Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny studie av "hestejenter"


soelvd
 Share

Recommended Posts

Tror det generelt har mye for seg å arbeide med dyr. Vi ser jo nå at hunder i fengsel, for de innsatte å arbeide med, har blitt utprøvd. Vet ikke om vi har så mange håndfaste resultater av dette enda, men vil tippe det har meget positiv effekt for de som får sjansen til å arbeide med og knytte seg til en hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer! (sier hun som har holdt på med hest i mange år) hihi :D

Jeg passet i alle fall skremmende godt inn i mye av det der.. :P

Tror det generelt har mye for seg å arbeide med dyr. Vi ser jo nå at hunder i fengsel, for de innsatte å arbeide med, har blitt utprøvd. Vet ikke om vi har så mange håndfaste resultater av dette enda, men vil tippe det har meget positiv effekt for de som får sjansen til å arbeide med og knytte seg til en hund.

Det tror jeg også. Så et program om hunder i fengsel for et par uker siden, der var vel i alle fall de innsatte helt klinkeklare på at dette var bra greier. Og man ser jo det samme med problembarn, syke, eldre, etc.

"Synd" man må ha godkjent hund for å få være med på sånt. Jeg hadde gladelig tatt med Monti til et barnehjem, gamlehjel eller noe lignende. Men kursene er ikke her vi bor dessverre og da koster det for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble også gjort en undersøkelse ved Universitetet i Trollhätten (mener jeg det var) for et par år siden, som konkluderte med at mange av de kvinnelige topplederne var tidligere hestejenter, og de mente sammenhengen kom av at man får en verdifull blanding av maskuline og feminine kvaliteter; omsorg, samhold, ansvar, men også å være sterk, ha spisse albuer (miljøet er jo ikke alltid det beste akkurat), være bestemt og tydelig og så videre. Veldig interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble også gjort en undersøkelse ved Universitetet i Trollhätten (mener jeg det var) for et par år siden, som konkluderte med at mange av de kvinnelige topplederne var tidligere hestejenter, og de mente sammenhengen kom av at man får en verdifull blanding av maskuline og feminine kvaliteter; omsorg, samhold, ansvar, men også å være sterk, ha spisse albuer (miljøet er jo ikke alltid det beste akkurat), være bestemt og tydelig og så videre. Veldig interessant!

Satse på at det stemmer, jeg utdanner meg jo til å bli leder.. :D

Dette er jo overhodet ikke nye funn. Vi feminister har trukket fram "hestejenta" som eksempel på en moderne Pippi i mange år allerede. :)

Ingen som har sagt det er nye funn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå likevel ikke helt på dette. Kanskje i min egen mislykkethet på å være en ekte "hestejente". Men jeg kjenner da nok av hestejenter som sliter psykisk, med mestringsproblemer, og de som ikke sier det er press på sex og drikking i hestemiljøer kan ikke ha vært særlig inne i miljøet?

Jeg er på ingen måte i tvil om at å jobbe med dyr er sunt, men jeg tror ikke hestejenter er noe mere stabile, sunne og oppegående enn andre jenter som har engasjert seg mye i en sunn hobby, det være seg skiløping, hest, hund eller ballett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange som har de problemene du skisserer søker seg til hestemiljøet jeg Simira, ikke nødvendigvis at det er hestemiljøet som skaper de! Forøvrig har jeg vært langt og dypt inne i hestemiljøet hele mitt liv, flere ulike hestemiljøer faktisk (forskjellige staller, forskjellige grener), og jeg har aldri opplevd drikkepress eller sexpress. Og jeg kjenner ingen andre som har det heller. Men jeg vet at det er litt annerledes bl.a ved et par større travstaller jeg vet om, uten at jeg som sagt har kjent det på kroppen selv. At det er dårlig miljø på mange andre måter derimot, er jeg veldig klar på! Men det kan jo også være "positivt" i form av at man blir tykkhudet og får litt spisse albuer (positivt i form av at dette er kvaliteter som kanskje trengs for å lykkes som leder på toppnivå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt og observert mye "oppdolling", drama, festing og drikkepress i hestemiljøet - da spesielt i nevnte by Tromsø. Det morsomme med forskningsresultater er jo at man kan lyve på spørsmålsskjemaer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange som har de problemene du skisserer søker seg til hestemiljøet jeg Simira, ikke nødvendigvis at det er hestemiljøet som skaper de! Forøvrig har jeg vært langt og dypt inne i hestemiljøet hele mitt liv, flere ulike hestemiljøer faktisk (forskjellige staller, forskjellige grener), og jeg har aldri opplevd drikkepress eller sexpress. Og jeg kjenner ingen andre som har det heller. Men jeg vet at det er litt annerledes bl.a ved et par større travstaller jeg vet om, uten at jeg som sagt har kjent det på kroppen selv. At det er dårlig miljø på mange andre måter derimot, er jeg veldig klar på! Men det kan jo også være "positivt" i form av at man blir tykkhudet og får litt spisse albuer (positivt i form av at dette er kvaliteter som kanskje trengs for å lykkes som leder på toppnivå?)

