Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til stasjonsvogn


Mirai
 Share

Recommended Posts

Vi trenger bil nummer to, og med tanke på hund i fremtiden så ønsker vi en stor stasjonsvogn.

Trenger tips og erfaringer :) Kommer til å kjøpe bruktbil. Vi har sett på Vauxhall Astra, men det hadde jo vært kjekt med noe med fler seter, i tilfelle noen andre vil sitte på osv. Har fem seter i den bilen vi har nå, så vi har alltids alternativ, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo, fra 07 til nå. Meget stort baggasjerom (er vel bare Volvo v70 fra før 08 som har større) , gode kjøreegenskaper, lite feil, gnien på drivstoff til tross for kraftig motor (2.0 tdi og oppover), og sist men ikke minst, MYE bil for penga. Savner fortsatt den jeg hadde, og hadde det ikke vært for at det blir flere GD i framtia hadde jeg kjøpt den igjen uten å nøle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb er også et godt alternativ :) Passat har også relativt stort bagasjeplass ;)

Skulle akkurat til å si det, det er den største stasjonsvognen på markedet, et enormt bagasjerom (større en A6) og gode kjøreegenskaper.

Ikke minst myyye bil for pengene, du kan jo bare tenke når du får en A3 til omtrent samme prisen med samme utstyret (og A3 er jo en kombi-bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kjøpte ny bil nå, da sønnen kom til verden. Vi så på Superb, men endte opp med en Citrôen C5. Superben er i en klasse for seg, med suveren benplass til evt passasjerer og stort bagasjerom. Men 5 år nybilgaranti, mer utstyr for mindre penger osv var mer verdt enn den ekstra plassen til folka i baksetet. :) Men der tror jeg det var Mondeo og C5 som var hakket bedre enn resten. :)

Ellers er det minimal forskjell på Mondeo, C5, Passat, Avensis osv i bagasjeplass. Så med tanke på kjørekomfort syns jeg Avensisen er hakket over de andre og den er driftsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kjøpte ny bil nå, da sønnen kom til verden. Vi så på Superb, men endte opp med en Citrôen C5. Superben er i en klasse for seg, med suveren benplass til evt passasjerer og stort bagasjerom. Men 5 år nybilgaranti, mer utstyr for mindre penger osv var mer verdt enn den ekstra plassen til folka i baksetet. :) Men der tror jeg det var Mondeo og C5 som var hakket bedre enn resten. :)

Ellers er det minimal forskjell på Mondeo, C5, Passat, Avensis osv i bagasjeplass. Så med tanke på kjørekomfort syns jeg Avensisen er hakket over de andre og den er driftsikker.

De nyere avensisen er liten baki da, pga slik bakluka har blitt laget.. Vi så også på den og var ikke snakk om at vi fikk noe hundebur baki der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest for pengene vil jeg si du får for avensis. (men har den selv, så er vel litt subjektiv)

Tenker du kollisjonssikkerhet også, så har sverige gjort en stor undersøkelse av personskader ved ulykker og der toppet avensis på sikkerheten - ikke bare i teori/kollisjonstester altså, men i reelle kollisjoner.

Edit: snakker om modellen før den siste. Så før 2011 (eller kom ny karroseriet i 2010?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Ford Focus stv nå, overraskende stor plass baki. (har dobbelt Variocare XXL baki)

Ellers har Passat stor plass, men de har den dumme kanten bak i bagasjerommet. (som kommer litt i veien, desom du skal ha stort bur som Variocage)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kjøpte ny bil nå, da sønnen kom til verden. Vi så på Superb, men endte opp med en Citrôen C5. Superben er i en klasse for seg, med suveren benplass til evt passasjerer og stort bagasjerom. Men 5 år nybilgaranti, mer utstyr for mindre penger osv var mer verdt enn den ekstra plassen til folka i baksetet. :) Men der tror jeg det var Mondeo og C5 som var hakket bedre enn resten. :)

Ellers er det minimal forskjell på Mondeo, C5, Passat, Avensis osv i bagasjeplass. Så med tanke på kjørekomfort syns jeg Avensisen er hakket over de andre og den er driftsikker.

Men nå har vel de fleste biler fått 5 års nybilgaranti?

Men vet ikke hva praksisen er i Storbritannia forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg volvo v70 2002 mod i våres, og jeg har aldri vært så fornøyd med bil før! Har hatt passat tidligere, men volvoen er mye bedre. Jeg har diesel med 185 hk (d5-motoren), og den er meget sparsom på drivstofforbruk. På langkjøring ligger den på ca 0.38 l/mil og på bykjøring ligger den på ca 0,55 l/mil, det er lite til å være en så stor bil. Den har god plass i baggasjerommet, og er dessuten veldig behagelig å kjøre! Drømmebilen min :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese: Ja, V70'en er en drøm å kjøre, virkelig! Men grunnen til at jeg ikke nevnte den, eller Audi er prisen. Får mer for pengene i de andre bilene. :P

Og ja, jeg tror de fleste begynte med 5 år nybilgaranti i 2010 eller 2011, noen har også 7 år. Vanlig tidligere var 2 år. :)

Når du sier du skal kjøpe brukt, hvor brukt? (hvor gammel) tenker du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest for pengene vil jeg si du får for avensis. (men har den selv, så er vel litt subjektiv)

Tenker du kollisjonssikkerhet også, så har sverige gjort en stor undersøkelse av personskader ved ulykker og der toppet avensis på sikkerheten - ikke bare i teori/kollisjonstester altså, men i reelle kollisjoner.

