Gå til innhold
Hundesonen.no

Spesielle fargenavn el på din rase


Debbie
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg kanskje på tynn is, siden jeg ikke har noen dokumentasjon å slå i bordet med - men når en berner får blå øyne, er den veldig ofte overtegnet hvitt. Den kan være overtegnet og ha brune øyne, og den kan være korrekt tegnet og ha blå øyne - men veldig ofte er mye hvite tegninger og blå øyne noe som går igjen på samme hund.

Kan det være ulike gen for blå øyne på ulike raser? Merle er jo ikke en issue på berner, for eksempel.

Og vet noen mer om arvegangen til blå øyne?

Jeg er personlig nysgjerrig, fordi en halvbror av X'en har gitt blå øyne i et kull - men kullets mor har gitt blå øyne også i et tidligere kull. Må det ligge på begge sider for å slå ut?

Med unntak av "huskyblå", "albinoblå" og eventuelle andre rariteter, er blå øyne hos hund koblet til hvite tegninger - generelt jo mer hvitt jo høyere sannsynlighet for blå øyne. Det er mest utbredt hos hunder som er helt eller nesten helt hvite, eller har store hvite tegninger i hodet, men som du har sett kan det også forekomme hos hunder med relativt moderate hvite tegninger - type "hvit underside". Det er altså trolig ikke et eget gen som som gir denne typen blå øyne.

Hvis hvite tegninger hos berner, som endel andre raser, er styrt av "S genet" (MITF), og at dette genet oppfører seg omtrent som i sheltie - at SS kan ha relativt store hvite tegninger, vil jeg tro at eventuelle bærere av s^p kan ha høyere sannsynlighet for blå øyne. SS og S s^p kan være vanskelige å skille utseendemessing, men hint kan være om hunden er hvit på undersidene av lårene, helt opp til lysken, og om kraven går sammenhengende ned til hvite frambein (noe som vel uansett er sjelden for rasen?).

Det hadde vært spennende å se bilde av disse blåøyde bernerne!

Ang BC, den er da piebald den på bildet? Om ikke overtegnet, så er den jo hvit etter piebaldmønsteret, og kan BC få rjo lett hvite hoder osv. Finnes det helsort med blå øyne??

Njaa, jeg ville ikke kalt den piebald, heller klassisk hvit underside/ irish spotting, men den er hvit opp til lysken som kan være et tegn på at den er "genetisk sett hvitere enn den ser ut". Den har såpass mye pigment, også på hodet, at jeg vil si det er uvanlig at den har to blå øyne, men langt i fra umulig!

Nei, jeg har ikke sett det bekreftet at border collie har huskyblå øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det morsomste med urajiro er vel mest at japanerne i kjent, poetisk stil sier at urajiro skal dekke hunden "der sola ikke skinner". De har et litt mer malerisk bilde på hvor akkurat det er i Japan.

Å, jeg har alltid vært fascinert av fargen på dunkeren - kalles den ikke gjerne blakk/droplet også? Eller er det jeg som husker feil? Noen fargevarianter på briard: Fawn - de kan komme både med

Spesielle fargenavn? Må fnise litt når dere da nevner sort, hvit, b&t mm - hva er spesielt med det da?

Njaa, jeg ville ikke kalt den piebald, heller klassisk hvit underside/ irish spotting, men den er hvit opp til lysken som kan være et tegn på at den er "genetisk sett hvitere enn den ser ut". Den har såpass mye pigment, også på hodet, at jeg vil si det er uvanlig at den har to blå øyne, men langt i fra umulig!

Nei, jeg har ikke sett det bekreftet at border collie har huskyblå øyne.

Det er slik vi skiller mellom piebald og ekte mantel på GD;har den høye sokker og er lysken, buken og/ eller brystet ned under mot magen hvit er den piebald, og ikke mantel. Piebald trenger heller ikke ha hvit haletipp, selv om den normalt faktisk er mer hvit enn på mantel, men mantel har alltid hvit haletipp. 100% sikker er man jo ikke uten gentest, men hadde en sort GD hatt den BC'n sine tegninger kunne jeg veddet på at den var piebald, og ikke mantel. Og er den BC'n piebald, så er det jo ikke "rart" den har blå øyne.

På harlekin er de de klassiske tegnene veldig hvite hoder og fronter, og rundere, men fortsatt avrevne flekkene på piebaldharlekin.

