Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, han gjeter meg!


elinebj93
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk klar beskjed av en annen mann at han gjorde det.

Kort forklart:

Når jeg går opp trappene, går han bak meg og pusher meg frem på en måte. Om jeg da går til siden, så kontrollerer han meg på plass igjen.

Så merkelig!

Hva med å kreve at han alltid går forran deg opp trappa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at han forteller deg at han vil jobbe :) Når han ikke har noen sauer å gjete, så gjeter han vel deg, da. Råder deg til å begynne på kurs, jeg. I Oslo er det jo så mange å velge mellom. Start med et grunnkurs og se hva som skjer :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet, egentlig? Dette høres jo riktig så morsomt ut.

Har du vurdert å snu litt på flisa? Ikke se på det som et problem, se heller etter hvilket potensiale dette har og hva for noe gøy du kan få ut av det.

Sist jeg sjekka var BC å regne som gjeterhund. Da er det vel ikke direkte sjokkerende at den faktisk finner på å gjete litt her og der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan hjelpe å faktisk trene på å bare gå opp trappa. Sette en kommando på det, slik at du kan unngå gjetingen når det trengs. Om man bærer masse greier opp/ned en trapp, så er det kanskje ikke helt heldig om man har en hund i hælene som prøver å få deg til å gå "riktig" ser jeg for meg :P Jeg kjenner det koker i topplokket bare jeg har klumse-My (forøvrig også en slagsaktig gjeterhund) foran/bak i meg i trappa (UTEN at hun gjeter) og jeg bærer f.eks masse skittentøy elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns ikke det høres søtt eller sjarmerende ut i det hele tatt jeg. Bare irriterende. Det finnes nok av manisk gjetende BCer som tar ut gjeterinstinktene sine på hva de finner for godt fordi de ikke får utløp for det i trening/arbeid. Gjeting av eier i trappa er bare irriterende, uskydig og helt ufarlig (om du ikke snubler over hunden da :P ), men dette er en unghund hvor instinktene våkner, som nylig har begynt å rette gjetinga si mot andre ting enn sau. Jeg ville ikke vært for trygg på at den ikke etterhvert vil finne andre ting å gjete også. Om den finner på å rette gjetinga mot biler eller sykler kan det bli farlig.

Jeg ville tatt tak i dette nå og begynt å kontrollere adferden. Andre kan fortelle bedre enn meg hvordan man hanskes med uønsket/feilretta gjeting. Om det ikke utarter seg til mer enn trappegjetinga ville jeg nok i første omgang bare sakt nei og gikk hunden en annen kommando (f.eks. gå frem/foran, sende den ned/opp trappa for å sette seg osv) som ikke lar seg kombinere med å gjete mennesker i trappa. Uansett hva du velger; ta styring.

Min terv har en skrudd variant hvor han gjeter hunder som kommer i mot. Der måtte jeg være litt krass i starten for å snappe han ut av gjetetransen, men etterhvert har jeg fått det bort ved å gi han en annen kommando (dvs gjetinga er jo ikke borte. Om jeg ikke kommanderer han gjeter han akkurat som før). Han må enten sitte med kontakt mens den andre hunden passerer eller gå fri ved fot forbi. Lar jeg han legge seg ligger han fortsatt og gjeter (selv om alle andre syns han ser flink ut :P ). Så på en så konkret og enkel del av gjetinga har det holdt å kreve en annen adferd som er uforenelig med å gjete.

Deretter bør du kanskje se litt på hverdagen til hunden. Hvor mye og hvordan aktivitet får den? Kanskje et gjeterkurs hadde vært noe. Da får hunden utløp for instinktene sine og eier lærer seg å styre gjetinga og rette den mot noe fornuftig (som sau) isteden for eier som går opp trappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det tenkte jeg også. Men sikkert ikke like morsomt om han virkelig begynner å ta oppgaven alvorlig i alle situasjoner.. ;)

Neida, det ble vel litt flåsete det jeg skrev. Men det er litt alvor i det også. Vi har en lei tendens til å reagere på slike i utgangspunktet helt naturlige og ofte forståelige atferder hos bikkja.. og ha som utgangspunkt at det er et problem som må løses.

Jeg liker å snu litt på det, og velger å se på slike ting som (ofte viktige) signaler fra bikkja. En ting er at denne BC'n kanskje er en lille smule understimulert (det vet vi ikke, det kan forsåvidt være stikk motsatt), men også kan det hende at selve trappegåinga er litt stressende (det kan være veldig mange grunner til det). Poenget er uansett at bikkja velger å drive med noe som kan oppleves som ubehagelig for eieren.

Hadde jeg vært TS hadde jeg starta med å legge fra meg problemorienteringa, og først og fremst vært glad for at jeg har en gjeterhund som fungerer som den skal (hunden har jo gjeterlyst!).

