Gå til innhold
Hundesonen.no

Knekt fram bein på 10 mnd gammel hund.. erfaringer?


trukri
 Share

Recommended Posts

Hei!

hunden min "stakk av" her for 2 uker siden.. og kom hyldende hjem med knekt fram bein... :(

vi kom oss til vetrinær, og fikk tatt røngten og gipset det... :)

men.. noen som har noen erfaring med knekt bein på hund?

bruddet var " pent" og mellom håndledd og albue... han har nå hatt gips i 2 uker, og løper og hopper som før, så virker ikke som det er noe vondt.. han har også klart seg fint uten smertestillende siden det skjedde...

noen som har opplevde noe lignende som har noen tips/ råd/ erfaringer og dele... så mottas det med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi hadde "brudd" i begge frambeina, og hun fikk ikke lov å løpe løs og herje før bruddet var helt lukket (røntgen) og da hadde det gått ca 10-12 uker. Fikk lov å gå litt løs allerede ved 8-9 uker, men da ikke sammen med andre hunder.

Hun hadde også radius som støtte, ettersom det kun var brudd i ulna, så jeg ville hvertfall ikke latt han løpe og herje nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde også radius som støtte, ettersom det kun var brudd i ulna, så jeg ville hvertfall ikke latt han løpe og herje nå.

Jeg håper at stavekontrollen er skyld i dette, hvis ikke har jeg helt sluttet å kjenne igjen medisinske uttrykk og det hadde jo vært litt leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på mennesker så er de to beina mellom håndleddet og albuen kalt radius og ulna, vil anta at det er det samme for hunder selv om jeg har nada peiling på hundeanatomi-navn, kun menneskeanatomi.

Så jeg tipper at som hun sa, kun det ene beinet (ulna) var brukket og hunden kunne derfor støtte seg på det, i og med at begge beina ikke var brukket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på mennesker så er de to beina mellom håndleddet og albuen kalt radius og ulna, vil anta at det er det samme for hunder selv om jeg har nada peiling på hundeanatomi-navn, kun menneskeanatomi.

Så jeg tipper at som hun sa, kun det ene beinet (ulna) var brukket og hunden kunne derfor støtte seg på det, i og med at begge beina ikke var brukket av.

Fantastisk, jeg som satt og fniste av at stavekontrollen hadde gått berserk. Litt som http://damnyouautocorrect.com/ :). Men da har jeg lært noe nytt i dag også, tusen takk for oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjedelig. :(

Hunden min knakk ene bakbeinet når han var valp. Det var et komplisert brudd akkurat i vekstlinjen i "kneet".. Han gikk med bandasje i 8 uker. Hadde han i valpegrind hele tiden så han rørte seg minimalt, og bar han ut på do. Han tilpasset seg til det bra. Ble et lite gnagsår etter bandasjen, men ellers gikk alt bra. Han er helt fin nå.

Lykke til! Gi mye tyggebein og annet han kan bryne seg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at stavekontrollen er skyld i dette, hvis ikke har jeg helt sluttet å kjenne igjen medisinske uttrykk og det hadde jo vært litt leit.

Vel, på mennesker så er de to beina mellom håndleddet og albuen kalt radius og ulna, vil anta at det er det samme for hunder selv om jeg har nada peiling på hundeanatomi-navn, kun menneskeanatomi.

Så jeg tipper at som hun sa, kun det ene beinet (ulna) var brukket og hunden kunne derfor støtte seg på det, i og med at begge beina ikke var brukket av.

Fantastisk, jeg som satt og fniste av at stavekontrollen hadde gått berserk. Litt som http://damnyouautocorrect.com/ :). Men da har jeg lært noe nytt i dag også, tusen takk for oppklaring.

Det som IW sier er korrekt, hunder har både radius og ulna, og det var kun brudd i ulna (ett kontrollert brudd laget av en kirurg).

Så når du har to ben på siden av hverandre (radius og ulna) og kun brudd i ene av de to beina så fungerer jo det beinet uten brudd som støtte.

Men nå merker jeg at jeg er dritnysgjerrig på hva du trodde var skrivefeil/stavefeil/autokorrekt feil. :P

Altså hva du trodde det egentlig skulle stå der.

So do tell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå merker jeg at jeg er dritnysgjerrig på hva du trodde var skrivefeil/stavefeil/autokorrekt feil. :P

Altså hva du trodde det egentlig skulle stå der.

So do tell.

OT, men når jeg leser ulna leser jeg vulva... Den er sikkert vond å brekke også...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå merker jeg at jeg er dritnysgjerrig på hva du trodde var skrivefeil/stavefeil/autokorrekt feil. :P

Altså hva du trodde det egentlig skulle stå der.

So do tell.

