Gå til innhold
Hundesonen.no

Olje


idaa.sp
 Share

Recommended Posts

Takk får svar! :-) Mange sier at det er bra får pelsen, men det er også fordi han ikke bommelommet i går.. Blir litt beskymret.

Fett er bra for pelsen ja, og det beste fettet er fra dyr (animalsk). Om du synes pelsen er tørr, bør du kanskje bytte fôr til et med mer fett? Ellers må du gjerne gi fiske- eller selolje som tilskudd.

Har hunden prøvd å bæsje, men det kom ingenting? Eller oppfører han seg som normalt, men har ikke prøvd å bæsje? Hu ene min bæsjer bare en gang for dagen, noen ganger går det nesten to dager i mellom. Det er normalt for henne. Men om hunden setter seg ned for å bæsje, og det ikke kommer noe, er den gjerne litt forstoppet. Da kan det hjelpe med olje, hvilken som helst olje. Gi hunden så mye den klarer å spise, og har du en sprøyte kan det lønnes å sprute litt oppi baken på ham også, for å smøre den harde bæsjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen er fin den, men skader vel ikke å bruke litt olje å, hehe ;-D

Han har ikke direkte prøvd å bæsje, men virker litt stresset i hagen, noe han ikke pleier å være...

Men det er vel bare å vente å se hvordan det går i dag :-P

Har ikke du hentet han ganske nylig?

Isåfall er det ikke uvanelig med litt "overgangsstress" i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du hentet han ganske nylig?

Isåfall er det ikke uvanelig med litt "overgangsstress" i starten :)

Jo det er jo sant, men denne hunden finnes ikke stresset :P Det er nok den behageligste unghunden jeg har møtt på lenge. ;) Slo seg til ro første dagen :)

Men tenker på olje man får kjøpt på matbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder tar til seg næring fra, og skal ha en mengde vegitabilsk mat i kosten, så er ingenting i veien for å gi dette. Fiskeolje er også bra, men siden fisk inneholder f.eks tungmetaller og andre stoffer, er det ikke anbefalt å gi dette hver dag. Selv gir jeg rapsolje/solsikkeolje som er kaldpresset til min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder tar til seg næring fra, og skal ha en mengde vegitabilsk mat i kosten,

Tull. De opptar minimalt med vitaminer og mineraler fra overmodnet frukt/bær, samt kokte og moste grønnsaker, så det er ikke noe skal ha. Så lengde de får et variert kosthold av kjøtt, ben og innmat, dekkes alle deres behov, både på mikro og makronivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant, er nødvendige vitaminer i grønnsaker hunden trenger. Får de ikke grønt i kosten, behøver de en vitaminsammensetning som finnes tilsatt i V&h/NP osv.

Men de har ikke et STORT behov for disse vitaminene, det er sant, men absolutt nødvendig over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant, er nødvendige vitaminer i grønnsaker hunden trenger. Får de ikke grønt i kosten, behøver de en vitaminsammensetning som finnes tilsatt i V&h/NP osv.

Men de har ikke et STORT behov for disse vitaminene, det er sant, men absolutt nødvendig over tid.

Hvilke da da om jeg tør spørre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitaminer hunden har behov for for å oppnå en ideell ernæring er: A, D, E, B-vitaminene, K og C.

Det er for lite som finnes i kjøtt og innmat for å få i seg det hunden trenger, og i kjøtt finnes det kun Vitamin A, B og Niacin?

Hunder, i motsetning til f.eks katter som kun er kjøttetere, skal ha en kost som inneholder noe lettfordøyelig fra planteriket (helst bladgrønne grønnsaker, men tar til seg næring fra annet om det er kokt eller på annen måte ødelagt fibere).

Hvis vi sammenlikner hunden med f.eks ulv, så spiser disse i det fri alltid buken fra sitt byttedyr og magesekken først, og der finnes det selvsagt vegitabilsk kost. For ideell ernæring skal en hund ha ca. 20% lettfordøyelig grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert fra BARF's side(http://www.barfworld.com):

VEGETABLES

Dogs have actually eaten vegetables the whole period of their evolution, and that's a long time! As such, vegetables, particularly green leafy vegetables should form part of the domestic dog's healthy diet. Dogs need vegetables because they contain many important health promoting nutrients. The fiber your dog obtains from raw vegetables includes both soluble and insoluble fiber. Vegetables supply many other nutrients. Many of those nutrients are the ones that have been found to be in short supply in the modern dog's "civilized" diet. This includes difficult to obtain omega 3 essential fatty acids, most of a dog's vitamin needs, masses of enzymes and various anti-aging factors, including antioxidants and phytochemicals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitaminer hunden har behov for for å oppnå en ideell ernæring er: A, D, E, B-vitaminene, K og C.

