AnnChristin Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 Overhørte at de nevnte noe på radioen om dette og satte igang tenkingen hos meg... Hvorfor sier man egentlig i stua, men på soverommet, på badet, på gangen o.s.v. Hvorfor i alle dager er det sånn? Har tenkte på det lenge nå, og blir snart gal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ia Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 Jeg sier iallefall i gangen. Ikke på gangen Var bare det jeg ville si, veti kke hvorfor det er sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zitka Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 Om man bruker i eller på, samme når det gjelder stednavn, er etter hva som er "normen" for din dialekt eller hva som brukes på det stedet.. Det er nok ingen regel for dette, bare var som er vanlig for deg å si.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malamuten Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 ooh, jeg vet, men husker ikke nok fra norsktime til og få det fram Men har vell noe med ordet og gjøre(kjønn?) feks ett bad, en stue.. Eller noe sånnt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zitka Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 ooh, jeg vet, men husker ikke nok fra norsktime til og få det fram Men har vell noe med ordet og gjøre(kjønn?) feks ett bad, en stue.. Eller noe sånnt kjønnet på ordet har vel ingenting å si for på og i...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FruSusanneKGulliksen Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 Jeg sier i stuen, i gangen. På soverommet, på kjøkkenet. Og på bade. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 Jeg sier i stuen, i gangen. På soverommet, på kjøkkenet. Og på bade. samme her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
:)Kine Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 kjønnet på ordet har vel ingenting å si for på og i...? Jeg har aldri tenkt på dette før, men det virker sånn. Et bad - på badet Et soverom - på soverommet Et kjøkken - på kjøkkenet. En stue - i stua En gang - i gangen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mud Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 Er det rart våre nye landsmenn sliter liksom.. Det er jo helt meningsløst. Like meningsløst som en, ei, et.. Det betyr jo det samme, og hva er egentlig den store kjønnsforskjellen på ET bord Vs EN stol Vs ei lampe ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 Det har med formen på ordeet. Det varierer litt med område og kultur/dialekt, men se på ending på ordet, eller "kjønn" om man vil. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zitka Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 Jeg har aldri tenkt på dette før, men det virker sånn. Et bad - på badet Et soverom - på soverommet Et kjøkken - på kjøkkenet. En stue - i stua En gang - i gangen jeg sier på stua.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AnnChristin Skrevet 15. November 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 Hjelpes, ble brått enda mer forvirra nå da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antonia Skrevet 15. November 2011 Rapporter Share Skrevet 15. November 2011 jeg sier på til alt jeg Eventuelt kan jeg driste meg til å si i gangen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kensington Gate Skrevet 18. November 2011 Rapporter Share Skrevet 18. November 2011 kjønnet på ordet har vel ingenting å si for på og i...? Høres ut som begge kan være hunkjønn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zitka Skrevet 19. November 2011 Rapporter Share Skrevet 19. November 2011 Høres ut som begge kan være hunkjønn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tm100008 Skrevet 19. November 2011 Rapporter Share Skrevet 19. November 2011 jeg sier på stua.. Men en stue er like riktig som ei stue når vi tar med dialekt/nynorsk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zitka Skrevet 19. November 2011 Rapporter Share Skrevet 19. November 2011 Men en stue er like riktig som ei stue når vi tar med dialekt/nynorsk. Nettopp.. Derfor sier jeg at det styres av dialekter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SusanneL Skrevet 19. November 2011 Rapporter Share Skrevet 19. November 2011 Jeg har TV'n på stua... Jeg har TV'n i stua... Skoene i gangen...Skoene på gangen... Njæ, JEG ble usikker på hva jeg egentlig sier, jeg... HA HA HA Men PÅ kjøkkenet bruker jeg jo, tror jeg... Susanne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tm100008 Skrevet 19. November 2011 Rapporter Share Skrevet 19. November 2011 Nettopp.. Derfor sier jeg at det styres av dialekter Haha! Jeg leste (nesten) hele tråden, bortsett fra de to siste innleggene hvor du da skriver at begge kan skrives som hunkjønn. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts