønsker vi en stor stasjonsvogn.

Trenger tips og erfaringer :) Kommer til å kjøpe bruktbil. Vi har sett på Vauxhall Astra, men det hadde jo vært kjekt med noe med fler seter, i tilfelle noen andre vil sitte på osv. Har fem seter i den bilen vi har nå, så vi har alltids alternativ, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo, fra 07 til nå. Meget stort baggasjerom (er vel bare Volvo v70 fra før 08 som har større) , gode kjøreegenskaper, lite feil, gnien på drivstoff til tross for kraftig motor (2.0 tdi og oppover), og sist men ikke minst, MYE bil for penga. Savner fortsatt den jeg hadde, og hadde det ikke vært for at det blir flere GD i framtia hadde jeg kjøpt den igjen uten å nøle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb er også et godt alternativ :) Passat har også relativt stort bagasjeplass ;)

Skulle akkurat til å si det, det er den største stasjonsvognen på markedet, et enormt bagasjerom (større en A6) og gode kjøreegenskaper.

Ikke minst myyye bil for pengene, du kan jo bare tenke når du får en A3 til omtrent samme prisen med samme utstyret (og A3 er jo en kombi-bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kjøpte ny bil nå, da sønnen kom til verden. Vi så på Superb, men endte opp med en Citrôen C5. Superben er i en klasse for seg, med suveren benplass til evt passasjerer og stort bagasjerom. Men 5 år nybilgaranti, mer utstyr for mindre penger osv var mer verdt enn den ekstra plassen til folka i baksetet. :) Men der tror jeg det var Mondeo og C5 som var hakket bedre enn resten. :)

Ellers er det minimal forskjell på Mondeo, C5, Passat, Avensis osv i bagasjeplass. Så med tanke på kjørekomfort syns jeg Avensisen er hakket over de andre og den er driftsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kjøpte ny bil nå, da sønnen kom til verden. Vi så på Superb, men endte opp med en Citrôen C5. Superben er i en klasse for seg, med suveren benplass til evt passasjerer og stort bagasjerom. Men 5 år nybilgaranti, mer utstyr for mindre penger osv var mer verdt enn den ekstra plassen til folka i baksetet. :) Men der tror jeg det var Mondeo og C5 som var hakket bedre enn resten. :)

Ellers er det minimal forskjell på Mondeo, C5, Passat, Avensis osv i bagasjeplass. Så med tanke på kjørekomfort syns jeg Avensisen er hakket over de andre og den er driftsikker.

De nyere avensisen er liten baki da, pga slik bakluka har blitt laget.. Vi så også på den og var ikke snakk om at vi fikk noe hundebur baki der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest for pengene vil jeg si du får for avensis. (men har den selv, så er vel litt subjektiv)

Tenker du kollisjonssikkerhet også, så har sverige gjort en stor undersøkelse av personskader ved ulykker og der toppet avensis på sikkerheten - ikke bare i teori/kollisjonstester altså, men i reelle kollisjoner.

Edit: snakker om modellen før den siste. Så før 2011 (eller kom ny karroseriet i 2010?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Ford Focus stv nå, overraskende stor plass baki. (har dobbelt Variocare XXL baki)

Ellers har Passat stor plass, men de har den dumme kanten bak i bagasjerommet. (som kommer litt i veien, desom du skal ha stort bur som Variocage)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kjøpte ny bil nå, da sønnen kom til verden. Vi så på Superb, men endte opp med en Citrôen C5. Superben er i en klasse for seg, med suveren benplass til evt passasjerer og stort bagasjerom. Men 5 år nybilgaranti, mer utstyr for mindre penger osv var mer verdt enn den ekstra plassen til folka i baksetet. :) Men der tror jeg det var Mondeo og C5 som var hakket bedre enn resten. :)

Ellers er det minimal forskjell på Mondeo, C5, Passat, Avensis osv i bagasjeplass. Så med tanke på kjørekomfort syns jeg Avensisen er hakket over de andre og den er driftsikker.

Men nå har vel de fleste biler fått 5 års nybilgaranti?

Men vet ikke hva praksisen er i Storbritannia forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg volvo v70 2002 mod i våres, og jeg har aldri vært så fornøyd med bil før! Har hatt passat tidligere, men volvoen er mye bedre. Jeg har diesel med 185 hk (d5-motoren), og den er meget sparsom på drivstofforbruk. På langkjøring ligger den på ca 0.38 l/mil og på bykjøring ligger den på ca 0,55 l/mil, det er lite til å være en så stor bil. Den har god plass i baggasjerommet, og er dessuten veldig behagelig å kjøre! Drømmebilen min :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese: Ja, V70'en er en drøm å kjøre, virkelig! Men grunnen til at jeg ikke nevnte den, eller Audi er prisen. Får mer for pengene i de andre bilene. :P

Og ja, jeg tror de fleste begynte med 5 år nybilgaranti i 2010 eller 2011, noen har også 7 år. Vanlig tidligere var 2 år. :)

Når du sier du skal kjøpe brukt, hvor brukt? (hvor gammel) tenker du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest for pengene vil jeg si du får for avensis. (men har den selv, så er vel litt subjektiv)

Tenker du kollisjonssikkerhet også, så har sverige gjort en stor undersøkelse av personskader ved ulykker og der toppet avensis på sikkerheten - ikke bare i teori/kollisjonstester altså, men i reelle kollisjoner.