Jeg håper noen prøver å finne ut hvorfor husky har blå øyne, det går liksom mot all fargegenetikken man kjenner hittil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik vi skiller mellom piebald og ekte mantel på GD;har den høye sokker og er lysken, buken og/ eller brystet ned under mot magen hvit er den piebald, og ikke mantel. Piebald trenger heller ikke ha hvit haletipp, selv om den normalt faktisk er mer hvit enn på mantel, men mantel har alltid hvit haletipp. 100% sikker er man jo ikke uten gentest, men hadde en sort GD hatt den BC'n sine tegninger kunne jeg veddet på at den var piebald, og ikke mantel. Og er den BC'n piebald, så er det jo ikke "rart" den har blå øyne.

Skjønner. Dog, forutsatt at blå øyne har direkte sammenheng med mengden pigment, har jo denne borderen godt med pigment rundt øynene. Dette er også en rase hvor det forekommer helt eller nesten hvite hunder, som trolig er s^p s^p, men denne kan jo være et unntak.

Ja S genet/ MITF er et artig gen fordi det ikke nødvendigvis oppfører seg regelmessig og varierer etter rase.

Bilder lånt fra: Schmutz, Sheila M. ; Tom G. Berryere; Dayna L. Dreger (2009) MITF and White Spotting in Dogs: A Population Study Journal of Heredity; doi: 10.1093/jhered/esp029

Her viser det klassisk ufullstendig nedarving

SS - uten eller noe hvite tegninger *** S s^p - hvite tegninger av variende størrelse *** s^p s^p - hvit, ofte med farget hode.

F2.large.jpg

Figurtekst: Italian Greyhound littermates (top row) and Collie parents and pup (bottom row) representing the codominant inheritance of spotting and their genotype for the SINE insertion 5′ of MITF. Left: solid or minimal white markings, center: pseudo-Irish pattern, right: extreme white with color head and minimal pigmented areas.

Men alle disse tre hundene viser lignende fenotype, med ulik genotype!

Henholdsvis SS, s^p s^p og Ss^p

F4.large.jpg

Figurtekst: Three dogs with a pattern called mantle and their genotype for the SINE insertion 5′ of MITF. Left: French Bulldog, middle: Large Munsterlander, right: Great Dane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Dog, forutsatt at blå øyne har direkte sammenheng med mengden pigment, har jo denne borderen godt med pigment rundt øynene. Dette er også en rase hvor det forekommer helt eller nesten hvite hunder, som trolig er s^p s^p, men denne kan jo være et unntak.

Ja S genet/ MITF er et artig gen fordi det ikke nødvendigvis oppfører seg regelmessig og varierer etter rase.

Vi ser det jo på harl, selv med godt pigment rundt øyne og med sorte øyerender, kan den ha blå øyne. Rare greier :lol:

Den GD som er avbildet er piebald, ikke mantel. Bruddet i det sorte rett over flanken er dead giveaway, men dessverre er den registret og avlet på som mantel, selv om gentesten har vist at den er piebald..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser det jo på harl, selv med godt pigment rundt øyne og med sorte øyerender, kan den ha blå øyne. Rare greier :lol:

Den GD som er avbildet er piebald, ikke mantel. Bruddet i det sorte rett over flanken er dead giveaway, men dessverre er den registret og avlet på som mantel, selv om gentesten har vist at den er piebald..

Men harl er jo også merle, vil ikke de uansett ha høyere sannsynlighet for å få blå øyne? (Edit: ..altså mer uavhengig av pigmenteringen rundt øyet enn en piebald med blå øyne)

Mulig jeg blir litt forvirret av GD termene, men GDen avbildet er jo testet heterozygot S/s^p, er det ikke det dere kaller mantel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men harl er jo også merle, vil ikke de uansett ha høyere sannsynlighet for å få blå øyne?

Mulig jeg blir litt forvirret av GD termene, men GDen avbildet er jo testet heterozygot S/s^p, er det ikke det dere kaller mantel?

Jo, de vil ha høyere sannsynlighet for blå øyne, men som regel er de veldig lyse rundt det øyet (ev begge) de er blå på.