Nei, altså det var bare noen bilder inne i hodet mitt som er vanskelig å forklare. Men radius koblet jeg til en sirkel av et eller annet slag (og dermed måtte det jo være feil), og ulna var jeg sikker på var et tulleord der det skulle stått kne eller noe mer vanlig. Jeg er litt sliten i hodet og lett å glede i dag også, det spiller nok inn. Gøyalt for meg så lenge det varte i hvert fall :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men når jeg leser ulna leser jeg vulva... Den er sikkert vond å brekke også...

:lol:

Nei, altså det var bare noen bilder inne i hodet mitt som er vanskelig å forklare. Men radius koblet jeg til en sirkel av et eller annet slag (og dermed måtte det jo være feil), og ulna var jeg sikker på var et tulleord der det skulle stått kne eller noe mer vanlig. Jeg er litt sliten i hodet og lett å glede i dag også, det spiller nok inn. Gøyalt for meg så lenge det varte i hvert fall :whistle:

Jeg ble en smule forvirra når jeg leste innlegget ditt om autokorrekt, og skjønte ikke helt hva som skulle være feil med innlegget mitt, men så leste jeg IW sitt innlegg. :P

Bra jeg kunne glede deg en liten stund hvertfall. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo komme med ett litt mer interessant innlegg for trådstarter :P

Min ulvehund brakk bakbeinet da hun var ca 9 uker, Det var vel femur som gikk rett av. Da de opererte ble Det skade på vekstplatene i beinet, så det skadede beinet ble litt dårligere utviklet (kortere og tynnere) enn Det Andre. Det er vel det du må følge mest med på. Dersom beinet blir dårligere enn det andre så kan halting føre til feilbelastning, litt muskelplager osv. Min hund levde helt fint med det selv om beinet var kortere, hun var stiv og sånt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei!

Jeg har en valp på 4mnd nå som har knekt v.bakfot. Det tynneste beinet og "kneskåla". så vi måtte opperere. Det er snart to uker siden og hunden går med trett/skjerm og har dren og tråd etter syinga i foten. De ba oss være skikkelig nazi på bur og stramt bånd ved luftetur. Det er greit nok , og jeg skjønner det tar tid. Men jeg selv er gravid og har hormoner fra helvette, og min bedre halvdel er på sjøen og nå begynner tispa og bli skikkelig rastløs. Hva kan jeg gjøre for at hun skal få av seg litt energi? Hun får ikke løpe. Hun ligger ikke så mye i bur da jeg følger med henne hele tiden. Men min mor klarte å "miste" henne da de skulle ut for å tisse, å da sprang hunden opp tre trappetrinn og til inngangsdøra. Jeg kjenner jeg har lite lyst til å gå gjennom det samme enda engang. Merkes jo ikke så mye på hunden at hun har vondt men får uansett smertestillende utgitt fra veterinær. Vi har vært veldig aktive med fjellturer og generelt mye aktivitet før dette skjedde. Men jeg merker jo at dette nesten er verre for meg, enn for hunden. Hun gnager på mye bein og tørrfisk, men er det bra med for mye av det da? :P

Noen tips?

Mvh Ei som har hund for første gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en valp på 4mnd nå som har knekt v.bakfot. Det tynneste beinet og "kneskåla". så vi måtte opperere. Det er snart to uker siden og hunden går med trett/skjerm og har dren og tråd etter syinga i foten. De ba oss være skikkelig nazi på bur og stramt bånd ved luftetur. Det er greit nok , og jeg skjønner det tar tid. Men jeg selv er gravid og har hormoner fra helvette, og min bedre halvdel er på sjøen og nå begynner tispa og bli skikkelig rastløs. Hva kan jeg gjøre for at hun skal få av seg litt energi? Hun får ikke løpe. Hun ligger ikke så mye i bur da jeg følger med henne hele tiden. Men min mor klarte å "miste" henne da de skulle ut for å tisse, å da sprang hunden opp tre trappetrinn og til inngangsdøra. Jeg kjenner jeg har lite lyst til å gå gjennom det samme enda engang. Merkes jo ikke så mye på hunden at hun har vondt men får uansett smertestillende utgitt fra veterinær. Vi har vært veldig aktive med fjellturer og generelt mye aktivitet før dette skjedde. Men jeg merker jo at dette nesten er verre for meg, enn for hunden. Hun gnager på mye bein og tørrfisk, men er det bra med for mye av det da? :P

Noen tips?

Mvh Ei som har hund for første gang

Prøv å slite ut hunden mentalt. Tren lydighet/triks som ikke belaster området og gå spor med hun. Særlig spor er fine øvelser som ikke krever mye arbeid fra din side, men som hunden blir veldig sliten av. :) Du kan jo også gi hun en kong med smørt leverpostei inni, sånn at hun må jobbe litt mer for snacksen enn når hun bare får hele bein og tørrfisk. Vær kreativ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...