Så hadde jeg tenkt meg grundig om, og sett om det var noe moro vi kunne gjøre ut av denne trappegjetinga. Ja, jeg mener det, og det er fint mulig om man bruker fantasien, å ta tak i slike ting og jobbe videre på det - det handler om å utnytte bikkjas interesser, motivasjon og potensiale. Det må være greit å la bikkja initialisere en ny og spennende aktivitet, det kan komme mye moro og veldig givende ting ut av det, for både deg og bikkja! Tro meg :)

På den andre siden - om dere har flyttet nylig og kanskje bikkja lever et litt annerledes og muligens mindre aktivt liv? Så ville jeg vurdert å finne på noe for å stimulere voffen litt (det finnes veldig, veldig mange morsomme måter å gjøre dette på for en gjeterhund).

Om det bare er noe tullball bikkja har funnet på ut av det blå og du mener det BARE er irriterende og ikke vil gjøre noe annet med det, hadde jeg øvd på å gå fot i trappa. Hver eneste gang i en periode, så vil det nok komme litt av seg selv etter hvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, etter det jeg har hørt av andre folk som har bc så kommer ikke gjeting av ikke-sau av understimulering :) Men jeg har hørt det kan komme av stress. Jeg bodde jo på en bc kennel i Sverige for ikke lenge siden og ALLE bc'ene gjeta hverandre ute på tur, untatt vel 1 som var for daff til å gidde og en som ikke var tent på sau enda og ikke heelt skjønte disse stirre og krypelekene :D. Både stirreleker og løpeinnihelvettesfort leker.. Og hundene der gjeta daglig. Men det er viktig å kunne bryte de når som helst, for de låser seg veldig fort! Den ene hunden der gjeter forresten en lampe innendørs.. :D Innendørs ville jeg ikke tillat noen form for låsninger/eye, ville bare brutt det med en gang, enten du lærer det inn positivt med leke/godis ved signal eller EY!/dulte borti hunden. Det er min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ser meg i trappene, og de jeg bor med, sier at dette er veldig morsomt å se på. Og ja, det kan nok stemme, men det er riktig nok kke morsomt å være meg i trappene. Får han det ikke som han vil, med at jeg skal gå der han vil, så begynner han å nafse. Dette kan gjøre rimelig vondt til tider.

Aktivitteten hans er større ¨nå, enn det den var. Jeg har flere personer som pleier å ta med han på ett par timers turer pr dag, og ellers pleier jeg å være veldig mye ute han. Jeg går en morgen tur, på en 30-60 min, og mens jeg er borte, går de andre i huset turer. Når jeg da er hjemme igjen, går jeg en tur på 1-2 timer + at jeg trener han i litt hodetrening.

Så selv vil jeg si at han får myye mer aktivitet nå, enn når vi bodde på landet. Så selv så er den gjetingen litt av ett spørsmål for meg. Men som dere råder meg til, å gå på kurs, så skal jeg gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir jo eldre da, så er sikkert bare gjeterinstinktene som begynner og våkne. Forøvrig kan det jo høres ut som noe av den turgåinga burde vært bytta ut i hjernetrim? Hørtes ut som veldig mye tur og ikke så mye hjernetrim. De kan bli stressa om det skjer for mye også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan ha han i bånd i trappa og ikke la han få lov til å hverken gjete eller nafse i deg jeg?

Det er jo en ting, men det betyr jo ikke at det ikke lønner seg og finne ut hvorfor han gjør det.. Noen ganger så kan det også være et underliggende problem, når bikkja har en uønsket adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er jo en ting, men det betyr jo ikke at det ikke lønner seg og finne ut hvorfor han gjør det.. Noen ganger så kan det også være et underliggende problem, når bikkja har en uønsket adferd.

Kåmm ån! Det er en border collie, det er ikke et underliggende problem, det er naturlig dusteadferd! Jeez. Han har funnet ut at han kan gjøre det, han spiller på eieren sin og hun flytter seg, ergo opprettholdes adferden. Etter min mening helt uten å ha sett hverken bikkja, eieren eller situasjonen så tror jeg at denne bikkja kjeder seg litt og da engasjerer han seg i sine egne oppgaver, som feks å gjete eieren sin i trappa. Ikke noe mer hokuspokus enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han gjeter fordi han er Bc jeg.. Enkelt og greit. Tilmed belgeren min hadde gjeteatferd i enkelte uønskede situasjoner ( hunder og katter ) men han var hverken understimulert eller overstimulert.

For meg blir det litt som å skulle finne ut av hvorfor settere kicker på duene på torget og huskyen til naboen trekker i båndet. Instinktene overstyrer lydigheten. Eller bikkja har ikke fått noen annen beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...