Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder av Katahdin dekken


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Når jeg gikk på hundekjøring på folkehøyskolen i Alta, var det flere av.tispene som brukte slike dekken. Oftest tisper som hadde hatt kull, eller de med minst pels på buken. Dekkene satt godt, og det kom ikke inn noe snø. Litt is satt det seg, men ikke til ubehag for hunden. Vi var veldig fornøyd med dem. Har ikke bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia sitt sitter bra på, men hun har jo enormt mye pels, men må ha et ganske lite dekken fordi hun egentlig er ganske slank. På grunn av all pelsen syns jeg festet i ryggen blir litt rart (ser ut som dekkenet skal eksplodere), men det er ikke et praktisk problem.

Jeg liker dekkenet veldig godt. Det hindrer ikke bevegelsene hennes og det holder bra på varmen. Snø kommer ikke innunder (det er ganske bra "strikk-effekt" i dekkenet og det klistrer seg på en måte inntil hunden). Men jeg syns åpningene til lårene er ganske små, og jeg vil kanskje tro at det kaaan skape gnagsår på korthårede hunder? Men vi har hvertfall ikke det problemet.

162617_10150103276326303_530141302_7976836_3302515_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* Dette er Tia sin snowsuit!

Jeg har det først og fremst for at hun skal slippe å bruke energi på å holde varmen under harde snørekjøringsøkter. Hun har ganske bra med pels, så tar det først på om vi skal være ute og kjøre flere mil. Det hindrer også snøballer under buken, som du sier. Tia får veldig store snøballer i pelsen som lugger henne i lysken og ved albuene og hindrer bevegelsene hennes.

Jeg kommer til å kjøpe ett til Ikke også fordi hun har svært lite pels på magen, buken og på innsiden av lårene, og dette er et av få dekken som varmer disse områdene (og som hunden kan bevege seg i). Men er som sagt litt redd for gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..jeg vet ikke helt om jeg skulle hatt et sånt til Marvin. Han kan bli kald på veldig kalde dager, men jeg har bare merket det eks rett etter aktivitet til å være passiv før man får gått inn i varmen eller setter på dekken. Vi går ofte lange skiturer og har til nå ikke hatt det på han. Men jeg har tenkt litt på det allikevel. Hva tror du Benedicte? Merker du på Tia at hun blir kald på harde og kalde turer, eller er det fordi du vet at kroppen funker sånn at den må bruke en del av energien på å holde varmen og at det er derfor du har det på? For i såfall kommer jeg til å vurdere det også.

Snøballer får han lite eller ingen ting av, så det er ikke noen sak for vår del :)

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* Dette er Tia sin snowsuit!

Jeg har det først og fremst for at hun skal slippe å bruke energi på å holde varmen under harde snørekjøringsøkter. Hun har ganske bra med pels, så tar det først på om vi skal være ute og kjøre flere mil. Det hindrer også snøballer under buken, som du sier. Tia får veldig store snøballer i pelsen som lugger henne i lysken og ved albuene og hindrer bevegelsene hennes.

Jeg kommer til å kjøpe ett til Ikke også fordi hun har svært lite pels på magen, buken og på innsiden av lårene, og dette er et av få dekken som varmer disse områdene (og som hunden kan bevege seg i). Men er som sagt litt redd for gnagsår.

:lol:

Det finnes ikke i lilla da? Jeg hadde aldri kommet på å i det hele tatt tenke på å kjøpe noe sånt, men nå fikk jeg skikkelig lyst på.. Opsis har jo lite pels på magen hun også. :aww:

Edit: Æsj altså, ser ut som at det bare er i svart/rosa.