Jeg tror ikke nødvendigvis hestemiljøet skaper de problemene - jeg tror bare ikke at de er noe annerledes enn alle andre jenter i den alderen. ;)

Tykk hud og spisse albuer er påkrevet i mange miljøer, så det tror jeg heller ikke er spesielt for hestejenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå likevel ikke helt på dette. Kanskje i min egen mislykkethet på å være en ekte "hestejente". Men jeg kjenner da nok av hestejenter som sliter psykisk, med mestringsproblemer, og de som ikke sier det er press på sex og drikking i hestemiljøer kan ikke ha vært særlig inne i miljøet?

Jeg er på ingen måte i tvil om at å jobbe med dyr er sunt, men jeg tror ikke hestejenter er noe mere stabile, sunne og oppegående enn andre jenter som har engasjert seg mye i en sunn hobby, det være seg skiløping, hest, hund eller ballett.

Dyr generellt tror jeg hjelper og sikkert andre hobbyer. Det er ko ikke hestene i seg selv som gjør hest til en bra hobby, men heller det at man lærer ansvar, føler mestring og blir en del av et miljø. Og psykiske problemer sier vel egentlig heller ikke så mye om personen.. Jeg har slitt en del psykisk, og har fått mye 'hjelp' av og holde på med hest. Jeg sliter nok enda psykisk også med lav selvfølelse og mestringsproblemer, men jeg føler alikevell jeg har en del gode kvaliteter som godt mulig kan ha kommet med min heste interesse, jeg mp bare jobbe enda litt til for og tørre og bruke de :)

Og ellers er selvfølgelig hestemiljøet som alle andre miljø. Det kan være bra og det kan være dårlig...

Edit for og legge til at jeg tror dyr generellt har litt bedre effekt enn en del andre hobbyer fordi det er dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis hestemiljøet skaper de problemene - jeg tror bare ikke at de er noe annerledes enn alle andre jenter i den alderen. ;)

Tykk hud og spisse albuer er påkrevet i mange miljøer, så det tror jeg heller ikke er spesielt for hestejenter.

Neida, og man kan være skeptisk til all slags forskning! Allikevel tror jeg etter egen erfaring både med hestemiljøet og andre miljøer, at det å være i hestemiljøet har gitt meg verdifull trening på endel områder som mange jenter ikke nødvendigvis får øvet seg så mye i. Så jeg kan absolutt tro på at man kan finne en sammenheng mellom hesteerfaring og sterke ledere! Men som sagt, forskning er forskning, og skal jo ikke tas uten en god dose skepsis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå likevel ikke helt på dette. Kanskje i min egen mislykkethet på å være en ekte "hestejente". Men jeg kjenner da nok av hestejenter som sliter psykisk, med mestringsproblemer, og de som ikke sier det er press på sex og drikking i hestemiljøer kan ikke ha vært særlig inne i miljøet?

Jeg er på ingen måte i tvil om at å jobbe med dyr er sunt, men jeg tror ikke hestejenter er noe mere stabile, sunne og oppegående enn andre jenter som har engasjert seg mye i en sunn hobby, det være seg skiløping, hest, hund eller ballett.