Det er for lite som finnes i kjøtt og innmat for å få i seg det hunden trenger, og i kjøtt finnes det kun Vitamin A, B og Niacin?

Hunder, i motsetning til f.eks katter som kun er kjøttetere, skal ha en kost som inneholder noe lettfordøyelig fra planteriket (helst bladgrønne grønnsaker, men tar til seg næring fra annet om det er kokt eller på annen måte ødelagt fibere).

Hvis vi sammenlikner hunden med f.eks ulv, så spiser disse i det fri alltid buken fra sitt byttedyr og magesekken først, og der finnes det selvsagt vegitabilsk kost. For ideell ernæring skal en hund ha ca. 20% lettfordøyelig grønt.

A, B, C, K og E vit får hunden gjennom kjøtt/fisk og organer (hovedsaklig lever), D vit får de fra sola gjennom øynene som vi mennesker. Omega 3 hovedsaklig fra fisk, men også vilt og husdyr på utmarksbeite.

Ulven spiser IKKE mageinnholdet på større byttedyr, de rister det faktisk ut for å få den fete vomma. Tarmer er det også sjeldent de spiser.

Antioksidanter er ikke essensielt hverken for mennesker eller dyr, men greie å få i seg. Dette får de også i seg fra kjøttet, spesielt viltkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeolje kan vel brukes til begge deler?

Det kan det, men jeg tenkte mer på at vis spm er som det er for at hun har dette i skapet så kan hun godt bruke det ift forstoppelse eller hva det er som er galt, men skal hun bruke olje som fortilskudd så ville jeg gått for animalsk olje.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det enighet om dette? Virker på meg som "de" aldri helt blir enige her.

Jo, for de som har studert vill ulv er det full enighet, vominnholdet blir ikke spist på større byttedyr! Selsagt eter de det på mindre bytter som kanin, fugl osv. Mye av ulveteoriene er gamle og fra ulv i fangenskap, og det lever som sannhet den dag i dag. Dessverre har jeg mistet linken til http://no.wikipedia.org/wiki/L._David_Mech som skrev den store ulvebibelen, hvor han trekker tilbake over 80% av det han skrev da, nettopp fordi den var basert på "tamulver".

Ulv i fangenskap spiser gjerne mageinnholdet, men ikke før de har spsit seg mette på annet først. Man TROR nå at det er fordi de faktisk trenger fiberet for å holde mage/tarm igang, siden de ikke får nær den mosjonen de er ment å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Har David Mech sin ulvebibel i hyllen her, tenkte å lese den i julen. Finner du linken, så send den gjerne.

Den linken vil jeg gjerne også se. Strider i mot alt jeg har lest og programmer jeg har sett om ulven, foredrag osv.

Har du en logisk forklaring på hvorfor V&H/NP og andre fullfôr med kun mye forskjellig slakteavfall er nødt til å tilsette mye vitaminer for at det skal dekke hundens behov?

I og med at du mener kjøtt og innmat er alt som skal til, hadde dette KUN manglet ben som du sier, hadde de vel kun tilsatt benmel eller kalsium i fôrene sine? Er overhodet ikke logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, jeg fant: http://rawfed.com/my...chcontents.html

Sitatene er også fra Mech og hans siste bok Wolves: Behavior, Ecology, and Conservation fra 2003:

Wolves usually tear into the body cavity of large prey and...consume the larger internal organs, such as lungs, heart, and liver. The large rumen [, which is one of the main stomach chambers in large ruminant herbivores,]...is usually punctured during removal and its contents spilled. The vegetation in the intestinal tract is of no interest to the wolves, but the stomach lining and intestinal wall are consumed, and their contents further strewn about the kill site. (p. 123, emphasis added)

To grow and maintain their own bodies, wolves need to ingest all the major parts of their herbivorous prey, except the plants in the digestive system. (p. 124, emphasis added)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...