Ikke spør meg om koden, den har jeg ikke peil på :lol:

Piebald blir ofte kaldt mantel by default, iom at de har veldig like tegninger. Men mantel er IKKE piebald, de har ikke funnet ut om det er eget gen ennå, men ved mantelxmantel parringer blir det alltid mantel avkom, mens piebaldXmantel / piebaldxpiebald gir varierende tegninger, og gir ofte hvite avkom ( klassisk piebald med hvit kropp med noe farge på hode og kryss). Om jeg ikke husker feil, er mora til den avbildede mantel, og faren piebaldharl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm pussig at GD terminologien avviker såpass fra andre raser, hvor piebald er hvit eller nesten hvit (og somregel homozygot recessiv).

Høres ut som om det dere kaller mantel er SS (med med tegninger) og "piebald" er Ss, sammenlignbart med vanlig tegnet sheltie/collie og "hvitfaktor" sheltie/collie (som også kan produsere feilfarga overtegna hvite).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, klassisk piebald er piebald på gd også, og de kommer fra piebaldharl eller piebaldmantel foreldre. "ekte" mantel gir ikke piebald, samme med harl som ikke har piebald.

Neeei, mener SS er sort med hvitt, dvs litt på tær og snute, ev liten flekk på brystkassa. Disse gir ikke manteltegninger om man parrer de med hverandre. La meg sjekke med de som kan mer enn meg :lol:

Edit: http://www.chromadane.com/standardcoat.htm

Fra punkt 3. SS er sort m litt hvitt, Ss er mantel"piebald" og ss er standard piebald. Hun forklarer også bedre forskjellen på "mantelpiebald" og mantel.

Endret av tulip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. her tar de opp problemstillingen http://www.chromadan...piebald%203.htm , og kaller den tidligere avbilda hunden en piebald producer/carrier

MantlePiebaldCarrier.jpgMantlePiebaldFree.jpg

And to illustrate the issue here in concrete terms, below are two Mantle Danes, the first one a "pseudo-Irish" hybrid carrying the piebald (MITF SINE) allele, the second getting his Mantle coloring from another seperate ("true Irish") gene (i.e. he is not/not--SINE negative). Note the characteristic break in the blanket on the Mantle that is so typical of a piebald producer on the first Dane? The other Dane shown here cannot and will not produce white bodied (piebald) dogs as he is not carrying the gene, so will have a higher percentage of show marks over time & generation. Most interesting is also they are mother and son. The dog pup did not inherit his mother's piebald gene, but still is a show quality Mantle.

Dette skjønner jeg kompliserer sakene og gir mye hodebry for GD oppdrettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. her tar de opp problemstillingen http://www.chromadan...piebald%203.htm , og kaller den tidligere avbilda hunden en piebald producer/carrier

MantlePiebaldCarrier.jpgMantlePiebaldFree.jpg

And to illustrate the issue here in concrete terms, below are two Mantle Danes, the first one a "pseudo-Irish" hybrid carrying the piebald (MITF SINE) allele, the second getting his Mantle coloring from another seperate ("true Irish") gene (i.e. he is not/not--SINE negative). Note the characteristic break in the blanket on the Mantle that is so typical of a piebald producer on the first Dane? The other Dane shown here cannot and will not produce white bodied (piebald) dogs as he is not carrying the gene, so will have a higher percentage of show marks over time & generation. Most interesting is also they are mother and son. The dog pup did not inherit his mother's piebald gene, but still is a show quality Mantle.

Dette skjønner jeg kompliserer sakene og gir mye hodebry for GD oppdrettere!

Jupp, pie er ikke bare pie, liksom... Og dessverre er det voldsomt mye mantelpie/harlpie i USA, iom at de helst vil ha mest mulig hvitt på både mantel og harl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av "huskyblå", "albinoblå" og eventuelle andre rariteter, er blå øyne hos hund koblet til hvite tegninger - generelt jo mer hvitt jo høyere sannsynlighet for blå øyne. Det er mest utbredt hos hunder som er helt eller nesten helt hvite, eller har store hvite tegninger i hodet, men som du har sett kan det også forekomme hos hunder med relativt moderate hvite tegninger - type "hvit underside". Det er altså trolig ikke et eget gen som som gir denne typen blå øyne.