Det er i alle fall de stikk motsatte erfaringene av hva jeg har :-) Men så er det nok også store forskjeller innad i miljøene. Jeg tror også det er forskjell på "ekte hestejenter" og "hestejenter". Noen ser helst at andre møkker for de, andre pusser og saler på, andre gjør alt det harde arbeidet mens de kan ri. I mine øyne er ikke det ei "ekte hestejente". Selv har jeg elsket stallen, møkking, stell med hest og alt arbeidet som ligger rundt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall de stikk motsatte erfaringene av hva jeg har :-) Men så er det nok også store forskjeller innad i miljøene. Jeg tror også det er forskjell på "ekte hestejenter" og "hestejenter". Noen ser helst at andre møkker for de, andre pusser og saler på, andre gjør alt det harde arbeidet mens de kan ri. I mine øyne er ikke det ei "ekte hestejente". Selv har jeg elsket stallen, møkking, stell med hest og alt arbeidet som ligger rundt.

Dette er jeg enig i. Og miljøene er veldig forskjellig- Kommer du opp i dressur/sprang klassene så kan det være ganske så mye kvalm i miljøene syntes jeg- Etter å ha gått på skole med toppidrett hest som linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg enig i. Og miljøene er veldig forskjellig- Kommer du opp i dressur/sprang klassene så kan det være ganske så mye kvalm i miljøene syntes jeg- Etter å ha gått på skole med toppidrett hest som linje.

Det er jeg helt enig i. Min søster har utdannet seg innen sprang, du verden så masse rart det var der. For det første så var det nesten kun jenter med masse penger, knallhester til mange hundretusen men uten interesse for å gjøre noe som helst annet enn å ri. For det andre var de fisefine og lite hyggelige. Trist.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må begynne i stallen igjen :aww:

Ellers så syns jeg det er morsomt at to 18 åringer i stallen "min" er gravid/har barn alt. Det får det til å virke som at det er mer akseptert å få barn i ung alder der. Men selvfølgelig, så er det en stor gruppe mennesker der, det kan også bare være rene tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri startet stevner, aldri vært i toppsjiktet og aldri latt noen andre møkke eller sale for meg. Jeg har både observert, opplevd og lest om nok av "ekte" hestejenter i "ekte" hestemiljøer til å ha sett mesteparten av de problemene jeg nevnte og som man angivelig i stor grad unngår ved å være hestejente i følge denne undersøkelsen. Men såklart er det forskjell på miljøer, noen hestemiljøer er helt sikkert veldig gode og konstruktive og sunne for jentene, mens noen er ganske destruktive.

Poenget mitt er at sånn er det med mange hobbyer, kanskje litt mer spesielt med dyr siden man lærer mer om reelt ansvar for et levende vesen, men likevel ikke så ulikt mange andre hobbymiljøer jeg kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noen hestejente (mest fordi jeg ikke kan ri :P Jeg har ramla av alle hester jeg har ridd, minus en *flir*), men jeg liker hester og stall, og har gått tre år på landbruksskole (hvor jeg tror 99 % av jentene var hestejenter), og MITT inntrykk er at hestejenter er akkurat som andre jenter. Hverken mer eller mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå likevel ikke helt på dette. Kanskje i min egen mislykkethet på å være en ekte "hestejente". Men jeg kjenner da nok av hestejenter som sliter psykisk, med mestringsproblemer, og de som ikke sier det er press på sex og drikking i hestemiljøer kan ikke ha vært særlig inne i miljøet?

Jeg er på ingen måte i tvil om at å jobbe med dyr er sunt, men jeg tror ikke hestejenter er noe mere stabile, sunne og oppegående enn andre jenter som har engasjert seg mye i en sunn hobby, det være seg skiløping, hest, hund eller ballett.

Enig.

Har vært hestejente i mange år, og hatt hester på stallen der Bente Træen har gjort denne undersøkelsen, og mer røyke / drikkepress blandt fjortisene skal man jammen lete lenge etter!

Men når det er sagt hest, hund, kanin, skillpadde eller sau, unger har godt av å lære seg å omgåes og å mestre dyr.

Det kan gjøre underverker for mange barn som kanskje sliter litt i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...