Gå til innhold
Hundesonen.no

Olje


idaa.sp
 Share

Recommended Posts

Men så er jo dette kanskje mer komplekst enn som så. Her er en kilde som hevder at ulven gjerne spiser vegetabilsk, særlig på sommeren: http://jn.nutrition.org/content/136/7/1923S.full

In addition, plant matter is prevalent in wolves' summer diet, with 392 (74%) of 530 scats analyzed containing some type of plant material, largely grass (Graminae). This is consistent with summer observations of wolves consuming grass and other plant material.

Derimot skal det sies at artikkelen bl.a. siterer Mechs ulvebibel fra 1970 for å underbygge dette, så det kan hende den bygger på gammel forskning.

Beklager dobbelpost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken vil jeg gjerne også se. Strider i mot alt jeg har lest og programmer jeg har sett om ulven, foredrag osv.

Har du en logisk forklaring på hvorfor V&H/NP og andre fullfôr med kun mye forskjellig slakteavfall er nødt til å tilsette mye vitaminer for at det skal dekke hundens behov?

I og med at du mener kjøtt og innmat er alt som skal til, hadde dette KUN manglet ben som du sier, hadde de vel kun tilsatt benmel eller kalsium i fôrene sine? Er overhodet ikke logisk.

Det logiske svaret er LOVVERKET. For at de skal kunne selge det som fullfôr, må de ha en garanti for et minimumsnivå av vit/min. Begge baseres på slakteavfall, og det varierer hvor næringsrikt det er pga jordsmonnn og fôring. Det blir for dyrt å teste hver produksjon, derfor tilsetter de blandinger for å kunne garantere innholdet. VOH inneholder forresten ben det, både fra fisk og kylling.

Hva tror du selger best, ett fullfôr det er enkelt for folk å gi hunden, eller et tilleggsfôr de må tilsette ting til?

Tror du virkelig at de aller fleste tørrfôr ikke er tilsatt vit/min til tross for ymse ikke animalske ingredienser??

Jeg fant, jeg fant: http://rawfed.com/my...chcontents.html

Sitatene er også fra Mech og hans siste bok Wolves: Behavior, Ecology, and Conservation fra 2003:

Men så er jo dette kanskje mer komplekst enn som så. Her er en kilde som hevder at ulven gjerne spiser vegetabilsk, særlig på sommeren: http://jn.nutrition...36/7/1923S.full

Det er da ingen tvil om at ulver (og hundedyr generelt, selv jerven) spiser grønt og bær.

Men gress er ufordøybart, og de tar heller ikke til seg noe næring fra det. Overmodne bær derimot har noe næringsverdi. Men om det var slik at dyra TRENGTE det hadde de jo dødd ila vinteren/våren pga mangelen, iom at det er kun på høsten de har tilgang til det. Det meste er nemlig vannoppløselig, dvs at det de ikke utnytter der og da blir urinert ut igjen. Et greitt itlskudd, uten tvil, men ikke noe de MÅ ha for overlevelsens del. Selv bjørnen fyller magen med barnåler før den går i hi, flere kilo med grønne nåler gafler den i seg. De kommer hele ut igjen sammen med den første avføringen om våren, og da har de ligget i magesyre ganske mange måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...