Hvis hvite tegninger hos berner, som endel andre raser, er styrt av "S genet" (MITF), og at dette genet oppfører seg omtrent som i sheltie - at SS kan ha relativt store hvite tegninger, vil jeg tro at eventuelle bærere av s^p kan ha høyere sannsynlighet for blå øyne. SS og S s^p kan være vanskelige å skille utseendemessing, men hint kan være om hunden er hvit på undersidene av lårene, helt opp til lysken, og om kraven går sammenhengende ned til hvite frambein (noe som vel uansett er sjelden for rasen?).

Det hadde vært spennende å se bilde av disse blåøyde bernerne!

Tusen takk for forklaring!

Krave ned til frambeina kan jeg ikke huske å ha sett på berner noen gang - har de krave er det likevel sort på skuldrene.

Her et bilde av en valp fra mitt siste kull som hadde halv krage:

0049.jpg

Slik ser kragene ut som jeg har sett - og denne valpen fikk mørke, fine øyne - og kragen har skrumpet inn til en minimal nakkeflekk, som trolig vil forsvinne helt når valpepelsen går.

Her er bilde av det eneste unntaket jeg kjenner, altså krage som går til frambeina:

208289_124008671010842_100002051287006_160505_2720025_n.jpg

Dette er den mest avvikende berneren jeg noen sinne har sett hva gjelder tegninger, det er helt skrudd hvor feil den er, og jeg fatter ikke hvor det kommer fra. Jeg kjenner foreldrene godt, og det er ingenting lignende som noensinne har dukket opp. Denne er også helt hvit på magen, og som du ser, oppover lårene.

Hunden har selvfølgelig blå øyne:

208367_121069657971410_100002051287006_144160_4436289_n.jpg

Bildene er hentet fra hundens fanside på facebook...

Dette er en sønn etter X'ens "bror" (de har samme far, og hannhundens mor er X'ens halvsøster):

blaane25.jpg

Blå øyne, og det eneste avvikende i henhold til standard for tegningene er de hvite strømpene framme.

En søster fra samme kull:

blue_a10.jpg

Hun har blå øyne og krage - men ikke ekstremt mye mer krage enn valpen fra mitt siste kull som fikk mørke øyne.

Enda en bror fra samme kullet:

bgjeng108.jpg

Hvitt på innsiden av det ene frambeinet - men mørke øyne.

Foreldredyrene er korrekt tegnet, med unntak av far som har noe hvitt oppover på innsiden av det ene frambeinet - men ikke like mye som sønnen på bildet over.

Bilder hentet fra oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese. Og så utrolig mange vakre og spesielle farger og hunder!

Jeg er jo ny papillon eier.. og i stamtavlen står det at hun er hvit/rød.. Men jeg vil vel mere si at hun er hvit/rød/sobel.

Hvis jeg skulle beskrive henne vil jeg jo si at hun er hvit,rød og svart..og kanskje litt brun.. :)

:):)Jeg tror jeg trenger 20 papilloner med forskjellige farger ved siden av hverandre for å skjønne variantene :) :)

Bruker man forenklede farveforklaringer i stamtavla?

Hun er helt hvit på kroppen bortsett fra en rød flekk ved/rund halerota.. skulle denne vært soblet skulle hun kaltes hvit sobel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese. Og så utrolig mange vakre og spesielle farger og hunder!

Jeg er jo ny papillon eier.. og i stamtavlen står det at hun er hvit/rød.. Men jeg vil vel mere si at hun er hvit/rød/sobel.

Hvis jeg skulle beskrive henne vil jeg jo si at hun er hvit,rød og svart..og kanskje litt brun.. :)

:):)Jeg tror jeg trenger 20 papilloner med forskjellige farger ved siden av hverandre for å skjønne variantene :) :)

Bruker man forenklede farveforklaringer i stamtavla?

Hun er helt hvit på kroppen bortsett fra en rød flekk ved/rund halerota.. skulle denne vært soblet skulle hun kaltes hvit sobel??

Hunden din er hvit/sobel :) Men siden det ikke finnes papilloner uten hvitt pleier man bare å kalle det sobel.

Dette er en hvit/rød:

RedTangie.jpg

Annbefaler deg å lese på denne siden: http://www.letitpapillons.com/info/colors/sable.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin link paoillon. ser på den og Braylor`s papillons linken (fant tidligere i tråden)

Altså hun skulle vært registrert som sobel..og ikke hvit/rød?

(hun er skk reg.)

Egentlig er det vel INGEN tvil om at hun er Sobel :)

Halerotsflekken som jeg sa var rød.. er selvfølgelig sobel den også.