Edit: snakker om modellen før den siste. Så før 2011 (eller kom ny karroseriet i 2010?)

Avensis er jo ikke i nærheten av Superben i størrelse, og tipper at den ikke er sånn overdrevent mye billigere. Også er det jo mye mer plastisk innvendig, enn f.eks. Superb som er tysk kvalitet. Men det er nå mitt synspunkt som jobber med alle disse bilene daglig, og har både egen oppfatning og kundenes.

Nå vet ikke jeg prisen på Avensis da sånn eksakt, men er det jeg ser for meg.

Spørrs jo også veldig hvor stort behov man har for plass, men Superben har jo plass til en elefant omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, den er delt. Selv syns jeg ikke Avensis er plastpreget og driftsikkerheten er veldig god, sammen med kollisjonssikkerheten som nevnt - som er langt viktigere for meg om det nå hadde vært plastpreg også. Eneste jeg savner med den er automat (kom ikke før på nyversjon) og setene burde vært bedre å sitte i.

Jeg kjenner ikke til Superben og det er sikkert en god bil det også. Ser den har fått meget god kritikk på noen tester (her f.eks: VG - ingen erfaring med deres tester, så vet ikke kvaliteten, men det er ganske så kyndige personer med å tester). Regner med den er muligens billigere enn Avensis også. Tidligere var Skoda møkk og lite driftsikker, men de har virkelig kommet på banen i de senere årene. Ser denne testen sier at sedan utgaven ga full pott i kollisjonstest, men STV ikke var testet ennå, men regner med den er i toppklasse også da.

Ser i denne testen at Skodan er noen kr dyrere, men med litt mer av alt nesten. Plass, setekomfort, kjøreegenskaper, hester, dreiemoment, mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V70 har jo den kjempefordelen med loddrett bakluke, og god plass til bur.

Sjølv har vi Mazda 626, 2001-modell. Det er ein kjempebil, veldig driftssikre (og billige delar om noko likevel skulle ryke), gode å køyre, ok forbruk (0,8 på blanda køyring) og god plass. Ekstra pluss er at baksetet kan flyttast fram og bak, du kan med andre ord få større bagasjeplass og likevel ha 5 seter. Du kan òg leggje setene ned, og få flatt golv heilt fram til framsetene, men det er jo ikkje så uvanleg.

Om 2003 er det eldste du kan akseptere, er jo 626en bytta ut med Mazda 6. Det ser òg ut som flotte bilar, og det var vel denne vi i utgangspunktet skulle ha, men vi fall ned på førre modell på grunn av takhøgde i bagasjerommet. Som så mange andre stasjonsvognar (og bilar generelt) skal jo designet på død og liv vere så forbanna striiiiimlain, og det går ofte ut over funksjonalitet. Her er dei litt eldre stasjonsvognane hakket betre. Eg meiner det var i 2002 626en vart erstatta av 6en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda'en ser jo nydelig ut, har ikke klart å finne den store enda (estate må man søke etter i England for å få stasjonsvogn).

Foreldrene mine har Octaviaen, 2007 modell. De valgte den mest ribba modellen, altså den aller enkleste. Syntes ikke kjørekomforten eller setene er like gode som på en litt mer utstyrt Superb. Og ellers har jeg bare kjørt 2011 modeller av den nye Octaviaen.

Men man må huske på at etter at Volkswagen tok over produksjonen så er det et helt annet merke, og det er jo diskutert hvorvidt de faktisk burde ha skiftet navn, så folk ikke forbinder det med Hvorfor kjøre Skoda når man kan gå da?

Men alle har forskjellige krav til bil. Selv var utseende og kjøreegenskaper og slikt viktigere for meg, enn selve plassen. Derfor endte jeg selv opp med en Ford Focus kombi, fremfor stasjonsvognen, så lenge jeg har plass til meg, litt bagasje og bikkja så er jeg fornøyd :P

Og da må man nesten finne ut hva man selv prioriterer, for noen er jo merke viktigere enn plassen, og vil da kanskje velge en A4 fremfor en Superb osv.

Også har man driftsikkerhet, kostnader med bilen, sikkerhet, plass, utseende osv. Myyyye å tenke på :P Men det finnes nesten garantert en bil for alle smaker der ute, og alle lommebøker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nyere avensisen er liten baki da, pga slik bakluka har blitt laget.. Vi så også på den og var ikke snakk om at vi fikk noe hundebur baki der..

Den nye er VANSKELIG! Vi måtte selge buret fra den gamle Avensisen da vi byttet til 2010 mod. hadde den du postet bildet av før, og buret bak i der var helt passe til 2 flat hanner, ikke så mye mer enn det.

Jeg har kjøpt meg Corolla 2006 mod. stasjonsvogn nå. Den er ganske bred i bakluken (som f.eks en del Volvoer er), og på en del av modellene der blir det et ganske flatt bagasje rom når setene legges ned. Har sol utgaven (høyere utstyrsnivå med bl.a anti-spinn, regnsensor, a/c og annet dill) ga 159 000,- hos forhandler for min med km stand på under 100.000

Bruker jo litt mer bensin enn hva jeg er vant til under bykjøring, men ikke så verst på langtur :) Generell toyota kvalitet, og har ikke hørt om så mye feil på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...