Gå til innhold
Hundesonen.no

Færre som stiller i vår rase - hva med deres?


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

Kan legge til at vi har en overraskende stor mengde påmeldte til D4A. Det er 56 påmeldte langhår - til sammenlikning var det kun 17 som stilte på raseklubbens andre hovedutstilling i Oslo tidligere denne måneden. Kan nok ha en del med dommervalg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel omtrent samme antall utstillinger for dere som oss? Lokale avdelinger, nkk og eventuelle hundeklubber? :)

Det stemmer :)

Overraskende få påmeldte til D4A forøvrig - 33 er en markant nedgang fra tidligere år. Om det er på grunn av dommer, pris eller annet blir jo håpløst å spekulere i, men rart er det åkke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

for min rase er det svært mange utenlandske (særlig svenske) showhunder som stilles. Dette fordi de i hjemlandet (sverige i hvertfall) må ha brukshundprøve for å bli svensk utstillingschampion, men i Norge har vi ikke slikt regelverk. Og siden det (dessverre) brukes en det østeuropeiske allrounddommere (som blir det i løpet av en KORT dommerutdannelse) så er det liten vits å stille gode bruksavlede SH på utstillinger der en vet at dommere kan finne på å dømme ned pga "feil farge" (men rasen kan ha hvilke farge som helst...), "for lyse øyne" (men rasen kan ha mørke brune, lyse brune, blå, splittøye eller to øyne med ulik farge).

Nja, svært mange svenske utstillere er det nå vel ikke. Det er hovedsakelig en sør for Tondheim og 2-3 nord for Trondheim som tar turen til Norge, men de har jo flere hunder hver seg da. Helt klart at de gjør det i alle fall delvis pga "tittelsperre" i Sverige (de stiller jo også hunder i CH klassen som er N UCH og da kan de jo ikke lenger oppnå en nasjonal tittel i Norge), men de stiller jo også på svenske utstillinger (fortrinnsvis de internasjonale).

Jeg er heller ikke begeistret for ymse dårlig utdannede østeuropeere, fordi om de fint kan finne på å like hundene mine. Men vil mye heller ha en GOD dommer på hundene som vet hva de babler om. Nå prøver jo raseklubben å gi tydelige signaler om at man IKKE ønsker at østeuropeere dømmer SH, men det blåser visst noen arrangører lang marsj i.... (de er da i prinsipp nektet å ha med rasen på utstilling, men har av en eller annen grunn ikke fått dette med seg)

Red: ellers har registreringsantallet for SH i Norge ligget jevnt over veldig mange år, og antallet på utstillinger er lavt og har alltid vært det. I alle fall i de 18 årene jeg har hatt rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På min rase har det gått kraftig ned de to siste årene. Mye har vel med at den störste oppdretteren her kommer med 6-8 hunder og tar igrunnen alt som kan taes. De har veldig bra hunder og er supre handlere begge to. Men når man i utgangspunktet vet hvem som vinner så er det lite fristene å bruke 7-800 kr. i påmelding + bensinutgifter og evt overnatting.

Så har det med dommervalget å gjöre også. Jeg betaler ikke penger for en blå slöyfe.

I går var jeg innom DKK for å sjekke påmeldingfrister til Bornholm. Jeg betaler med svenske kroner å da koster det over 500 kr om jeg melder på för 28 mai. Etter det koster det 100 kr mer. Utstillingen er 1 juli.

Båten koster nesten 1400 pr vei + overnatting. Hele grunnen til at jeg reiser der er for at min hund har fått cert og blitt bim for den dommeren tidligere. Håper jo på cert og cacib men det blir veldig dyrt.

Så ja jeg skjönner godt at folk velger utstilling etter dommer og at det derfor minker i antall hunder på utstilling.

For 2 år siden i Ronneby var det bare 14 påmeldte mot normalt 35-40 å slik er har det forsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...