Pr oppdretters vurdering vil hun "lysne" betydelig i ansiktet.. med ganske mørke øreheng.

231120112931.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trooor ikke det er noen spesielle fargenavn på basenjien? Men tricolor kan få noen navn underveis. Yodel har skrevet dette på hjemmesiden sin:

- Chapped tricolor. Her er de røde tegningene svært markerte. Den øvre delen av hodet er tegnet svart, mens hunden er tegnet rødt fra over øynene og ned. Dette er ikke en godkjent farge ifølge rasestandaren, og individ med denne fargen bør ikke avles videre på. Det er til dags dato ikke dukket opp noen med denne fargen i Norge.

- Fulatri. Denne farge variasjonen av tricolor er fullt ut akseptert. Den kjennetegnes ved mer markerte røde tegninger, samt den karakteristiske sorte stolpen ned kinnet.

-Trindle- Denne fargen kan best beskrives som Tricolor med sorte striper. Stripene er kun synlige i de røde tegningene. Denne fargen er ikke godkjent og bør ikke avles videre på. Vi har flere eksemplarer i Norge.

Kjenner jeg har innmari lyst til å se et bilde av en chapped tricolor basenji, altså!

Og så vidt jeg har lest, har det jo også forekommet hvit basenji, samt champagnefarget.

Flatten kommer i svart, brun og lever. Ikke noe superspesielt, altså. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Dette er den mest avvikende berneren jeg noen sinne har sett hva gjelder tegninger, det er helt skrudd hvor feil den er, og jeg fatter ikke hvor det kommer fra. Jeg kjenner foreldrene godt, og det er ingenting lignende som noensinne har dukket opp. Denne er også helt hvit på magen, og som du ser, oppover lårene.

Hunden har selvfølgelig blå øyne:

208367_121069657971410_100002051287006_144160_4436289_n.jpg

Bildene er hentet fra hundens fanside på facebook...

Dette er en sønn etter X'ens "bror" (de har samme far, og hannhundens mor er X'ens halvsøster):

blaane25.jpg

Blå øyne, og det eneste avvikende i henhold til standard for tegningene er de hvite strømpene framme.

Hadde vært veldig kult å genotypet disse! (for å se om de har avvikende mutasjoner fra de under, scroll videre.) Er det en tendens på berner at hvis de først har blå øyne er gjerne begge blå?

OBS! dette blir for spesielt interesserte...

Nå har jeg undersøkt litt dypere rundt hvite tegninger, og i følge dette studiet

Karlsson et al. (2007) Efficient mapping of mendelian traits in dogs through genome-wide association. Nat Genet.Nov;39(11):1321-8. Epub 2007 Sep 30.

er det to mutasjoner (to områder med mutasjoner for å være mer nøyaktig) i nærheten av (før) MITF genet, som kan kobles til hvite tegninger hos hund.

Først - gener har "brytere" som kan skru på og av genet, derfor kan endringer (mutasjoner) i området rundt (særlig før) påvirke aktiviteten av genet.

1) Den ene endringer er en såkalt SINE (short interspersed element, for veldig spesielt interesserte) - det er et stykke DNA, som ikke inneholder gener, som kan (med litt hjelp) hoppe fra et sted til et annet. Hvis disse flyttbare DNA bitene lander i nærheten av et gen kan det påvirke genet (som i dette tilfellet).

(Et annet tilfelle på dette i hund er merle, hvor en slik SINE "landet" inni merl-genet (som egentlig heter SILV genet). Slike biter er litt ustabile og kan mutere tilbake (bli kortere) og en tror dette kan være opphavet til krypiske merle).

Forskerne fant at

- alle hvite boxere (14), og hvite bull terriere (13) hadde to kopier av SINE mutasjonen (homozygot)

- alle "flash"/med hvite tegninger boxere (20) og bull terriere (10) hadde en kopi av SINE mutasjonen (heterozygot)

- ingen av solid fargede av boxer, bull terrier eller 9 andre raser hadde SINE mutasjonen.

2) Den andre endingen er en såkalt lengde polymorfisme, der et lite stykke DNA varierer i lengde. De fant to hovedtyper, 29-32 bp lang (kalt kort) og 35-36 bp lang (kalt lang), med tilsammen 10 alleler (varianter), 6 lange og 4 korte.

