Gå til innhold
Hundesonen.no

Blande ulike fòr?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Jeg blander ulike fòr merker til hunden i en fòr tønne. Bruker mest eukonuba og royal canin og labb og tar noen biter fra hvert fòr. Er det dumt å blande forskjellige fòr? Hunden spiser opp all fòret hun får uansett. Grunnen til jeg har blanda er at da er kanskje ikke hver eneste bit lik smak og det da blir kjedelig. Og kjekt med variasjon i smak. Kanskje det er noen bra vitaminer i ett Fòr og noe bra i ett annet og tilsammen bedre kanskje? Men jeg vet ikke dette da. Bør jeg gå over til kun ett fòr og å fòre på dette fòret resten av hundelivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En ting man kan være litt obs på dersom du har en hund som er litt følsom, er det greit å ha en proteinkilde.

Ikke mange forskjellige.. :)

? Hva betyr litt følsom?

At hunder kan være allergiske mot enkelte proteinkilder er så, men følsom mage har som regel ikke noe med allergier å gjøre, men dårlig bakterieflora og høy phverdi. Variert fôr vil hjelpe på nettopp dette, da variasjon øker syrenivået og bakteriefloraen utvides. Hunder som får stor variasjon i mat/mattyper er de som har "stålmager" og tåler alt.

Allergi utredes ved å fjerne alle proteinkilder, og så tilføre en og en for å sjekke reaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden allergisk?! Jeg ser ikke noe om det her..

Mente det er en fordel å ikke blande for mange proteinkilder, pga som du nevner følsom mage.

Har aldri nevnt noe med allergi, det er forskjell på å være følsom for proteiner og å ha allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden allergisk?! Jeg ser ikke noe om det her..

Mente det er en fordel å ikke blande for mange proteinkilder, pga som du nevner følsom mage.

Har aldri nevnt noe med allergi, det er forskjell på å være følsom for proteiner og å ha allergi.

Men det er ALLTID en fordel å blande mange proteinkilder! Selv ved såkalt følsom mage, noe jeg spurte deg om hva var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får hvertfall rennarass når det blandes for mange proteinkilder (får for mye proteiner)

Det vil jeg kalle en følsom mage, mynder er generelt kjent for å ha følsomme mager ettersom hva jeg har hørt..

Hunden skal ha en riktig næringstoffbalanse, og når du kjøper ett skikkelig for er dette det mest optimale for hunden. Det er derfor det er delt opp i alle mulige typer (som er ganske allmen viten) :)

Når man da begynner å blande alt mulig er det ikke optimalt.

Med for all del, dersom hunden til TS fungerer på blandingen er det bare å fortsette. :)

Man må finne det som er optimalt for seg og sin hund, noe jeg sliter med på pinnedyret for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får hvertfall rennarass når det blandes for mange proteinkilder (får for mye proteiner)

Det vil jeg kalle en følsom mage, mynder er generelt kjent for å ha følsomme mager ettersom hva jeg har hørt..

Bestem deg, får den for mange typer protein, eller for stor mengde? Og hvor stor andel av proteinet er animalsk/vegetabilsk?

Hunden skal ha en riktig næringstoffbalanse, og når du kjøper ett skikkelig for er dette det mest optimale for hunden. Det er derfor det er delt opp i alle mulige typer (som er ganske allmen viten) :)

Når man da begynner å blande alt mulig er det ikke optimalt.

Sier hvem? En hund er en hund er en hund når det kommer til ernæring, unntatt de med allergier.

Med for all del, dersom hunden til TS fungerer på blandingen er det bare å fortsette. :)

Man må finne det som er optimalt for seg og sin hund, noe jeg sliter med på pinnedyret for tiden...

Helt korrekt. Og derfor skal du ikke henge deg opp i overtro som for mye proteiner og for mange kilder, sannsynligvis reagerer bikkja di på kornet i tørrfôret, DET er nemlig det vanligste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestem deg, får den for mange typer protein, eller for stor mengde? Og hvor stor andel av proteinet er animalsk/vegetabilsk?

Sier hvem? En hund er en hund er en hund når det kommer til ernæring, unntatt de med allergier.

Helt korrekt. Og derfor skal du ikke henge deg opp i overtro som for mye proteiner og for mange kilder, sannsynligvis reagerer bikkja di på kornet i tørrfôret, DET er nemlig det vanligste :)

Jeg velger tro på det jeg lærer på kurs, så deretter ta det med erfaringene.

Ja, han reagerer nok på kornet i Pro Plan, når han får rennasass hver gang jeg tilsetter v&h...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger tro på det jeg lærer på kurs, så deretter ta det med erfaringene.

Ja, han reagerer nok på kornet i Pro Plan, når han får rennasass hver gang jeg tilsetter v&h...

Kurs fra tørrfôrprodusentene antar jeg? De kan som regel ikke en skit om ernæring, men de vet å selge produktet sitt ;)

Rennaræv når du tilsetter VOH har ikke et skitt med protein å gjøre, men fettet. En hund på lavfett og høykarbo tørrfôr vil ikke kunne fordøye den rene og store mengden fett fra voh før den er tilvendt det, det tar ca tre dager. Har du prøvd å gi rent kjøtt, får du samme res da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs fra tørrfôrprodusentene antar jeg? De kan som regel ikke en skit om ernæring, men de vet å selge produktet sitt ;)

Rennaræv når du tilsetter VOH har ikke et skitt med protein å gjøre, men fettet. En hund på lavfett og høykarbo tørrfôr vil ikke kunne fordøye den rene og store mengden fett fra voh før den er tilvendt det, det tar ca tre dager. Har du prøvd å gi rent kjøtt, får du samme res da?

Han har gått på pro plan og v&h siden han var 9 uker. Var når jeg økte mengden v&h det gikk galt.

Prøvd nå RC Gastrointestinal (vet for) og er blitt fin i magen. Håpe han kan legge på seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...