Endret av Whoopsis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria, makan så lilla-dilla du har fått :lol: Sjekk Troll sine hjemmesider, du :)

Marianne: Tia fryser aldri, MEN hun har en pels som suger til seg vann og fuktighet, og hvis hun blir våt så bruker hun mye energi på å holde seg varm. Det er ikke et like stort problem i Oslo som i Bergen da, men selv om hun er helt tørr så merker jeg forskjell på henne på lange turer. Men da er det snakk om at hun trekker i 5-6 timer, og uten dekken blir hun lettere snufsen og mer "gurglete" i kjeften, med en del stygge host. Med dekken på skjer det nesten aldri. Tia har også veldig lite pels på magen, og denne dekker hvertfall det området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria, makan så lilla-dilla du har fått :lol: Sjekk Troll sine hjemmesider, du :)

Marianne: Tia fryser aldri, MEN hun har en pels som suger til seg vann og fuktighet, og hvis hun blir våt så bruker hun mye energi på å holde seg varm. Det er ikke et like stort problem i Oslo som i Bergen da, men jeg selv om hun er helt tørr så merker jeg forskjell på henne på lange turer. Men da er det snakk om at hun trekker i 5-6 timer, og uten dekken blir hun lettere snufsen og mer "gurglete" i kjeften, med en del stygge host. Med dekken på skjer det nesten aldri. Tia har også veldig lite pels på magen, og denne dekker hvertfall det området :)

Da skjønner jeg greia. Jeg har ikke oppdaget det med Marvin, så da er det bare dill å kle på han noe fordi mamsen synes det er kult å ha alt mulig stæsj :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med dekkenet? Er det for å holde magen fri for snø?

Jeg vurderer å kjøpe et som skal brukes til jaktrening vintertid. Da er vi på fjellet og utenfor skispor. Noen ganger vasser vi i løs snø og da kan et slikt dekken beskytte under magen. Litt redd for Amigo skal forfryse ballene, så derfor jeg vurderer sånt dekken. I tillegg er det såpass tynt at han kan løpe med det og få på seg vanlig varmedekken i pauser.

Men jeg synes også det sitter rart på ryggen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har belly blanket og det syns jeg er utmerket. Spesielt når hunden er i hardere aktivitet så dekker ikke dette dekkenet for mye, men det beskytter magen og det som trengs for at hunden skal ha det behagelig. Også hvis hunden er ute i kald vind er det kjekt. Så kan man ha et dekken over også hvis man vil. Det sitter ikke rart over ryggen syns jeg. Det andre dekkenet ser tykkere ut, dekker mer og ser mer varmt ut.

indexdesember.jpg

katahlin.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Har tenkt til å kjøpe varmedekkenet, men er usikker på størrelse. Bikkja er 50 cm lang og 22 kilo. Blir medium for knapt? Og large for stort? :P

XS 17" = ca. 43,1 cm 37 pound or less = under 16 kg
S
18" = ca. 45,7 cm
37 - 45 = 16 kg til 20 kg
M
19" = ca. 48,3 cm
45 - 55 = 20 kg til 25 kg
L
20" = ca. 50,8 cm
55 - 65 = 25 kg til 30 kg
XL
21" = ca. 53,4 cm
65 and up = 30 kg og større
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å kjøpe varmedekkenet, men er usikker på størrelse. Bikkja er 50 cm lang og 22 kilo. Blir medium for knapt? Og large for stort? :P

XS 17" = ca. 43,1 cm 37 pound or less = under 16 kg
S
18" = ca. 45,7 cm
37 - 45 = 16 kg til 20 kg
M
19" = ca. 48,3 cm
45 - 55 = 20 kg til 25 kg
L
20" = ca. 50,8 cm
55 - 65 = 25 kg til 30 kg
XL
21" = ca. 53,4 cm
65 and up = 30 kg og større

Medium burde jo være helt perfekt da? 45-55cm 50 er jo midt i, og 20-25 kg, 22 kg er midt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha noe å måle etter så er xl for stort for vorsteh tispe på ca 29 kg, husker ikke legnden på damen men det var også for langt

Takk!

Andre som har sammenlig? Dette dekkenet virker perfekt da hun hater dekken som er løse ala Hurtta, men kjedelig at det ikke finnes i butikken og kan prøves først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...