De lange variantene fant de i raser med hvite tegninger, de korte i raser uten hvite tegninger (med unntak av dalmatiner).

For en liten oppsummering

Hvite hunder (s^w)

- hvit boxer og bull terrier, har både 1) SINE mutasjonen og 2) den lange varianten (henholdsvis 35a og 35b)

- dalmatiner har 1) SINE mutasjon, men 2) en kort lengde variant (32b)

Piebald (s^p)

- Engels springer og fox terrier har 1) SINE mutasjonen og 2) lang variant (35b/36a, 36a)

Irish/ hvit underside (s^i)

- Basenji og berner sennen har 1) IKKE SINE mutasjon, men 2) lang variant (35c/36b, 35d)

Solid

- solid boxer og bull terrier har 1) IKKE SINE mutasjon, og 2) kort variant (31a)

- div andre raser dachs, golden, keeshund, kerry blue, mastiff, norfolk, rodesian, scottich terrier, yorky, har 1) IKKE SINE mutasjon, og 2) kort variant. (31a, noen få 32a og 29a).

I studiet genotypet de 6 berner sennen, og alle hadde 1) IKKE sine mutasjonen, men 2) lang variant, men det er ikke dermed sagt at ALLE bernere er slik. Det hadde vært veldig artig og genotype noen utskudd, (veldig) overtegna og/eller blåøyde for å se om de avviker.

Dagens nerdebidrag... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskerne fant at

- alle hvite boxere (14), og hvite bull terriere (13) hadde to kopier av SINE mutasjonen (homozygot)

- alle "flash"/med hvite tegninger boxere (20) og bull terriere (10) hadde en kopi av SINE mutasjonen (heterozygot)

- ingen av solid fargede av boxer, bull terrier eller 9 andre raser hadde SINE mutasjonen.

Dagens nerdebidrag... :icon_redface:

Jupp, og derfor synes jeg det er tull å doble flashy boxere om man skal avlive de hvite som man VET må komme fra en slik parring. Det er jo derfor man ikke parrer merle+merle (og meget lys harl+merle hos gd, men meget lys harl+ meget lys harl gir jo også piebald/hvit, så det bør unngåes), fordi man VET det kommer hvite.

Og nerd i vei, mange ganger skriver du mer forståelig enn forskere/rapporter, slik at alle kan henge med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært veldig kult å genotypet disse! (for å se om de har avvikende mutasjoner fra de under, scroll videre.) Er det en tendens på berner at hvis de først har blå øyne er gjerne begge blå?

Det har jeg ingen klar formening om - jeg sjekket rundt i går, og jeg fant flere med ett blått øye, og jeg fant flere med begge som blå. Jeg fant ingen mønster - de kunne være korrekt tegnet med blå øyne, de kunne være overtegnet på en side og ha blått øye på den siden, de kunne være overtegnet i hele hodet og ha mørke øyne. Så det er ganske forvirrende!

Her er et "katastrofekull" (tegningene var det minste problemet på disse trillingene... Helse og mentalitet sugde stort - og det er vårt oppdrett, så jeg kan si det :D ) med tre godt overtegnede valper:

kull04.jpg

De som ligger på flankene fikk henimot normal øyefarge, mens han i midten mener jeg ganske bestemt at IKKE fikk blå øyne, men de var pissgule. Men det kan jo være tilfeldig, noen bernere har dårlig øyefarge.

OBS! dette blir for spesielt interesserte...

Nå har jeg undersøkt litt dypere rundt hvite tegninger, og i følge dette studiet

Karlsson et al. (2007) Efficient mapping of mendelian traits in dogs through genome-wide association. Nat Genet.Nov;39(11):1321-8. Epub 2007 Sep 30.

er det to mutasjoner (to områder med mutasjoner for å være mer nøyaktig) i nærheten av (før) MITF genet, som kan kobles til hvite tegninger hos hund.

Først - gener har "brytere" som kan skru på og av genet, derfor kan endringer (mutasjoner) i området rundt (særlig før) påvirke aktiviteten av genet.

1) Den ene endringer er en såkalt SINE (short interspersed element, for veldig spesielt interesserte) - det er et stykke DNA, som ikke inneholder gener, som kan (med litt hjelp) hoppe fra et sted til et annet. Hvis disse flyttbare DNA bitene lander i nærheten av et gen kan det påvirke genet (som i dette tilfellet).

