Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet for "dummies" Masse spørsmål om hvordan lære inn


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Heia!

Jeg har lyst å lære Hector (mopsen min) litt lydighet.

Først og fremst, sitt, påplass også "gå fot"

Hvordan lære inn Sitt på best måte? Hvordan går jeg frem for å få best resultat? Skal jeg lære han å sitte ved siden av meg med en gang? eller lære sitt først?

Såfall, hvordan lærer jeg han hvilken side han skal sitte på? (og hva er rett side?)

Hvordan lærer jeg han å "følge meg"

Han funker best på godbiter, tenkte klikker og godbiter, virker det som en bra belønningsmetode?

*kommer sikkert mer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening synes jeg personlig er det beste, men om du ikke vet helt hva det går ut på er det viktig å sette seg inn i det.

Synes Canis har mye bra info om dette, har selv gått på to kurs hos de pluss ett på fjellanger, alt med klikker. Jeg har jo en ganske egenrådig sta terrier som gir fort opp i en treningssituasjon, så for oss er klikkertrening nøkkel til suksess da hun synes det er GØY.

http://www.canis.no/gensider.php?gid=6&mid=186&s=1 Link til Canis.

Utgangsstillingen har jeg selv lært inn med "kassemetoden". Man lærer først hunden å stå med frambena på kassen og bare bevege bakbena. Den skal klare å gå helt rundt kassen med bare bakbena og lærer på denne måten bakpartskontroll. Til slutt forsvinner kassen og hunden lærer seg å "snurre" rompa inntil deg.

Her er en fin film fra Canis.

Eller man kan lære inn utgansstilling der hunden går bak ryggen din, dette har jeg ikke gjort, så her skal jeg ikke uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...