Edit: snakker om modellen før den siste. Så før 2011 (eller kom ny karroseriet i 2010?)

Avensis er jo ikke i nærheten av Superben i størrelse, og tipper at den ikke er sånn overdrevent mye billigere. Også er det jo mye mer plastisk innvendig, enn f.eks. Superb som er tysk kvalitet. Men det er nå mitt synspunkt som jobber med alle disse bilene daglig, og har både egen oppfatning og kundenes.

Nå vet ikke jeg prisen på Avensis da sånn eksakt, men er det jeg ser for meg.

Spørrs jo også veldig hvor stort behov man har for plass, men Superben har jo plass til en elefant omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, den er delt. Selv syns jeg ikke Avensis er plastpreget og driftsikkerheten er veldig god, sammen med kollisjonssikkerheten som nevnt - som er langt viktigere for meg om det nå hadde vært plastpreg også. Eneste jeg savner med den er automat (kom ikke før på nyversjon) og setene burde vært bedre å sitte i.

Jeg kjenner ikke til Superben og det er sikkert en god bil det også. Ser den har fått meget god kritikk på noen tester (her f.eks: VG - ingen erfaring med deres tester, så vet ikke kvaliteten, men det er ganske så kyndige personer med å tester). Regner med den er muligens billigere enn Avensis også. Tidligere var Skoda møkk og lite driftsikker, men de har virkelig kommet på banen i de senere årene. Ser denne testen sier at sedan utgaven ga full pott i kollisjonstest, men STV ikke var testet ennå, men regner med den er i toppklasse også da.

Ser i denne testen at Skodan er noen kr dyrere, men med litt mer av alt nesten. Plass, setekomfort, kjøreegenskaper, hester, dreiemoment, mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V70 har jo den kjempefordelen med loddrett bakluke, og god plass til bur.

Sjølv har vi Mazda 626, 2001-modell. Det er ein kjempebil, veldig driftssikre (og billige delar om noko likevel skulle ryke), gode å køyre, ok forbruk (0,8 på blanda køyring) og god plass. Ekstra pluss er at baksetet kan flyttast fram og bak, du kan med andre ord få større bagasjeplass og likevel ha 5 seter. Du kan òg leggje setene ned, og få flatt golv heilt fram til framsetene, men det er jo ikkje så uvanleg.

Om 2003 er det eldste du kan akseptere, er jo 626en bytta ut med Mazda 6. Det ser òg ut som flotte bilar, og det var vel denne vi i utgangspunktet skulle ha, men vi fall ned på førre modell på grunn av takhøgde i bagasjerommet. Som så mange andre stasjonsvognar (og bilar generelt) skal jo designet på død og liv vere så forbanna striiiiimlain, og det går ofte ut over funksjonalitet. Her er dei litt eldre stasjonsvognane hakket betre. Eg meiner det var i 2002 626en vart erstatta av 6en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda'en ser jo nydelig ut, har ikke klart å finne den store enda (estate må man søke etter i England for å få stasjonsvogn).

Foreldrene mine har Octaviaen, 2007 modell. De valgte den mest ribba modellen, altså den aller enkleste. Syntes ikke kjørekomforten eller setene er like gode som på en litt mer utstyrt Superb. Og ellers har jeg bare kjørt 2011 modeller av den nye Octaviaen.

Men man må huske på at etter at Volkswagen tok over produksjonen så er det et helt annet merke, og det er jo diskutert hvorvidt de faktisk burde ha skiftet navn, så folk ikke forbinder det med Hvorfor kjøre Skoda når man kan gå da?

Men alle har forskjellige krav til bil. Selv var utseende og kjøreegenskaper og slikt viktigere for meg, enn selve plassen. Derfor endte jeg selv opp med en Ford Focus kombi, fremfor stasjonsvognen, så lenge jeg har plass til meg, litt bagasje og bikkja så er jeg fornøyd :P

Og da må man nesten finne ut hva man selv prioriterer, for noen er jo merke viktigere enn plassen, og vil da kanskje velge en A4 fremfor en Superb osv.

Også har man driftsikkerhet, kostnader med bilen, sikkerhet, plass, utseende osv. Myyyye å tenke på :P Men det finnes nesten garantert en bil for alle smaker der ute, og alle lommebøker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nyere avensisen er liten baki da, pga slik bakluka har blitt laget.. Vi så også på den og var ikke snakk om at vi fikk noe hundebur baki der..

Den nye er VANSKELIG! Vi måtte selge buret fra den gamle Avensisen da vi byttet til 2010 mod. hadde den du postet bildet av før, og buret bak i der var helt passe til 2 flat hanner, ikke så mye mer enn det.

Jeg har kjøpt meg Corolla 2006 mod. stasjonsvogn nå. Den er ganske bred i bakluken (som f.eks en del Volvoer er), og på en del av modellene der blir det et ganske flatt bagasje rom når setene legges ned. Har sol utgaven (høyere utstyrsnivå med bl.a anti-spinn, regnsensor, a/c og annet dill) ga 159 000,- hos forhandler for min med km stand på under 100.000

Bruker jo litt mer bensin enn hva jeg er vant til under bykjøring, men ikke så verst på langtur :) Generell toyota kvalitet, og har ikke hørt om så mye feil på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...