(Et annet tilfelle på dette i hund er merle, hvor en slik SINE "landet" inni merl-genet (som egentlig heter SILV genet). Slike biter er litt ustabile og kan mutere tilbake (bli kortere) og en tror dette kan være opphavet til krypiske merle).

Forskerne fant at

- alle hvite boxere (14), og hvite bull terriere (13) hadde to kopier av SINE mutasjonen (homozygot)

- alle "flash"/med hvite tegninger boxere (20) og bull terriere (10) hadde en kopi av SINE mutasjonen (heterozygot)

- ingen av solid fargede av boxer, bull terrier eller 9 andre raser hadde SINE mutasjonen.

2) Den andre endingen er en såkalt lengde polymorfisme, der et lite stykke DNA varierer i lengde. De fant to hovedtyper, 29-32 bp lang (kalt kort) og 35-36 bp lang (kalt lang), med tilsammen 10 alleler (varianter), 6 lange og 4 korte.

De lange variantene fant de i raser med hvite tegninger, de korte i raser uten hvite tegninger (med unntak av dalmatiner).

For en liten oppsummering

Hvite hunder (s^w)

- hvit boxer og bull terrier, har både 1) SINE mutasjonen og 2) den lange varianten (henholdsvis 35a og 35b)

- dalmatiner har 1) SINE mutasjon, men 2) en kort lengde variant (32b)

Piebald (s^p)

- Engels springer og fox terrier har 1) SINE mutasjonen og 2) lang variant (35b/36a, 36a)

Irish/ hvit underside (s^i)

- Basenji og berner sennen har 1) IKKE SINE mutasjon, men 2) lang variant (35c/36b, 35d)

Solid

- solid boxer og bull terrier har 1) IKKE SINE mutasjon, og 2) kort variant (31a)

- div andre raser dachs, golden, keeshund, kerry blue, mastiff, norfolk, rodesian, scottich terrier, yorky, har 1) IKKE SINE mutasjon, og 2) kort variant. (31a, noen få 32a og 29a).

I studiet genotypet de 6 berner sennen, og alle hadde 1) IKKE sine mutasjonen, men 2) lang variant, men det er ikke dermed sagt at ALLE bernere er slik. Det hadde vært veldig artig og genotype noen utskudd, (veldig) overtegna og/eller blåøyde for å se om de avviker.

Dagens nerdebidrag... :icon_redface:

Tusen takk for langt bidrag!

Hvis jeg forstår deg rett, så er det mange gen for de ulike kroppsdelene på hunden? Og at dette genet avgjør farge? Derfor klarer vi generasjon på generasjon på generasjon å beholde et relativt homogent tegningsmønster på berner - og for eksempel de falske øynene dukker opp over øynene og ikke som to flekker på hvert sitt lår hver gang? Men så dukker det av og til opp mutasjoner, som endrer fargekoden for det området, og dermed får en feiltegninger?

Forsto jeg rett, og fikk forklart det juvenilt nok for meg selv nå, eller har jeg misforstått? Jeg er skikkelig, skikkelig dårlig på dette fagfeltet, og har alltid tenkt "linjer" og ikke genetikk når jeg tar hensyn til farger i mitt avlsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saluki er enkel: alle farger og kombinasjoner av farger er tillatt, men brindle er uønsket (og gudene vet hvorfor).

Det slo meg, dette med brindle, kan det ha vært for å unngå at greyhound ble blandet inn i saluki? Bare ren spekulasjon. Dukker det opp brindlet saluki av og til?

Ah, fant et eksempel fra denne artikkelene: Saluki Coat Color DNA Study

SalukiTirgan.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt bidrag!

Hvis jeg forstår deg rett, så er det mange gen for de ulike kroppsdelene på hunden? Og at dette genet avgjør farge? Derfor klarer vi generasjon på generasjon på generasjon å beholde et relativt homogent tegningsmønster på berner - og for eksempel de falske øynene dukker opp over øynene og ikke som to flekker på hvert sitt lår hver gang? Men så dukker det av og til opp mutasjoner, som endrer fargekoden for det området, og dermed får en feiltegninger?

Forsto jeg rett, og fikk forklart det juvenilt nok for meg selv nå, eller har jeg misforstått? Jeg er skikkelig, skikkelig dårlig på dette fagfeltet, og har alltid tenkt "linjer" og ikke genetikk når jeg tar hensyn til farger i mitt avlsarbeid.

Det er riktigere å si at ulike gener kan ha effekt på ulike deler av kroppen. De røde tegningene er styrt av et annet gen (a^t), og gir et veldig konsekvent black and tan mønster på flere raser, og at mønsteret er likt på eks. rottis, manchester terrier og gordon setter (og berner sett bort i fra de hvite tegningene) gjenspeiler hvordan genet fungerer. Hvite tegninger derimot er ikke like konsekvent fordelt, her er det litt mer opp til tilfeldigheter.

MITF eller forenklet S genet, ser ut til å kontrollere ulike typer for hvite tegninger hos hund, ved å kontrollere/påvirke fordelingen av pigmentceller.

Boxer, bullterrier og flere har en type hvite tegninger som nedarves ufullstendig dominant, hvor

SS - uten eller små tegninger,

Ss - hvite tegninger

ss - helt, nesten hvit

Altså hvis du krysser to boxere med hvite tegninger (slik tulip påpeker), får du statistisk sett 25% hvite (uønskede) boxere.

MEN, sånn fungerer ikke hvite tegninger i basenji og berner sennen - der kan man krysse to hunder med hvite tegninger uten å få hvite valper, og det er funnet andre mutasjoner i samme gen som kanskje stå bak disse.

Så noen hunder, som berner, har hvite tegninger som nedarves mer eller mindre likt hver gang. Men de blir sjelden helt identiske, og endringer kan skyldes tilfeldigheter, evt påvirkning av andre gener, (evt andre mutasjoner i samme gen, S genet), eller nye mutasjoner(sjelden). Hvite tegninger har altså - som berner oppdrettere nok er meget klar over, ikke en like regelmessig og forutsigbar nedarving som andre fargegener. Derfor er det nok veldig lurt å vurdere foreldres og andre slektningers (og helst avkoms) tegninger, fordi man ikke helt vet hvordan disse hvite tegningene styres, og uansett ser de ut til å være mer eller mindre påvirket av tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Hanna, da forsto jeg mer!

Det blir jo å fortsette den tankegangen en har hatt hittil - kartlegge linjene for å se hva som går igjen, og deretter konstatere at tegninger ikke er A&O for sunnhet og konstruksjon og derfor ikke ypperste prioritet, men likevel noe en vil ha fokus på for å beholde rasepreget som tegningene tross alt gir.

Også dukker det opp "freak accidents" nå og da, som ser ut som den nesten halvhvite berneren jeg la ut bilde av, for eksempel.

For øvrig skulle jeg kalt en slik valp i mitt F-kull for Freak of Nature om jeg fikk en slik tegnet :D

Tegninger er relativt lett å avle i den forstand at det er lettere å få de endret enn en dårlig vinkel eller skallebredde. Samtidig som det er vanskelig når en vet at ønsker og krav for tegninger har endret seg gjennom årene. Det som et år er diskvalifiserende feil er fem år senere akseptert, og det som var ønsket er nå en stor feil. Genene og arvemassen endrer seg jo ikke selv om rasebeskrivelsene gjør det. Nakkeflekken var for eksempel opprinnelig ansett som et anerkjent hedersmerke på hunden, mens nå vil vi helst ikke ha det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo meg, dette med brindle, kan det ha vært for å unngå at greyhound ble blandet inn i saluki? Bare ren spekulasjon. Dukker det opp brindlet saluki av og til?

Jeg vet faktisk ikke hvorfor brindle er uønsket. Meg bekjent er araberne veldig nøye på ikke å blande inn andre raser så det forekommer meg litt merkelig at "vesten" kan si at brindle er uønsket når opprinnelselandet aksepterer dem. For en tid tilbake var det noe voldsomt styr vedr dette, noen mente visst at brindlefargen kom av at det var blandet inn en helt annen rase, utenfor myndegruppen, hvor brindle var en vanlig farge *lete febrilsk etter artikkelen*. De brindle jeg vet om er desert bred.

SalukiTirgan.jpg

Hvis ikke jeg blingser noe alvorlig nå er dette den hunden jeg så på spesialen i KY og i mine øyne er det def en saluki. Det var en egen klasse for desert breds salukis på den utstillingen og fargespekteret var noe helt annet enn hva man ser her hjemme. Vakre skapninger, helt klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...